Interpelacja w sprawie zapisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji oraz postanowień rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 4306
do ministra rozwoju i technologii
w sprawie zapisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji oraz postanowień rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji
Zgłaszający: Elżbieta Burkiewicz
Data wpływu: 08-08-2024
Warszawa, dnia 8.08.2024 r.
Szanowny Panie Premierze,
wedle dostępnych mi informacji i zgłaszanych przez niektóre podmioty państwowe sygnałów, w obowiązującym obecnie prawie istnieją zapisy wprowadzone przez poprzedni rząd oraz parlament, które stanowią problem z punktu widzenia przedsiębiorców. Zapisy te są niespójne, powodują dodatkowe i niepotrzebne trudności w prowadzeniu działalności, wpływają też negatywnie na postępowanie podmiotów państwowych przy udzielaniu i rozliczaniu pomocy publicznej.
Problematyczne są przede wszystkim poniżej wyszczególnione kwestie. Ich rozwiązanie może przyczynić się do tworzenia lepszego klimatu dla przedsiębiorców, ale przede wszystkim dla nowych inwestycji powstających przy wsparciu publicznym.
W ustawach o CIT oraz PIT, wraz z uchwaleniem ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, Dz. U. 2018 poz. 1162, wprowadzono zapisy, że w razie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej lub uchylenia decyzji o wsparciu, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest zobowiązany do zapłaty podatku w wysokości stanowiącej maksymalną dopuszczalną pomoc publiczną określoną w zezwoleniu lub uchylonej decyzji o wsparciu. Dotyczy to sytuacji, gdy podatnik korzystał z pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia w ramach więcej niż jednego zezwolenia, decyzji o wsparciu lub ich kombinacji. Oznacza to, że przedsiębiorca mający więcej niż jedno zezwolenie lub decyzję o wsparciu w przypadku ich cofnięcia może być zobowiązany do zwrotu pomocy publicznej, z której nie skorzystał lub nie mógł skorzystać. Jest to wysoce niesprawiedliwe i niekorzystne dla przedsiębiorców.
Zmiana terminu korzystania z pomocy publicznej. Przed wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji przedsiębiorca mógł korzystać z pomocy publicznej od miesiąca, w którym poniósł koszty kwalifikowane nowej inwestycji, a więc także w okresie realizacji inwestycji. Rozporządzenie z dnia 27 grudnia 2022 r. wprowadziło zasadę, że korzystać z pomocy można dopiero po dniu wskazanym w decyzji o wsparciu jako termin zakończenia inwestycji, co realnie skraca czas, w którym przedsiębiorca może korzystać z decyzji o wsparciu, o okres realizacji inwestycji.
Niejasne sformułowanie wielu kryteriów jakościowych w tabelach do załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. 2022 poz. 2861 z późn. zm.) utrudnia przedsiębiorcom realizację wybranych kryteriów oraz zarządzającym kontrolę tych kryteriów. Przykładem trudnego do realizacji kryterium jest podejmowanie działań w zakresie opieki nad pracownikiem. Zgodnie z zapisem w rozporządzeniu przedsiębiorca ma ponosić koszty opieki w wysokości co najmniej 800 zł brutto na pracownika dla wszystkich zatrudnionych w zakładzie. Wydane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii wytyczne w sprawie kontroli doprecyzowują, że w przypadku pracownika zatrudnionego krócej niż rok, należy ponosić koszty proporcjonalne do okresu zatrudnienia. Kryterium wydawało się przyjazne dla pracowników, jednak okazało się, że wielu z nich z różnych względów nie chce korzystać z benefitów, co sprawia, że warunek jest bardzo trudny do wykonania, jeśli nie niewykonalny. Przedsiębiorcy również podnoszą, że trudno jest ponosić koszty na wszystkich pracowników przy dużej rotacji personelu. Do niektórych programów można zgłosić pracownika dopiero po pewnym okresie zatrudnienia, co komplikuje spełnienie kryterium, szczególnie w przypadku pracowników zatrudnionych na okres próbny.
Niniejszym pragnę zapytać:
1. Czy prezes Rady Ministrów może zlecić analizę podniesionych powyżej problematycznych zapisów niektórych ustaw i rozporządzeń w celu rozwiązania tych kwestii?
