Interpelacja w sprawie rozszerzenia zakresu podmiotowego ustawy o rencie socjalnej
Treść wystąpienia poselskiego
Treść wystąpienia poselskiego jest w trakcie pobierania...
Sekretarz stanu Łukasz Krasoń
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (2)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (7)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
5704 znakówinfo@mrips.gov.pl 00-513 Warszawa
https://www.gov.pl/web/rodzina
BM-II.059.1.646.2024
Warszawa,/elektroniczny znacznik czasu/
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 6091 Pani Posłanki Elżbiety Anny Polak w sprawie
rozszerzenia zakresu podmiotowego ustawy o rencie socjalnej, proszę przyjąć poniższe
wyjaśnienia.
Przesłanki przyznania świadczenia w postaci renty socjalnej reguluje ustawa z dnia 27
czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194 i 1615). Na jej podstawie renta
socjalna przysługuje osobie pełnoletniej i całkowicie niezdolnej do pracy z powodu
naruszenia sprawności organizmu, które powstało:
przed ukończeniem 18. roku życia,
w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej i przed ukończeniem 25. roku życia,
w trakcie kształcenia w szkole doktorskiej, w trakcie studiów doktoranckich lub podczas
aspirantury naukowej.
Całkowicie niezdolną do pracy jest osoba, która utraciła zdolność do wykonywania
jakiejkolwiek pracy. Ustalenia całkowitej niezdolności do pracy dokonuje lekarz orzecznik
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 17
grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Tytułem do otrzymywania renty socjalnej jest więc posiadanie orzeczenia o całkowitej
niezdolności do pracy oraz jednocześnie powstanie naruszenia sprawności organizmu
powodującego niezdolność do pracy w okresach wskazanych w art. 4 ustawy o rencie
socjalnej. Renta socjalna jest zatem świadczeniem przyznawanym osobom niemającym
szansy - z racji wcześnie powstałej niemożności wykonywania pracy zarobkowej -
uzyskiwania własnych dochodów ani wypracowania świadczeń z ubezpieczenia
społecznego. Świadczenie to stanowi wyraz szczególnej troski państwa o takie osoby.
Jeśli chodzi o zmiany w ustawie o rencie socjalnej należy zauważyć, że inicjatywa
ustawodawcza w tym zakresie należała do obywateli – obywatelski projekt ustawy o zmianie
ustawy o rencie socjalnej został złożony w Sejmie RP IX kadencji, a Sejm RP X kadencji podjął
prace nad tym projektem.
Uchwalona w dniu 27 września 2024 r. ustawa o zmianie ustawy o rencie socjalnej oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.1615) wprowadza dodatek dopełniający w wysokości
2520 zł, przysługujący osobie uprawnionej do renty socjalnej, będącej całkowicie niezdolną
do pracy oraz do samodzielnej egzystencji. Kwota dodatku będzie waloryzowana. Ponadto,
ustawa zawiera zmianę zasad łączenia renty socjalnej z rentą rodzinną poprzez podniesienie
limitu łącznej kwoty obu świadczeń do 300% najniższej renty z tytułu całkowitej
niezdolności do pracy. Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., zaś wypłata dodatków
dopełniających rozpocznie się w maju 2025 r.
Dofinansowanie, o którym mowa w art. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 44,
z późn. zm.), stanowiące pomoc publiczną, udzielane jest jako subsydium płacowe na
-- 1 of 2 --
tel. 222-500-108 ul. Nowogrodzka 1/3/5
info@mrips.gov.pl 00-513 Warszawa
https://www.gov.pl/web/rodzina
zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych, o którym mowa w art. 33 rozporządzenia
Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r., uznającego niektóre rodzaje pomocy za
zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187
z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.). Normowana tym rozporządzeniem pomoc w zatrudnieniu
osób niepełnosprawnych ma na celu zachęcenie przedsiębiorców do zwiększenia poziomów
zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami, zapewniając im częściową, a nie całkowitą
refundację kosztów płacy pracowników niepełnosprawnych. Z tego względu wzrost
minimalnego wynagrodzenia nie musi pociągać za sobą automatycznie podniesienia kwot
wsparcia. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 w art. 33 ust. 5 stanowi również, że
intensywność pomocy nie może przekroczyć 75% kosztów płacy. Państwa członkowskie nie
mogą dopuścić do przekroczenia tego progu.
Obecnie procedowany jest projekt ustawy zwiększającej kwotę bazową dofinansowania do
wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, zgłoszony do Wykazu prac legislacyjnych
i programowych Rady Ministrów i wpisany pod numerem UD55. W projekcie ustawy
o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych zaproponowano podniesienie kwot dofinansowania wynagrodzeń osób
niepełnosprawnych do wysokości:
w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia
niepełnosprawności: 2760 zł (obecnie 2400 zł);
w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia
niepełnosprawności: 1550 zł (obecnie 1350 zł);
w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia
niepełnosprawności: 575zł (obecnie 500 zł).
Dodatkowo, w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, którym orzeczono chorobę
psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz
niewidomych (czyli dla osób ze schorzeniami szczególnymi), kwoty te podwyższa się do
następującej wysokości:
w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia
niepełnosprawności: 1380 zł (obecnie 1200 zł);
w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia
niepełnosprawności: 1035 zł (obecnie 900 zł);
w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia
niepełnosprawności: 690 zł (obecnie 600 zł).
Z wyrazami szacunku
z up. Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Łukasz Krasoń
Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych
Sekretarz Stanu
/-kwalifikowany podpis elektroniczny-/
-- 2 of 2 --