Interpelacja w sprawie ustawy z dnia 9 maja 2024 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 4924
do ministra finansów
w sprawie ustawy z dnia 9 maja 2024 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Zgłaszający: Janusz Kowalski
Data wpływu: 18-09-2024
Obecnie procedowana przez Ministerstwo Finansów nowelizacja ustawy o VAT (Dz. U. z 2024 r. poz. 852), w swoim obecnym kształcie, proponuje w swojej treści etapowe wejście w życie obowiązkowego KSeF (1 lutego 2026 r. – dla podmiotów, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła kwotę 200 mln zł oraz 1 kwietnia 2026 r. – dla wszystkich pozostałych przedsiębiorców). Postulowana koncepcja wprowadzenia dwóch oddzielnych terminów de facto spowoduje wielość schematów obiegu faktur, co będzie zarzewiem problemów dla podatników. Ponadto dotychczasowy projekt może budzić problemy z identyfikacją podatników świadczących swoje usługi w ramach umowy B2B.
Warto również wskazać, iż procedowana zmiana w prawie nie wskazuje żadnych rozwiązań dla faktur płaconych gotówką, co może być odebrane jako krok w kierunku likwidacji obrotu gotówkowego w Polsce, który do tej pory stanowił bastion wolności, niezależności oraz bezpieczeństwa finansowego, zarówno polskiego podatnika, jak i Rzeczypospolitej Polskiej.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na niżej wskazane pytania:
Czy procedowana przez Ministerstwo Finansów zmiana legislacyjna przewidywać będzie jakiekolwiek rozwiązania dla faktur płaconych gotówką oraz opłacanych za pomocą środka płatniczego (karta kredytowa) po jej wejściu w życie? Jeśli tak, proszę wskazać, jakie to rozwiązania.
Czy Ministerstwo Finansów planuje kolejne odroczenie wejścia w życie procedowanej nowelizacji jak wielokrotnie miało to miejsce do tej pory? Jeśli tak, jaki jest to termin i czy był efektem dotychczasowych konsultacji z podatnikami?
Czy Ministerstwo Finansów zamierza przeprowadzić kolejne konsultacje z podatnikami w ramach procedowanej nowelizacji?
Jakie rozwiązania planuje Ministerstwo Finansów dla rolników ryczałtowych, w szczególności co w przypadku zakupu przez rolnika, który będzie potrzebować faktury, a sprzedawca odmówi jej wystawienia z uwagi na brak nr NIP?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 1 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (12)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
9413 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/4
Warszawa, 16 października 2024 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 4924
Znak sprawy: PT7.054.3.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu RP
Odpowiedź na interpelację nr 4924
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na interpelację nr 4924 Pana Posła Janusza Kowalskiego w sprawie
uchwalonych dotychczas zmian (nowelizacji ustawy o VAT1) oraz kontynuowanych
w Ministerstwie Finansów prac legislacyjnych nad wdrożeniem Krajowego
Systemu e-Faktur w wersji obligatoryjnej, przekazuję poniższe wyjaśnienia.
1. Czy procedowana przez Ministerstwo Finansów zmiana legislacyjna
przewidywać będzie jakiekolwiek rozwiązania dla faktur płaconych
gotówką oraz opłacanych za pomocą środka płatniczego (karta
kredytowa) po jej wejściu w życie? (Jeśli tak, proszę wskazać jakie to
rozwiązania).
Przepisy regulujące funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur (dalej jako
„KSeF”), szerzej opisane w ramach odpowiedzi na pytanie 2, nie zawierają
rozwiązań dotyczących płatności za faktury konkretnie w formie gotówki lub kartą.
Wprowadzenie KSeF nie zmienia w żaden sposób zasad regulowania należności
wynikających z faktur.
Struktura logiczna e-Faktury przewiduje możliwość zawarcia na fakturze
informacji o formie płatności, w tym m.in. o zapłacie w gotówce lub kartą . Pole
FormaPlatnosci znajdujące się w elemencie Fa/Platnosc przewiduje kilka możliwych
form płatności, z których np. wartość „1” w tym polu oznacza gotówkę, a wartość
„2” – oznacza kartę.
