Interpelacja w sprawie rządowego projektu przewidującego wprowadzenie katalogu usług, których nabycie w warunkach niezgodnych z prawem może rodzić solidarną odpowiedzialność nabywcy za VAT
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 18610
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie rządowego projektu przewidującego wprowadzenie katalogu usług, których nabycie w warunkach niezgodnych z prawem może rodzić solidarną odpowiedzialność nabywcy za VAT
Zgłaszający: Janusz Kowalski
Data wpływu: 14-07-2026
Przedmiotem prac sejmowych jest obecnie rządowy projekt, który przewiduje wprowadzenie katalogu usług, których nabycie w warunkach niezgodnych z prawem może rodzić solidarną odpowiedzialność nabywcy za VAT, którego nie odprowadził jego kontrahent.
Solidarna odpowiedzialność nie jest nową regulacją. Wprowadzono ją w 2013 r., a jej zastosowanie było ograniczone do obrotu towarami „wrażliwymi”, tj. tymi, które najczęściej były przedmiotem fikcyjnego obrotu w ramach tzw. karuzel VAT. Dotyczyło to w szczególności obrotu metalami czy elektroniką. Z dniem 1 listopada 2019 r. towary, których dotyczyła solidarna odpowiedzialność zostały objęte obowiązkowym zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (MPP). Oznacza to, że solidarna odpowiedzialność ma obecnie zastosowanie, gdy należność z tytułu sprzedaży towaru wrażliwego nie przekroczyła wartości wymagającej zastosowania MPP. Zastosowanie MPP, dobrowolne przy sprzedaży o wartości poniżej 15 tys. zł, zwalnia z zastosowania solidarnej odpowiedzialności.
Procedowana obecnie nowelizacja rozszerza solidarną odpowiedzialność na nabywcę niektórych usług niematerialnych o wartości ponad 15 000 zł (lub ponad 50 000 zł od tego samego sprzedawcy w miesiącu). Wskazane usługi wymienione będą w nowym załączniku nr 16 do ustawy o VAT. Analogicznie jak dotychczas, solidarna odpowiedzialność dotyczyć będzie sytuacji, w których podatnik wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że sprzedawca nie wpłaci swojej należności do urzędu skarbowego. Projekt przewiduje również, że z odpowiedzialności solidarnej nie będzie wyłączało fakultatywne zastosowanie MPP, jeżeli nabywca wie, że faktura, którą opłaca, została wystawiona przez nieistniejący podmiot, czynności w niej opisane są pozorne, nieważne lub nieistniejące lub jeśli kwoty na niej wykazane nie pokrywają się z rzeczywistością. Ta nowa zasada dotyczyć ma zarówno towarów, jak i usług. Oznacza to, że znajdzie zastosowanie dla dwóch kategorii zakupów:
1) usług wyszczególnionych w nowym załączniku nr 16 na kwotę powyżej 15 tys. zł oraz
2) towarów, które są wyszczególnione w załączniku nr 15, na kwotę poniżej 15 tys. zł.
Mając powyższe na uwadze, uprzejmie proszę o odpowiedź na następujące pytania:
Z czego wynika zaproponowany katalog usług niematerialnych, których nabycie będzie się mogło wiązać z zastosowaniem solidarnej odpowiedzialności w VAT? Jak często są one wykorzystywane do wystawiania „pustych faktur”? Ile takich przypadków zidentyfikowanych zostało przez KAS w poszczególnych miesiącach lat 2021-2026?
Ile razy i na jaką sumę zastosowano wobec podatników solidarną odpowiedzialności z art. 105a ustawy o VAT? Proszę o odpowiedź w podziale na miesiące, za okres od stycznia 2021 r. do czerwca 2026 r.
Ile razy i na jaką sumę odstąpiono od nakładania na podatników solidarnej odpowiedzialności w VAT z art. 105a ustawy o VAT z powodu zastosowania przez podatnika MPP (art. 105a ust. 3 pkt 6)? Proszę o odpowiedź w podziale na miesiące, od stycznia 2021 r. do czerwca 2026.
Ile razy i na jaką sumę nałożono na podatników grzywnę z art. 57c KKS za dokonanie płatności z pominięciem MPP? Proszę o odpowiedź w podziale na miesiące, od stycznia 2021 r. do czerwca 2026 r.