2. Czy postulowane zmiany będą generowały poważniejsze i niepożądane z punktu widzenia Skarbu Państwa skutki?
3. Czy prezes Rady Ministrów oraz odpowiedni ministrowie mogą zaproponować zmiany przedmiotowych zapisów ustaw w formie projektu rządowego?
Uprzejmie dziękuję za odpowiedź, jak i docelowe pozytywne rozwiązanie tej kwestii.
Z wyrazami szacunku
Elżbieta Burkiewicz
Sekretarz stanu Jacek Tomczak
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 6 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (15)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
15864 znakówkancelaria@mrit.gov.pl 00-507 Warszawa
gov.pl/rozwoj-technologia Ministerstwo
Rozwoju i Technologii
Znak pisma: DRI-IV.054.21.2024
Warszawa, 23 września 2024 r.
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Dotyczy: interpelacji numer 4306 w sprawie zapisów ustawy o wspieraniu nowych
inwestycji oraz postanowień rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r.
w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych
inwestycji
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację nr 4306 Pani Poseł na Sejm RP Elżbiety Burkiewicz w sprawie
zapisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji oraz postanowień rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym
przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, przedstawiam następujące informacje.
Wątpliwości Pani Poseł budzi konieczność zwrotu maksymalnej dopuszczalnej pomocy
publicznej związanej z uchyleniem decyzji o wsparciu (dalej: DoW) bądź cofnięciem
zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
w przypadku, gdy podatnik posiada co najmniej dwie DoW lub dwa zezwolenia. Zdaniem
Pani Poseł, zwrot maksymalnej dopuszczalnej pomocy z uchylonej DoW lub cofniętego
zezwolenia, jest wysoce niesprawiedliwy i niekorzystny dla przedsiębiorców.
Na wstępie należy wskazać art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych
inwestycji1 (dalej: ustawa o wni), zgodnie z którym w przypadku uchylenia DoW
przedsiębiorca ma obowiązek zwrotu pomocy publicznej. W sytuacji, gdy przedsiębiorca
posiada tylko jedną DoW i została ona uchylona, konieczny jest zwrot w wysokości
faktycznie wykorzystanej pomocy publicznej. Zupełnie inna sytuacja występuje
w przypadku posiadania przez przedsiębiorcę więcej niż jednego zezwolenia lub więcej niż
jednej DoW.
Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 5 ustawy o CIT2 (analogicznie art. 21 ust. 5b ustawy o PIT3),
w przypadku cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, lub uchylenia DoW,
o której mowa w ust. 1 pkt 34a, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany
do zapłaty podatku na zasadach określonych w ust. 6 (art. 17 ust. 6 pkt 2) - konieczność
1 Dz. U. z 2024 r. poz. 459
2 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2023 r. poz.
2805 z późn. zm.)
3 Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2024 r. poz.
226)
-- 1 of 7 --
+48 222 500 123 Pl. Trzech Krzyży 3/5
kancelaria@mrit.gov.pl 00-507 Warszawa
gov.pl/rozwoj-technologia Ministerstwo
Rozwoju i Technologii
zwrotu maksymalnej dopuszczalnej pomocy publicznej określonej w zezwoleniu
lub w uchylonej DoW.
Zwrot maksymalnej dopuszczalnej pomocy publicznej wnikającej z uchylonej DoW
lub cofniętego zezwolenia, w przypadku posiadania więcej niż jednej DoW bądź
więcej niż jednego zezwolenie, jest ściśle związany z rozliczaniem pomocy publicznej
zgodnie z kolejnością wydania DoW lub zezwolenia, wynikającym z art. 13 ust. 6
ustawy o wni.
Powyższe przepisy jednoznacznie wskazują, że przedsiębiorca posiadający więcej
niż jedno zezwolenie lub więcej niż jedną DoW i osiągający dochody zwolnione z wielu
inwestycji ma obowiązek rozliczania pomocy publicznej z dostępnego limitu
wynikającego z najwcześniej wydanej DoW lub najwcześniejszego zezwolenia
bez konieczności rozdzielenia dochodów i przypisania ich do poszczególnych DoW bądź
zezwoleń.
