Interpelacja w sprawie opodatkowania wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółek przez fundacje rodzinne
Treść wystąpienia poselskiego
Treść wystąpienia poselskiego jest w trakcie pobierania...
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź zawiera znaczną ilość ogólników lub zapowiedzi dalszych analiz przy ograniczonej liczbie konkretów.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (3)
- Wykryto zwrot wymijający: „nie leży w kompetencji” (brak właściwości / odesłanie do innego organu)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
5037 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 14 października 2024 roku
Sprawa: odpowiedź na interpelację poselską
nr 4862 w sprawie opodatkowania
wkładów niepieniężnych wnoszonych
do spółek przez fundacje rodzinne
- Pan Poseł Sławomir Mentzen
Znak sprawy: DD6.054.12.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 4862 w sprawie opodatkowania wkładów
niepieniężnych wnoszonych do spółek przez fundacje rodzinne1, wniesioną 25 września
br. przez Pana Posła Sławomira Mentzena, uprzejmie przedstawiam poniższe
wyjaśnienia.
Odnosząc się do przedstawionych interpelacją wątpliwości uprzejmie wyjaśniam, że
art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej ustanawia wyjątek, który – jako taki -
powinien być rozumiany w sposób ścisły. Zgodnie z jego brzmieniem:
„Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów,
o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników
mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.”
Innymi słowy, dozwolone jest dla fundacji rodzinnej zbywanie w ramach
wykonywanej działalności gospodarczej pozostałych składników mienia (również
w drodze aportu, który stanowi czynność rozporządzającą) jedynie pod warunkiem,
że mienie to nie zostało nabyte przez fundację wyłącznie w celu dalszego zbycia.
Umożliwienie zbywania mienia nabytego wyłącznie w celu dalszego zbycia
bez ograniczeń dotyczy tylko praw wynikających z przystąpienia i uczestnictwa
1 o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326,
z późn. zm.), dalej: „ustawa o fundacji rodzinnej”.
-- 1 of 3 --
2/3
w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach
oraz podmiotach o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju
albo za granicą, oraz zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych
i praw o podobnym charakterze. Gdyby ustawodawca chciał jeszcze bardziej
rozszerzyć wyjątek od art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, uczyniłby to
poprzez zmianę treści ust. 3, a nie poprzez zabieg interpretacyjny polegający na
uznaniu, że umożliwienie w art., 5 ust. 1 pkt 3 tej ustawy fundacji rodzinnej
przystępowania do spółek oznacza niestosowanie do niej ust. 1 pkt 1 w przypadku,
gdy nabycie mienia wyłącznie w celu jego dalszego zbycia jest bezpośrednio
związane z przystąpieniem do spółki.
Przypadek wskazany w interpelacji, tj. wniesienie do fundacji rodzinnej
nieruchomości w wyłącznym celu wniesienia jej następnie do spółki jako wkładu
niepieniężnego w zamian za udziały w tej spółce, nie jest czynnością objętą
omawianym wyjątkiem. Wyjątek ten nie dotyczy bowiem wniesienia nieruchomości
czy innego mienia niewymienionego w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o fundacji
rodzinnej. Dotyczy on tylko praw wynikających z czynności przystąpienia do spółki
i dopuszcza przystąpienie do spółki (nabycie udziałów), nawet jeśli wyłącznym
celem fundacji rodzinnej jest następnie zbycie udziałów w tej spółce.
W tym kontekście, za błędny należy uznać pogląd wyrażony w wyroku WSA
w Poznaniu z dnia 14 maja 2024 r. (I SA/Po 152/24), zgodnie z którym możliwość
przystępowania przez fundację rodzinną do spółek handlowych oznacza
nieskrępowaną możliwość dokonywania „ogółu czynności niezbędnych dla stania
się członkiem spółki handlowej” (bo tak należy rozumieć zdaniem składu
orzekającego „przystąpienie”), z pominięciem ograniczenia, o którym mowa
w art. 5 ust. 1 pkt 1. To ograniczenie ma w rozpatrywanym przypadku zastosowanie,
a więc fundacja rodzinna nie może wykonywać działalności gospodarczej
polegającej na zbywaniu mienia poprzez wniesienie nieruchomości w drodze aportu
do spółki, jeżeli nabyła tę nieruchomość wyłącznie w tym celu („w celu dalszego
zbycia”). Przy czym, każdorazowo należy ocenić, czy samo wniesienie mienia w
zamian za objęcie udziałów w spółce z o.o. spełnia cechy działalności gospodarczej.
Warto zaznaczyć, że zapadły wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Poznaniu nie stanowi podstawy do uznania, że w przedmiotowej sprawie mamy
do czynienia z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych, która
negowałaby stanowisko prezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji
Skarbowej. Z uwagi na powyższe uprzejmie zauważam, że aktualnie nie jest
planowane wydanie interpretacji ogólnej w zakresie poruszonym w przedmiotowej
interpelacji.
Końcowo, należy zauważyć, iż zagadnienie poruszone w interpelacji nie dotyczy
wprost interpretacji przepisów prawa podatkowego, lecz koncentruje się na
wykładni art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Wykładnia tej ustawy nie leży
w kompetencji Ministra Finansów. Z tego względu niniejsza odpowiedź została
przygotowana w oparciu o stanowisko wyrażone przez Ministerstwo Rozwoju
i Technologii.
-- 2 of 3 --
3/3
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 3 of 3 --