Interpelacja w sprawie podatku minimalnego
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 303
do ministra finansów
w sprawie podatku minimalnego
Zgłaszający: Paweł Papke
Data wpływu: 20-12-2023
Szanowny Panie Ministrze,
z początkiem 2024 roku polscy przedsiębiorcy staną przed sporym wyzwaniem w związku z opłatą wywołaną podatkiem minimalnym. To element reformy podatkowej Polski Ład autorstwa rządu PiS, który został zawieszony na lata 2022 i 2023. Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy podlegają temu podatkowi, jeśli przy rozliczeniu rocznym wykażą straty lub ich dochody będą niższe niż 2 proc. przychodów.
Podatek minimalny budzi niepokój wśród przedsiębiorców województwa warmińsko-mazurskiego, którzy wnoszą o pilną reakcję na ten problem.
Proszę o odpowiedzi na poniższe pytania:
Jak na problem podatku minimalnego zapatruje się ministerstwo?
Czy podatek zostanie utrzymany, zawieszony, zlikwidowany czy może wejdzie w życie zgodnie z zapisami?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 1 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Podaje wskaźniki procentowe (6)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (6)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4104 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 24 stycznia 2024 roku
Sprawa: odpowiedź na interpelację poselską dot. podatku minimalnego
Znak sprawy: DD6.054.1.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na „Interpelację w sprawie podatku minimalnego” nr 303 wniesioną 11
stycznia br. przez Pana posła Pawła Papke w imieniu przedsiębiorców województwa
warmińsko - mazurskiego, dotyczącą formuły dalszego funkcjonowania tego
rozwiązania w przepisach ustawy CIT1, proszę przyjąć poniższe wyjaśnienia.
Na wstępie należy wskazać, iż na podstawie dodanego ustawą z dnia 7 października
2022 r.2 art. 38ec ustawy CIT, stosowanie podatku minimalnego określonego w art.
24ca ustawy CIT zostało zawieszone, z mocą wsteczną od 1 stycznia 2022 r.
Wprowadzeniu zwolnienia przyświecały ówczesne uwarunkowania ekonomiczne
(w tym przerwane łańcuchy dostaw, utrata rynków zbytu, ryzyko powstania spirali
płacowo-cenowej, wysoka inflacja itp.). Zwolnienie to obowiązywało do dnia 31
grudnia 2023 r., a zatem 2 lata.
Jednocześnie, w ramach wymienionej nowelizacji wprowadzone zostały zmiany w
konstrukcji opodatkowania podatkiem minimalnym, stanowiące m.in. odpowiedź na
postulaty podnoszone przez przedsiębiorców, polegające w szczególności na:
podwyższeniu, do 2%, wskaźnika rentowności i zmianie metodologii jego
wyliczania poprzez wyłączenie:
z kosztów uzyskania przychodów opłat z tytułu umowy leasingu, w tym
odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego wykorzystywanego na
1 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023
r. poz. 2805, z późn. zm.).
2 Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180, z późn.zm.).
-- 1 of 2 --
2/2
podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1, jeżeli odpisów
amortyzacyjnych dokonuje korzystający,
z przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów wartości należności
handlowych zbywanych na rzecz podmiotów z branży faktoringowej,
z kosztów uzyskania przychodów określonej wartości kosztów z tytułu
wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne oraz wpłat do PPK,
z kosztów uzyskania przychodów wzrostu wartości energii elektrycznej,
cieplnej i gazu przewodowego w odstępach rocznych, czy
wartości podatku akcyzowego (przy uwzględnieniu także obrotu
wyrobami akcyzowymi), podatku od sprzedaży detalicznej, podatku od
gier, opłaty paliwowej, opłaty emisyjnej;
zmianie dotychczasowego wskaźnika przychodów na potrzeby ustalania
podstawy opodatkowania z jednoczesnym wprowadzeniem alternatywnej
podstawy opodatkowania – wg wyboru podatnika, tj.:
podstawa opodatkowania to 1,5% przychodów + koszty pasywne
(finansowanie dłużne i usługi niematerialne; stawka podatku 10%) albo
podstawa opodatkowania to 3% przychodów (stawka podatku 10%);
modyfikacji dotychczasowych wyłączeń i rozszerzeniu tego katalogu
dodatkowo m.in. o:
tzw. małych podatników CIT (których roczne przychody nie przekraczają
2 mln euro),
spółki komunalne,
podatników, jeżeli większość przychodów zostało osiągniętych w
związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia,
podatników, których rentowność w 1 z 3 ostatnich lat podatkowych była
powyżej wskaźnika 2%, czy
podatników postawionych w stan upadłości, likwidacji lub objętych
postępowaniem restrukturyzacyjnym.
Jednocześnie pragnę poinformować, że obowiązujące regulacje dot. podatku
minimalnego stanowią przedmiot wewnętrznych analiz prowadzonych
w Ministerstwie Finansów, w tym w kontekście formuły dalszego ich
funkcjonowania. Przy czym uwzględniając zwolnienie z tego podatku, które
obowiązywało do końca 2023 r., na uwadze należy mieć to, że pierwsze rozliczenie
opodatkowania tym podatkiem nastąpi, co do zasady, w zeznaniu za rok 2024 r.
(a więc w 2025 r.).
Z wyrazami szacunku,
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 2 of 2 --