Interpelacja w sprawie zmiany zasad zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 8295
do ministra rolnictwa i rozwoju wsi
w sprawie zmiany zasad zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze
Zgłaszający: Konrad Frysztak
Data wpływu: 21-02-2025
Szanowny Panie Ministrze,
w ramach prowadzonego dyżuru poselskiego zgłosili się do mnie rolnicy z terenu powiatu radomskiego, którzy zwrócili mi uwagę na problem zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze dla osób nieprowadzących działalności rolniczej. Jak przekonywali rolnicy, część osób mieszkających na wsi i posiadających ziemię, dzierżawi ją innym osobom, nie prowadzą żadnej działalności rolniczej, a i tak korzystają ze zwrotu akcyzy. Zdaniem rolników z powiatu radomskiego, takie działania są bardzo niekorzystne dla tych gospodarstw, które utrzymują się z produkcji rolnej. Jednocześnie rolnicy postulują o dodatkową weryfikację wniosków osób, które ubiegają się o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze.
W związku z tym zwracam się z prośbą o odpowiedź na pytania i przekazanie informacji:
1. Jakie są zasady przyznawania zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze?
2. W jaki sposób następuje weryfikacja tych wniosków?
3. Czy ministerstwo rozważa wprowadzenie dodatkowych kryteriów dla osób wnioskujących o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze?
Z góry dziękuję za odpowiedź na pytania.
Z poważaniem
Konrad Frysztak
Poseł na Sejm RP
Sekretarz stanu Stefan Krajewski
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (14)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
6642 znakówul. Wspólna 30, 00-930 Warszawa www.gov.pl/rolnictwo
+48 22 250 01 18
Warszawa, 17 marca 2025 r.
znak sprawy: DBD.fin.058.4.2025
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu RP
Dotyczy: interpelacji nr 8295 w sprawie zmiany zasad zwrotu akcyzy za paliwo
rolnicze
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 8295 z dnia 4 marca br. w sprawie zmiany zasad
zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze, przesłaną przez Pana Posła Konrada Frysztaka
uprzejmie informuję, że zgodnie z ustawą z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku
akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji
rolnej (1) zwrot podatku akcyzowego przysługuje producentowi rolnemu – osobie
fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości
prawnej, będącej posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów
o podatku rolnym.
Stosownie do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (2)
za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji
gruntów i budynków jako użytki rolne (z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie
działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza) o łącznej powierzchni
przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub
znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki
organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (3) stanowi, że posiadaczem
rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz
-- 1 of 4 --
samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca,
dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą
rzeczą (posiadacz zależny). W przypadku gdy grunty gospodarstwa rolnego stanowią
przedmiot posiadania samoistnego i posiadania zależnego, zwrot podatku przysługuje
posiadaczowi zależnemu, tj. dzierżawcy, również w przypadku jeżeli dzierżawi on
grunty na podstawie ustnej umowy, czy też wtedy, gdy dzierżawa nie jest wykazana
w ewidencji gruntów i budynków. W przypadku gdy grunty gospodarstwa rolnego
stanowią przedmiot współposiadania, zwrot podatku przysługuje temu
współposiadaczowi, w stosunku do którego pozostali współposiadacze wyrazili
pisemną zgodę. Pisemna zgoda nie dotyczy współmałżonków.
A zatem jeśli wnioskodawca jest faktycznie posiadaczem użytków rolnych w dniu
składania wniosku o zwrot podatku akcyzowego i prowadzi produkcję rolniczą
na tych użytkach rolnych, to może ubiegać się o zwrot podatku akcyzowego
do wysokości przysługującego mu rocznego limitu. W przypadku, gdy producent
rolny wydzierżawi, sprzeda lub przekaże gospodarstwo albo część użytków rolnych,
to nie będąc już posiadaczem użytków rolnych w dniu składania wniosku nie może
ubiegać się o zwrot podatku akcyzowego na wydzierżawione, sprzedane lub
przekazane użytki rolne.
Zgodnie z art. 6 ww. ustawy z dnia 10 marca 2006 r., producent rolny ubiegający się
o zwrot podatku akcyzowego powinien złożyć do wójta, burmistrza (prezydenta
miasta) właściwego ze względu na miejsce położenia gruntów będących w jego
posiadaniu lub współposiadaniu, wniosek w terminach od dnia 1 lutego do ostatniego
dnia lutego oraz od dnia 1 sierpnia do dnia 31 sierpnia danego roku, zgodnie ze
wzorem określonym rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26
stycznia 2024 r. w sprawie wzoru wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego
w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (4).
Do wniosku o zwrot podatku dołącza się:
1) faktury VAT albo ich kopie, stanowiące dowód zakupu oleju napędowego
w okresie 6 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku;
2) dokument wydany przez kierownika biura powiatowego Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawierający informacje o liczbie
dużych jednostek przeliczeniowych bydła, owiec, kóz i koni będących
-- 2 of 4 --
w posiadaniu producenta rolnego, w odniesieniu do każdej siedziby stada
tego producenta, w ostatnim dniu każdego miesiąca roku poprzedzającego
rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku, ustalonej
z uwzględnieniem wartości współczynników przeliczeniowych sztuk bydła,
owiec, kóz i koni na duże jednostki przeliczeniowe określonych w załączniku
do ww. ustawy, na podstawie informacji zawartych w komputerowej bazie
danych prowadzonej na podstawie ustawy z dnia 4 listopada 2022 r.
o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (5) – w przypadku ubiegania się
przez producenta rolnego o zwrot podatku w odniesieniu do bydła, owiec,
kóz lub koni;
3) dokument wydany przez kierownika biura powiatowego Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawierający informacje o liczbie
świń będących w posiadaniu producenta rolnego, w odniesieniu do każdej
siedziby stada tego producenta, w ostatnim dniu każdego miesiąca roku
poprzedzającego rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku,
ustalonej na podstawie informacji zawartych w komputerowej bazie danych
prowadzonej na podstawie ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie
identyfikacji i rejestracji zwierząt – w przypadku ubiegania się przez
producenta rolnego o zwrot podatku w odniesieniu do świń.
Zwrot podatku akcyzowego przyznawany jest w drodze decyzji. Decyzję wydaje się
w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot podatku.
Przedstawiając powyższe uprzejmie informuję, że zwróciłem się z prośbą do
Wojewody Mazowieckiego o zwiększenie nadzoru nad realizowanym przez urzędy
gmin/miast zadaniem z zakresu zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie
oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Z wyrazami szacunku
z up. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Stefan Krajewski
Sekretarz Stanu
/podpisano elektronicznie/
-- 3 of 4 --
Podstawa prawna:
(1) ustawa z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego
zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji
rolnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1948),
(2) ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2024 r. poz.
1176, z późn. zm.),
(3) ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz.
1061, z późn. zm.),
(4) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 stycznia
2024 r. w sprawie wzoru wniosku o zwrot podatku akcyzowego
zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji
rolnej (Dz. U. poz. 106),
(5) ustawa z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji
zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1815),
(6) ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572).
Do wiadomości:
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
-- 4 of 4 --