Interpelacja w sprawie podatników zawierających umowę o pracę z byłym kontrahentem, z którym wcześniej podejmowali współpracę w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 5236
do ministra finansów
w sprawie podatników zawierających umowę o pracę z byłym kontrahentem, z którym wcześniej podejmowali współpracę w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej
Zgłaszający: Sławomir Mentzen
Data wpływu: 02-10-2024
Szanowny Panie Ministrze,
zwracam się do Pana z interpelacją z poselską w sprawie podatników zawierających umowę o pracę z byłym kontrahentem, z którym podejmowali wcześniej współpracę w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.
Proszę o odpowiedź na następujące pytanie:
Czy zawarcie umowy o pracę z byłym kontrahentem, z którym podatnik wcześniej współpracował w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, będzie rodzić negatywne konsekwencje na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych?
Wątpliwości wynikają z brzmienia art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią: Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
W celu wyjaśnienia zamieszczam przykład:
Jan Kowalski współpracował od 1 stycznia 2023 roku ze swoim kontrahentem w ramach prowadzonej samodzielnie jednoosobowej działalności gospodarczej, gdzie wybraną przez niego formą opodatkowania był podatek liniowy. W czerwcu 2023 roku zamknął prowadzoną działalność gospodarczą i rozpoczął współpracę z byłym kontrahentem na podstawie umowy o pracę. Będzie wykonywać czynności odpowiadające czynnościom, które wykonywał w ramach prowadzonej samodzielnie jednoosobowej działalności gospodarczej.
Czy w związku z powyższym będzie zobligowany do opodatkowania dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2023 roku w ramach prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Inne wątpliwości występują na gruncie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).
Wątpliwości wynikają z brzmienia art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z jego treścią: Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Poniżej zamieszczam przykład:
Piotr Nowak współpracował od 1 stycznia 2022 roku ze swoim dwoma kontrahentami w ramach prowadzonej samodzielnie jednoosobowej działalności gospodarczej, gdzie wybraną przez niego formą opodatkowania był ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Z jednym z kontrahentów od 1 lipca 2023 roku zakończył współpracę w ramach działalności gospodarczej i rozpoczął współpracę na podstawie umowy o pracę. W ramach tej umowy będzie wykonywać czynności odpowiadające czynnościom, które wykonywał w prowadzonej samodzielnie jednoosobowej działalności gospodarczej.
Czy w związku z powyższym dochody uzyskane przez Piotra Nowaka od 1 lipca 2023 roku w ramach prowadzonej samodzielnie jednoosobowej działalności gospodarczej będą opodatkowane na zasadach ogólnych?
Z wyrazami szacunku
Sławomir Mentzen
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (11)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
6365 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 28 października 2024 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 5236
Znak sprawy: DD2.054.21.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z interpelacją nr 5236, Pana Posła Sławomira Mentzena, z 9 października
2024 roku, w sprawie podatników zawierających umowę o pracę z byłym kontrahentem,
z którym podejmowali wcześniej współpracę w ramach jednoosobowej działalności
gospodarczej, uprzejmie proszę przyjąć następujące wyjaśnienia.
W swoim wystąpieniu Pan Poseł prosi o ocenę, na gruncie ustawy PIT1,
następującego przykładu:
Jan Kowalski współpracował od 1 stycznia 2023 r. ze swoim kontrahentem w
ramach prowadzonej samodzielnie jednoosobowej działalności gospodarczej,
gdzie wybraną przez niego formą opodatkowania był podatek liniowy. W
czerwcu 2023 roku zamknął prowadzoną działalność gospodarczą i rozpoczął
współpracę z byłym kontrahentem na podstawie umowy o pracę. Będzie
wykonywać czynności odpowiadające czynnościom, które wykonywał w
ramach prowadzonej samodzielnie jednoosobowej działalności gospodarczej.
