Interpelacja w sprawie podwyższenia wysokości kwoty obrotu dla nowo powstających firm i mikroprzedsiębiorców, do której to wysokości zwolnieni są z płacenia podatku VAT
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 7377
do ministra finansów
w sprawie podwyższenia wysokości kwoty obrotu dla nowo powstających firm i mikroprzedsiębiorców, do której to wysokości zwolnieni są z płacenia podatku VAT
Zgłaszający: Artur Jarosław Łącki
Data wpływu: 13-01-2025
Szanowny Panie Ministrze,
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przedsiębiorcy, których roczne przychody nie przekraczają określonego limitu, mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku płacenia podatku VAT. Limit ten, ustanowiony w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi obecnie 200000 zł. Takie rozwiązanie ma na celu wsparcie mikroprzedsiębiorców i te firmy, które dopiero rozpoczynają swoją działalność.
Z uwagi na rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej, w tym koszty związane z wynagrodzeniami, materiałami, a także inflację, limit przychodu, który pozwala na korzystanie ze zwolnienia z VAT, stał się niewystarczający. Wielu przedsiębiorców, zmaga się z trudnością w utrzymaniu tego limitu, mimo że ich działalność nie jest na tyle duża, by mogła zostać objęta pełnym systemem VAT.
W związku z powyższym, złożona przeze mnie interpelacja ma na celu zwrócenie uwagi na konieczność podwyższenia obecnego limitu przychodu, który uprawnia do korzystania ze zwolnienia z VAT przynajmniej o 50% co pozwoli przedsiębiorcom w trudnych czasach gospodarczych na dalszą pracę i utrzymanie miejsc pracy, ograniczając jednocześnie obciążenie finansowe związane z pełnym obowiązkiem VAT.
Szanowny Panie Ministrze:
Czy Ministerstwo Finansów planuje podwyższenie limitu przychodów uprawniającego do zwolnienia z VAT?
Jeżeli tak, to do jakiej wysokości?
Jeżeli nie, to jakie argumenty przemawiają za utrzymaniem dotychczasowego limitu przychodów?
Z poważaniem
Artur Łącki
Poseł na Sejm RP
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 3 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (11)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
5190 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 29 stycznia 2025 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 7377
Znak sprawy: PT3.054.1.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczpospolitej Polskiej
Odpowiedź na interpelację nr 7377 Pana Posła Artura
Łąckiego
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z interpelacją nr 7377 Pana Artura Jarosława Łąckiego, posła na Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie podwyższenia wysokości kwoty obrotu dla
nowo powstających firm i mikroprzedsiębiorców, do której to wysokości zwolnieni
są z płacenia podatku VAT, uprzejmie informuję.
Obowiązujące w Polsce zasady dotyczące zwolnienia podmiotowego wskazują na
możliwość stosowania zwolnienia dla sprzedaży dokonywanej przez podatników
posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski, u których
wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani
bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Zwolnieniu podlega również
sprzedaż dokonywana przez podatnika posiadającego siedzibę działalności
gospodarczej na terytorium Polski, rozpoczynającego sprzedaż w trakcie roku
podatkowego, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy,
w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym,
kwoty 200 000 zł1.
Zwolnienie podmiotowe z VAT jest opcją przewidzianą w dyrektywie VAT2.
Państwa Członkowskie mogą, ale nie muszą jej wdrażać. Polska skorzystała z tej
możliwości. Wysokość limitu zwolnienia podmiotowego była w Polsce sukcesywnie
podnoszona – Polska kilkukrotnie wnioskowała do Komisji Unii Europejskiej
1 Zob. art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze
zm), dalej: ustawa o VAT.
2 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L nr 347, str. 1 ze zm.), dalej: „Dyrektywa VAT”.
-- 1 of 3 --
2/3
o podwyższenie limitu. W okresie od 1 stycznia 2011 r. do końca 2016 r. limit
wynosił 150 000 zł. Na mocy decyzji Rady (UE) nr 2021/17803 limit zwolnienia
z VAT został utrzymany w wysokości obowiązującej od 1 stycznia 2017 r., tj.
200 000 zł.
Kwestia zwiększenia obowiązującego limitu zwolnienia podmiotowego VAT była
ostatnio rozważana w kontekście prac nad ustawą z dnia 8 listopada 2024 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw 4. Jednak
w związku z sytuacją budżetową Polski nie zdecydowano się na podniesienie
obowiązującej kwoty, utrzymując od 1 stycznia 2025 r. obowiązujący limit
200 000 zł.
Niezależnie od powyższej decyzji, oszacowane przez Ministerstwo Finansów skutki
ewentualnego podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego, w warunkach 2026
r. wg aktualnych wskaźników makroekonomicznych z października 2024 r.
wynoszą: dla limitu 240 tys. zł - „in minus” ok. 500 mln zł, a w przypadku limitu 300
tys. zł odpowiednio „in minus” ok. 1,3 mld zł.
Jednocześnie obowiązujący limit zwolnienia podmiotowego plasuje Polskę wśród
państw członkowskich mieszczących się w połowie zestawienia obowiązujących
krajowych limitów zwolnienia.
Zauważam przy tym, że decyzje związane ze zmianami, które niosą ze sobą ujemne
skutki budżetowe, muszą być - wobec dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości
gospodarczej i społecznej, która realnie przekłada się na stan budżetu państwa
i możliwości finansowania kluczowych obszarów działania państwa - podejmowane
z dużą ostrożnością.
W kontekście potencjalnych skutków finansowych dla budżetu państwa należy
również mieć na uwadze okoliczność objęcia Polski procedurą nadmiernego
deficytu.
Decyzje co do rezygnacji z części wpływów podatkowych (w szczególności
w zakresie podatku VAT, który jest podstawowym źródłem wpływów
podatkowych budżetu państwa), powinny być zatem - jak już wskazałem -
podejmowane z wielką ostrożnością i przy właściwym rozpoznaniu możliwości i
potrzeb, tak, by nie ograniczały możliwości dotarcia finansowania tam, gdzie jest to
najbardziej potrzebne.
Uwzględniając powyższe, informuję, że decyzje dotyczące wysokości limitu
zwolnienia podmiotowego będą podejmowane z uwzględnieniem obowiązujących
przepisów unijnych oraz skutków zmiany limitu dla budżetu państwa. W chwili
obecnej nie przewiduje się wprowadzenia w tym zakresie zmian, co nie oznacza, że
kwestia limitu nie zostanie ponownie poddana analizie jeszcze w tym roku.
3 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2021/1780 z dnia 5 października 2021 r. zmieniająca decyzję 2009/790/WE
upoważniającą Rzeczpospolitą Polską do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy
2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 5 października 2021 r. (Dz. Urz.
UE. L nr 360, str. 122);
4 Dz. U. z 2024 r. poz. 1721.
-- 2 of 3 --
3/3
Podstawa Prawna
1. art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm), dalej: ustawa o VAT.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 3 of 3 --