Interpelacja w sprawie obliczania odpisu na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 8225
do ministra klimatu i środowiska
w sprawie obliczania odpisu na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny
Zgłaszający: Katarzyna Ueberhan
Data wpływu: 19-02-2025
Szanowna Pani Minister,
w efekcie szeregu nowelizacji przepisów powstały istotne wątpliwości po stronie części przedsiębiorców odnośnie do obliczania odpisu na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny.
Ustawą z dnia 8 lutego 2023 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2023.295) zmieniony został między innymi przepis art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (tj. Dz. U. 2024 poz. 190), który wprowadził definicję „umowy sprzedaży energii elektrycznej”. Następnie ustawą z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz. 1785) zmieniony został przepis art. 23 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (tj. Dz. U. 2024 poz. 190), czyli przepisu regulującego sposób obliczania odpisu na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny (FWRC).
Zmieniając definicję umowy sprzedaży energii elektrycznej wskazano, że umowa sprzedaży energii elektrycznej to umowa, której przedmiotem jest „sprzedaż energii elektrycznej z gwarancją fizycznej dostawy tej energii, obejmująca wszystkie dodatkowe rozliczenia pieniężne związane ze sprzedażą tej energii elektrycznej, zawartą:
a) na hurtowym rynku energii elektrycznej, gdzie jedną ze stron jest wytwórca energii elektrycznej albo przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną,
b) między przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną albo wytwórcą energii elektrycznej a odbiorcą końcowym w rozumieniu art. 3 pkt 13a ustawy - Prawo energetyczne”.
Celem tej zmiany było uwzględnienie, a w konsekwencji doliczanie do podstawy, od której obliczana jest kwota należnego odpisu na FWRC przychodów z tytułu umów powiązanych ze sprzedażą energii elektrycznej, m.in. z instrumentów finansowych czy dodawania do dokonywanego odpisu na fundusz przychodów ze sprzedaży gwarancji pochodzenia.
Natomiast zmiany w zakresie przepisów dotyczących odpisu na FWRC miały na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych w zakresie przekazywania odpisu na fundusz z przychodów uzyskanych z sprzedaży gwarancji pochodzenia, z umów związanych ze sprzedażą energii elektrycznej obejmujących instrumenty finansowe oraz przychodów wynikających z dodatkowych rozliczeń pieniężnych.
Sformułowanie „dodatkowe rozliczenia pieniężne” nie odnosi się zatem do kosztów jakie wytwórca bądź przedsiębiorstwo wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu ponosi w związku z m.in. bilansowaniem handlowym lub z instrumentami finansowymi. Kwestie kosztów jakie ponoszą podmioty zobowiązane do przekazywania odpisu na fundusz reguluje bowiem rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 listopada w sprawie sposobu obliczania limitu ceny (Dz. U. 2022 poz. 2284 z późn. zm., dalej „rozporządzenie”).
W związku z powyższym pojawiła się wątpliwość dotycząca prawidłowego obliczenia odpisu na FWRC w przypadku przedsiębiorstw energetycznych wykonujących działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną będących jednocześnie odbiorcami przemysłowymi. Przedsiębiorstwa te są jednocześnie nabywcami energii elektrycznej na własne potrzeby, jak i sprzedawcami zobowiązanymi do obliczania odpisu na FWRC. Przepisy jednak nie rozróżniają sytuacji, w której ewentualne przychody z tytułu umów powiązanych ze sprzedażą energii elektrycznej byłyby uzyskiwane przez taki podmiot, ale działający w charakterze nabywcy energii, w odniesieniu do umów powiązanych z nabyciem energii zużywanej na własne potrzeby.
W praktyce zdarza się, że przedsiębiorstwa będące jednocześnie nabywcami energii elektrycznej (odbiorcami przemysłowymi), jak i sprzedawcami zobowiązanymi do obliczania odpisu na FWRC uzyskują przychody z instrumentów finansowych związanych ze sprzedażą energii, ale działając w danym kontrakcie jako odbiorca energii (czyli z instrumentów finansowych związanych z nabyciem energii z ich perspektywy). Możliwe jest to chociażby w przypadku kontraktów typu vPPA, gdzie wytwórca energii sprzedaje fizyczną energię na rynku (np. na Towarowej Giełdzie Energii) zamiast bezpośrednio do odbiorcy energii (za pośrednictwem sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej), a odbiorca kupuje fizyczną energię w odrębnej umowie zakupu (np. obecnie stosowanej). W tego typu umowie strony umowy, czyli producent i odbiorca, ustalają finansowe rozliczenie bazujące na różnicy między ceną zakupu energii w umowie zakupu a aktualną ceną rynkową, tym samym zabezpieczając cenę tej energii dla obydwu stron na uzgodnionym poziomie. Wydaje się zasadne w świetle znowelizowanych uregulowań, iż z tytułu takiego kontraktu to sprzedawca powinien uiścić odpis na FWRC od rzeczywistej ceny sprzedanej energii, natomiast druga strona kontraktu – w tym wypadku odbiorca przemysłowy, który jednocześnie jest spółką obrotu - w ogóle nie powinien z tego tytułu uiszczać odpisu na FWRC, nawet jeżeli w wyniku rozliczenia uzyska przychód z takiego instrumentu finansowego.