Ile razy i na jaką kwotę nałożono na podatników dodatkowe zobowiązanie podatkowe w VAT z art. 112b oraz art. 112c ustawy o VAT? Jaka była wysokość nałożonych sankcji? Proszę o odpowiedź w podziale na podstawę prawną nałożenia sankcji; zastosowaną stawkę oraz na miesiące, w których ustalono dodatkowe zobowiązanie podatkowe, za okres od stycznia 2021 r. do czerwca 2026 r.
Ile razy i na jaką sumę zostało nałożone na podatników dodatkowe zobowiązanie podatkowe w VAT za wystawienie faktury bez wyrazów "mechanizm podzielonej płatności" (art. 106d ust.12 ustawy o VAT)? Proszę o odpowiedź w podziale na miesiące, za okres od stycznia 2021 r. do czerwca 2026 r.
Proszę o odpowiedź w podziale na podstawę prawną nałożenia potencjalnej sankcji oraz miesiące, za okres od stycznia 2021 r. do czerwca 2026 r. Ile razy odstąpiono od nakładania na podatników dodatkowego zobowiązania podatkowego w VAT z art. 112b ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1, ust. 2a oraz art. 112c ustawy o VAT z powodu zastosowania przez podatnika MPP? Jaka była suma grożących podatnikowi z tego tytułu sankcji?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (6)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (10)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
15079 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/6
Warszawa, 10 sierpnia 2026 roku
Sprawa: Interpelacja nr 18610 w sprawie rządowego projektu
przewidującego wprowadzenie katalogu usług, których nabycie
w warunkach niezgodnych z prawem może rodzić solidarną
odpowiedzialność nabywcy za VAT
Znak sprawy: PT8.054.7.2026
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z interpelacją posła Janusza Kowalskiego z 21 lipca 2026 r. nr 18610
w sprawie rządowego projektu przewidującego wprowadzenie katalogu usług,
których nabycie w warunkach niezgodnych z prawem może rodzić solidarną
odpowiedzialność nabywcy za VAT, poniżej przedstawiam wyjaśnienia co do
wątpliwości i pytań poruszonych w interpelacji.
Ad 1.
Zaproponowany katalog usług niematerialnych (m.in. usług doradczych,
zarządczych, rachunkowo-księgowych, reklamowych czy badawczych), których
nabycie będzie się mogło wiązać z zastosowaniem solidarnej odpowiedzialności
w VAT powstał na bazie analizy przeprowadzonej przez Krajową Administrację
Skarbową (KAS). Analiza ta wykazała, że nieuczciwi przedsiębiorcy stosunkowo
często posługują się tzw. „pustymi fakturami”, których przedmiotem są te
konkretne usługi niematerialne. O szerokim wykorzystywaniu usług
niematerialnych przy wystawianiu tzw. „pustych faktur” świadczy również bogate
orzecznictwo sądów administracyjnych dotyczące wykluczenia prawa do
odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących fikcyjne usługi
niematerialne.
W związku ze zidentyfikowaną skalą wykorzystywania wskazanych usług
niematerialnych do nieuprawnionego odliczania VAT zostały one objęte
w rządowym projekcie ustawy (UD314) zakresem instytucji odpowiedzialności
solidarnej, co pozwoli ograniczyć skutki takich nieprawidłowości.
-- 1 of 6 --
2/6
W przypadku usług niematerialnych odpowiedzialność solidarna dotyczyć będzie
usług, o których mowa w załączniku nr 16 do ustawy o VAT1, jeżeli należność
ogółem wynikająca z faktury VAT jest kwotą przekraczającą kwotę 15 000 zł lub jej
równowartość wyrażoną w walucie obcej (art. 105a ust. 3 pkt 7 ustawy VAT).
Odpowiedzialność solidarna będzie również dotyczyć sytuacji, gdy wartość usług,
nabywanych od jednego podmiotu świadczącego te usługi, bez kwoty podatku
w danym miesiącu będzie wyższa niż 50 000 zł. Zatem w przypadku przekroczenia
limitu obrotu odpowiedzialność solidarna będzie stosowana w odniesieniu do
wszystkich nabywanych usług, bez względu na wartość faktury je dokumentującej.
