Interpelacja w sprawie wprowadzenia ułatwień w budowie domów dla młodych rodzin poprzez obniżenie stawki VAT na materiały budowlane
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 4544
do ministra finansów
w sprawie wprowadzenia ułatwień w budowie domów dla młodych rodzin poprzez obniżenie stawki VAT na materiały budowlane
Zgłaszający: Bartosz Romowicz
Data wpływu: 01-09-2024
Panie Ministrze! Największym problemem młodych rodzin jest brak własnego mieszkania. Często posiadają oni- np. otrzymaną w spadku- własną działkę, na której mogliby rozpocząć budowę własnego domu. Jednakże ceny materiałów budowlanych sprawiają, że już tylko nielicznych młodych ludzi stać na budowę własnego domu. Na cenę materiałów budowlanych niewątpliwie wpływa stawka podatku VAT, która podraża budowę własnego domu. W przeszłości państwo wspomagało ludzi młodych pozwalając na odliczenie od podatku w rozliczeniu rocznym zapłaconego podatku VAT od materiałów budowlanych.
Na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2022 r. poz. 1339, z późn. zm.) oraz art. 191 Regulaminu Sejmu RP przyjętego uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. (t.j. M.P. z 2022 r. poz. 990, z późn. zm.) proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy Minister jest w stanie określić wysokość wpływów rocznych do budżetu państwa z tytułu podatku VAT od materiałów budowlanych w latach 2020-2023? Jeśli tak, to proszę o podanie danych. Jeśli nie, to proszę o informację czy Minister potrafi takie dane oszacować lub zaprognozować dla jednego roku?
2. Czy Minister rozważał wprowadzenie takiej ulgi od podatku dla młodych rodzin?
3. Czy Minister rozważał obniżenie stawki podatku VAT od materiałów budowlanych w celu stymulowania rynku nieruchomości?
Z poważaniem Bartosz Romowicz
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (5)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (5)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
5794 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 25 września 2024 roku
Sprawa: Interpelacja nr 4544
Znak sprawy: PT1.054.35.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w nawiązaniu do interpelacji nr 4544 posła Bartosza Romowicza w sprawie
wprowadzenia ułatwień w budowie domów dla młodych rodzin poprzez obniżenie
stawki VAT na materiały budowlane, przedstawiam następujące wyjaśnienia na
zadane pytania:
Odnosząc się do pierwszej z poruszonych w interpelacji kwestii, tj. możliwości
określenia wysokości wpływów rocznych do budżetu państwa z tytułu podatku od
towarów i usług od materiałów budowlanych w latach 2020-2023, uprzejmie
informuję, że podatek od towarów i usług jest podatkiem wielofazowym, który
pobierany jest na wszystkich szczeblach obrotu, przy czym, co do zasady, podatek
VAT pobrany przez podatnika na danym etapie obrotu jest odliczany (albo
zwracany) w następnej fazie obrotu, co oznacza faktycznie, że dopiero ostateczna
konsumpcja podlega obciążeniu tym podatkiem. Powyższy mechanizm
odzwierciedla jedną z podstawowych zasad systemu VAT, tj. zasadę neutralności,
zgodnie z którą podatek ten jest neutralny dla podatników, obciąża zaś ostateczną
konsumpcję.
Czynny podatnik VAT rozlicza podatek VAT w deklaracji podatkowej za dany okres
rozliczeniowy, w której wykazywane są wartości VAT należnego (od sprzedaży)
oraz naliczonego (od zakupów) pomniejszającego podatek należny. Ostateczna
kwota wpłaty podatku za dany okres rozliczeniowy dotyczy różnicy pomiędzy ww.
-- 1 of 3 --
2/3
wartościami. W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest w danym okresie
rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje
prawo do rozliczenia tej różnicy w przyszłych okresach lub prawo do zwrotu.
Zarówno wpłaty, jak i zwroty podatku od towarów i usług, wskazywane są
w deklaracji podatkowej w jednej kwocie zbiorczej, bez możliwości wyodrębnienia
kwot przypadających na konkretne grupy towarowe albo usługowe.
Wobec powyższego, ze względu na specyfikę, charakter poboru podatku VAT oraz
klasyfikację budżetową, trudno byłoby oszacować czy zaprognozować wysokość
wpływów w omawianym zakresie, zwłaszcza że przedsiębiorcy sprzedający
materiały budowlane często też sprzedają inne towary.
Wypowiadając się natomiast w kwestii wsparcia budownictwa mieszkaniowego
oraz obniżenia kosztów związanych z wydatkami ponoszonymi na to budownictwo
dla młodych rodzin, uprzejmie informuję, że w Polsce jest stosowana obniżona
stawka podatku VAT w wysokości 8% na dostawę, budowę, remont, modernizację,
termomodernizację, przebudowę oraz prace konserwacyjne dotyczące obiektów
budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym
programem mieszkaniowym1.
W celu zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% do ww.
czynności niezbędne jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres
wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji,
termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących
budynków lub ich części, bądź ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części,
których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczone do budownictwa objętego
społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww.
przesłanek powoduje, że dana czynność nie może korzystać z preferencyjnej stawki
podatku VAT.
Co do zasady, w ramach budownictwa objętego społecznym programem
mieszkaniowym znajdą się domy jednorodzinne oraz lokale mieszkalne – przepisy
przewidują natomiast ograniczenie powierzchniowe: 300 m2 dla budynków
mieszkalnych jednorodzinnych oraz 150 m2 dla lokali mieszkalnych.
Oznacza to, że przykładowo dla zamówionej usługi budowlanej polegającej
na budowie domu jednorodzinnego o powierzchni do 300 m2 firma budowlana
zastosuje obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku VAT. W przypadku domów
jednorodzinnych o większej powierzchni stawka obniżona byłaby stosowana
proporcjonalnie.
1 Art. 41 ust. 12 – 12e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.
z 2024 r. poz. 361, z późn. zm.)
-- 2 of 3 --
3/3
Wskazać należy, że umowy o wykonanie usług budowlanych, remontowych itd.
mogą wskazywać na różny zakres wykonywanych prac. Zlecone usługi budowlane
mogą np. dotyczyć wykonania określonych prac budowlanych przy wykorzystaniu
materiałów budowlanych samodzielnie nabytych przez firmę budowlaną.
Przedstawiając powyższe uprzejmie informuję, że obecnie nie są prowadzone ani
planowane prace zmierzające do ustanowienia dodatkowych preferencji
w omawianym obszarze.
Nie jest również rozważane wprowadzenie ulg w podatku dochodowym
dedykowanych młodym rodzinom.
Niezależnie od powyższego należy wskazać na pewne czasowe i wyjątkowe
preferencje w przedmiocie będącym tematem interpelacji.
W związku z powodzią, która w południowo-zachodnie części kraju spowodowała
znaczące szkody materialne, pozbawiając wielu mieszkańców domów, wprowadzona
została stawka VAT w wysokości 0% dla darowizn materiałów budowlanych2.
Preferencyjna stawka 0% VAT będzie mogła być stosowana (przy spełnieniu
określonych w przepisach warunków) do darowizn materiałów budowlanych
przekazywanych od 24 września 2024 r. do 31 marca 2025 r. bezpośrednio na
rzecz osób fizycznych i określonych podmiotów, których nieruchomości położone
są na terenie gmin objętych kataklizmem i które zostały zniszczone w jego wyniku.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
2 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 września 2024 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz.
1399)
-- 3 of 3 --