Interpelacja w sprawie kwestionowania przez urzędy skarbowe skuteczności wyboru formy opodatkowania
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 6667
do ministra finansów
w sprawie kwestionowania przez urzędy skarbowe skuteczności wyboru formy opodatkowania
Zgłaszający: Ryszard Petru
Data wpływu: 27-11-2024
Szanowny Panie Ministrze,
w dniu 11 grudnia 2023 r. pani Katarzyna Kierzek-Koperska, posłanka na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, składając interpelację nr 207, zwróciła uwagę na problem tysięcy przedsiębiorców związany z kwestionowaniem przez urzędy skarbowe skuteczności wyboru formy opodatkowania.
W odpowiedzi na rzeczoną interpelację z 29 grudnia 2023 r., pan Marcin Łoboda, sekretarz stanu i szef Krajowej Administracji Skarbowej, podniósł, że:
• „Ministerstwo Rozwoju i Technologii wskazało, że pomimo sprawnie działającego systemu CEIDG, oświadczenia o formie opłacania podatku dochodowego – albo nie zostały złożone (brak zaznaczenia pozycji 15 w przeanalizowanych wnioskach) albo brakowało wysłania wniosku przez przedsiębiorcę lub pełnomocnika przedsiębiorcy. Wnioski CEIDG były generowane prawidłowo, często zawierały podpis, ale brakowało ich ostatecznego wysłania do urzędu. Powyżej wskazane powody skutkowały brakiem wpływu dokumentów do naczelników urzędów skarbowych.“
• „Jednocześnie informuję, że zdecydowałem o skierowaniu do dyrektorów Izb Administracji Skarbowych w najbliższym czasie pisma, w którym wskażę, aby w przypadku uprawdopodobnienia przez podatnika, że dokonał złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania – organy podatkowe rozstrzygały takie sprawy na korzyść podatnika w myśl art. 2a Ordynacji podatkowej.“
W związku z powyższym wydawać by się mogło, że dyrektorzy Izb Administracji Skarbowych – po otrzymaniu pisma od szefa Krajowej Administracji Skarbowej – przekażą instrukcję rozstrzygania spraw na korzyść podatnika naczelnikom poszczególnych Urzędów Skarbowych, co z kolei doprowadzi do rozwiązania problemów wielu podatników. Niestety – docierają do mnie sygnały, że trudności nadal występują.
Zgodnie z przekazywanymi mi informacjami, w ramach tzw. czynności sprawdzających, podatnicy są wzywani do składania wyjaśnień dotyczących wybranej formy opodatkowania. W ramach takich procedur pracownicy Urzędów Skarbowych często zwracają się do Ministerstwa Rozwoju i Technologii w celu zweryfikowania, czy dany podatnik podejmował próby zmiany formy opodatkowania z wykorzystaniem portalu CEIDG. Nawet wtedy, gdy Ministerstwo Rozwoju i Technologii potwierdza, że podatnik podjął próbę zmiany formy opodatkowania (np. podatnik podpisał wniosek w zakresie zmiany formy opodatkowania, ale z niejasnego powodu wniosek nie dotarł do odbiorcy), niektóre organy podatkowe nadal nie rozstrzygają takich spraw na korzyść podatnika w myśl art. 2a Ordynacji podatkowej.
Co więcej, nawet gdy podatnicy uprawdopodobniają wybór formy opodatkowania w dany sposób przedstawiając pracownikom Urzędów Skarbowych potwierdzenia przelewów podatkowych (na których widnieje symbol płatności odpowiadający wybranej formie opodatkowania) czy dokumenty rozliczeniowe ZUS (na których składka na ubezpieczenie zdrowotne jest rozliczana w sposób odpowiadający wybranej formie opodatkowania) niektóre organy podatkowe i tak nie rozstrzygają spraw na korzyść podatnika.