Przesłanki odpowiedzialności w przypadku usług niematerialnych będą
analogiczne, jak w przypadku towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do
ustawy o VAT. Odpowiedzialność solidarna będzie mieć zastosowanie do usług, dla
których obowiązek podatkowy powstał od dnia wejścia w życie projektowanej
ustawy.
Ad 4.
Dane w zakresie art. 57c Kodeksu karnego skarbowego za okres od 1 stycznia
2021 r. do 30 czerwca 2026 r. dotyczące liczby oraz łącznej kwoty kar grzywien
orzeczonych przez sądy w następstwie postępowań przygotowawczych
prowadzonych przez finansowe organy postępowania przygotowawczego oraz
nałożonych w drodze mandatów karnych przez finansowe organy postępowania
przygotowawczego:
Miesiąc/Rok
Liczba kar
grzywien
orzeczonych
przez sądy2
Łączna kwota
kar grzywien
orzeczonych
przez sądy
Liczba kar
grzywien
nałożonych
w drodze
mandatów
karnych
Łączna kwota
kar grzywien
nałożonych
w drodze
mandatów
karnych
2021 r.
styczeń 0 0 3 2580 zł
luty 1 900 zł 9 4380 zł
marzec 0 0 7 3900 zł
kwiecień 0 0 6 2380 zł
maj 2 2000 zł 1 300 zł
czerwiec 1 1000 zł 6 2130 zł
lipiec 0 0 6 2550 zł
sierpień 0 0 2 630 zł
wrzesień 2 2500 zł 10 5060 zł
październik 1 5000 zł 5 2400 zł
listopad 0 0 8 4300 zł
grudzień 2 2250 zł 4 1430 zł
2022 r.
styczeń 0 0 3 1300 zł
luty 1 950 zł 7 3020 zł
marzec 0 0 4 1750 zł
kwiecień 0 0 5 2200 zł
1 Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775,
z późn. zm.), dalej: ustawa o VAT.
2 Dane dotyczące orzeczeń sądów obejmują sprawy wszczęte przez organy KAS w latach
2020–2026, w których orzeczenia zapadły w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 30 czerwca
2026 r.
-- 2 of 6 --
3/6
maj 1 1100 zł 7 2452 zł
czerwiec 0 0 5 2000 zł
lipiec 1 1100 zł 1 500 zł
sierpień 2 16000 zł 2 1850 zł
wrzesień 2 4600 zł 1 310 zł
październik 4 5800 zł 2 901 zł
listopad 0 0 3 1200 zł
grudzień 0 0 3 1150 zł
2023 r.
styczeń 0 0 0 0
luty 1 1300 zł 6 4800 zł
marzec 1 3400 zł 11 4698 zł
kwiecień 0 0 8 5499 zł
maj 1 3000 zł 14 14898 zł
czerwiec 1 1200 zł 7 5599 zł
lipiec 0 0 3 1600 zł
sierpień 0 0 6 3450 zł
wrzesień 2 4400 zł 3 1260 zł
październik 0 0 6 3830 zł
listopad 2 5500 zł 4 2300 zł
grudzień 2 2700 zł 5 2720 zł
2024 r.
styczeń 1 1200 zł 3 1930 zł
luty 1 1200 zł 4 1720 zł
marzec 1 15000 zł 10 13560 zł
kwiecień 0 0 3 1930 zł
maj 0 0 2 1330 zł
czerwiec 0 0 3 9430 zł
lipiec 1 1500 zł 4 1740 zł
sierpień 1 2000 zł 4 5300 zł
wrzesień 1 6000 zł 2 860 zł
październik 0 0 7 3520 zł
listopad 2 7110 zł 8 7480 zł
grudzień 0 0 8 3930 zł
2025 r.
styczeń 1 1500 zł 5 3340 zł
luty 1 5075 zł 7 3840 zł
marzec 0 0 4 3670 zł
kwiecień 3 9340 zł 1 470 zł
maj 1 3000 zł 4 3100 zł
czerwiec 4 17430 zł 4 5870 zł
lipiec 0 0 6 4380 zł
sierpień 0 0 7 3380 zł
wrzesień 1 4500 zł 1 700 zł
październik 0 0 4 2140 zł
listopad 0 0 3 1670 zł
grudzień 0 0 4 2200 zł
2026 r.
styczeń 1 4800 zł 6 18400 zł
luty 1 800 zł 5 3181 zł
marzec 0 0 7 4400 zł
kwiecień 0 0 4 2200 zł
maj 0 0 4 2300 zł
czerwiec 1 3700 zł 2 1290 zł
-- 3 of 6 --
4/6
Ad 5.