Tym samym przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia dochodów w ramach danej
inwestycji nie wykorzystuje dostępnego limitu z DoW, na podstawie której realizuje
inwestycję, a z DoW wydanej wcześniej.
Przyjęty w art. 13 ust. 6 i 7 ustawy o wni sposób rozliczania pomocy publicznej w formie
zwolnienia podatkowego w PIT lub CIT wynika z braku możliwości
rozdzielania kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji oraz uzyskanych dochodów
z realizacji nowej inwestycji (lub z działalności w SSE) na poszczególne DoW lub zezwolenia.
Rozwiązanie to jest zgodne z postulatami przedsiębiorców, którzy w trakcie
uzgodnień i konsultacji publicznych projektu ustawy o wni4 wskazywali na brak
technicznych możliwości precyzyjnego i rzetelnego przypisywania kosztów
kwalifikowanych i przychodów (dochodów) w podziale na poszczególne DoW
(zezwolenia).
Tym samym brak regulacji w ustawie PIT oraz w ustawie CIT, dotyczących zwrotu
pomocy w przypadku uchylenia zezwolenia lub cofnięcia decyzji, w ramach której
podatnik nie rozpoczął wykorzystywania pomocy publicznej, oznaczałoby brak
konieczności zwrotu niezapłaconego podatku dochodowego, mimo korzystania
ze zwolnienia dochodów.
Przykład:
Przedsiębiorca posiada trzy DoW (DoW A, DoW B i DoW C), w ramach których zrealizował
trzy inwestycje i obecnie uzyskuje dochody.
W ramach każdej z decyzji podatnik może wykorzystać pomoc publiczną:
DoW A – 1,5 mln zł
DoW B – 2,0 mln zł
DoW C – 0,75 mln zł
Ogółem – 4,25 mln zł.
4 Opiniowany wówczas projekt ustawy o wni zawierał przepisy nakazujące rozdzielanie kosztów i
przychodów na poszczególne decyzje o wsparciu i na poszczególne zezwolenia, co nie uzyskało
aprobaty przedsiębiorców.
-- 2 of 7 --
+48 222 500 123 Pl. Trzech Krzyży 3/5
kancelaria@mrit.gov.pl 00-507 Warszawa
gov.pl/rozwoj-technologia Ministerstwo
Rozwoju i Technologii
Osiągane dochody ogółem z inwestycji realizowanej w ramach wszystkich trzech DoW
(A, B i C) i wyliczona pomoc publiczna od tych dochodów przypisywana jest w pierwszej
kolejności do DoW A, po wykorzystaniu przez przedsiębiorcę dostępnego limitu z DoW A
(1,5 mln zł), przedsiębiorca korzysta z limitu z DoW B. Nie rozpoczął wykorzystywania
pomocy publicznej z limitu z DoW C. Przedsiębiorcy uchylono DoW C.
a) w przypadku braku regulacji dotyczącej maksymalnego zwrotu pomocy
Ze względu na fakt, że nie rozpoczął korzystania z limitu pomocy z DoW C, mimo
korzystania ze zwolnienia dochodów – nie byłoby obowiązku zwrotu pomocy (mimo
korzystania ze zwolnienia dochodów osiąganych w ramach DoW C).
b) w przypadku konieczności zwrotu maksymalnej kwoty pomocy wynikającej
z aktualnych przepisów
Ze względu na fakt, że podatnik osiągał dochody zwolnione z DoW C, a pomoc publiczna
była rozliczana w ramach limitu DoW A, a obecnie z DoW B, przedsiębiorca jest
zobowiązany do zwrotu maksymalnej pomocy publicznej z DoW C – czyli kwoty 0,75 mln
zł.
Konsekwencją przyjęcia sposobu rozliczania pomocy publicznej (jak w pkt b Przykładu)
spełniającego postulaty przedsiębiorców (brak możliwości rozdzielania dochodów
na poszczególne zezwolenia lub DoW) jest uregulowanie sytuacji zwrotu pomocy
stanowiącej maksymalną dopuszczalną pomoc publiczną określoną w zezwoleniu
lub w uchylonej DoW.
