Interpelacja w sprawie incydentalnej sprzedaży towarów akcyzowych przez podmioty rozliczające się na zasadzie ryczałtu
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 6364
do ministra finansów
w sprawie incydentalnej sprzedaży towarów akcyzowych przez podmioty rozliczające się na zasadzie ryczałtu
Zgłaszający: Tomasz Piotr Nowak, Krzysztof Gadowski
Data wpływu: 18-11-2024
Szanowny Panie Ministrze,
do mojego biura zgłosił się z prośbą o interwencję podatnik, któremu urząd skarbowy zmienił sposób opodatkowania po „ujawnieniu” w trakcie kontroli incydentalnej sprzedaży przepracowanego oleju silnikowego.
W 2020 r. podatnik, który prowadził zakład naprawy samochodów, przekazał do recyklingu zużyty olej silnikowy. Była to jednorazowa sprzedaż, która przyniosła dochód w wysokości 85 PLN potwierdzony fakturą oraz odprowadzonym podatkiem. Podatnik nie miał wiedzy, iż korzystając ze zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, nie ma prawa do takich proekologicznych działań.
W sierpniu br. urząd skarbowy wszczął czynności sprawdzające, w wyniku których zmieniono sposób naliczania podatku dochodowego (na podst. art. 113 ust. 13 pkt 1b) nie tylko za rok 2020, ale również za lata późniejsze. W protokole wskazano zobowiązania podatkowe w wysokości prawie 21 000 PLN + należne odsetki.
Obligatoryjna zmiana sposobu naliczania podatku na podstawie cytowanego wyżej przepisu wydaje się błędna, gdyż ustawodawca jasno wskazał wielokrotne działanie podatnika (cyt.: „dokonujących dostaw towarów”), a nie, jak we wskazanym przypadku, sprzedaży incydentalnej.
Jak wynika z wielu dostępnych publikacji, takie działanie US jest częstą praktyką, doprowadzającą do bankructwa i likwidacji mikroprzedsiębiorstw, a jednocześnie skutecznie zniechęcającą do proekologicznych działań.
W związku z powyższym zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
1. Czy ministerstwo posiada informacje o problemach mikroprzedsiębiorców wynikających ze sprzedaży przepracowanego oleju silnikowego?
2. Czy zapis art. 113 ust. 13 pkt 1b (cyt: nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym) należy stosować również do incydentalnej sprzedaży takich towarów?
3. Czy i jakie działania podejmuje ministerstwo, aby promować proekologiczne postawy przedsiębiorców?
Z wyrazami szacunku
Sekretarz stanu Marcin Łoboda
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (4)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4423 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 10 grudnia 2024 roku
Sprawa: Interpelacja nr 6364
Znak sprawy: DPP4.054.2.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu RP
Interpelacja w sprawie incydentalnej sprzedaży towarów
akcyzowych przez podmioty rozliczające się na zasadzie ryczałtu
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 6364 Posłów na Sejm Pana Tomasza Piotra Nowaka
i Pana Krzysztofa Gadowskiego w sprawie incydentalnej sprzedaży towarów akcyzowych
przez podmioty rozliczające się na zasadzie ryczałtu, przedstawiam następujące informacje
i wyjaśnienia.
Ad. 1.
Czy Ministerstwo posiada informacje o problemach mikro-przedsiębiorców wynikających
ze sprzedaży przepracowanego oleju silnikowego?
Do Ministerstwa Finansów nie wpływały informacje dot. problemów mikroprzedsiębiorców
wynikających ze sprzedaży przepracowanego oleju silnikowego.
Ad. 2.
Czy zapis art. 113 ust. 13 pkt 1b (cyt.: nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw
towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym) należy stosować również do incydentalnej
sprzedaży takich towarów?
Ustawa o VAT1 w art. 113 ust. 1 i ust. 9 określa zasady zastosowania zwolnienia
podmiotowego od podatku VAT.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez
podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku
podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W świetle art. 113 ust. 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez
podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności
opodatkowanych (określonych w art. 5 ww. ustawy), jeżeli przewidywana przez niego wartość
sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku
podatkowym, kwoty 200 000 zł.
1 Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, z późn. zm.), dalej - ustawa o VAT.
-- 1 of 2 --
2/2
Zwolnienie podmiotowe od podatku VAT nie ma zastosowania do podatników
dokonujących dostaw towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu
przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
wyrobów tytoniowych,
samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e (tj. nowych środków
transportu), zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku
dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 13 pkt
1 lit. b ustawy o VAT).
Każda dostawa towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, (z przedstawionymi
wyżej wyjątkami) skutkuje zatem wyłączeniem podmiotu z grona podatników
zwolnionych od podatku VAT. Wartość sprzedaży (bez kwoty podatku) uprawniająca
do zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT nie ma w tym przypadku
znaczenia. Z racji dokonania dostawy towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym
(poza wskazanymi wyjątkami) podmiot staje się podatnikiem VAT czynnym.
Jeżeli sprzedany do recyklingu zużyty olej opodatkowany był podatkiem akcyzowym
na wcześniejszym etapie obrotu, to podatnik nie jest uprawniony do korzystania
ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. Z tytułu sprzedaży zużytego oleju,
od którego na wcześniejszym etapie została zapłacona akcyza, ma bowiem zastosowanie
wyłączenie ze zwolnienia określone w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o VAT.
Ad. 3.
Czy i jakie działania podejmuje Ministerstwo aby promować proekologiczne postawy
przedsiębiorców?
Ministerstwo Finansów wspiera proekologiczne postawy poprzez promowanie
usług elektronicznych oraz zachęcanie do korzystania z systemu e-Urząd Skarbowy,
Korzystanie z cyfrowych usług przyczynia się m.in. do zmniejszenia zużycia papieru
i przekłada się na mniejsze zużycie zasobów naturalnych oraz ograniczenie emisji CO2,
związanej z produkcją i transportem dokumentów papierowych. Dzięki digitalizacji,
procesy administracyjne stają się bardziej efektywne i przyjazne środowisku.
Podstawa Prawna
1. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
Dz. U. z 2024 r. poz. 361, z późn. zm.
2. Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Marcin Łoboda
Sekretarz Stanu Szef Krajowej Administracji Skarbowej
-- 2 of 2 --