Ministerstwo Finansów przekazuje poniżej dane zbiorcze pozyskane z Izb
Administracji Skarbowej.
art. 112b art. 112c
stawka
Miesiąc/Rok
liczba
decyzji
kwota
(zł) Do
15%
15,01-
30%
liczba
decyzji
kwota
(zł)
2021 r.
styczeń 111 5 120 917,10 0 111 24 17 601 061,00
luty 127 11 493 333,42 1 125 38 103 755 792,60
marzec 168 13 134 430,31 1 167 45 20 989 695,16
kwiecień 116 5 364 650,30 0 143 44 24 899 170,00
maj 124 7 526 933,00 1 117 33 16 285 810,00
czerwiec 152 30 036 786,00 2 150 51 97 879 668,00
lipiec 109 10 494 222,43 2 107 44 29 772 965,00
sierpień 100 14 820 715,17 2 128 45 46 102 433,20
wrzesień 156 8 202 137,92 2 155 78 81 775 286,18
październik 134 16 499 918,00 0 148 53 32 459 783,00
listopad 139 15 737 325,40 1 134 60 61 721 047,00
grudzień 198 143 678 427,70 7 212 82 52 019 907,00
2022 r.
styczeń 111 9 054 071,50 1 110 61 41 013 283,53
luty 119 22 537 972,00 4 145 54 43 827 494,00
marzec 188 13 090 971,00 5 179 80 146 014 941,00
kwiecień 148 13 480 534,39 5 140 66 36 334 138,00
maj 143 10 101 843,00 5 137 57 21 572 026,00
czerwiec 159 19 541 297,20 2 186 90 38 390 513,00
lipiec 147 30 603 155,00 3 138 61 47 582 184,00
sierpień 147 37 632 797,80 3 142 77 122 798 150,00
wrzesień 161 20 569 610,21 5 182 73 65 606 289,00
październik 177 26 011 976,50 5 173 79 51 641 228,00
listopad 215 71 803 191,20 4 208 84 210 568 156,00
grudzień 200 35 967 442,90 4 194 106 203 071 389,00
2023 r.
styczeń 127 10 015 729,00 5 122 72 54 563 684,00
luty 120 23 944 098,00 5 144 59 81 462 381,00
marzec 172 20 045 122,00 6 166 99 51 530 967,17
kwiecień 157 11 974 753,31 2 155 87 46 260 511,00
maj 193 16 847 207,70 8 217 85 83 864 239,00
czerwiec 205 24 671 949,40 22 180 99 62 069 912,00
lipiec 142 11 013 714,90 34 140 64 41 122 385,00
sierpień 165 25 617 481,00 38 186 71 48 424 625,00
wrzesień 173 5 902 797,50 58 119 89 48 201 807,00
październik 200 25 552 759,00 49 177 93 83 532 153,00
listopad 215 13 168 089,94 49 223 119 60 658 953,52
grudzień 218 22 989 478,00 67 180 152 135 265 427,00
2024 r.
styczeń 150 12 057 029,95 59 125 67 48 324 776,00
luty 172 9 278 854,00 68 109 79 76 555 366,00
marzec 235 18 984 230,30 83 171 76 49 269 393,00
kwiecień 187 14 424 102,47 53 132 60 34 061 444,00
maj 178 26 573 979,00 55 122 84 43 252 391,00
czerwiec 245 26 288 495,33 96 180 86 55 361 403,28
lipiec 234 12 982 443,12 68 171 77 20 480 710,63
-- 4 of 6 --
5/6
sierpień 192 9 618 310,00 79 121 68 31 722 471,00
wrzesień 212 14 686 670,40 71 146 83 34 192 799,00
październik 213 18 507 280,00 65 175 83 43 572 848,00
listopad 194 61 048 346,24 55 161 103 45 692 026,13
grudzień 244 45 863 878,50 87 187 119 70 583 577,00
2025 r.
