Interpelacja w sprawie stosowania przepisów o ryczałcie od dochodów spółek
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 8836
do ministra finansów
w sprawie stosowania przepisów o ryczałcie od dochodów spółek
Zgłaszający: Grzegorz Gaża
Data wpływu: 25-03-2025
Szanowny Panie Ministrze,
ryczałt od dochodów spółek stanowi coraz częściej wybieraną formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Pomimo jednak wydania obszernych objaśnień, wiele regulacji pozostaje niejasnych. Wątpliwości interpretacyjne powinny zostać możliwie szybko rozwiane, tak aby podatnicy mogli wywiązywać się z ustawowych obowiązków bez obaw o możliwe negatywne konsekwencje.
Mając na względzie powyższe, pragnę skierować do Pana Ministra następujące pytania:
1. Jakie skutki podatkowe wywiera wystawienie lub otrzymanie faktur korygujących przez podatników rozliczających podatek na zasadach ogólnych wynikających z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w sytuacji gdy pierwotna faktura była ujęta jako przychód lub koszt rachunkowy w okresie stosowania przez podatnika, jako formy opodatkowania ryczałtu od dochodów spółek? Czy ma w opisanych okolicznościach znaczenie, czy przyczyną obowiązku wystawienia faktur korygujących był błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka?
2. Czy obowiązek podatkowy w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą na podstawie art. 28m ust. 4a lit. b powstanie również w sytuacji używania składnika majątku wbrew woli podatnika (np. składnik majątku został skradziony, a następnie niezwłocznie odzyskany, lub pracownik bez zgody i wiedzy pracodawcy wykorzystywał samochód do celów prywatnych)?
3. Czy w przypadku, kiedy wypłacona zaliczka na poczet dywidendy była objęta 20-procentową stawką ryczałtu od dochodów spółek, natomiast w roku podjęcia uchwały o podziale zysku uprzednio wypłaconego w formie zaliczek znajduje do niego zastosowanie stawka 10%, podatnik ma prawo wystąpić o zwrot nadpłaty w wysokości kwoty stanowiącej różnicę między podatkiem odprowadzonym od zaliczek a pomniejszeniem wynikającym z art. 28p ust. 3, czy też w opisanej sytuacji podatnik nie ma takiego prawa i tym samym dochód podatnika będzie objęty efektywną stawką opodatkowania wynoszącą 20% w zakresie części zysku wypłaconego w postaci zaliczek?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (1)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (4)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
2898 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 15 kwietnia 2025 roku
Sprawa: Interpelacja nr 8836 w sprawie stosowania przepisów o ryczałcie od
dochodów spółek, Pan Poseł Grzegorz Gaża
Znak sprawy: DD8.054.1.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Szanowny Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 8836 Pana Posła Grzegorza Gaży z dnia 2 kwietnia
2025 r. w sprawie stosowania przepisów o ryczałcie od dochodów spółek,
przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Odpowiadając na pytanie pierwsze uprzejmie informuję, że w przypadku otrzymania
przez podatnika opodatkowanego podatkiem CIT na zasadach ogólnych faktury
korygującej przychody lub koszty odpowiednio osiągnięte lub poniesione w okresie
opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, stosownej korekty dokonuje się
wyłącznie na płaszczyźnie prawa bilansowego, zgodnie z przepisami ustawy
o rachunkowości1.
Odnosząc się do kwestii poruszonych w pytaniu drugim pragnę zauważyć, że pełne
wyłączenie wydatków ponoszonych przez podatnika w związku z używaniem
składników majątku z dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością
gospodarczą ma miejsce tylko w przypadku, w którym składnik majątku jest
wykorzystywany wyłącznie na cele działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 28m
ust. 5 ustawy CIT2, ciężar dowodu w tym zakresie spoczywa na podatniku.
W związku z powyższym to podatnik powinien dysponować dowodami
potwierdzającymi sposób wykorzystywania samochodu osobowego (na cele
prowadzonej działalności gospodarczej) W przypadku ich braku zastosowanie
znajdzie art. 28m ust. 4a pkt 2 ustawy CIT i w konsekwencji wyłączeniu z dochodu z
1 Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.
2 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz. U. z 2025
r. poz. 278 i 340.
-- 1 of 2 --
2/2
tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podlegać będzie tylko
50% wydatków związanych z używaniem takiego składnika majątku.
Przechodząc do zagadnienia poruszonego w pytaniu trzecim wskazuję, że do
opodatkowania zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy przez podatników
ryczałtu od dochodów spółek zastosowanie znajduje stawka ryczałtu obowiązująca
podatnika w roku wypłaty zaliczki. Ryczałt należny od wypłaconych zaliczek na
poczet przewidywanej dywidendy można odliczyć od ryczałtu należnego od
dochodu z tytułu podzielonego zysku, na poczet którego zaliczka została wypłacona,
proporcjonalnie do kwoty zysku przeznaczonej do wypłaty. Kwota odliczenia nie
może jednak przewyższać wysokości należnego ryczałtu od dochodu z tytułu
podzielonego zysku.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 2 of 2 --