Interpelacja w sprawie zmiany metody opodatkowania najmu prywatnego podatkiem dochodowym
Treść wystąpienia poselskiego
Treść wystąpienia poselskiego jest w trakcie pobierania...
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (4)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (7)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
3329 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 31 października 2024 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 5484
Znak sprawy: DD2.054.23.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku interpelacją nr 5484 Pana Posła Tadeusza Tomaszewskiego w sprawie
zmiany metody opodatkowania najmu prywatnego podatkiem dochodowym,
uprzejmie informuję, że aktualne pozostają nasze wyjaśnienia zawarte w piśmie
z 24 listopada 2022 r., nr DD2.054.58.2022, stanowiącym odpowiedź na
interpelację Pana Posła nr 37124 z 11 listopada 2022 r.
Zmiany w zasadach opodatkowania przychodów z najmu zostały wprowadzone
ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych
innych ustaw1. Zmiany te dotyczą przychodów z tzw. najmu prywatnego,
tj. przychodów osiąganych poza działalnością gospodarczą. W wyniku
wprowadzonych zmian, od 1 stycznia 2023 r. przychody z najmu prywatnego, tj. ze
źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT2, są opodatkowane
wyłącznie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych3 według stawki 8,5%
przychodów do kwoty 100 tys. zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę
100 tys. zł.
Ryczałt jest uproszczoną formą opodatkowania. Jest obliczany od przychodu, co
oznacza, że przy jego obliczaniu nie są uwzględniane koszty uzyskania przychodu.
Oprócz uproszczonych zasad opodatkowania, ryczałt charakteryzują również niższe
1 Dz. U. poz. 2105, z późn. zm.
2 Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r.
poz. 226, z późn. zm.).
3 Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych reguluje ustawa z
dnia 21 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776, z późn. zm.).
-- 1 of 2 --
2/2
stawki podatku w porównaniu do stawek 12% i 32% obowiązujących w skali
podatkowej.
Pragnę jednakże zauważyć, iż wprowadzone zmiany nie wyłączyły możliwości
opodatkowania przychodów z najmu, w tym najmu mieszkań przez właścicieli
kamienic, na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub tzw. podatkiem
liniowym, w przypadku ich osiągania w ramach prowadzonej działalności
gospodarczej. Stosowanie opodatkowania skalą podatkową lub tzw. podatkiem
liniowym oznacza, że podatek jest płacony od dochodu, z uwzględnieniem kosztów
uzyskania przychodu, np. kosztów utrzymania kamienic. Właściciele kamienic,
którzy osiągają przychody z najmu mieszkań w tych kamienicach mają możliwość
rozliczenia w podatku dochodowym poniesionych kosztów ich utrzymania,
w przypadku gdy źródłem tych przychodów jest pozarolnicza działalność
gospodarcza. Obowiązujące zasady opodatkowania przychodów (dochodów)
z najmu nie powinny zatem negatywnie wpływać na podejmowane przez właścicieli
kamienic decyzje o ich remoncie.
W związku z powyższym uprzejmie informuję, że nie prowadzimy prac mających na
celu zmianę „metody opodatkowania najmu prywatnego podatkiem dochodowym.”
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 2 of 2 --