Interpelacja w sprawie podatków od wszystkiego
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 18424
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie podatków od wszystkiego
Zgłaszający: Robert Dowhan
Data wpływu: 08-07-2026
Szanowny Panie Ministrze,
czy państwo polskie musi na każdym kroku opodatkowywać wszystko co możliwe? Kilka razy na spotkaniach z wyborcami podnoszony był temat podatku nazwanego nazwiskiem Belka. Ten wielki strateg finansowy wprowadził opodatkowanie ludzkiej pracy w postaci odłożonych środków finansowych. My jako Platforma szliśmy do wyborów z zamiarem likwidacji tego obciążenia. Póki co na obietnicach się skończyło. Ostatnio słyszałem, że trwają prace. No cóż. Nie zgłębiam tematu.
Ludzie zwracają uwagę również na inne podatki występujące w Polsce. 2% podatku u notariusza przy zakupie/sprzedaży nieruchomości. 2% niby za co? Za to, że ktoś chce kupić upragnione mieszkanie? Za już opodatkowane pieniądze? Albo za kredyt? Naprawdę musi państwo polskie brać aż 2%?
Kolejna poruszana kwestia to pożyczki międzyludzkie. To bardzo wrażliwy temat dla tych co muszą szukać pomocy np. w rodzinie czy u znajomych. Jeżeli już znajdą to muszą zapłacić 0,5% dla państwa. Na pewno z perspektywy Warszawy uznacie, że to niewiele. A jednak dla kogoś kto potrzebuje pomocy finansowej to naprawdę dużo. Jakoś banki nie płacą tyle, ale to przecież banki. I tak przerzucają to na klienta, jak inne rzeczy, które wprowadziliście w tym funduszu na wypadek, gdyby ktoś nie spłacił kredytu. To niech te środki trafiają do osób, które spłacają swoje zobowiązania. A jeśli banki nie potrafią dobrze ocenić, komu udzielają kredytu, to niech same ponoszą konsekwencje, zamiast obciążać tym porządnych obywateli.
Proszę przyjąć powyższe postulaty pod rozwagę. Patrząc na słabe zaawansowanie jakichkolwiek prac, obniżających cokolwiek z obciążeń finansowych dla ludzi, raczej nie spodziewam się pozytywnej reakcji.
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź standardowa – resort odnosi się merytorycznie do zagadnienia z umiarkowaną ilością danych szczegółowych.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (1)
- Bardzo krótka odpowiedź w stosunku do liczby pytań poselskich
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
19398 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/4
Warszawa, 28 lipca 2026 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 18424
Znak sprawy: DD11.054.6.2026
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację nr 18424 Pana Posła Roberta Dowhana z 15 lipca
2026 r. w sprawie „podatków od wszystkiego”, uprzejmie proszę o przyjęcie
następujących wyjaśnień.
Na wstępie pragnę zauważyć, że na mocy art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej1, każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w
tym podatków, określonych w ustawie. Konstytucyjne zasady równości
i powszechności opodatkowania nakładają na ustawodawcę obowiązek
konstruowania systemu podatkowego w sposób zapewniający równe traktowanie
podmiotów znajdujących się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej.
Zgodnie z art. 217 Konstytucji RP, nakładanie podatków, innych danin publicznych,
określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także
zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od
podatków następuje w drodze ustawy i musi być zgodne z zasadami prawa ujętymi
w Konstytucji RP.
1 Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. nr 78, poz. 483), zwana dalej:
„Konstytucja RP”
-- 1 of 4 --
2/4
Odnosząc się do zagadnienia dotyczącego likwidacji opodatkowania podatkiem
dochodowym od osób fizycznych przychodów (dochodów) z kapitałów pieniężnych
(czyli likwidacji tzw. „podatku Belki”), uprzejmie informuję, że 3 lipca 2026 r. Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o osobistych kontach inwestycyjnych
(obecnie ustawa ta została skierowana do podpisu Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej).