Wątpliwości Pani Poseł budzi również wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów
z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym
przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji5 (dalej: rozporządzenie o wni) zmiana
terminu korzystania ze zwolnienia podatkowego dochodów z realizacji nowej inwestycji,
na moment zakończenia tej inwestycji, co realnie skraca czas, w którym przedsiębiorca może
korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie DoW, o okres realizacji inwestycji.
Uprzejmie wyjaśniam, że zmiana tego terminu w stosunku do rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym
przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji6, ma na celu wyeliminowanie możliwości
korzystania ze zwolnienia dochodów w okresie ponoszenia kosztów kwalifikowanych,
a więc w okresie realizacji inwestycji, kiedy nie generuje ona jeszcze dochodów.
Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia o wni (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia
2023 r.) wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje
przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji
określony w DoW, aż do wygaśnięcia DoW lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej
pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej,
z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6 (zwolnienie podatkowe z tytułu
tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym
przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania maksymalnej
5 Dz. U. z 2022 r. poz. 2861
6 Dz. U. poz. 1713 z późn. zm.
-- 3 of 7 --
+48 222 500 123 Pl. Trzech Krzyży 3/5
kancelaria@mrit.gov.pl 00-507 Warszawa
gov.pl/rozwoj-technologia Ministerstwo
Rozwoju i Technologii
dopuszczalnej pomocy publicznej).
Uprzejmie informuję, że zmiana przepisu §9 ww. rozporządzenia o wni ma na celu
wykluczenie możliwości korzystania ze zwolnienia dochodu w sytuacji, w której
poniesiono jedynie część kosztów kwalifikowanych, a sama inwestycja nie
wygenerowała jeszcze dochodu. Przepis w obecnym brzmieniu eliminuje
przykładową sytuację, w której poniesienie częściowych kosztów budowy hali
produkcyjnej (nawet, gdy nie została w niej uruchomiona produkcja) umożliwia
przedsiębiorcom korzystanie ze zwolnienia dochodów niezwiązanych z nową
inwestycją.
Nowa konstrukcja przepisu ma zapobiegać nadużyciom przy wykorzystywaniu
ulgi przez przedsiębiorców. Prawo do zwolnienia z opodatkowania z tytułu kosztów
kwalifikowanych nowej inwestycji przysługiwać będzie tym przedsiębiorcom,
którzy prowadzą działalność gospodarczą w oparciu o reguły rynkowe, a w jej
ramach dokonują czynności prawnych o rzeczywistym charakterze, czyli czynności
uzasadnionych ekonomicznie i gospodarczo, nie zaś jedynie w celu wykorzystania,
dostępnego dla każdej DoW, limitu pomocy publicznej.
Podkreślić należy, że to przedsiębiorca składając wniosek o wydanie DoW
wskazuje termin jej zakończenia, po upływie którego koszty nowej inwestycji nie
mogą być już uznane za koszty kwalifikowane.
Należy również wskazać, że w sytuacji, gdy przedsiębiorca zakończył inwestycję
w terminie wcześniejszym, może, zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o wni, wystąpić do
ministra właściwego do spraw gospodarki o zmianę tej decyzji, wskazując datę
faktycznego jej zakończenia. Od daty zakończenia inwestycji zależy bowiem
moment uzyskania prawa do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tej inwestycji.
Jednocześnie informuję, że Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) pozostaje
w kontakcie z przedsiębiorcami i jest świadome ich problemów z rozliczaniem ulgi
podatkowej, w związku z czym wydłużono minimalny okres, na jaki wydawana jest decyzja
o wsparciu.
Odnosząc się natomiast do zastrzeżeń dotyczących treści kryteriów jakościowych, które
przedsiębiorcy są zobowiązani spełnić w związku z realizacją inwestycji objętej decyzją
o wsparciu, wyjaśniam, że nowelizacjami rozporządzenia o wni doprecyzowywano
brzmienie tych kryteriów .