Warto dodać, że zgodnie z aktualnym orzecznictwem sądów administracyjnych wystarczającą formą złożenia przez podatnika oświadczenia woli, która prowadzi do skutecznego wyboru sposobu opodatkowania, jest wskazanie przez podatnika danej formy opodatkowania w tytule przelewu do urzędu skarbowego. Znajduje to potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 lutego 2024 r., sygn. akt II FSK 710/21, w którym sąd orzekł, że: W rozpoznawanej sprawie Skarżący złożył w tytule przelewu oświadczenie woli, zgodnie z którym jego wpłatę należy zarachować na podatek liniowy. Interpretacja jego oświadczenia woli nie pozostawia wątpliwości, że dokonał wyboru formy opodatkowania w postaci 19% podatku liniowego. W innym przypadku nie deklarowałby i nie wpłacałby przecież zaliczek na PIT 36L.
Skarżący dochował także warunku pisemności oświadczenia poprzez wpisanie jego treści w tytuł przelewu. Należy w tym miejscu wyraźnie zaakcentować, że ustawodawca nie zastrzegł dla tego rodzaju oświadczenia formy pisemnej, co uczynił przykładowo przy oświadczeniu o rezygnacji z opodatkowania stawką 19% – por. art. 9a ust. 2b u.p.d.o.f. w brzmieniu do 5 października 2021 r. Powyższe oznacza, że wymóg pisemności został przez Skarżącego dochowany. Brak jest bowiem definicji legalnej zwrotu „sporządzenie czegoś na piśmie“. Potocznie należałoby uznać, że oznacza to, że oświadczenie to powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi. Ten wymóg spełniony będzie także wówczas, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o interpretację Skarżący wyraźnie zaznaczył, że to on złożył oświadczenie o treści zawartej w tytule przelewu. Skoro tak, to nie ma wątpliwości, co do jego autora i podpis pod treścią nie jest konieczny. Podpis byłby konieczny jedynie w przypadku, gdy nie byłoby wiadomym, kto oświadczenie woli złożył.
W sprawie również przyjęto założenie, że Skarżący dochował terminu wskazanego w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. Tym samym spełnił wszystkie wymagane przez przepisy prawa warunki dla skutecznego złożenia oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania.
Naczelny Sąd Administracyjny nie podziela poglądu Sądu pierwszej instancji o możliwości zastosowania w sprawie art. 168 o.p. Jest to przepis dotyczący podań wnoszonych do organu podatkowego. W art. 168 § 2 o.p. mowa jest o „treści żądania“, co wskazuje na to, że ma on zastosowanie do składanych przez strony wniosków, podań, generalnie pism, które wymagają reakcji organu. Przykładowo można byłoby rozważać odpowiednie zastosowanie tego przepisu do wniosków składanych w trybie art. 9a ust. 1 u.p.d.o.f. (w brzmieniu obowiązującym do końca 2021 r.).
Sąd pierwszej instancji przedstawił ponadto definicję przelewu stwierdzając, że służy on dokonywaniu rozliczeń bezgotówkowych. Należy zwrócić jednak uwagę, że w prawie podatkowym potwierdzenie przelewu ma istotne znaczenie prawne. Dla celów zwolnienia w podatku od spadków i darowizn przelew stanowi jedną z form udokumentowania dokonania przekazania środków pieniężnych we wskazany w art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 z późn. zm.) sposób przez darczyńcę na rzecz obdarowanego. W tym przypadku potwierdza wykonanie umowy darowizny, przez co staje się umową ważną, a ponadto stanowi niezbędny dla zastosowania zwolnienia dowód dokumentujący dokonanie przekazania środków.
W przypadku rozpoznawanej sprawy istotne jest oświadczenie woli złożone w tytule przelewu przez Skarżącego. Wyjaśnić także trzeba, że w sprawie Skarżący nie twierdził, że istnieje jakiś trzeci sposób (poza oświadczeniem oraz zawiadomieniem w trybie ustawy o CEIDG) wyboru rozliczania podatkiem liniowym. Zasadnie twierdził jedynie, że złożył skuteczne oświadczenie woli w tym zakresie.
