Interpelacja w sprawie OZE
Treść wystąpienia poselskiego
Treść wystąpienia poselskiego jest w trakcie pobierania...
Podsekretarz stanu Miłosz Motyka
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (4)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (8)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
12655 znakówinfo@klimat.gov.pl Ministerstwo Klimatu i Środowiska
www.gov.pl/klimat
Działamy zgodnie z EMAS - zarządzając instytucją, dbamy o środowisko
Podsekretarz Stanu
Miłosz Motyka
DOZE-I.050.12.2024.AJ
3164887.12468279.10015515
Warszawa, 16-05-2024
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr K10INT2607 Pana Posła Artura Łąckiego w sprawie OZE,
proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień. Jednocześnie uprzejmie informuję, że ze względu
na podatkowy charakter pytań odpowiedzi zostały opracowane we współpracy
z Ministerstwem Finansów.
1. Czy w ramach Ministerstwa Klimatu i Środowiska prowadzone są prace nad
dostosowaniem przepisów regulujących preferencyjną stawkę podatku od towarów
i usług do nowych rozwiązań dla prosumentów będących gospodarstwami
domowymi w zakresie zrównania ich traktowania z prosumentami indywidualnymi?
Poprzedzając udzielenie odpowiedzi na przedmiotowe pytanie uprzejmie informuję, że
ustawą z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 2166), ustawodawca wprowadził zmiany
w art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r.
poz. 361), dalej: ,,ustawa o VAT”, polegające na rozszerzeniu definicji obiektów budownictwa
objętego społecznym programem mieszkaniowym o funkcjonalnie z nimi związaną
mikroinstalację, zdefiniowaną w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r.
o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, z późn. zm.), dalej: ,,ustawa o OZE”.
W tym miejscu wyjaśniam, że zgodnie z ww. definicją, mikroinstalacja oznacza instalację
odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż
50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż
110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której
łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.
Wymieniona zmiana art. 41 ust. 12a ustawy o VAT spowodowała, że stawkę VAT
w wysokości 8% stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji,
termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów
budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem
mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT w odniesieniu do mikroinstalacji
funkcjonalnie związanej z obiektami zaliczonymi do budownictwa objętego społecznym
programem mieszkaniowym – niezależnie od miejsca jej położenia.
Zastosowanie stawki VAT w wysokości 8% do dostawy, budowy, remontu, modernizacji,
termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących mikroinstalacji -
niezależnie od miejsca jej położenia – funkcjonalnie związanej z obiektami zaliczonymi do
budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym wymaga w każdym
-- 1 of 4 --
przypadku ustalenia związku funkcjonalnego mikroinstalacji z obiektami zaliczonymi do
budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty
budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale
mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji
Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji
Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia
świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi
starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, funkcjonalnie z nimi związaną, z
zastrzeżeniem ust. 12b ustawy o VAT, który precyzuje, że do budownictwa objętego
społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
1) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa
przekracza 300 m2;
2) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
Reasumując, na gruncie przepisów o VAT obniżona stawka VAT może dotyczyć wskazanych
czynności w odniesieniu do mikroinstalacji w rozumieniu ustawy o OZE (przez co należy
także rozumieć, że chodzi o elementy wchodzące w jej skład), pod warunkiem jej
funkcjonalnego związania z obiektami zaliczonymi do budownictwa objętego społecznym
programem mieszkaniowym służącego jej wykorzystaniu zasadniczo na własne cele
mieszkaniowe – niezależnie od miejsca jej położenia (np. na lub obok budynków
budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym). Funkcjonalność
powiązania mikroinstalacji z obiektem mieszkalnym należy rozumieć w ten sposób, że dana
mikroinstalacja ma zapewniać energię dla tego obiektu i to niezależnie od tego, gdzie została
fizycznie zamontowana (na gruncie, na dachu budynku gospodarczego, garażu).
Zatem, wskazane powyżej przepisy ustawy o VAT jednoznacznie wskazują zakres
stosowania preferencyjnej stawki VAT dla instalacji OZE.
Przy czym, w zakresie stosowania obniżonej stawki podatku dla instalacji OZE zarówno dla
gospodarstw domowych znajdujących się w budynkach wielorodzinnych, jak i gospodarstw
domowych znajdujących się w budynkach jednorodzinnych konieczne jest przeprowadzenie
oceny pod kątem opodatkowania VAT w każdym indywidualnym przypadku.
W zależności od rodzaju przedsięwzięcia oraz jego efektów spełnienie przesłanek
powodujących, że transakcja korzysta z preferencyjnej, 8% stawki podatku VAT, może się
różnić.
W przypadku powstania wątpliwości dotyczących wysokości stawki podatku VAT, w tym
stawki VAT na montaż mikroinstalacji, wnioskodawcy mogą zwrócić się do Dyrektora
Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS).
Jednocześnie informuję, że zarówno Ministerstwo Klimatu i Środowiska, jak i Ministerstwo
Finansów aktualnie nie prowadzą prac związanych ze zmianą przedmiotowych przepisów
odnoszących się do stawki podatku VAT.