Ze wskazanej nowelizacji wynika jednak, że 97% przychodów z tytułu umów vPPA osiąganych przez podmioty będące jednocześnie sprzedawcami energii i odbiorcami przemysłowymi, czyli podmioty, o których mowa w art. 23 ust. 2b ustawy o środkach nadzwyczajnych będzie podlegało odpisowi na FWRC (przychodem takim będzie kwota wypłacana odbiorcy przez drugą stronę umowy vPPA w wyniku rozliczenia salda w danym okresie rozliczeniowym, tj. jeśli cena z umowy vPPA będzie wyższa niż wartość określonego w tej umowie instrumentu bazowego). Celem ustawy natomiast było „opodatkowanie” nadmiarowych zysków z tytułu sprzedaży energii elektrycznej, czyli wytwórców i spółki obrotu a nie odbiorców końcowych. I o ile w przypadku spółki obrotu będącej jednocześnie odbiorcą przemysłowym znajduje uzasadnienie obciążanie jej odpisem na fundusz w przypadku sprzedaży przez taką spółkę energii, o tyle kłóci się już z celem ustawy obciążanie tej samej spółki, która uzyskuje tożsame rodzajowo przychody działając jako odbiorca przemysłowy nabywający energię na swoje własne potrzeby. Warto podkreślić, iż problem jest istotny, gdyż odbiorcy przemysłowi nabywają zdecydowaną większość energii na potrzeby własne, a kontrakty typu vPPA nabierają coraz większego znaczenia w okresie niestabilności na rynku energii elektrycznej.
Związane z tym wątpliwości natury celowościowej, brak jasnego stanowiska Zarządcy Rozliczeń, jak również zapowiedziane kontrole przez prezesa Urzędu Regulacji Energii u przedsiębiorców odpowiedzialnych za odprowadzanie odpisów na FWRC skłoniły do zwrócenia się do Pani Minister z następującym pytaniem:
Czy przy obliczaniu odpisu na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny przez podmiot będący jednocześnie sprzedawcą i odbiorcą energii, należy uwzględnić przychody uzyskiwane przez ten podmiot z instrumentów finansowych związanych ze sprzedażą energii, jeżeli w danej umowie sprzedaży energii występuje on jako odbiorca energii i zużywa powyższą energię na własne potrzeby, czy jednak uzyskana kwota (przychód) powinna pomniejszyć jego koszty przy obliczaniu odpisu?
Z wyrazami szacunku
Katarzyna Ueberhan
Posłanka na Sejm RP
Podsekretarz stanu Miłosz Motyka
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (10)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
6085 znakówinfo@klimat.gov.pl Ministerstwo Klimatu i Środowiska
www.gov.pl/klimat
Działamy zgodnie z EMAS - zarządzając instytucją, dbamy o środowisko
DEL-WRE.050.6.2025.AS
3662313.14591925.11785486
Warszawa, 15-03-2025
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację Pani Poseł Katarzyny Ueberhan w sprawie obliczania odpisu
na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny nr K10INT8225 z dnia 24 lutego 2025 r., przedstawiam
poniżej stanowisko Ministra Klimatu i Środowiska.
Udzielając odpowiedzi na zadane przez Panią Poseł pytanie, należy wskazać, że celem
przepisów ustawy Prąd II nie było objęcie obowiązkiem odpisu na Fundusz podmiotów, które
występują w danej umowie jako odbiorcy energii. Zatem w zakresie, w jakim
przedsiębiorstwo energochłonne zużywa energię elektryczną na potrzeby własne, nie jest
ono objęte odpisem na Fundusz, w tym w odniesieniu do dodatkowych rozliczeń pieniężnych.
Przedsiębiorstwo takie objęte jest odpisem na Fundusz w związku ze swoją działalnością
w zakresie obrotu i sprzedaży energii elektrycznej, ale nie w zakresie jej zużycia na potrzeby
własne, gdzie występuje jako odbiorca końcowy.
Wynika to z faktu, że zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 ustawy Prąd II1 podmiotami objętymi
obowiązkiem odpisu na Fundusz są wytwórcy energii elektrycznej wykorzystujący
do wytwarzania energii elektrycznej wybrane technologie oraz przedsiębiorstwa
energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną.
Obowiązkiem uiszczenia odpisu na Fundusz nie zostali objęci odbiorcy końcowi energii
elektrycznej.