Podobne stanowiska przedstawiły także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 7 maja 2024 r., sygn. akt I SA/Po 829/23 i Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 15 października 2024 r., sygn. akt I SA/Gl 411/24.
Skoro więc opisywanie przelewów do Urzędu Skarbowego w sposób jednoznacznie określający formę opodatkowania jest skuteczną formą wyboru sposobu opodatkowania, to niezrozumiały dla mnie jest fakt, że pracownicy Urzędów Skarbowych prowadzący czynności sprawdzające odmawiają podatnikom możliwości korzystania z danej formy opodatkowania z uwagi na problemy z funkcjonowaniem systemu CEIDG. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, jeśli szef Krajowej Administracji Skarbowej faktycznie wskazał organom podatkowym, że w podobnych sprawach powinny rozstrzygać na korzyść podatnika.
W toku czynności sprawdzających podatnicy są więc niejednokrotnie wzywani do złożenia korekty zeznania podatkowego, pomimo że uprawdopodobniają zasadność korzystania z danej formy opodatkowania.
Część z podatników, obawiając się rosnących zaległości podatkowych, w odpowiedzi na wezwanie składa korektę zeznania podatkowego i dopłaca podatek wraz z odsetkami.
Inni podatnicy nie składają korekty zeznania podatkowego, tylko przedkładają pracownikom Urzędów Skarbowych dodatkowe wyjaśnienia, a potem nie otrzymują od nich już żadnych dalszych pism. Niektórzy z tej grupy podatników zakładają wówczas, że organ zaakceptował ich wyjaśnienia i przestał wymagać korekty zeznania podatkowego. Czynności sprawdzające nie kończą się bowiem w żaden formalny sposób i podatnik często nie ma informacji co do sposobu załatwienia sprawy ani nawet narzędzi prawnych, aby taką informację uzyskać.
Mimo wszystko w stosunku do niektórych z podatników tuż przed upływem terminu przedawnienia są wszczynane postępowania podatkowe i są określane zobowiązania podatkowe w PIT według pierwotnej (w ocenie organu nieskutecznie zmienionej) formy opodatkowania. W takiej sytuacji podatnicy dość zasadnie czują się złapani w pułapkę przez organ podatkowy. Zobowiązani są bowiem do zapłaty podatku wraz z odsetkami za 5 lat wstecz. Część z nich traci nadzieję, że uda im się znaleźć potwierdzenie swoich racji, a nawet jeżeli, to może to być długotrwały proces wymagający nawet postępowania sądowego.
Podatnicy czują się oszukani, gdyż większość z nich uczciwie płaci daniny publicznoprawne, zgodnie z wybraną formą opodatkowania (do czego mają prawo), a o nieskuteczności swoich działań dowiadują się z dużym opóźnieniem i ponoszą niewspółmiernie wysokie konsekwencje finansowe.
Na etapie czynności sprawdzających, gdy podatnicy nie zgadzają się ze stanowiskiem urzędu skarbowego co do skuteczności wyboru formy opodatkowania, są oni pozbawieni jakichkolwiek narzędzi prawnych do kwestionowania tych ustaleń. W zakresie ustalenia, czy doszło do skutecznego wyboru formy opodatkowania, nie może zostać wszczęte i prowadzone postępowanie podatkowe, nie jest również możliwe złożenie przez podatnika skutecznego wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie określenia zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż podatek ten podlega samoobliczeniu. Podatnikom pozostaje więc czekać na to, aż urząd wszcznie postępowanie podatkowe w sprawie ustalenia zobowiązania podatkowego z urzędu i dopiero wówczas mogą dochodzić swoich racji.
Wobec powyższego kieruję do Ministra poniższe pytania: 1. Czy Ministrowi znany jest problem z wyborem formy opodatkowania i sposób postępowania organów podatkowych w takich sytuacjach?
2. Czy do dyrektorów Izb Administracji Skarbowych zostały skierowane pisma, o których informował w odpowiedzi na interpelację poselską pan Marcin Łoboda, sekretarz stanu szef Krajowej Administracji Skarbowej? Jeżeli tak, to jakie zalecenia zostały ujęte w tych pismach?
