Interpelacja w sprawie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tzw. estońskim CIT-em
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 4923
do ministra finansów
w sprawie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tzw. estońskim CIT-em
Zgłaszający: Janusz Kowalski
Data wpływu: 18-09-2024
Ryczałt od dochodów spółek, tzw. estoński CIT, funkcjonuje od 2021 r., niemniej pomimo intencji ustawodawcy mającej na celu uproszczenie rozliczeń działania organów podatkowych skomplikowały funkcjonowanie estońskiego CIT-u. Przykładem komplikacji jest stanowisko dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w którym wyraził opinię, jakoby korzystanie przez podatników z faktoringu uniemożliwiało opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek. Zdaniem dyrektora KIS środki uzyskiwane od faktora w wyniku umowy faktoringu stanowią przychód z wierzytelności zaliczany do przychodów pasywnych.
Stanowisko dyrektor KIS zajął m.in. w interpretacjach indywidualnych z:
16 czerwca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.202.2024.2.AW,
17 maja 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.143.2024.2.BS i 0111-KDIB2-1.4010.115.2024.3.AR,
10 listopada 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.484.2023.2.EJ,
29 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDWB.4010.84.2022.2.AZE,
23 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.489.2022.1.BS,
22 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDWB.4010.104.2022.1.AZE.
Natomiast zdaniem wojewódzkich sądów administracyjnych, jeśli chodzi o faktoring wierzytelności własnych, po stronie spółki jako faktoranta nie powstanie przychód pasywny, przykładowo:
WSA w Gliwicach w wyroku z 27 marca 2024 r., sygn. akt I SA/Gl 1124/23,
WSA w Warszawie w wyrokach z 6 lipca 2023 r., sygn. akt III SA/Wa 627/23, a także z 29 czerwca 2023 r., sygn. akt III SA/Wa 553/23.
Drugą istotną kwestią jest sposób rozliczania dywidendy i wątpliwości interpretacyjne na gruncie obowiązujących przepisów, a wykładni stosowanej przez organy podatkowe. Podatnikom problem stwarza obecnie ustalenie wysokości podstawy opodatkowania w przypadku podatku dywidendowego.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na niżej wskazane pytania:
Czy Ministerstwo Finansów planuje zmiany w legislacji lub wydanie interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego dotyczące art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w ten sposób, iż zostanie doprecyzowane, że korzystanie z faktoringu nie pozbawia podatnika prawa do estońskiego CIT-u?
Czy zdaniem Ministerstwa Finansów korzystanie z faktoringu pozbawia podatnika możliwości wyboru estońskiego CIT-u? Jeśli tak, to proszę o wskazanie, czy każdy z rodzajów faktoringu ma taki skutek, czy tylko wybrany.
Czy zdaniem Ministerstwa Finansów podstawą podatku płaconego przez wspólników spółki opodatkowanej estońskim CIT-em powinna być kwota zysku wypłacanego po opodatkowaniu ryczałtem?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (5)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (4)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
6760 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 15 października 2024 roku
Sprawa: Interpelacja nr 4923 w sprawie opodatkowania ryczałtem od
dochodów spółek, tzw. estońskim CIT-em – Janusz Kowalski
Znak sprawy: DD8.054.8.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Szanowny Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację z dnia 25 września 2024 r. nr 4923 Pana Posła Janusza
Kowalskiego w sprawie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tzw.
estońskim CIT-em, odnosząc się do przedstawionych w tej interpelacji pytań
przedstawiam poniższe wyjaśnienia.
Pyt. 1. Czy Ministerstwo Finansów planuje zmiany w legislacji lub wydanie
interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego dotyczące art. 28j ust. 1 pkt
2 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w ten sposób, iż zostanie
doprecyzowane, że korzystanie z faktoringu nie pozbawia podatnika prawa do
estońskiego CIT-u?