Ponadto, w celu ujednolicenia interpretacji i sposobu kontroli kryteriów jakościowych, MRiT
wydało Wytyczne w sprawie organizacji i sposobu przeprowadzania przez Zarządzających
Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi kontroli działalności gospodarczej prowadzonej przez
przedsiębiorców w zakresie realizacji warunków zawartych w zezwoleniu na prowadzenie
działalności gospodarczej i decyzji o wsparciu. W jednym z załączników do ww. wytycznych
określony został sposób weryfikacji spełnienia kryteriów jakościowych podczas kontroli.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii zwraca również uwagę, że jest w trakcie sporządzania
raportu z przeglądu ustawy o wni (do czego zobowiązuje art. 43 tej ustawy) i nie wyklucza
kolejnych zmian przepisów regulujących realizację inwestycji na podstawie DoW.
-- 4 of 7 --
+48 222 500 123 Pl. Trzech Krzyży 3/5
kancelaria@mrit.gov.pl 00-507 Warszawa
gov.pl/rozwoj-technologia Ministerstwo
Rozwoju i Technologii
Z upoważnienia, z wyrazami szacunku
Jacek Tomczak
Sekretarz Stanu
/ kwalifikowany podpis elektroniczny /
-- 5 of 7 --
+48 222 500 123 Pl. Trzech Krzyży 3/5
kancelaria@mrit.gov.pl 00-507 Warszawa
gov.pl/rozwoj-technologia Ministerstwo
Rozwoju i Technologii
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych w związku ze złożoną
interpelacją/zapytaniem/interwencją
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych
oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. L 119 z 4 maja 2016 r., z późn. zm.), zwanego
dalej „RODO”, informuję, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Minister Rozwoju i
Technologii z siedzibą w Warszawie, przy Placu Trzech Krzyży 3/5, 00-507
Warszawa, e-mail: kancelaria@mrit.gov.pl, tel. +48 222 500 123, adres skrytki na
ePUAP: /MRPiT/SkrytkaESP. Wykonującym obowiązki administratora jest
dyrektor Departamentu Rozwoju Inwestycji.
2. Jeśli ma Pani/Pan pytania dotyczące przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
a także przysługujących Pani/Panu praw, może się Pani/Pan kontaktować
z Inspektorem Ochrony Danych w MRiT wysyłając informację na skrzynkę:
iod@mrit.gov.pl.
3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w oparciu o art. 6 ust. 1 lit. c) RODO
tj. w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, na
podstawie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o
wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2024 r. poz. 907), oraz w
związku z § 162 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. -
Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. z 2022 r., poz. 348) oraz art. 193 uchwały
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej (M. P. z 2022 r. poz. 990).
4. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu rozpatrzenia i udzielenia
odpowiedzi na interwencję poselską lub senatorską lub interpelację/zapytanie
poselskie.
5. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być:
o organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne
lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w
celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa
(np. na żądanie sądów, urzędów skarbowych, Prokuratury lub Policji);
o inne podmioty, które na podstawie stosownych umów podpisanych z
MRiT przetwarzają dane osobowe, dla których Administratorem jest
Minister Rozwoju i Technologii (np. podmioty świadczące usługi prawne,
dostawcy systemów informatycznych i usług IT oraz
telekomunikacyjnych, operatorzy pocztowi i kurierzy).
6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do
realizacji celu ich przetwarzania tj. do chwili załatwienia sprawy, w której zostały
one zebrane, a następnie – w przypadkach, w których wymagają tego przepisy
ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.
U. z 2020 r. poz. 164 ze zm.) – przez czas określony w tych przepisach.
7. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu
decyzji lub profilowaniu.
8. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do
organizacji międzynarodowych.
9. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do rozpatrzenia i udzielenia
odpowiedzi na interpelację/zapytanie/interwencję.
-- 6 of 7 --
+48 222 500 123 Pl. Trzech Krzyży 3/5
kancelaria@mrit.gov.pl 00-507 Warszawa
gov.pl/rozwoj-technologia Ministerstwo
Rozwoju i Technologii
10. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługują
Pani/Panu następujące prawa:
o prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii zgodnie z art.
15 RODO;
o prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych, jeśli są błędne lub
nieaktualne, zgodnie z art. 16 RODO;
o prawo do ograniczenia przetwarzania danych zgodnie z art. 18 RODO.
11. W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu
w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Pani/Pana danych osobowych, przysługuje
Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego w
sprawach ochrony danych osobowych, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych
Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
-- 7 of 7 --