3. Czy Minister dysponuje wiedzą, czy dyrektorzy Izb Administracji Skarbowej przekazali te wytyczne do Urzędów Skarbowych i w jaki sposób te wytyczne są realizowane przez Urzędy Skarbowe?
4. Czym w ocenie Pana Ministra powinno się przejawiać uprawdopodobnienie złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania?
5. Jakie jest stanowisko Pana Ministra w zakresie skuteczności wyboru formy opodatkowania poprzez właściwe opisanie przelewu zaliczki na podatek (lub zryczałtowanego podatku) za dany miesiąc i jak przekłada się ono na podejście organów podatkowych?
6. Czy są planowane zmiany przepisów w zakresie możliwości wyboru formy opodatkowania w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy, jak miało to miejsce w przypadku części rozliczeń za rok podatkowy 2022?
Z poważaniem Ryszard Petru
Podsekretarz stanu Zbigniew Stawicki
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 1 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (9)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
10892 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/5
Warszawa, 18 grudnia 2024 roku
Sprawa: Interpelacja nr 6667
Znak sprawy: DNK7.054.17.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Odpowiedź na interpelację nr 6667
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 6667 złożoną przez Posła na Sejm Rzeczypospolitej
Polskiej Pana Ryszarda Petru, w sprawie kwestionowania przez urzędy skarbowe
skuteczności wyboru formy opodatkowania, przekazuję na ręce Pana Marszałka
poniższe wyjaśnienia.
Na wstępie chciałbym wskazać, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
podatnik może wybrać formę opodatkowania przychodów z pozarolniczej
działalności gospodarczej w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po
miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku
podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został
osiągnięty w grudniu roku podatkowego 1.
Wybór formy opodatkowania następuje poprzez złożenie odpowiedniego
oświadczenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Przepisy dopuszczają
1 art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz.U. z 2024 r. poz. 226 t.j.) oraz art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o
zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby
fizyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 776 t.j.)
-- 1 of 5 --
2/5
także, by oświadczenie takie składać za pośrednictwem systemu CEIDG2, co jednak
nie jest obligatoryjne.
Uchybienie powyższemu terminowi powoduje skutek prawny – wygaśnięcie
uprawnienia do złożenia takiego oświadczenia. W związku z tym, stosując nawet
wyrażoną w art. 2a Ordynacji podatkowej3, zasadę rozstrzygania wątpliwości na
korzyść podatnika, organy podatkowe nie mają prawnej możliwości przywrócenia
takiego terminu. Niemniej jednak, w sytuacji gdy brak właściwego odnotowania
skutków dokonanego przez podatnika zgłoszenia wynika z okoliczności istniejących
po stronie administracji publicznej (np. ewentualne błędne działania systemu
informatycznego lub organu podatkowego), zgłoszenie jest traktowane jako
dokonane. Podczas weryfikacji tych okoliczności w pełni stosowana jest
wspomniana powyżej zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.
Przechodząc do poszczególnych pytań postawionych w interpelacji, przekazuję
poniższe odpowiedzi.
1. Czy Ministrowi znany jest problem z wyborem formy opodatkowania i sposób
postępowania organów podatkowych w takich sytuacjach?
Uprzejmie informuję, że opisany w interpelacji problem dotyczący skutecznego
wyboru formy opodatkowania jest Ministerstwu Finansów znany. Z otrzymywanych
sygnałów wynika jednak, że problem ten pojawia się w przypadku dokonania tej
czynności przez podatnika za pośrednictwem wyżej wskazanego systemu CEiDG.
Przy tym chciałbym podkreślić, że zarówno portal Biznes.gov.pl oraz CEIDG.gov.pl,
jak i sam system teleinformatyczny CEiDG nadzorowany jest przez Ministerstwo
Rozwoju i Technologii. W związku z tym Ministerstwo Finansów pozostawało w
stałym kontakcie z Ministerstwem Rozwoju i Technologii (dalej MRiT) w tym
obszarze.