styczeń 145 7 911 757,90 65 100 60 28 670 313,00
luty 138 11 700 285,60 86 108 49 25 842 311,00
marzec 162 21 749 569,00 59 101 47 36 305 406,00
kwiecień 197 30 602 313,00 62 170 68 18 543 131,00
maj 165 33 414 893,30 48 165 55 43 847 767,00
czerwiec 214 28 528 607,00 64 196 70 53 160 520,00
lipiec 190 12 575 550,00 71 154 67 19 593 373,49
sierpień 170 19 990 185,87 52 121 49 33 178 970,05
wrzesień 223 35 739 283,06 82 167 79 31 545 882,00
październik 181 17 045 439,00 50 131 81 48 657 886,00
listopad 216 37 931 937,40 74 174 82 50 251 557,00
grudzień 221 16 554 814,02 85 143 116 72 869 630,00
2026 r.
styczeń 137 11 704 045,00 38 129 37 12 118 801,00
luty 152 13 525 345,70 62 106 40 29 926 914,00
marzec 157 13 878 914,00 47 202 45 23 238 846,00
kwiecień 190 23 802 595,08 63 187 54 46 211 393,00
maj 163 33 666 209,90 45 149 60 45 630 554,00
czerwiec 205 20 097 221,40 65 143 69 82 613 006,00
Należy dodać, że powyższe dane odzwierciedlają liczbę decyzji wydanych
w poszczególnych miesiącach od stycznia 2021 r. do czerwca (włącznie) 2026 r.
wraz ze wskazaniem łącznej kwoty ustalonego dodatkowego zobowiązania
podatkowego w VAT oraz stawek zastosowanych w decyzjach wydanych na
podstawie art. 112b ustawy o VAT (art. 112c tej ustawy dopuszcza jedynie stawkę
100%, wobec czego zapytanie o stawkę w tych decyzjach nie byłoby zasadne).
Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w tabeli wykazano wyłącznie
decyzje organów I instancji (tj. naczelników urzędów skarbowych oraz
naczelników urzędów celno-skarbowych) – niezależnie od tego, czy decyzje te
pozostają nadal w obrocie prawnym, tj. również te, które zostały wyeliminowane
na późniejszym etapie odwoławczym. Co również istotne, pozycja tabeli dot. liczby
decyzji nie w każdym przypadku jest równa sumie decyzji przypisanych do
poszczególnych stawek, ponieważ nierzadko występują przypadki, w których w
jednej decyzji organy KAS stosują różne stawki w odniesieniu do poszczególnych
okresów podatkowych. Tu również zastrzec wypada, że – z uwagi na
dopuszczalność miarkowania sankcji – nie było możliwe wskazanie wszystkich
zastosowanych stawek. Z tego powodu Ministerstwo Finansów zdecydowało się
wyróżnić wyłącznie dwa przedziały wysokości stawek sankcyjnych (tj. poniżej
15% oraz od 15.01% do 30%).
Ad 7.
Ministerstwo Finansów zawiadamia, że – zgodnie z ustawą o VAT – odstąpienie od
wymierzenia sankcji w przypadkach wskazanych w art. 112b oraz art. 112c nie
jest możliwe. Przepisy te konstytuują obowiązek ustalenia dodatkowego
zobowiązania podatkowego w przypadku ziszczenia się wskazanych w nich
-- 5 of 6 --
6/6
przesłanek. Przepisy te nie są zatem stosowane fakultatywnie, lecz mają charakter
obligatoryjny. Tym samym ustalenie sankcji stanowi ustawowy obowiązek organu
podatkowego i nie zostało pozostawione jego uznaniu. Nie wyklucza to jednakże
możliwości miarkowania dodatkowego zobowiązania w odniesieniu do
przypadków wskazanych w art. 112b ustawy o VAT. Oznacza to, że organ jest
zobowiązany ustalić podatnikowi dodatkowe zobowiązanie sankcyjne, jednakże
z uwzględnieniem okoliczności wskazanych w ust. 2b art. 112b ustawy o VAT, które
– zależnie od ich oceny – mogą skutkować obniżeniem wymiaru dodatkowego
zobowiązania VAT. Możliwe jest zatem, że ustalona sankcja nie będzie finansowo
dotkliwa, lecz nie oznacza to, że organ może całkowicie od niej odstąpić.
