Interpelacja w sprawie obowiązku podatkowego rolnika emeryta z tytułu podatku rolnego i podatku od nieruchomości
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 4959
do ministra finansów
w sprawie obowiązku podatkowego rolnika emeryta z tytułu podatku rolnego i podatku od nieruchomości
Zgłaszający: Anita Kucharska-Dziedzic
Data wpływu: 20-09-2024
Szanowny Panie Ministrze,
zmiany w prawie, jakie zaszły na skutek wprowadzenia ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, spowodowały, że u części rolników pobierających emeryturę pojawiły się wątpliwości związane z uzależnieniem zwolnienia z podatku od nieruchomości od faktu pobierania przez nich emerytury z KRUS i wielkości posiadanego przez rolnika emeryta gospodarstwa rolnego.
Podatek od nieruchomości został uregulowany w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Jest to podatek lokalny, który stanowi dochód polskich gmin i który nałożony jest na budynki, budowle oraz grunty. Jednakże ustawodawca w pewnych przypadkach przewidział również zwolnienia z tego podatku, z których chcieliby skorzystać właśnie emerytowani rolnicy.
W związku z powyższym zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Czy w związku z faktem, że przed wejściem w życie przedmiotowej ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. pobieranie emerytury rolniczej wykluczało możliwość prowadzenia gospodarstwa rolnego i oznaczało konieczność zbycia gospodarstwa rolnego, nowe rozwiązania ustawowe powodują, że rolnik emeryt, który nabędzie teraz grunty i zwiększy wielkość swojego gospodarstwa do co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, nie będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu z tytułu podatku od nieruchomości, bowiem jego gospodarstwo przekroczy normę obszarową gruntów uznawanych za gospodarstwo rolne? Jeżeli tak, jakie dodatkowe kryteria, poza wielkością gospodarstwa rolnego, musi on także spełniać?
Czy w związku z wejściem w życie przedmiotowej ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. planowane są rozwiązania ustawowe, które wprowadziłyby dodatkowe zwolnienia od podatku rolnego dla rolników emerytów posiadających więcej niż 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy gruntów i podlegających obowiązkowi podatkowemu z tytułu podatku rolnego?
Czy fakt pobierania przez rolnika podwójnej emerytury (z KRUS i z ZUS) w jakikolwiek sposób wpływa na jego obowiązek podatkowy z tytułu podatku rolnego?
Z poważaniem
dr Anita Kucharska-Dziedzic
Posłanka na Sejm RP
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (5)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4509 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 10 października 2024 roku
Sprawa: odpowiedź na interpelację nr 4959
Znak sprawy: DPL2.054.7.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Odpowiedź Ministra Finansów na interpelację nr 4959
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację nr 4959 Posłanki na Sejm RP Pani Anity Kucharskiej-
Dziedzic w sprawie obowiązku podatkowego rolnika emeryta z tytułu podatku
rolnego i podatku od nieruchomości, przedstawiam poniższe wyjaśnienia.
Ad. 1. Zwolnieniem z podatku od nieruchomości objęte są m.in. budynki gospodarcze
lub ich części, położone na gruntach gospodarstw rolnych, służące wyłącznie
działalności rolniczej1.
Działalność rolnicza została zdefiniowana jako produkcja roślinna i zwierzęca,
w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz
reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych,
sadownictwo, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa
i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowego fermowego oraz
chów i hodowla ryb2.
Pojęcie gospodarstwa rolnego zostało natomiast zdefiniowane jako obszar gruntów
sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, o łącznej
powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność
lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki
organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej3.
Ustawą o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników4 dokonano m.in.
zmiany rozwiązań dotyczących zawieszania wypłaty emerytur rolniczych
w przypadku niezaprzestania prowadzenia działalności rolniczej polegające na tym,
1 Art. 7 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 70,
z późn.zm.), dalej: upol
2 Art. 1a ust. 1 pkt 6 upol
3 Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333)
4 Ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1155)
-- 1 of 2 --
2/2
że emeryt nie musi już zaprzestawać prowadzenia działalności rolniczej, w celu
zachowania prawa do emerytury rolniczej5.
Powyższe zmiany nie miały wpływu na zakres zwolnienia z podatku od
nieruchomości dla budynków gospodarczych. Warunkiem zastosowania tego
zwolnienia jest wyłącznie położenie budynków gospodarczych na gruntach
gospodarstw rolnych i okoliczność by budynki te służyły wyłącznie działalności
rolniczej; nie są przewidziane żadne dodatkowe kryteria, od których spełnienia
uzależnione byłoby korzystanie z tego zwolnienia.
Należy zauważyć, że jest to zwolnienie przedmiotowe, a zatem okoliczności
odnoszące się do podatnika, w tym ustalone na podstawie innych przepisów (np.
pobieranie emerytury rolniczej zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniu
społecznym rolników) pozostają bez wpływu na stosowanie tego zwolnienia.
Ad. 2. Katalog zwolnień i ulg podatkowych w podatku rolnym zawarty jest w art. 12
ustawy o podatku rolnym. W ust. 2 tego przepisu określone są zwolnienia
podmiotowe; nie przewiduje się zwolnień dla rolników-emerytów.
Aktualnie nie są prowadzone prace nad ustawą o podatku rolnym w zakresie
wprowadzenia nowych zwolnień z tego podatku.
Ad. 3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy w podatku rolnym określają art. 1 i art. 3
ustawy o podatku rolnym. Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają grunty
sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem
gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność
rolnicza. Podatnikami tego podatku są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki
organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami gruntów,
2) posiadaczami samoistnymi gruntów;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki
samorządu terytorialnego (posiadacz umowny i bez tytułu prawnego).
Podleganie przepisom innych ustaw, w tym przepisom w zakresie ubezpieczenia
rolniczego i powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych, pozostaje bez
wpływu na obowiązek podatkowy w podatku rolnym.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
5 Art. 28 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2024 r. poz. 90)
-- 2 of 2 --