Interpelacja w sprawie zwiększenia limitu zwolnienia podmiotowego z podatku VAT
Treść wystąpienia poselskiego
Treść wystąpienia poselskiego jest w trakcie pobierania...
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (9)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
7008 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 10 lipca 2024 roku
Sprawa: Odpowiedź MF na interpelację poselską nr 3521
Znak sprawy: PT3.054.1.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczpospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z interpelacją nr 3521 Pana Posła Wojciecha Szaramy w sprawie
zwiększenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT, uprzejmie informuję.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych
ustaw1 przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług2, zwanej dalej „ustawą o VAT”, mających na celu implementację
dyrektywy Rady (UE) 2020/285 z dnia 18 lutego 2020 r. zmieniającej dyrektywę
2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu
do procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw oraz rozporządzenie (UE)
nr 904/2010 w odniesieniu do współpracy administracyjnej i wymiany informacji do
celów monitorowania i prawidłowego stosowania procedury szczególnej dla małych
przedsiębiorstw3, zwanej dalej „dyrektywą 2020/285”.
Przepisy te zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.
Ad. 1
Dlaczego Ministerstwo Finansów zdecydowało się na wdrożenie dyrektywy Rady Unii
Europejskiej wyłącznie w części korzystnej dla przedsiębiorstw mających swoją siedzibę
w kraju Unii Europejskiej innym niż Polska?
Zaproponowane przepisy dotyczące zwolnienia z VAT w ramach procedury
szczególnej dla małych przedsiębiorstw (obecnie na etapie uzgodnień
międzyresortowych, opiniowania i konsultacji publicznych)4 realizują obowiązek
implementacji do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2020/285. Zgodnie
1 UC56
2 Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, z późn. zm.)
3 Dz. Urz. UE L 62 z 02.03.2020, str. 13
4 https://legislacja.gov.pl/projekt/12386553
-- 1 of 3 --
2/3
z art. 284 ust. 2 tej dyrektywy państwa członkowskie, które umożliwiają zwolnienie
z VAT dla dostaw towarów i świadczenia usług – z uwagi na wysokość osiągniętego
przez swoich krajowych podatników obrotu – zobowiązane są przyznać to
zwolnienie również podatnikom mającym siedzibę w innym państwie członkowskim.
W efekcie wdrożenia dyrektywy 2020/285 podatnicy będący małymi
przedsiębiorstwami, posiadający siedzibę działalności gospodarczej w państwach
członkowskich innych niż Rzeczpospolita Polska, po spełnieniu określonych
w ustawie o VAT warunków, będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego
w Polsce. Jednocześnie podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na
terytorium Polski, po spełnieniu określonych warunków, będą mogli skorzystać ze
zwolnienia podmiotowego w innym państwie członkowskim, na warunkach
określonych przez to państwo.
Nie ma zatem podstaw do twierdzenia, że wdrożenie dyrektywy 2020/285 dotyczy
wyłącznie korzyści dla przedsiębiorstw mających swoją siedzibę w państwie
członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska. Wdrożenie ww. dyrektywy będzie
równie korzystne dla przedsiębiorstw mających siedzibę działalności gospodarczej
na terytorium Polski.
Nowe rozwiązania zmniejszą obciążenia podatników będących małymi
przedsiębiorstwami posiadających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce
w związku z tym, że dotychczas tacy podatnicy dokonujący transakcji w innych
państwach członkowskich musieli zarejestrować się do VAT i wypełniać obowiązki
związane z VAT (m.in. składanie deklaracji, rozliczanie VAT) w każdym innym
państwie członkowskim, w którym VAT był należny. Po zmianach małe
przedsiębiorstwa prowadzące działalność transgranicznie będą mogły – na
zasadach określonych w dyrektywie 2020/285 oraz legislacji krajowych
poszczególnych państw członkowskich UE - uniknąć tych obowiązków
administracyjnych.
Ad. 2
Czy w sytuacji problemów budżetowych Polski, Ministerstwo Finansów nie obawia się, iż
poszerzenie listy podmiotów korzystających ze zwolnienia podmiotowego w VAT
przyniesie poważne kłopoty dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw oraz
pomniejszy spodziewane wpływy z podatku VAT do budżetu?
Wprowadzenie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw
nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski będzie
miało niewielki wpływ na dochody z tytułu podatku VAT5.
Podobnie, inne państwa członkowskie, w których z nowych przepisów będą mogły
skorzystać polskie przedsiębiorstwa odnotują niewielki ujemne skutki budżetowe.
Niemniej jednak, kierując się zgodnością obowiązujących przepisów ustawy o VAT
z przepisami Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie
wspólnego systemu podatku od wartości dodanej6, zwanej dalej Dyrektywą VAT,
wskazane poszerzenie katalogu podmiotów korzystających ze zwolnienia
podmiotowego w VAT przyczyni się do ograniczenia zakłóceń konkurencji, zarówno
na rynku krajowym, jak i unijnym, oraz wyeliminuje nadmierne obciążenia
5 zob. OSR, link jw.
6 Dz.U. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.
-- 2 of 3 --
3/3
administracyjne i koszty związane z przestrzeganiem obowiązków w VAT, a ponadto
będzie sprzyjać wzrostowi i rozwojowi handlu transgranicznego wśród małych
przedsiębiorstw.
Ad. 3
Dlaczego kierowane przez Pana ministerstwo nie zwiększyło limitu zwolnienia
podmiotowego w VAT dla przedsiębiorców mających swoją siedzibę w Polsce?
Zwolnienie podmiotowe z VAT jest opcją przewidzianą dla państw członkowskich.
Państwa członkowskie mogą, ale nie muszą jej wdrażać. Polska skorzystała z tej
możliwości, implementując rozwiązania przewidziane w tytule XII rozdział 1 sekcja
2 Dyrektywy VAT - obecnie limit zwolnienia wynosi 200 000 zł i pozostaje na
poziomie średniej w Unii Europejskiej.
Podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT wiązałoby się z istotnymi,
ujemnymi skutkami budżetowymi.
Oznacza to, że od 1 stycznia 2025 r. limit zwolnienia podmiotowego w Polsce
w niezmienionej wysokości będzie obowiązywał zarówno podatników
posiadających siedzibę działalności na terytorium kraju, jak i podatników
posiadających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich
innych niż Rzeczpospolita Polska. Wynika to z przyjętej zasady, że progi ustalone
przez państwo członkowskie nie mogą wprowadzać rozróżnienia między
podatnikami mającymi siedzibę i podatnikami niemającymi siedziby w tym państwie
członkowskim – limit dla obu grup podatników musi pozostać identyczny.
Dodatkowo należy zauważyć, że podniesienie obowiązującego limitu zwolnienia
z VAT nie musi wpływać na sytuację finansową małych przedsiębiorstw, która
uzależniona jest od czynników ekonomicznych i gospodarczych. Zasadniczo czynni
podatnicy podatku VAT mogą odliczyć wartość podatku w związku z dokonywanymi
zakupami, w tym uzyskać zwrot nadwyżki podatku naliczonego. Uwalnia to
podatników VAT czynnych od ponoszenia ekonomicznego ciężaru tego podatku.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 3 of 3 --