Interpelacja w sprawie nowelizacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego przychodów z działalności prowadzonej w ramach Polskiej Strefy Inwestycji
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 3485
do ministra finansów
w sprawie nowelizacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego przychodów z działalności prowadzonej w ramach Polskiej Strefy Inwestycji
Zgłaszający: Elżbieta Burkiewicz, Adam Luboński, Ewa Szymanowska, Barbara Okuła
Data wpływu: 20-06-2024
Szanowny Panie Ministrze,
z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2021 poz. 2105) doszło do zmiany przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej jako ustawa o CIT, dotyczącego zwolnienia z podatku dochodowego przychodów z działalności prowadzonej w ramach Polskiej Strefy Inwestycji.
Przed 1 stycznia 2022 r., brzmienie powołanego przepisu, pozwalało na zwolnienie dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu do wysokości przyznanego limitu pomocy publicznej. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji – dalej ustawa PSI (t.j. Dz. U. 2023 poz. 74) przyznaje podmiotom inwestującym w PSI wsparcie, które zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy polega na zwolnieniu z podatku dochodowego. Nierozerwalnym elementem inwestycji w PSI i przyznawanego wsparcia jest pojęcie nowej inwestycji, o której mowa w art. 2 pkt 1 lit a i b ustawy o PSI. Jedną z form nowej inwestycji dopuszczanych przez ustawodawcę jest zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu. Zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu, związane jest nierozerwalnie z działalnością zakładu, którego zdolności produkcyjne zostają zwiększone w ramach nowej inwestycji.
Do końca 2021 r., przed wprowadzonymi zmianami do art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, nie było wątpliwości, że wsparcie w postaci zwolnienia odnosi się do dochodów osiągniętych z działalności określonej w decyzji o wsparciu, co w przypadku nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnych odnosiło się do działalności w ramach zakładu. Takie stanowisko prezentował np. WSA w Gliwicach w wyroku z 3 września 2020 r., sygn. I SA/Gl 1228/19, gdzie sąd wskazał.: „W konsekwencji zwolnieniu podlega cały dochód osiągnięty w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku, o ile jej przedmiot został określony w decyzji o wsparciu”. Stanowisko z powołanego orzeczenia dominowało w korzystnym dla podatników orzecznictwie sądów administracyjnych.
Od 1 stycznia 2022 r., zmianie uległ wspomniany powyżej przepis art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT i zgodnie z jego obowiązującym brzmieniem: zwalnia się z podatku: dochody podatników (…) z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (…)”.
Z przepisu tego może wynikać wniosek, że zwolnieniu podlega tylko dochód osiągnięty z konkretnej inwestycji, co w przypadku tej polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnych zakładu stwarza problemy w określeniu tego, w jaki sposób wydzielić te dochody, które wynikają z inwestycji (z jej realizacji), a jakie zostały wygenerowane w ramach działalności zakładu niejako „sprzed” zwiększenia zdolności produkcyjnych, które nie są związane z realizacją nowej inwestycji. Ustalenie dochodów tylko z realizacji nowej inwestycji (ściśle z nią związanych) w przypadku inwestycji w zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu i wydzielenie ich z ogółu dochodów tego zakładu jest nie tylko utrudnione, ale przeczy również istocie ścisłego powiązania działalności istniejącego zakładu z inwestycją w zwiększenie zdolności produkcyjnych tego zakładu. Z uzasadnienia do ww. zmian (druk sejmowy nr 1523: https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=1532) wynika, że jedynym celem tych przepisów było wyeliminowanie uszczerbku dla budżetu, co nie pozwala na wsparcie się wykładnią celowościową dla tych zmian. Wydaje się, że zarówno zmienione przepisy jak i uzasadnienie do nich pomijają rolę tzw. inwestycji strefowych, a dodatkowo ustawodawca wprowadzając tzw. projektowe podejście do realizacji inwestycji nie zawarł przepisów, które wskazywałyby zasady ustalania dochodów z realizacji inwestycji w zwiększenie zdolności produkcyjnych oraz pozostałych dochodów takiego zakładu – które byłyby generowane bez zwiększenia mocy, a zatem które niejako są generowane przez część zakładu, jaka istniała przed rozbudową.
Zmienione przepisy nie tylko nie pozwalają na jednoznaczne, niebudzące wątpliwości ustalenie, jakie dochody w przypadku realizacji inwestycji w istniejący zakład podlegają zwolnieniu, ale także brak w nich regulacji, które pozwalałby na stosowanie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT i określenie zasad podziału przychodów pochodzących z realizacji nowej inwestycji w zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu oraz tych, które z taką realizacją nie są związane.