Z informacji przekazanej przez MRIT wynika, że przeanalizowano szczegółowo
wiele przypadków i problemów dotyczących wyboru zmiany formy opodatkowania
poprzez system CEiDG, zgłoszonych zarówno przez naczelników urzędów
skarbowych oraz samych przedsiębiorców.
Przeprowadzona przez MRiT analiza wykazała, że nie wystąpiły błędy systemu
CEiDG, które obciążałyby przedsiębiorców. Analiza wskazuje natomiast na błędy po
stronie użytkowników systemu, takie jak:
- brak wypełnienia odpowiedniej sekcji dotyczącej formy opodatkowania,
- brak podpisania wniosku, a tym samym brak jego wysłania do urzędu,
- podpisanie wniosku, ale brak jego ostatecznego wysłania do urzędu.
2 na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji
o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz.
541) i w oparciu odpowiednio o art. 9a ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; informacja o wyborze formy opodatkowania
złożona poprzez CEIDG jest przekazywana następnie przez system Ministerstwa Rozwoju i
Technologii do właściwego naczelnika urzędu skarbowego
3 ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383)
-- 2 of 5 --
3/5
2. Czy do Dyrektorów Izb Administracji Skarbowych zostały skierowane pisma, o których
informował w odpowiedzi na interpelację poselską Pan Marcin Łoboda, Sekretarz Stanu
Szef Krajowej Administracji Skarbowej? Jeżeli tak, to jakie zalecenia zostały ujęte w tych
pismach?
4. Czym, w ocenie Pana Ministra, powinno się przejawiać uprawdopodobnienie złożenia
oświadczenia o wyborze formy opodatkowania?
5. Jakie jest stanowisko Pana Ministra w zakresie skuteczności wyboru formy
opodatkowania poprzez właściwe opisanie przelewu zaliczki na podatek (lub
zryczałtowanego podatku) za dany miesiąc i jak przekłada się ono na podejście organów
podatkowych?
Ministerstwo Finansów, mając na uwadze znaczną liczbę zidentyfikowanych
problemów w przedmiotowym obszarze oraz skalę negatywnych konsekwencji,
przekazało poniżej wskazane pisma do podległych organów.
Tym samym Ministerstwo Finansów wypełniło zobowiązanie, o którym
poinformowało w odpowiedzi na interpelację poselską nr 207 z 11 grudnia 2023 r.
Ministerstwo Finansów przekazało następujące pisma do Dyrektorów Izb
Administracji Skarbowej:
1) pismo z 8 stycznia 2024 r., w którym wskazaliśmy, że w przypadku
uprawdopodobnienia przez podatnika, że dokonał złożenia oświadczenia o
wyborze formy opodatkowania – organy podatkowe winny rozstrzygać takie
sprawy na korzyść podatnika w myśl art. 2a Ordynacji podatkowej;
2) pismo z 28 marca 2024 r., zawierające dalsze rekomendacje w przypadku
sporów pomiędzy podatnikiem a organem w zakresie uprawdopodobnienia
skuteczności złożenia przez podatnika oświadczenia o wyborze
opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w
formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W piśmie tym wskazaliśmy, że podatnik który dokonał wpłaty pierwszej
zaliczki/ryczałtu w terminie złożenia oświadczenia i z opisu wpłaty
dokładnie wynika, że płatność dotyczy tego podatku, to taki dowód wpłaty
mógłby być uznany za uprawdopodobnienie złożenia oświadczenia o
wyborze formy opodatkowania pod warunkiem, że podatnik wskaże w tytule
przelewu rodzaj podatku, którego wpłata dotyczy oraz dokona wpłaty
zaliczki/ryczałtu w terminie określonym dla złożenia tego oświadczenia.
3) przekazane do wiadomości pismo z 8 października 2024 r., stanowiące
odpowiedź na zapytanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w
sprawie skuteczności wyboru formy opodatkowania z tytułu prowadzonej
działalności gospodarczej poprzez prawidłowo opisany przelew bankowy.