1 Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, 852 i
473)
-- 1 of 4 --
2/4
Wprowadzenie ustawowego obowiązku podawania nr KSeF (względnie zbiorczego
identyfikatora płatności) podczas dokonywania zapłaty za fakturę (za pomocą
polecenia przelewu) jest rozwiązaniem mającym na celu identyfikację faktury i
powiązanej z nią płatności.
2. Czy Ministerstwo Finansów planuje kolejne odroczenie wejście w życie
procedowanej nowelizacji jak wielokrotnie miało to miejsce do tej pory?
Jeśli tak, jaki jest to termin i czy był efektem dotychczasowych konsultacji
z podatnikami.
16 czerwca 2023 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług oraz niektórych innych ustaw2, która wprowadzała obowiązek
wystawiania faktur (e-fakturowania) w KSeF od 1 lipca 2024 r.
W związku ze zdiagnozowanymi problemami związanymi z wydajnością systemu,
obowiązkowy KSeF nie został wdrożony w pierwotnie zakładanym terminie.
W celu dokładnego zdiagnozowania błędów systemowych przeprowadzono
zewnętrzny audyt informatyczny. Przedstawiona na podstawie zakończonego
audytu, finalna ocena techniczna wdrażanego rozwiązania potwierdziła, że
konieczne i niezbędne jest przesunięcie terminu wprowadzenia obligatoryjnego
KSeF.
Ustawa z dnia 9 maja 2024 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług oraz niektórych innych ustaw3 odroczyła datę obowiązywania
obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. oraz utrzymała półroczne odroczenia (do
końca lipca 2026 r.) niektórych obowiązków związanych z KSeF.
Jak informowaliśmy, w związku z napływającymi do resortu sygnałami na temat
trudności we wdrożeniu KSeF, w Ministerstwie Finansów zostały przeprowadzone
konsultacje z przedsiębiorcami. Podczas tych konsultacji zebraliśmy szereg opinii o
funkcjonowaniu systemu KSeF. W oparciu o zebrane postulaty przygotowujemy
drugi projekt ustawy zmieniającej ustawę KSeF.
W ramach drugiego etapu legislacyjnego Ministerstwo Finansów przedstawi
propozycje uproszczeń obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF oraz
zaproponuje etapowe wejście w życie obowiązkowego KSeF:
od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży
(wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł,
od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
Fazowanie terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF wynika z rekomendacji
zawartych w raporcie z przeprowadzonego audytu informatycznego. Od 1 lutego
2026 r. zobowiązane do korzystania z KSeF będą „duże” podmioty, nie ma jednak
przeszkód ku temu, by w pierwszym etapie wdrożenia wszyscy podatnicy, którzy
wyrażą taką chęć, mogli korzystać z systemu. Odroczenie dla pozostałych
2 Dz. U. poz. 1598, ze zm.
3 Dz. U. poz. 852
-- 2 of 4 --
3/4
podatników obowiązku korzystania z KSeF o 2 miesiące (od 1 kwietnia 2026 r.) jest
możliwością, z której mogą skorzystać.
Aktualnie trwają intensywne prace nad nową architekturą KSeF. Wykonawca
powołał zespół specjalistów od architektury IT. Przeprowadzono szczegółową
analizę koniecznych prac do wykonania, tj. zbudowanie założeń nowej
architektury, prace programistyczne, testy systemu oraz jego stabilizacja. System
oparty o nową architekturę zostanie udostępniony produkcyjnie do 1 lutego
2026 r.
Wskazany na wstępie termin wdrożenia obowiązkowego KSeF jest
nieprzekraczalny i nie będzie odraczany. Ministerstwo Finansów podejmuje
kompleksowe działania w celu zapewnienia efektywności, wydajności oraz
niezawodności KSeF, które umożliwią przedsiębiorcom realizację ich przyszłych
obowiązków ustawowych związanych z e-fakturowaniem. Postęp prac jest stale
monitorowany.
Projekt KSeF jest jednym z priorytetów resortu. Kontynuacja dialogu i rzetelnych
konsultacji rozwiązań z przedsiębiorcami jest dla nas kluczowa aby zapewnić
odpowiednią jakość rozwiązań i skutecznie wdrożyć obowiązkowe e-fakturowanie.
3. Czy Ministerstwo Finansów zamierza przeprowadzić kolejne konsultacje
z podatnikami w ramach procedowanej nowelizacji?
