Interpelacja w sprawie minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 8189
do ministra finansów
w sprawie minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych
Zgłaszający: Grzegorz Gaża
Data wpływu: 18-02-2025
Szanowny Panie Ministrze!
Od czasu, gdy w polskim systemie podatkowym został unormowany minimalny podatek dochodowy obejmujący niektóre kategorie podatników podatku dochodowego od osób prawnych coraz częściej rodzą się związane z nim wątpliwości interpretacyjne. Brak ukształtowanej jednolitej praktyki stosowania prawa związany z niedawnym wejściem w życie przepisów normujących wspomnianą daninę utrudnia podatnikom prawidłowe wywiązywanie się z ustawowych obowiązków.
Mając na względzie powyższe, pragnę skierować do Pana Ministra następujące pytania:
1. Czy przy wyliczaniu współczynnika rentowności na podstawie art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy winni uwzględniać także przychody zwolnione na podstawie art. 17 przywołanej ustawy oraz przychody z dywidend, od których płatnik pobrał podatek?
2. Czy należy przyjąć, że dla uznania za spełniony warunek z przywołanego powyżej art. 24ca ust. 1 pkt 2 niezbędne jest osiągnięcie progu rentowności przekraczającego 2%, natomiast dla zastosowania wyłączenia z art. 24ca ust. 14 pkt 9 wystarczające jest, że próg dochodowości wynosi równe 2%?
3. Czy należy uznać, że dla spełnienia przesłanki z art. 24ca ust. 14 pkt 10, wyłączającej obowiązek zapłaty podatku minimalnego, wystarczające jest, że podatnik spełnia warunki zawarte w tym przepisie przez jakąkolwiek część roku podatkowego, za który należny byłby podatek minimalny, natomiast spełnienie przywołanych przesłanek już po zakończeniu roku podatkowego, ale jeszcze przed złożeniem zeznania podatkowego, nie stanowi wypełnia warunku wyłączenia opodatkowania?
4. Czy przepis art. 24ca ust. 2 pkt 5 znajduje zastosowanie również w przypadku, gdy wzrost kosztów z tytułu życia energii nie wynika ze wzrostu jej cen, a jedynie ze zwiększonego jej zużycia przez podatnika?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (6)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (1)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4403 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 12 marca 2025 roku
Sprawa: Interpelacja nr 8189 w sprawie minimalnego CIT
Znak sprawy: DD6.054.3.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Odpowiedź na interpelację nr 8189 w sprawie minimalnego CIT
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 8189, wniesioną przez Pana posła Grzegorza Gażę
w sprawie tzw. minimalnego CIT (art. 24ca ustawy CIT), uprzejmie wyjaśniam, co
następuje.
Stosownie do art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, tzw. minimalnemu CIT podlegają
spółki, będące podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1, oraz podatkowe grupy
kapitałowe, które w roku podatkowym osiągnęły udział dochodów ze źródła
przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1
albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych, w wysokości nie
większej niż 2%.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy CIT, przedmiotem opodatkowania CIT jest dochód
ustalany poprzez zsumowanie dochodu z zysków kapitałowych oraz dochodu
operacyjnego (z innych źródeł). Jak wynika natomiast z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a
ustawy CIT, przychodami z zysków kapitałowych są przychody z udziału w zyskach
osób prawnych, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym
m.in. dywidendy.
Jak wskazano powyżej, dla celów wyliczenia wskaźnika rentowności uwzględniane
są przychody inne niż z zysków kapitałowych. W konsekwencji, przychody z
dywidend, stanowiące przychody z zysków kapitałowych, nie są uwzględniane dla
celów ustalenia wskaźnika rentowności na podstawie art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy
CIT.
W odniesieniu do wątpliwości dotyczących 2% wskaźnika rentowności, uprzejmie
wyjaśniam, że stosownie do art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, tzw. minimalnemu CIT
-- 1 of 2 --
2/2
podlegają spółki, będące polskimi rezydentami podatkowymi, oraz podatkowe
grupy kapitałowe, których wskaźnik rentowności – w danym w roku podatkowym –
nie przekroczył 2%. A zatem, spółki i podatkowe grupy kapitałowe, osiągające
rentowność powyżej 2%, nie podlegają opodatkowaniu minimalnym CIT.
Z kolei, na mocy art. 24 ust. 14 pkt 9 ustawy CIT, przepisu ust. 1 nie stosuje się do
podatników, których wskaźnik rentowności – w jednym z trzech lat podatkowych
bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest minimalny CIT
– wyniósł co najmniej 2%. W konsekwencji, w przypadku wykazania wskaźnika
rentowności w wysokości 2% – w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio
poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest minimalny CIT – podatnik jest
wyłączony z opodatkowania minimalnym CIT.
Odnosząc się do pytania dotyczącego art. 24 ust. 14 ustawy CIT, zwracam uwagę, iż
przepis ten wprowadza katalog włączeń z opodatkowania minimalnym CIT w
stosunku do podatników postawionych w stan upadłości, likwidacji lub objętych
postępowaniem restrukturyzacyjnym.
Z uwagi na to, że minimalny CIT należny jest za dany rok podatkowy, należy uznać,
że spełnienie warunku określonego w art. 24ca ust. 14 pkt 10 ustawy CIT
(postawienie w stan upadłości, likwidacji lub objęcie postępowaniem
restrukturyzacyjnym) skutkuje podleganiem wyłączeniu z opodatkowania
minimalnym CIT już za ten rok. Z kolei, spełnienie w/w warunku – po zakończeniu
roku podatkowego i przed złożeniem rocznego zeznania podatkowego za ten rok –
nie będzie skutkować podleganiem wyłączeniu z opodatkowania za ten rok.
W kontekście zagadnienia dotyczącego kosztów zakupu energii elektrycznej,
uprzejmie informuję, iż zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy CIT, dla celów obliczenia
straty oraz wskaźnika rentowności nie uwzględnia się wzrostu kosztów
podatkowych z tytułu zakupu energii elektrycznej, cieplnej lub gazu przewodowego,
stanowiącego dodatnią różnicę między kosztami podatkowymi, poniesionymi z tego
tytułu w roku podatkowym, za który należny jest minimalny CIT, a kosztami
podatkowymi, poniesionymi z tego tytułu w roku podatkowym, bezpośrednio
poprzedzającym ten rok. Jak zatem wynika z brzmienia tego przepisu, odnosi się on
zasadniczo do samego wzrostu kosztów z tytułu zakupu m.in. energii elektrycznej
bez wskazywania na źródło pochodzenia tego wzrostu kosztów.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 2 of 2 --