W świetle powyższego wywodu należy jednoznacznie stwierdzić, że pytanie nr 7
odnosi się do sytuacji, jaka nie może wystąpić w praktyce organów podatkowych,
ponieważ jest sprzeczna z obowiązującymi przepisami ustawy o VAT.
W odniesieniu do pozostałych pytań posła Janusz Kowalskiego uprzejmie
informuję, że uzyskanie tak szczegółowych danych o jakie wnioskuje pan poseł
wymagało zwrócenia się do organów podatkowych. Zebranie i przekazanie
informacji zwrotnej przez organy podatkowe, zważywszy na okres jaki obejmują te
dane (ponad 5 lat), wymaga dłuższego czasu na przygotowanie odpowiedzi. Po
uzyskaniu stosownych danych niniejsza odpowiedź zostanie odpowiednio
uzupełniona.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
-- 6 of 6 --
tel.: +48 22 694 55 55 ul. Świętokrzyska 12
fax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 7 września 2026 roku
Sprawa: Interpelacja nr 18610
Znak sprawy: PT8.054.7.2026
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan
Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w uzupełnieniu odpowiedzi z 10 sierpnia 2026 r. na interpelację posła Janusza
Kowalskiego z 21 lipca 2026 r. nr 18610, poniżej przedstawiam odpowiedź na
pytania 2, 3 i 6.
Ad 2. Brak jest informacji z organów podatkowych o zastosowaniu wobec
podatników instytucji odpowiedzialności solidarnej przewidzianej w art. 105a
ustawy o VAT.
Powyższe może oznaczać, że transakcje do 15 tys. zł, których przedmiotem są
towary wrażliwe wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT regulowane są
z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności jako rozwiązania
dobrowolnego. W takim przypadku zastosowanie mechanizmu podzielonej
płatności uwalnia od możliwości zastosowania przez organ odpowiedzialności
solidarnej.
Ad 3. Odstąpienie od zastosowania odpowiedzialności solidarnej w przypadku gdy
spełnione są przesłanki wskazane w ustawie o VAT nie jest możliwe. Przepisy te nie
są stosowane przez organy podatkowe fakultatywnie, lecz mają charakter
obligatoryjny.
Jeżeli zachodzi przypadek, o którym mowa w art. 105a ust. 3 pkt 6 ustawy o VAT
czyli dokonanie zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności
wówczas nie stosuje się odpowiedzialności solidarnej gdyż przesłanki jej
zastosowania nie wystąpiły.
W świetle powyższego pytanie nr 3 odnosi się do sytuacji, jaka nie może wystąpić
w praktyce organów podatkowych.
-- 1 of 2 --
2/2
Ad 6. Na podstawie danych pozyskanych z izb administracji skarbowej, odpowiedź
na powyższe pytanie przedstawia się następująco:
Rok Miesiąc Liczba Łączna kwota
dodatkowego
zobowiązania
(w zł)
2021 12 1 2 825
2022 1 1 2 244
2022 5 3 4 792
2022 6 1 2 070
2023 5 1 1 743
2023 7 1 8 117
2023 10 1 687
2024 1 1 21 825
2024 2 1 20 700
2024 4 1 1 035
2024 5 1 1 173
2024 9 1 9 392
2024 10 1 2 139
2024 12 1 4 744
2025 1 1 10 788
2025 2 1 2 805
2026 1 2 10 320
2026 2 1 1 284
2026 4 1 17 441
Analizując powyższe dane należy mieć na względzie, że dodatkowe zobowiązanie
podatkowe za wystawienie faktury bez wymaganej informacji "mechanizm
podzielonej płatności" nie jest ustalane w sytuacji gdy mimo braku oznaczenia
faktury nabywca zapłaci w podzielonej płatności (art. 106e ust. 13 ustawy o VAT).
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
-- 2 of 2 --