Ministerstwo Finansów rozważa wprowadzenie zmiany polegającej na
nieuwzględnianiu w limicie przychodów, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2
ustawy CIT1 (jeden z warunków stosowania tzw. estońskiego CIT), przychodów
z wierzytelności zbytych na rzecz instytucji finansowej, której przedmiotem
działalności jest świadczenie usług finansowych polegających na odpłatnym
nabywaniu wierzytelności, z wyłączeniem przychodów ze zbycia wierzytelności
uprzednio nabytych przez podatnika.
Pyt. 2. Czy zdaniem Ministerstwa Finansów korzystanie z faktoringu pozbawia
podatnika możliwości wyboru estońskiego CIT? (Jeśli tak, to proszę o wskazanie
czy każdy z rodzajów faktoringu ma taki skutek czy tylko wybrany/a)
1 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z
2023 r. poz. 2805, z późn. zm)
-- 1 of 3 --
2/3
Sam fakt korzystania przez podatnika z usług faktoringu nie pozbawia go prawa do
wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Niemniej jeśli przychody
podatnika z tytułów określonych w art. 28j ust. 1 pkt 2 stanowią 50% lub więcej
wszystkich przychodów z działalności osiągniętych w poprzednik roku
podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów
i usług, wówczas nie będzie mógł on skutecznie wybrać opodatkowania ryczałtem
od dochodów spółek. W przypadku zaś podatników, którzy są już opodatkowani
ryczałtem od dochodów spółek naruszenie warunku, o którym mowa w art. 28j ust.
1 pkt 2 ustawy CIT, zgodnie z treścią art. 28l ust. 1 pkt 3 ustawy CIT, skutkuje utratą
prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z końcem roku
podatkowego, w którym przychody z tytułów wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 2
ustawy CIT stanowiły 50% lub więcej przychodów z działalności, liczonych
z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług.
Jednocześnie w aktualnym stanie prawnym brak jest podstaw do różnicowania na
gruncie art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT przychodów z wierzytelności w zależności od
rodzaju faktoringu.
Pyt. 3. Czy zdaniem Ministerstwa Finansów podstawą podatku płaconego przez
wspólników spółki opodatkowanej estońskim CIT powinna być kwota zysku
wypłacanego po opodatkowaniu ryczałtem?
W przypadku wypłaty wspólnikom zysku finansowego netto wypracowanego
w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w postaci dywidendy lub
zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy podatnicy ryczałtu od dochodów
spółek są obowiązani na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy CIT do
rozpoznania dochodu z tytułu podzielonego zysku, obliczenia należnego ryczałtu
z uwzględnieniem właściwej stawki ryczałtu, o której mowa w art. 28o ustawy CIT,
oraz, zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, zapłaty należnego ryczałtu - do końca
trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto
uchwałę o podziale wyniku finansowego netto.
Na podstawie art. 41 ust. 4ab ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm., dalej: ustawa PIT) spółki,
które dokonują wypłaty należności z tytułu podzielonych zysków osiągniętych
w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zgodnie z przepisami
rozdziału 6b ustawy CIT, są obowiązane jako płatnicy pobierać zryczałtowany
podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy PIT,
z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 19 ustawy PIT.
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy PIT od dochodów (przychodów) uzyskanych
z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera
się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.
Z kolei w myśl art. 30a ust. 19 ustawy PIT zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie
z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy PIT, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z
wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie
opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b
ustawy CIT, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w
kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą:
-- 2 of 3 --
3/3
1. 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika
w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty
podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku
podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku
przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki
opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, albo
2. 70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika
w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty
podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku
podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku
przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki
opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy CIT.
Wartość wypłaconej wspólnikowi dywidendy z zysków wypracowanych w okresie
opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek uwzględnia się w kalkulacji
podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy CIT oraz
podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy PIT.
Tym samym przychodów uzyskiwanych przez osobę fizyczną z tytułu wypłat
podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania
ryczałtem od dochodów spółek nie pomniejsza się o kwotę należnego ryczałtu od
dochodów spółek. Zgodnie z art. 30a ust. 19 ustawy PIT wspólnik ma bowiem prawo
do pomniejszenia zryczałtowanego podatku od tych przychodów o część należnego
ryczałtu od dochodów spółek.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 3 of 3 --