Resort Finansów pozostaje w stałym dialogu z przedsiębiorcami, dostawcami
oprogramowania oraz przedstawicielami branży księgowej. Wyrazem tego były
przeprowadzone w lutym i marcu br. szerokie konsultacje dotyczące KSeF.
Proces ten jest kontynuowany. W dniu 18 lipca 2024 r. Ministerstwo Finansów
zorganizowało spotkanie konsultacyjne dotyczące KSeF, podczas którego
podsumowano propozycje rozwiązań liberalizujących warunki obowiązkowego
KSeF. W trakcie spotkania przedstawiciele Ministerstwa Finansów
zakomunikowali również, że po zakończeniu prac wewnątrz resortu, projekt
kolejnej ustawy nowelizującej ustawę KSeF (II etap legislacji) zostanie skierowany
do szerokich konsultacji publicznych.
Razem z projektem ustawy do konsultacji zostaną przekazane także struktury
logiczne FA(3) oraz FA_RR. Poddana opinii zostanie również koncepcja
funkcjonowania załączników w KSeF. Zebrane opinie i sugestie pozwolą na
wypracowanie jak najlepszych i odpowiadających potrzebom rynku, optymalnych
rozwiązań związanych z wdrożeniem KSeF.
Finalne konsultacje KSeF, tj. projektu ustawy oraz propozycji rozwiązań
biznesowych i technicznych rozpoczną się na przełomie października i listopada
2024 r.
Dodatkowo, cały czas można zadawać pytania dotyczące KSeF, jego wdrożenia, w
tym struktur logicznych, kierując je na adres e-mail info.ksef@mf.gov.pl.
-- 3 of 4 --
4/4
W 2025 r. planujemy uruchomienie infolinii Krajowej Informacji Skarbowej,
poprzez którą będzie można uzyskać nie tylko informacje merytoryczne dotyczące
Krajowego Systemu e-Faktur, ale także pomoc techniczną.
4. Jakie rozwiązania planuje Ministerstwo Finansów dla rolników
ryczałtowych w szczególności co w przypadku zakupu przez rolnika, który
będzie potrzebować faktury a sprzedawca odmówi jej wystawienia z
uwagi na brak nr NIP?
W pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, że zmiany dotyczące rolników
ryczałtowych przede wszystkim wiążą się z koncepcją wprowadzenia możliwości
wystawiania przy użyciu KSeF faktur VAT RR, czyli dokumentów potwierdzających
nabycie produktów rolnych oraz usług rolniczych od rolników ryczałtowych (czyli
rolników korzystających ze zwolnienia od VAT), oraz dokumentów korygujących
faktury VAT RR, czyli faktur VAT RR KOREKTA. Możliwość wystawienia takich
dokumentów będzie dostępna dla podatnika VAT po uprzednim uwierzytelnieniu
się rolnika w KSeF oraz złożeniu przez tego rolnika w KSeF oświadczenia, że jest on
rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie
art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
W przypadku wskazania przez rolnika ryczałtowego nabywcy jako uprawnionego
do wystawiania faktur VAT RR i faktur VAT RR KOREKTA przy użyciu KSeF,
nabywca ten do czasu wycofania tego wskazania będzie zobowiązany (z
określonymi w przepisach wyjątkami) do wystawiania tych dokumentów przy
użyciu KSeF.
Podkreślenia jednak wymaga, że rozwiązanie to ma charakter fakultatywny, w
przypadku, gdy rolnik ryczałtowy nie wskaże danego nabywcy jako uprawnionego
do wystawiania faktur VAT RR i faktur VAT RR KOREKTA przy użyciu KSeF, bądź
takie wskazanie odwoła, faktury będą wystawiane na dotychczasowych zasadach,
tj. w postaci papierowej bądź w formie elektronicznej.
Sprzedaż dokonywana na rzecz rolników ryczałtowych dokumentowana jest na
zasadach ogólnych, nie ma do tych transakcji zastosowania system ryczałtowy.
Fakturę w KSeF można wystawić niezależnie od tego czy nabywca posiada
identyfikator podatkowy NIP czy też go nie posiada. W KSeF możliwe jest więc
m.in. wystawienie faktury na rzecz rolnika ryczałtowego, który tego identyfikatora
nie posiada. W takim przypadku w strukturze logicznej e-Faktury, w elemencie
Podmiot2/DaneIdentyfikacyjne należy wskazać wartość „1” w polu BrakID.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 4 of 4 --