Na podstawie ustawy o osobistych kontach inwestycyjnych zostanie wprowadzony
od 1 stycznia 2027 r. prosty i atrakcyjny dla inwestujących instrument – osobiste
konta inwestycyjne (zwane dalej „OKI”). Inwestowanie i oszczędzanie w OKI będzie
całkowicie dobrowolne, a środki zgromadzone na OKI będą pozostawały w
dyspozycji oszczędzającego, czyli będzie mógł dokonywać wpłat na OKI i wypłaty z
OKI w dowolnym momencie. Oszczędzający będzie mógł posiadać jednocześnie
więcej niż jedno OKI.
Przychody (dochody) osiągnięte z aktywów OKI nie będą opodatkowane tzw.
„podatkiem Belki”), natomiast zostaną objęte podatkiem od wartości aktywów,
którego podstawę obliczenia stanowiła będzie suma średnich wartości aktywów
OKI zgromadzonych przez inwestującego na wszystkich posiadanych przez niego
OKI w danym roku podatkowym. Stawka podatku od wartości aktywów będzie
określana na każdy rok podatkowy w wysokości stanowiącej 19% wartości stopy
referencyjnej Narodowego Banku Polskiego obowiązującej w dniu 31 października
roku poprzedzającego rok podatkowy, nie mniej niż 0,1% (wyjątkowo w 2027 r.
stawka ta zostanie określona ustawą i będzie wynosiła 0,85%). Rozwiązanie takie ma
na celu powiązanie wysokości tego podatku z aktualnymi warunkami
gospodarczymi, w których dokonywana jest inwestycja na OKI.
Celem wprowadzenia OKI jest zwiększenie poziomu długoterminowych
oszczędności i inwestycji obywateli oraz wzmocnienie krajowego rynku
kapitałowego.
Do realizacji tego celu, poza preferencyjnymi względem podatku dochodowego
zasadami opodatkowania podatkiem od wartości aktywów, dodatkowo
wprowadzone zostały zwolnienia w tym podatku, uzależnione od rodzaju OKI. Dla
aktywów OKI o charakterze inwestycyjnym (np. akcje polskich spółek, czy jednostki
uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, mających większość aktywów w polskich
papierach wartościowych) przewidziano zwolnienie do kwoty 100 tys. zł łącznej
średniej wartości aktywów OKI. Z kolei dla aktywów o charakterze
oszczędnościowym (np. depozyty na rachunkach bankowych, czy obligacje
oszczędnościowe Skarbu Państwa) przewidziano zwolnienie do kwoty 25 tys. zł
łącznej średniej wartości aktywów OKI. Przy czym kwota zwolnienia łącznej
średniej wartości aktywów OKI dla podatnika w roku podatkowym nie może
przekroczyć 100 tys. zł. Zakłada się, że począwszy od 2030 r. ww. kwoty zwolnienia
będą corocznie podwyższane o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok
podatkowy. Mechanizm ten zapewnić ma ochronę realnej wartości limitu zwolnień
przed skutkami inflacji.
-- 2 of 4 --
3/4
Tak więc wprowadzenie mechanizmu inwestowania i oszczędzania na OKI wpisuje
się w zapowiedź zniesienia podatku od zysków kapitałowych (tzw. podatku Belki) dla
oszczędności i inwestycji, w tym także na GPW, do 100 tys. zł.
Przychody (dochody) osiągnięte z aktywów OKI w całości nie będą podlegały
opodatkowaniu tzw. podatkiem Belki, ale będą podlegały opodatkowaniu
korzystnym podatkiem od wartości aktywów. Inwestujący będą mogli również
korzystać z szeroko zakrojonych zwolnień podatkowych w tym podatku. Pokreślić
należy, że, zgodnie z szacunkami zawartymi w OSR, wprowadzenie regulacji
dotyczących OKI będzie skutkowało ubytkiem wpływów budżetowych w wysokości
blisko 10 mld zł w okresie pierwszych 10 lat funkcjonowania.