Ta kwestia jest tym bardziej istotna, że jak się wydaje także organy podatkowe mają trudności we wsparciu podatników kwestii tego, ww. jaki sposób dokonać interpretacji tych przepisów oraz w jaki sposób określić dochody podlegające zwolnieniu. Znane są przypadki odmowy wydawania interpretacji indywidualnych w wyżej opisanym zagadnieniu z wątpliwymi uzasadnieniami o braku regulacji tej materii w przepisach podatkowych. Przykładowo w postanowieniu dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2024 r. znak. 0111-KDIB1-3.4010.672.2023.1.PC o odmowie wszczęcia postępowania interpretacyjnego. Takie postępowanie w świetle chociażby brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT oraz przepisów ustawy o wspieraniu inwestycji, które wprost odsyłają do przepisów podatkowych, może sugerować, że także organy podatkowe mają trudności w dokonaniu wykładni tych przepisów i nie potrafią w sposób jednoznaczny udzielić odpowiedzi na pytania, na czym tzw. podejście projektowe przy ustalaniu dochodu zwolnionego w istocie polega i jak odnosić je do realizacji nowej inwestycji w zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:
Czy w przypadku nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu w świetle zmienionego od 1 stycznia 2022 r. art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wysokość zwolnienia z podatku dochodowego należy określać w odniesieniu do ogółu przychodów z działalności takiego zakładu, z którym nowa inwestycja pozostaje w nierozerwalnym związku (w oparciu o dominujące stanowisko sądów administracyjnych, ale oparte o przepisy z przed 1 stycznia 2022 r.), czy w oparciu o udział dochodów z realizacji tej nowej inwestycji (zwiększenie zdolności produkcyjnych) w łącznym wyniku funkcjonującego zakładu, którego zdolności produkcyjne zostały zwiększone w odniesieniu do udziału tej inwestycji w ogóle dochodów tego zakładu?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (12)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
7397 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/4
Warszawa, 10 lipca 2024 roku
Sprawa: Interpelacja nr 3485 w sprawie zwolnienia podatkowego
w Polskiej Strefie Inwestycji – Posłowie: Elżbieta Burkiewicz,
Adam Luboński, Ewa Szymanowska, Barbara Okuła
Znak sprawy: DD8.054.4.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Odpowiedź na interpelację nr 3485
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację z dnia 26 czerwca 2024 r nr 3485 Państwa
Posłów Elżbiety Burkiewiecz, Adama Lubońskiego, Ewy Szymanowskiej oraz
Barbary Okuła w sprawie zakresu zwolnienia z podatku dochodowego
dochodów uzyskiwanych z tytułu realizacji nowej inwestycji na terenie
Polskiej Strefy Inwestycyjnej (dalej: PSI), uprzejmie proszę o przyjęcie
następujących wyjaśnień.
Wątpliwości Państwa Posłów budzi zakres i warunki zwolnienia
podatkowego dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą
na terenie PSI na podstawie decyzji o wparciu (dalej: DoW), w związku ze
zmianą doprecyzowującą wprowadzoną do art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT
1 ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych oraz niektórych innych ustaw2.
1 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz.
2805)
2 (Dz. U. poz. 2105)
-- 1 of 4 --
2/4
W wystąpieniu wskazują Państwo, iż „Do końca 2021 r., przed wprowadzonymi
zmianami art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, nie było wątpliwości, że wsparcie w
postaci zwolnienia odnosi się do dochodów osiągniętych z działalności określonej
w decyzji o wsparciu, co w przypadku nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu
zdolności produkcyjnych odnosiło się do działalności w ramach zakładu. (…) od 1
stycznia 2022 r. zmianie uległ przepis art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (..). Z
przepisu tego może wynikać wniosek, że zwolnieniu podlega tylko dochód
osiągnięty z konkretnej inwestycji, co w przypadku tej polegającej na zwiększeniu
zdolności produkcyjnych zakładu stwarza problemy w określeniu tego, w jaki
sposób wydzielić te dochody, które wynikają z inwestycji (z jej realizacji), a jakie
zostały wygenerowane w ramach działalności zakładu „sprzed” zwiększenia
zdolności produkcyjnych, które nie są związane z realizacją nowej inwestycji”.