Przepisy ustawy Prąd II określają sposób obliczenia odpisu na Fundusz. Podmioty
zobowiązane do odpisu na Fundusz dokonywały go w zakresie przychodów uzyskiwanych ze
sprzedaży energii elektrycznej oraz przychodów wynikających z rozliczeń na rynku
bilansującym energii elektrycznej. Zatem jeśli wytwarzanie, obrót i sprzedaż energii
elektrycznej oraz rozliczenia w ramach rynku bilansującego wiązały się z pozyskiwaniem
przychodów przez wytwórcę lub spółkę obrotu z tytułu sprzedaży energii elektrycznej lub
rozliczeń energii wprowadzonej do sieci (np. w ramach rozliczeń na rynku bilansującym
energii elektrycznej), w takim zakresie podmioty te podlegały obowiązkowi odpisu
na Fundusz.
W przypadku obliczania odpisu na Fundusz wskazanym przez Panią Poseł, tj. przez
przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu
energią elektryczną będące jednocześnie odbiorcą przemysłowym, zastosowanie znajdował
wzór wskazany w art. 23 ust. 2b ustawy Prąd II.
Celem wspomnianych przez Panią Poseł zmian brzmienia ustawy, które miały miejsce
w 2023 r. było uwzględnienie, a w konsekwencji - doliczanie do podstawy, od której obliczana
jest kwota należnego odpisu na Fundusz w ustawowych okresach rozliczeniowych –
przychodów z tytułu umów powiązanych ze sprzedażą energii elektrycznej, m.in.
z instrumentów finansowych, czy przychodów ze sprzedaży gwarancji pochodzenia.
Jak Pani Poseł wskazała, sformułowanie „dodatkowe rozliczenia pieniężne” nie odnosiło się
zatem do kosztów jakie wytwórca bądź przedsiębiorstwo wykonujące działalność
1 Ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen
energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 (Dz. U. z 2024 r. poz. 1622, z późn.
zm.) – ustawa Prąd II
-- 1 of 2 --
gospodarczą w zakresie obrotu ponosi w związku z m.in. bilansowaniem handlowym
lub z instrumentami finansowymi. Kwestie kosztów jakie ponosiły podmioty zobowiązane
do przekazywania odpisu na Fundusz reguluje bowiem Rozporządzenie Rady Ministrów
z dnia 8 listopada w sprawie sposobu obliczania limitu ceny (Dz. U. 2023 poz. 2729, dalej
,,Rozporządzenie”).
Ponadto, istotne w przedmiotowej sprawie jest również to, że zgodnie z art. 39 ustawy Prąd
II obowiązek odpisu na Fundusz wykonuje się w odniesieniu do okresu od dnia 1 grudnia
2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. W 2024 r. podmioty objęte obowiązkiem odpisu na
Fundusz dokonywały przekazania odpisu na Fundusz oraz sprawozdań w zakresie kwot,
których płatność została zrealizowana po dniu 31 grudnia 2023 r. oraz ewentualnych korekt
złożonych sprawozdań2, a obecnie trwa końcowe rozliczenie odpisu na Fundusz, które
zakończy się w dniu 30 kwietnia 2025 r.3 Końcowe rozliczenie ma na celu umożliwienie
podmiotom uwzględnienie w odpisie na Fundusz ewentualnych korekt wynikających
np. z rozliczeń na rynku bilansującym, ale nadal dotyczy wskazanego powyżej okresu
1 grudnia 2022 r. - 31 grudnia 2023 r.
Przedstawione powyżej wyjaśnienie odnosi się do ogólnych zasad kształtujących obowiązek
odpisu na Fundusz i w przypadku indywidualnych sytuacji powinno być zastosowane
odpowiednio po przeanalizowaniu stanu faktycznego danego podmiotu dokonującego odpis
na Fundusz.
Ponadto wyjaśniam, że organy administracji publicznej i władzy wykonawczej nie są
uprawnione do dokonywania wiążącej interpretacji przepisów prawa. Dokonywać tego może
jedynie w konkretnym przypadku sąd powszechny. Jednocześnie zgodnie z art. 34 ust. 1
ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2024 r. poz. 236, z późn. zm.),
przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki
organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania
przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej
w jego indywidualnej sprawie. W przypadku wniosku dotyczącego odpisu na Fundusz,
na podstawie art. 34 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorca objęty zgodnie z art. 21 ustawy
obowiązkiem odprowadzania odpisu na Fundusz, może ubiegać się o wydanie interpretacji
indywidualnej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Z wyrazami szacunku
Z up. Ministra
Miłosz Motyka
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
/ – podpisany cyfrowo/
Do wiadomości:
Departament Spraw Parlamentarnych, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
2 Art. 28a ustawy Prąd II
3 Art. 28b ustawy Prąd II
-- 2 of 2 --