Interpelacja w sprawie ryczałtowego systemu rozliczania składki zdrowotnej
Treść wystąpienia poselskiego
Treść wystąpienia poselskiego jest w trakcie pobierania...
Sekretarz stanu Wojciech Konieczny
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 1 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Podaje wskaźniki procentowe (16)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (3)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4732 znakówadres email: kancelaria@mz.gov.pl 00-952 Warszawa
www.gov.pl/zdrowie
DLU.050.11.2024.AŻ
Warszawa, 10 kwietnia 2024
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na przesłaną do Ministerstwa Zdrowia interpelację poselską nr 2349 z dnia
28 marca 2024 r. Pana Posła Dariusza Mateckiego i grupy posłów, w sprawie ryczałtowego
systemu rozliczania składki zdrowotnej, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.
W Ministerstwie Zdrowia prowadzone są prace legislacyjne dotyczące zmiany zasad
obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne przez przedsiębiorców. Zgodnie z
przygotowywanym projektem przywrócona zostanie m.in. zryczałtowana składka
zdrowotna dla przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych według skali
podatkowej.
Przewiduje się, że poprzez wdrażane zmiany obniżona zostanie wysokość składki
zdrowotnej dla 93% przedsiębiorców (niezależnie od formy opodatkowania), w tym w
szczególności dla tych, którzy osiągają niskie i średnie dochody. Zlikwidowany zostanie
również obowiązek płacenia składki zdrowotnej od zbycia środków trwałych.
Poniżej przedstawiamy założenia reformy dla wszystkich czterech form opodatkowania:
Skala podatkowa
Wszyscy podatnicy PIT prowadzący działalność gospodarczą rozliczaną na skali
podatkowej (ponad 1,3 mln osób) zyskają na wprowadzeniu ryczałtowej wysokości składki
na ubezpieczenie zdrowotne.
Składka będzie wynosić 9% z 75% płacy minimalnej czyli około 310 zł miesięcznie (w
warunkach roku 2025).
Rozwiązanie to upraszcza system, daje stabilność i przewidywalność prowadzenia
działalności gospodarczej. Nie będzie wymagało dodatkowych rozliczeń, czy ewidencji, ani
płacenia składki od zbywanych środków trwałych. Wysokość składki będzie stała,
niezależna od osiąganego dochodu.
Podatek liniowy
Podatnicy PIT prowadzący działalność gospodarczą opodatkowani 19% liniową stawką PIT
zapłacą składkę zdrowotną obliczaną w następujący sposób:
Osoby, których dochody miesięczne nie przekroczą 2-krotności prognozowanego
przeciętnego wynagrodzenia zapłacą składkę zdrowotną, taką samą jak osoby
rozliczające się na skali podatkowej tj. w wysokości 9% od podstawy stanowiącej
75% minimalnego wynagrodzenia. W stosunku do obecnego systemu zyskają co
najmniej ok. 100 zł miesięcznie (w warunkach 2025 r.). Wraz ze wzrostem
-- 1 of 2 --
telefon: +48 22 250 01 46 ul. Miodowa 15
adres email: kancelaria@mz.gov.pl 00-952 Warszawa
www.gov.pl/zdrowie
2
dochodów (do dwukrotności przeciętnego wynagrodzenia) ich korzyść na niższej
składce będzie rosła i wyniesie maksymalnie ok. 530 zł miesięcznie.
Osoby, których dochody przekroczą dwukrotność prognozowanego przeciętnego
wynagrodzenia zapłacą składkę zdrowotna w wysokości 4,9% od nadwyżki
uzyskanych dochodów powyżej dwukrotności prognozowanego przeciętnego
wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
Na nowym rozwiązaniu zyskają wszyscy przedsiębiorcy rozliczający się podatkiem
liniowym. Również ci przedsiębiorcy nie będą wykazywali dochodu ze zbycia środka
trwałego.
Zostanie uchylona możliwość odliczania (części) składek zdrowotnych w PIT.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Podatnicy PIT prowadzący działalność gospodarczą, którzy wybrali ryczałt od przychodów
ewidencjonowanych jako formę opodatkowania to grupa bardzo zróżnicowana.
Planowane zmiany zakładają, że przedsiębiorcy na ryczałcie, którzy uzyskają przychody
miesięczne w wysokości nieprzekraczającej czterokrotności prognozowanego przeciętnego
wynagrodzenia zapłacą (w warunkach roku 2025) około 310 zł miesięcznie (9% od 75%
minimalnego wynagrodzenia przez co zyskają z uwagi na zmniejszenie podstawy naliczenia
składki zdrowotnej).
W zakresie przychodów przekraczających czterokrotność prognozowanego przeciętnego
wynagrodzenia przedsiębiorcy na ryczałcie zapłacą minimalna składkę (w kwocie 9% od
75% minimalnego wynagrodzenia) oraz 3,5% od nadwyżki ponad czterokrotność
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia.
Przedsiębiorcy ci nie będą musieli wykazywać przychodów ze zbycia środków trwałych.
Zostanie uchylona możliwość odliczania (części) składek zdrowotnych w PIT.
Karta podatkowa
Wszyscy przedsiębiorcy opłacający podatek PIT na karcie podatkowej zyskają na zmianie
polegającej na obniżeniu składki zdrowotnej liczonej jako 9% od podstawy stanowiącej 75%
minimalnego wynagrodzenia (obecnie składka wynosi 9% od 100% minimalnego
wynagrodzenia). W tym przypadku również zostanie uchylona możliwość odliczania (części)
składek zdrowotnych od PIT.
Przewiduje się, iż wskazane zmiany wejdą w życie od 1 stycznia 2025 r.
Z wyrazami szacunku
z upoważnienia Ministra Zdrowia
Wojciech Konieczny
Sekretarz Stanu
/dokument podpisany elektronicznie/
-- 2 of 2 --