2. Czy w ramach Ministerstwa Klimatu i Środowiska prowadzone są prace nad
dostosowaniem przepisów regulujących ulgę termomodernizacyjną w zakresie
zrównania praw prosumentów indywidualnych z prosumentami zbiorowymi i
wirtualnymi będącymi gospodarstwami domowymi?
-- 2 of 4 --
Uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm.), dalej: „ustawa PIT” ulga
termomodernizacyjna jest instrumentem wsparcia dla podatników podejmujących
przedsięwzięcia mające na celu m.in. poprawę jakości powietrza czy efektywności
energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych.
Należy przy tym zauważyć, że celem wprowadzenia przedmiotowej preferencji było
stworzenie instrumentu prawnego, który uzupełni ofertę pomocy państwa w realizacji
przedsięwzięć termomodernizacyjnych podejmowanych zwłaszcza w odniesieniu do sektora
bytowo-komunalnego, głównego odpowiedzialnego za nieodpowiednią jakość powietrza
w Polsce.
Ulga termomodernizacyjna stanowi uzupełnienie programu „Czyste powietrze”,
kierowanego do właścicieli (współwłaścicieli) budynków mieszkalnych jednorodzinnych.
Ulga ta adresowana jest do tych podatników, którzy mogą sfinansować z własnych środków
przedsięwzięcie termomodernizacyjne we własnym (bądź posiadanym we współwłasności)
budynku mieszkalnym jednorodzinnym. Ulga termomodernizacyjna poprzez odliczenie w
podatku PIT stanowi zachętę dla podatników tego podatku do aktywnego włączenia się w
realizację procesu poprawy jakości powietrza w Polsce.
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy PIT podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem
budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia
podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 tej ustawy, wydatki poniesione
w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją
przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych
na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca
roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są zatem podatnicy podatku dochodowego
opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku dla przedsiębiorców oraz
opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub
współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na
realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod
warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie trzech
kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Katalog wydatków odliczanych w ramach ulgi termomodernizacyjnej określono w
Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia
wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją
przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Omawiane odliczenie dotyczy przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zdefiniowanego w
art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz
o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2023 r. poz. 2496), czyli działania, którego
celem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię
dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz
ogrzewania do budynków mieszkalnych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w
lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła,
jeżeli budynki mieszkalne, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają
wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa
-- 3 of 4 --
budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia
energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z
likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów
pozyskania ciepła dostarczanego do budynków mieszkalnych,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub
zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Ulga termomodernizacyjna, tak jak każda inna ulga w podatku, jest odstępstwem od
generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy PIT.
Zatem przepisy ją normujące muszą być interpretowane ściśle. Jeden z warunków
skorzystania z tej preferencji to rodzaj budynku, w którym inwestycja jest realizowana –
budynek mieszkalny jednorodzinny. Oznacza to, że żaden inny rodzaj budynku nie jest
uwzględniany w tej preferencji.
Jednocześnie informuję, że zarówno Ministerstwo Finansów, jak i Ministerstwo Klimatu
i Środowiska nie podzielają opinii o dyskryminacyjnym charakterze ulgi
termomodernizacyjnej w odniesieniu do właścicieli lokali w budynkach wielorodzinnych.
Konstytucyjna zasada równości stanowiąca, że „wszyscy są wobec prawa równi”
wielokrotnie była rozpatrywana przez Trybunał Konstytucyjny. Stwierdził on, że: „zasada
równości oznacza nakaz jednakowego traktowania wszystkich obywateli w obrębie
określonej klasy („kategorii”). Wszystkie podmioty charakteryzujące się w równym stopniu
daną cechą istotną (relewantną) powinny być traktowane równo, a więc według jednakowej
miary, bez zróżnicowań zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących.”.
W wyroku z 20 grudnia 1994 r., sygn. K. 8/94 Trybunał Konstytucyjny wskazał, że:
„Sprawiedliwość wymaga, aby zróżnicowanie prawne podmiotów (ich kategorii)
pozostawało w odpowiedniej relacji do różnic w ich sytuacji faktycznej. Wyrażona w ten
sposób sprawiedliwość rozdzielcza oznacza, że równych traktować należy równo, a
podobnych należy traktować podobnie (zob. orzeczenia Trybunału: K. 7/90; K. 12/92; U.
1/93, K. 10/93). Zasada równości daje się zatem wyrazić w formule, w myśl której nie wolno
tworzyć takiego prawa, które różnicowałoby sytuację prawną podmiotów, których sytuacja
faktyczna jest taka sama.
Zatem nie można mówić o złamaniu zasady równości, ponieważ właściciele domów
mieszkalnych jednorodzinnych nie znajdują się w tej samej sytuacji faktycznej co właściciele
lokali w budynkach wielorodzinnych. Te różnice w sytuacji faktycznej obu kategorii
podmiotów sprawiają, iż uzasadnione jest prawo ustawodawcy do wprowadzenia
odmiennych regulacji dotyczących preferencji podatkowych.
Wobec powyższych wyjaśnień informuję, że aktualnie nie jest planowane rozszerzenie
wymienionej preferencji podatkowej.
Z wyrazami szacunku
Miłosz Motyka
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
/ – podpisany cyfrowo/
-- 4 of 4 --