Interpelacja w sprawie należytego rozumienia pojęcia inwestycji w obcym środku trwałym
Treść wystąpienia poselskiego
Treść wystąpienia poselskiego jest w trakcie pobierania...
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (2)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
3890 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 10 października 2024 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 4865
Znak sprawy: DD2.054.20.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z interpelacją nr 4865, Pana Posła Sławomira Mentzena, z 25 września
2024 roku, w sprawie należytego rozumienia pojęcia inwestycji w obcym środku
trwałym, uprzejmie proszę przyjąć następujące wyjaśnienia.
Zgodnie z art. 22a ustawy PIT (art. 16a ust. 2 ustawy CIT) amortyzacji z
zastrzeżeniem art. 22c ustawy PIT (art. 16c ustawy CIT), niezależnie od
przewidywanego okresu używania, podlegają m. in.:
1) przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej
,,inwestycjami w obcych środkach trwałych'',
2) budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie.
Z kolei, art. 22c ustawy PIT (art. 16c ustawy CIT) wskazuje, że amortyzacji nie
podlegają m. in.:
1) grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów,
2) budynki mieszkalne, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość,
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do
domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, czyli tzw.
mieszkaniówka (pkt. 2 art. 22c ustawy PIT – budynki mieszkalne wraz ze
znajdującymi się w nich dźwigami, lokale mieszkalne stanowiące odrębną
nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego
oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, służące
prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawiane albo
wynajmowane na podstawie umowy).
-- 1 of 2 --
2/2
Inwestycje w obcym środku trwałym to nakłady poniesione na obcy środek trwały,
który nie jest własnością podatnika, ale jest użytkowany na podstawie zawartej
umowy najmu, dzierżawy czy innej o podobnym charakterze.
Amortyzacji w obcym środku trwałym dokonuje się na takich zasadach, jak
właściciel tego środka trwałego. Czyli co do zasady, zgodnie z art. 22i ust. 1 ustawy
PIT (art. 16i ustawy CIT), odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z
zastrzeżeniem art. 22j-22ł ustawy PIT (art. 16j-16ł ustawy CIT), dokonuje się przy
zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek
amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy PIT (art. 16h
ust. 1 pkt 1 ustawy CIT).
Należy zauważyć, że w obowiązującym wykazie nie są przewidziane stawki
amortyzacyjne dla budynków i lokali mieszkalnych. Wprawdzie art. 22j ust. 4 ustawy
PIT (art. 16j ust. 4 ustawy CIT) pozwala podatnikom indywidualnie ustalić stawki
amortyzacyjne dla przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych,
jednak zapis ten należy traktować jako wyjątek od ogólnej zasady, czyli stosowania
stawek określonych w Wykazie.
Zauważyć ponadto należy, że powołany na wstępie art. 22a ust. 2 ustawy PIT (art.
16a ust. 2 ustawy CIT) pozwala również amortyzować budynki i budowle
wybudowane na cudzym gruncie. Gdyby więc uznać, że inwestycja w obcym
budynku (lokalu) mieszkalnym może podlegać amortyzacji, pomimo że te środki
trwałe nie mogą być amortyzowane w myśl art. 22c ustawy PIT (art. 16c ustawy CIT)
przez właściciela, to konsekwentnie należałoby rozstrzygnąć również o możliwości
amortyzacji budynków (lokali) mieszkalnych wybudowanych na cudzym gruncie. W
tym przypadku przepisy ustaw podatkowych nie przewidują w ogóle stawki
amortyzacyjnej.
Reasumując, w sytuacji gdy z prawa do amortyzacji nie może skorzystać podatnik
będący właścicielem budynku/lokalu mieszkalnego, zasadnym jest przyjęcie, że
amortyzacji nie podlegają również nakłady inwestycyjne poniesione przez
podatnika niebędącego właścicielem takiego budynku/lokalu mieszkalnego.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 2 of 2 --