Interpelacja w sprawie jednorazowego zwrotu niewykorzystanej ulgi za wyszkolenie uczniów w związku z przejściem na emeryturę przez rzemieślnika
Treść wystąpienia poselskiego
Treść wystąpienia poselskiego jest w trakcie pobierania...
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (8)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4399 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 8 lutego 2024 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 982
Znak sprawy: DD2.054.1.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z interpelacją nr 982, Pani Poseł Agnieszki Marii Kłopotek, z 30 stycznia
2024 roku, w sprawie jednorazowego zwrotu niewykorzystanej ulgi za wyszkolenie
uczniów w związku z przejściem na emeryturę przez rzemieślnika, uprzejmie proszę
o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Ulga uczniowska została zlikwidowana z dniem 1 stycznia 2004 r., z zachowaniem
praw nabytych.
Podatnikom, którzy przed dniem 1 stycznia 2004 r. nabyli prawo do obniżki podatku
dochodowego o kwotę ulgi uczniowskiej w zakresie i na zasadach określonych
w przepisach ustaw podatkowych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
1 stycznia 2004 r., a odliczenia te nie znalazły pokrycia w podatku dochodowym
obliczonym za lata poprzedzające rok 2004, przysługuje prawo do dokonywania
tych odliczeń na zasadach określonych w tych przepisach, w brzmieniu
obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r.1
1 Art. 13 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1956, z późn. zm.) i art. 4 ustawy o zmianie ustawy o zryczałtowanym
podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy – Przepisy
wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 202 poz. 1958, z późn. zm.).
-- 1 of 2 --
2/2
Oznacza to, że pomimo likwidacji ulgi uczniowskiej, ulga ta funkcjonuje nadal na
zasadzie praw nabytych. Podatnik, który nabył do niej prawo przed 2004 r. i nie
wykorzystał przyznanej mu kwoty w całości, może kontynuować odliczenie aż do
pełnego wykorzystania kwoty przyznanej ulgi. Podatnik może dokonywać
odliczenia, nawet jeżeli zlikwidował działalność gospodarczą, obniżając podatek
dochodowy obliczony od dochodów z innych źródeł, np. emerytury lub renty.
Prawo do realizacji ulgi uczniowskiej nie jest ograniczone czasowo. Odliczenie od
podatku z tytułu nabytego prawa do ulgi uczniowskiej może być realizowane do
czasu pełnego odliczenia ulgi.
Ulga uczniowska jest ulgą podatkową w rozumieniu przepisów ustawy – Ordynacja
podatkowa2. Okoliczność, że ulga uczniowska jest ulgą podatkową determinuje
sposób jej realizacji wyłącznie poprzez obniżenie podatku dochodowego. Tym
samym Państwo w zamian za wyszkolenie uczniów w ramach prowadzonej przez
podatnika działalności gospodarczej rezygnuje z części wpływów budżetowych
z tytułu podatku dochodowego. Ulga uczniowska nie może być zatem zrealizowana,
np. poprzez jednorazową wypłatę jej równowartości.
Ulga uczniowska jest realizowana poprzez odliczenie od podatku dochodowego
również po zmianach, które weszły w życie od 2022 r. Sposobu jej realizacji nie
zmienia okoliczność, że niektóre osoby nie płacą podatku dochodowego ze względu
na podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 30 tys. zł. Ulga uczniowska była
konstruowana przy założeniu, że jej realizacja będzie następować wyłącznie
poprzez obniżenie podatku dochodowego. Biorąc pod uwagę, że obniżenie podatku
o wysokość przyznanej ulgi uczniowskiej następuje na zasadzie praw nabytych
wprowadzenie możliwości realizacji ulgi uczniowskiej w inny sposób niż poprzez
obniżenie podatku np. poprzez jednorazową wypłatę jej równowartości, byłoby de
facto nadaniem tej grupie podatników nowych praw przyznających świadczenia,
wykraczające poza zakres realizacji praw nabytych. Stawiałoby również tych
podatników w uprzywilejowanej sytuacji w stosunku do podatników, którzy z uwagi
na podwyższenie kwoty wolnej do 30 tys. zł, nie płacą podatku i z tego względu nie
mogą korzystać z innych ulg, np. ulgi rehabilitacyjnej czy ulgi termomodernizacyjnej.
Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję, że nie prowadzimy prac, które
umożliwiłyby realizację ulgi uczniowskiej w inny sposób niż poprzez odliczenie od
podatku, np. poprzez jednorazową wypłatę niewykorzystanej części tej ulgi.
Z wyrazami szacunku,
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
2 Art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.).
-- 2 of 2 --