Interpelacja w sprawie objęcia pojazdów kempingowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony systemem opłat e-TOLL
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 18343
do ministra infrastruktury
w sprawie objęcia pojazdów kempingowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony systemem opłat e-TOLL
Zgłaszający: Karolina Pawliczak
Data wpływu: 06-07-2026
Szanowny Panie Ministrze,
do mojego biura poselskiego wpłynęła petycja od mieszkańca Ostrowa Wielkopolskiego dotycząca zasad naliczania opłat drogowych w systemie e-TOLL dla pojazdów kempingowych (kamperów) o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
Autor petycji zwraca uwagę, że obecnie kampery o DMC powyżej 3,5 tony są traktowane przez system e-TOLL analogicznie do pojazdów ciężarowych wykonujących działalność transportową. Zdaniem właścicieli takich pojazdów to rozwiązanie nie uwzględnia specyfiki użytkowania kamperów, które służą przede wszystkim celom turystycznym i rekreacyjnym, nie wykonują przewozów zarobkowych, nie przewożą towarów ani pasażerów w celach komercyjnych oraz mają znacznie mniejsze przebiegi niż pojazdy transportowe.
W związku z powyższym uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jakie przesłanki stały u podstaw objęcia pojazdów kempingowych o DMC powyżej 3,5 tony obowiązkiem uiszczania opłat w systemie e-TOLL?
2. Czy Ministerstwo Infrastruktury prowadziło analizy dotyczące wpływu obowiązujących przepisów na rozwój turystyki caravaningowej w Polsce?
3. Czy jest rozważane wprowadzenie odrębnej kategorii pojazdów kempingowych w systemie e-TOLL lub zastosowanie wobec nich preferencyjnych zasad naliczania opłat?
4. Ilu zarejestrowanych w Polsce właścicieli kamperów o DMC powyżej 3,5 tony jest obecnie objętych systemem e-TOLL?
5. Czy ministerstwo planuje przeprowadzenie konsultacji ze środowiskiem użytkowników pojazdów kempingowych w celu wypracowania rozwiązań odpowiadających specyfice tej formy turystyki?
Uprzejmie proszę o przedstawienie stanowiska ministerstwa w przedmiotowej sprawie.
Z wyrazami szacunku
Karolina Pawliczak
Poseł na Sejm RP
Sekretarz stanu Stanisław Bukowiec
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (3)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (6)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
8358 znakówkancelaria@mi.gov.pl ul. Chałubińskiego 4/6
www.gov.pl/web/infrastruktura 00-928 Warszawa
Znak pisma: DDP-1.054.13.2026
Warszawa, 20 sierpnia 2026
Pan
Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 18343 Pani poseł Karoliny Pawliczak, przedstawiam
poniższe stanowisko.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 punkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz.U. z 2025 r. poz. 889 oraz z 2026 r. poz. 815) korzystający z dróg publicznych są
zobowiązani do ponoszenia opłat za przejazdy po drogach krajowych pojazdów
samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5
tony, a także autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Opłata
elektroniczna pobierana jest na drogach krajowych lub ich odcinkach klasy A (autostrady)
i S (drogi ekspresowe), wymienionych w załączniku nr 1, oraz na drogach krajowych lub
ich odcinkach klasy GP (drogi główne ruchu przyspieszonego) i G (drogi główne),
wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011
r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną,
oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2539, z 2024 r. poz. 1574
i z 2026 r. poz. 33).
Z obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej zwolnione są wyłącznie następujące pojazdy:
- Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw obcych, jeżeli
umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi;
- służb ratowniczych, służb ratownictwa górniczego, Morskiej Służby Poszukiwania i
Ratownictwa, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Służby Więziennej, Inspekcji
Transportu Drogowego, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywane przez Służbę
Celno-Skarbową, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego oraz Centralnego Biura
Antykorupcyjnego;
- zarządcy dróg krajowych wykorzystywane do utrzymania tych dróg.
Zgodnie z przepisami dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17
czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez
pojazdy w polskim prawie krajowym nie istnieją inne wyjątki od obowiązku uiszczania
opłaty drogowej. Zatem pojazdy kempingowe (kampery) obecnie są obowiązane uiszczać
opłatę elektroniczną w Polsce na takich samych zasadach, jak pozostałe pojazdy
samochodowe o DMC powyżej 3,5 t.
-- 1 of 3 --
2
Opłata elektroniczna w Polsce jest pobierana w celu odzyskania kosztów budowy,
utrzymania, eksploatacji i rozwoju infrastruktury, jest więc opłatą infrastrukturalną w
rozumieniu dyrektywy 1999/62, której przepisy regulują pobór opłat drogowych na
obszarze UE. W związku z tym nie ma znaczenia cel, w jakim dany pojazd jest
wykorzystywany (zarobkowy/ turystyczny), czy też częstotliwość korzystania z dróg
płatnych. Wystarczy sam fakt użytkowania infrastruktury przez pojazd danej kategorii, by
zaistniała konieczność uiszczenia właściwej opłaty z tego tytułu, a kampery posiadające
dopuszczalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 tony, podobnie jak inne pojazdy ciężkie,
nie pozostają bez wpływu na amortyzację infrastruktury drogowej, stąd objęte są
obowiązkiem uiszczania opłaty elektronicznej.