W piśmie tym wskazaliśmy m.in. że, w przypadku gdy podatnik dokonał
wpłaty pierwszej zaliczki/ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym
dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu
dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju
podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za
złożenie oświadczenia. Te same okoliczności mogą przesądzać o
-- 3 of 5 --
4/5
skuteczności złożenia zawiadomienia/oświadczenia o rezygnacji z danej
formy opodatkowania4.
Przy tym chciałbym wyraźnie podkreślić, na co wskazaliśmy również w pismach nr 2
i nr 3, że w każdej indywidualnej sprawie wymagane jest określenie, czy w
konkretnym stanie faktycznym dokonanie określonego przelewu podatkowego jest
czynnością równoznaczną ze złożeniem oświadczenia o wyborze danej formy
opodatkowania (zawiadomienia o rezygnacji z danej formy opodatkowania). Każdą
tego rodzaju sprawę należy bowiem oceniać indywidualnie, na podstawie
konkretnych okoliczności i elementów stanu faktycznego.
3. Czy Minister dysponuje wiedzą, czy Dyrektorzy Izb Administracji Skarbowej przekazali
te wytyczne do Urzędów Skarbowych i w jaki sposób te wytyczne są realizowane przez
Urzędy Skarbowe?
Praktyką jest, że wytyczne kierowane do Dyrektorów Izb Administracji Skarbowej,
które odnoszą się do sposobu postępowania organów podatkowych - są następnie
przez nich przekazywane do podległych urzędów skarbowych.
Jednocześnie chciałbym nadmienić, że wszyscy pracownicy organów podatkowych
mają bezpośredni dostęp do tych pism poprzez System Informacji Celno-Skarbowej
EUREKA, w którym publikowane są m.in. stanowiska Ministerstwa Finansów oraz
Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Odnosząc się natomiast do kwestii weryfikacji sposobu wykorzystania przez urzędy
skarbowe przekazanych zaleceń, chciałbym wyjaśnić, że Dyrektorzy Izb
Administracji Skarbowej sprawują bezpośredni nadzór nad urzędami skarbowymi i
mają obowiązek monitorowania sposobu realizacji przekazanych wytycznych.
Przy tym należy mieć na uwadze, że każda sprawa powinna być oceniania
indywidualnie i nie można wprost założyć automatyzmu działania przekazanych
wytycznych.
Ponadto chciałbym wskazać, że Szef Krajowej Administracji Skarbowej sprawuje
ogólny nadzór w sprawach podatkowych5. Oznacza to, że Szef Krajowej
Administracji Skarbowej nie może ingerować w działania organu podatkowego
podejmowane wobec konkretnego podmiotu w jego indywidulanej sprawie.
Podobnie Minister Finansów nie może podejmować interwencji ani sugerować
rozstrzygnięć w konkretnej sprawie prowadzonej przez organ podatkowy.
Jednocześnie zapewniam, że dokładamy wszelkich starań, aby czynności
podejmowane przez organy Krajowej Administracji Skarbowej były wykonywane
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz z poszanowaniem zasad
postępowania podatkowego i praw podatnika.
6. Czy planowane są zmiany przepisów w zakresie możliwości wyboru formy
opodatkowania w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy, jak miało
to miejsce w przypadku części rozliczeń za rok podatkowy 2022?
4 o którym mowa w art. 9a ust. 2a, 2b i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz art. 9 ust. 1a i 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
5 zgodnie z art. 14 § 1 Ordynacji podatkowej
-- 4 of 5 --
5/5
Uprzejmie informuję, że aktualnie w Ministerstwie Finansów nie są prowadzone, ani
nie są planowane prace nad zmianami przepisów w zakresie możliwości wyboru
formy opodatkowania w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję, że zostaną one uznane
przez Pana Marszałka i Pana Posła za wyczerpujące.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Zbigniew Stawicki
Podsekretarz Stanu Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej
-- 5 of 5 --