Interpelacja w sprawie przystępowania przez fundacje rodzinne do zagranicznych podmiotów transparentnych podatkowo
Treść wystąpienia poselskiego
Treść wystąpienia poselskiego jest w trakcie pobierania...
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź zawiera znaczną ilość ogólników lub zapowiedzi dalszych analiz przy ograniczonej liczbie konkretów.
- Podaje wskaźniki procentowe (1)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (4)
- Wykryto zwrot wymijający: „nie leży w kompetencji” (brak właściwości / odesłanie do innego organu)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4196 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 14 października 2024 roku
Sprawa: odpowiedź na interpelację poselską
nr 4863 w sprawie przystępowania
przez fundacje rodzinne
do zagranicznych podmiotów
transparentnych podatkowo
- Pan Poseł Sławomir Mentzen
Znak sprawy: DD6.054.10.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 4863 w sprawie przystępowania przez fundacje
rodzinne1 do zagranicznych podmiotów transparentnych podatkowo, wniesioną
25 września br. przez Pana Posła Sławomira Mentzena, uprzejmie przedstawiam
poniższe wyjaśnienia.
Uprzejmie informuję, że Ministerstwo Finansów podziela pogląd wyrażany
przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wskazujący, że w świetle brzmienia
art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, prawidłowa wykładnia tego przepisu wymaga
każdorazowo rozstrzygnięcia, czy transparentny podatkowo zagraniczny podmiot,
do którego przystępuje fundacja rodzinna, jest podmiotem o podobnym charakterze
do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych czy też spółdzielni.
Na gruncie podatku CIT2, fundacja rodzinna, co do zasady, korzysta ze zwolnienia
podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Powyższe
zwolnienie nie ma jednak zastosowania m.in. do działalności gospodarczej
wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej
(art. 6 ust. 7 ustawy o CIT). W zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi
1 o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326,
z późn. zm.), dalej: „ustawa o fundacji rodzinnej”.
2 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz.
2805, z późn. zm.), dalej: „ustawa CIT”.
-- 1 of 2 --
2/2
działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy
o fundacji rodzinnej, stawka podatku CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Ponadto do takiej fundacji rodzinnej, nie stosuje się określonych zwolnień i odliczeń
(art. 24r ustawy CIT).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może
wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca
2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) m.in. w zakresie
przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni
oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju
albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach
oraz podmiotach.
W ocenie Ministra Finansów, w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej celowo
dokonano zawężenia kręgu podmiotów wprost objętych tym przepisem. Można
przyjąć, iż z wykładni literalnej wynika, że katalog ten nie obejmuje transparentnego
podatkowo podmiotu zagranicznego – przy założeniu, że ww. podmiot nie jest przez
ustawodawcę uznany za „podmioty o podobnym charakterze”. Zamiarem
ustawodawcy kształtującego katalog wskazany w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji
rodzinnej było umożliwienie fundacji rodzinnej przystępowania i uczestnictwa
jedynie w takich podmiotach, które są podatnikami podatku dochodowego od osób
prawnych.
Należy bowiem zaznaczyć, że przepisu art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej
nie należy interpretować w oderwaniu od szerszego kontekstu systemowego,
który wyznaczają również przepisy prawa podatkowego. Jednym z takich przepisów
jest w szczególności art. 1 ust. 7 ustawy CIT, który nakazuje traktować spółki jawne
mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których
wspólnikiem jest co najmniej jedna fundacja rodzinna, jak podatników CIT.
Końcowo, należy zauważyć, iż zagadnienie poruszone w interpelacji koncentruje się
na wykładni art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Wykładnia tej ustawy nie leży
w kompetencji Ministra Finansów. Z tego względu niniejsza odpowiedź została
przygotowana w oparciu o stanowisko wyrażone przez Ministerstwo Rozwoju
i Technologii.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 2 of 2 --