Uprzejmie wyjaśniam, iż wprowadzone ww. ustawą z dnia 29 października
2021 r. zmiany mają na celu wyłącznie doprecyzowanie wątpliwości
interpretacyjnych, wyjaśnionych już w Interpretacji ogólnej3 oraz w
Objaśnieniach4 w zakresie warunków zwolnienia dla przedsiębiorców
prowadzących działalność gospodarczą na podstawie DoW. Znowelizowane
przepisy w żaden sposób nie prowadzą do zawężenia zwolnienia tylko do
nowej inwestycji, rozumianej jako inwestycja typu greenfield, ponieważ
definicja „nowej inwestycji” zawiera w sobie już od 2018 r. również
reinwestycje (inwestycje typu brownfield), tj. m.in. zwiększenie zdolności
produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa.
Tezie tej przeczy również m.in. art. 2 i art. 3 ustawy o WNI5.
Nowa inwestycja została zdefiniowana w art. 2 pkt 1 ustawy o WNI. Przepis
ten wskazuje jednoznacznie, że pod pojęciem nowej inwestycji należy
rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i
prawne, związane m.in. z:
1) założeniem nowego przedsiębiorstwa (greenfield),
2) zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa,
Jednocześnie z art. 3 ustawy o WNI wynika, iż wsparcie na realizację nowej
inwestycji udzielane jest w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na
zasadach określonych odpowiednio w przepisach ustawy o CIT albo w
przepisach ustawy o PIT. Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy
realizującemu nową inwestycję, w drodze DoW, jeżeli nowa inwestycja
spełnia kryteria ilościowe oraz jakościowe, w ramach działalności
gospodarczej niewyłączonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27
3 Interpretacja ogólna Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 25.10.2019 r. w sprawie sposobu ustalania
dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym
od osób fizycznych, uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w
ustawie o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. Urz. MF poz. 18)
4 Objaśnienia dotyczące sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym,
osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja
2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.
5 Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2024 r. poz. 459), zwana dalej: ustawa o
WNI
-- 2 of 4 --
3/4
grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym
przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.6
Zatem sama definicja nowej inwestycji nie wyklucza dla osiągnięcia celu
nowej inwestycji, korzystania z majątku istniejącego w przedsiębiorstwie
podatnika, przed dniem wydania DoW i nieobjętego wsparciem w postaci
pomocy publicznej. W praktyce, powstanie nowej inwestycji poprzez
osiągnięcie jej celu może być zrealizowane poprzez zespół składników
majątku, lub poprzez zespół nabytych składników majątku z udziałem
istniejących już w przedsiębiorstwie aktywów, o ile jest to niezbędne dla
realizacji nowej inwestycji (również reinwestycji).
Uwzględniając powyższe, uprzejmie informuję, iż jeżeli nowa inwestycja
polegająca na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego
przedsiębiorstwa „(…) następuje w sposób angażujący aktywa posiadane już
przez podatnika oraz gdy nowa inwestycja stanowi nieodłączny i zależnie
funkcjonujący element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników
majątku (ścisłe powiązania), dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania
ustala się z uwzględnieniem tego, istniejącego przed wydaniem decyzji o wsparciu,
majątku. Sytuacja taka jest możliwa jedynie wówczas, gdy sposób zintegrowania
nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na
określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia
zintegrowanej z nią części istniejącej inwestycji. W tym zakresie dochód nie
podlega wydzieleniu ze względu na ścisłe ekonomiczne i funkcjonalne powiazania
między inwestycją istniejącą i nową (…)”7
Pogląd wyrażony w interpretacji ogólnej pozostaje zatem aktualny także w
doprecyzowanym brzmieniu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,
wprowadzonym z dniem 1 stycznia 2022 r., w zakresie korzystania z majątku
istniejącego w przedsiębiorstwie podatnika przed dniem wydania DoW.
Należy jednak zaznaczyć, że wyjaśnienia te nie obejmują sytuacji nabycia
środków trwałych po ukończeniu nowej inwestycji, ale nie w ramach tej
inwestycji.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję, iż uznają je
Państwo Posłowie za wyczerpujące.
Pragnę dodać, że powyższe wyjaśnienia nie stanowią interpretacji przepisów
prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, o której mowa w art. 14b
ustawy Ordynacja podatkowa, a tym samym nie posiadają waloru
ochronnego praw podatnika.
6 Dz. U. poz. 2861
7 Interpretacja ogólna Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 25.10.2019 r.
-- 3 of 4 --
4/4
Z wyrazami szacunku,
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 4 of 4 --