W tak przedstawionym przykładzie Pan Poseł prosi o odpowiedź na pytanie:
Czy w związku z powyższym będzie zobligowany do opodatkowania dochodów
uzyskanych od 1 stycznia 2023 roku w ramach prowadzonej samodzielnie
działalności gospodarczej przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa
w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy PIT, podatnik opodatkowujący dochody podatkiem
liniowym (art. 30c ustawy PIT) traci prawo do tej formy opodatkowania, jeżeli
w ramach działalności gospodarczej wykona takie same usługi, jakie świadczył lub
1 Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2024 r.
poz. 226, z późn. zm.).
-- 1 of 3 --
2/3
świadczy w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, na rzecz
byłego lub obecnego pracodawcy.
Zasadę tę, stosuje się odpowiednio w przypadku prowadzenia działalności
gospodarczej w formie spółki niemającej osobowości prawnej, gdy tego rodzaju
usługi wykona co najmniej jeden ze wspólników.
Utrata prawa oznacza, że podatnik ten jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od
dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali
podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy PIT, oraz odsetek za zwłokę od
zaległości z tytułu tych zaliczek.
Z opisanego w wystąpieniu Pana Posła przykładu wynika, że w trakcie prowadzonej
działalności gospodarczej podatnik nie świadczył usług na rzecz byłego lub
obecnego pracodawcy, ale na rzecz przyszłego pracodawcy. Zatem nie był
zobligowany do opodatkowania dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2023 roku,
w ramach prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej, przy zastosowaniu
skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy PIT.
Kolejna wątpliwość Pana Posła dotyczy interpretacji art. 8 ust. 2 ustawy o
zryczałtowanym podatku dochodowym2.
Wątpliwość zobrazował następującym przykładem:
Piotr Nowak współpracował od 1 stycznia 2022 roku ze swoimi dwoma
kontrahentami w ramach prowadzonej samodzielnie jednoosobowej
działalności gospodarczej, gdzie wybraną przez niego formą opodatkowania
był ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Z jednym z kontrahentów od
1 lipca 2023 roku zakończył współpracę w ramach działalności gospodarczej i
rozpoczął współpracę na podstawie umowy o pracę. W ramach tej umowy
będzie wykonywać czynności odpowiadające czynnościom, które wykonywał
w prowadzonej samodzielnie jednoosobowej działalności gospodarczej.
W tak przedstawionym przykładzie Pan Poseł prosi o odpowiedź na pytanie:
Czy w związku z powyższym dochody uzyskane przez Piotra Nowaka od 1 lipca
2023 roku w ramach prowadzonej samodzielnie jednoosobowej działalności
gospodarczej będą opodatkowane na zasadach ogólnych?
Odnosząc się do powyższego uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy
o zryczałtowanym podatku dochodowym, jeżeli podatnik prowadzący działalność
samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od
przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży
towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub
obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co
najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
2 Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2024 r. poz. 776, z późn. zm.).
-- 2 of 3 --
3/3
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w
roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów
ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku
podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z opisanego w wystąpieniu Pana Posła przykładu wynika, że w trakcie prowadzonej
działalności gospodarczej podatnik nie świadczył usług na rzecz byłego lub
obecnego pracodawcy, ale na rzecz przyszłego pracodawcy. W czasie gdy stał się
pracownikiem jednego z opisanych kontrahentów, przestał jednocześnie świadczyć
na jego rzecz usługi w ramach działalności gospodarczej. Zatem nie był zobligowany
od 1 lipca 2023 roku opłacać podatku dochodowego z tytułu prowadzonej
działalności, na ogólnych zasadach.
Opisywane powyżej regulacje mają za zadanie zapobiegać sytuacjom zastępowania
stosunku pracy inną formą zatrudnienia (a nie odwrotnie), przy wykorzystaniu
preferencyjnych warunków opodatkowania oraz utrzymaniu dotychczasowego
zakresu czynności wykonywanych na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Podane w wystąpieniu Pana Posła przykłady nie dotyczą takich sytuacji.
Końcowo, pragnę jeszcze podkreślić, że ocena skutków podatkowych w konkretnym
stanie faktycznym powinna być dokonywana z uwzględnieniem wszystkich
okoliczności sprawy, które mogą mieć wpływ m.in. na prawidłową kwalifikację
danego zdarzenia (umowy), a tym samym na potencjalne skutki podatkowo-prawne.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 3 of 3 --