Trzeba podkreślić, że rozwiązania przyjęte w ramach polskiej polityki opłatowej są zgodne
z unijną zasadą „użytkownik płaci”, która wyznacza ramy prawne poboru opłat drogowych
w Europie. Zasada „użytkownik płaci” oznacza, iż użytkownicy pojazdów poruszających się
po drogach płatnych są zobowiązani do uiszczania opłat za przejazd, stosownie do stopnia,
w jakim ich pojazd przyczynił się do zużycia infrastruktury drogowej. Natomiast kryteria,
od których zależy obowiązek zapłaty za korzystanie z dróg płatnych oraz wysokość opłaty,
wynikają z przesłanek obiektywnych (dopuszczalna masa całkowita masa pojazdu, norma
emisji EURO pojazdu, długość przebytego odcinka płatnego). Stawki opłaty elektronicznej
są zatem tym wyższe, im pojazd cięższy oraz im bardziej zanieczyszcza środowisko.
Dodatkowo należy zauważyć, że stawki pobierane za przejazd drogami płatnymi od
pojazdów ciężkich o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusów,
są jednymi z najniższych w Europie. Ponadto niemal dla każdego ciągu dróg objętych
opłatą elektroniczną istnieje alternatywny ciąg dróg krajowych nieobjętych żadnymi
opłatami, a sama sieć dróg płatnych w Polsce nie jest rozległa.
Natomiast należy zauważyć, że w dniu 29 maja br. została uchwalona przez Sejm RP
ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.
982), przewidująca m.in. wyłączenie z obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej za
przejazd po drogach krajowych zespołów pojazdów, składających się z pojazdu o DMC
poniżej 3,5 tony oraz przyczepy lub naczepy. Ustawa znacząco poprawi sytuację
użytkowników pojazdów przeznaczonych do celów turystycznych, poprzez wyłączenie z
opłaty elektronicznej przyczep kempingowych przyłączanych do samochodów osobowych
posiadających DMC poniżej 3,5 t, które stanowią większość pojazdów przeznaczonych do
celów turystycznych. Ustawa wejdzie w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia, czyli
21 września br.
W związku z powyższym od 21 września 20226 r. nie będą podlegali obowiązkowi
uiszczania opłaty elektronicznej użytkownicy pojazdów kempingowych, których
dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Pojazdy te, na podstawie danych
pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierujących, stanowią ok. 20% wszystkich
pojazdów kempingowych zarejestrowanych w Polsce. Po dniu 21 września 2026 r. brak
obowiązku uiszczania opłat drogowych będzie dotyczył ok. 99% pojazdów służących celom
turystycznym, poruszających się po polskich drogach.
Odnosząc się do kwestii liczby zarejestrowanych w Polsce właścicieli kamperów o DMC
powyżej 3,5 tony jest obecnie objętych systemem e-TOLL wyjaśniam, że Ministerstwo
Infrastruktury nie posiada takich danych, gdyż nie są one wyodrębnione w systemie SPOE
KAS a w polskich przepisach nie funkcjonuje wyodrębniony pojazd typu „kamper”.
-- 2 of 3 --
3
Z Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika natomiast, że tzw. pojazdów kempingowych
o DMC powyżej 3,5 tony (czyli tych, które będą objęte obowiązkiem uiszczania opłaty
elektronicznej od 21 września 2026 r.) jest ok. 2,2 tysiąca.
Należy zauważyć, że wśród państw członkowskich Unii Europejskiej, które pobierają
opłaty drogowe, żadne nie wprowadziło do swojego porządku prawnego zwolnienia z
opłat, które dotyczyłoby samoistnie kategorii pojazd kempingowy. Zasadą jest, że
państwa pobierające opłatę drogową, obejmują nią pojazdy o dopuszczalnej masie
całkowitej przekraczającej 3,5 t. Pozostałe państwa członkowskie pobierają opłaty od
pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, a wiele z nich także od
pojazdów osobowych, zatem wszystkie pojazdy służące celom turystycznym są objęte
opłatami drogowymi. Polskie rozwiązanie będzie zatem jednym z najbardziej korzystnych
w UE.
W związku z powyżej opisaną zmianą przepisów ustawy o drogach publicznych oraz jej
skutkami resort infrastruktury nie rozważa wprowadzenia odrębnej kategorii pojazdów
kempingowych w systemie e-TOLL lub zastosowania wobec nich preferencyjnych zasad
naliczania opłat, nie ma również uzasadnienia dla przeprowadzania dodatkowych
konsultacji. Ponadto należy stwierdzić, że wdrożenie rozwiązań, które miałyby poprawić
sytuację wyłącznie ok. 1% pojazdów służących celom turystycznym, a których
implementacja w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji
Skarbowej byłaby skomplikowana i wymagająca istotnych nakładów, nie mogłoby być
uznane za racjonalne. Problemem jest także zróżnicowanie dowodów rejestracyjnych
pojazdów wydawanych w państwach członkowskich UE. W konsekwencji braku
jednolitości zawartych w nich informacji często nie jest możliwe jednoznaczne
rozstrzygnięcie czy zagraniczny pojazd jest pojazdem kempingowym w rozumieniu
polskich przepisów – stanowiłoby to dodatkowe wyzwanie zarówno dla naliczenia opłaty
jak i dla kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej.
Z wyrazami szacunku
Dokument podpisany elektronicznie przez:
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Stanisław Bukowiec
Sekretarz Stanu
-- 3 of 3 --