Z kolei odnosząc się do zagadnień dotyczących podatku od czynności
cywilnoprawnych2, pragnę na wstępie zauważyć, że ustawodawca ma konstytucyjne
uprawnienie w zakresie kreowania systemu podatkowego, które to uprawnienie jest
elementem władztwa podatkowego i objawia się przez możliwość kształtowania
poszczególnych elementów podatków, procedury poboru, tworzenia katalogów
zwolnień podatkowych (i wyłączeń), a także do budowy całego systemu
podatkowego.
Przykładem zwolnień podatkowych jako formy polityki społecznej realizowanej
narzędziami podatkowymi jest między innymi zwolnienie z podatku od czynności
cywilnoprawnych umowy sprzedaży, której przedmiotem jest prawo własności lub
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub budynku
mieszkalnego jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna, której
dotychczas nie przysługiwało żadne z tych praw3. Zwolnienie to ma na celu
umożliwienie zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych osób nabywających po raz
pierwszy budynki albo lokale mieszkalne na rynku wtórnym.
Ponadto, należy zauważyć, że nie podlegają podatkowi od czynności
cywilnoprawnych transakcje w zakresie w jakim są opodatkowane podatkiem od
towarów i usług (VAT). Przykładem umowy sprzedaży wyłączonej od
opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest sprzedaż
nieruchomości dokonywana przez dewelopera w zakresie w jakim jest
opodatkowana VAT.
Zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych są pożyczki udzielane na
podstawie umowy zawartej z członkami najbliższej rodziny4, to jest osobami
wymienionymi w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn5 - z małżonkiem,
zstępnymi (dziećmi, wnukami), wstępnymi (rodzicami, dziadkiem lub babcią),
pasierbem, rodzeństwem, ojczymem oraz macochą. Zwolnienie ma zastosowanie
bez względu na wysokość udzielonej pożyczki, pod warunkiem że w przypadku
przekroczenia kwoty 36 120 zł podatnik złoży właściwemu naczelnikowi urzędu
skarbowego deklarację w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku
podatkowego oraz udokumentuje otrzymanie środków pieniężnych dowodem ich
2 Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2026 r. poz. 191)
3 Art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
4 Art. 9 pkt 10 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
5 Ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2026 r. poz. 478)
-- 3 of 4 --
4/4
przekazania na rachunek płatniczy, rachunek bankowy lub za pośrednictwem
operatora pocztowego.
W przypadku zięcia, synowej i teściów (czyli członków rodziny zaliczanych do
I grupy podatkowej, a niewymienionych w art. 4a ustawy o podatku od spadków
i darowizn) zwolnieniu podlegają pożyczki udzielane przez jedną osobę do łącznej
wysokości 36 120 zł6 w okresie pięciu lat7. Zwolniona z podatku jest także umowa
pożyczki między osobami innymi niż wymienione powyżej, w tym osobami obcymi,
której kwota lub wartość nie przekracza 1 000 zł.
Dodatkowo, należy mieć na względzie, że wpływy z podatku od czynności
cywilnoprawnych stanowią w całości dochód gmin i miast na prawach powiatu8 i są
przeznaczone na realizację ich zadań. Dzięki tym wpływom, jak i innym dochodom,
gminy mogą realizować swoje zadania o znaczeniu lokalnym, na przykład związane z
budową i utrzymaniem dróg gminnych, zapewnieniem dostępu do komunikacji
publicznej bądź porządku w przestrzeni publicznej, a także ochroną
przeciwpożarową oraz przeciwpowodziową. Każda zmiana w prawie skutkująca
obniżeniem dochodów budżetów gmin wymagałaby określenia wysokości skutków
finansowych i zrekompensowania gminom utraconych wpływów9 przez pokrycie ich
z innego źródła albo przez zmniejszenie liczby zadań własnych gmin (art. 167
Konstytucji RP).
Mając na uwadze powyższe, na moment sporządzania odpowiedzi Minister
Finansów i Gospodarki nie planuje zmian w ustawie o podatku od czynności
cywilnoprawnych w sugerowanym w interpelacji zakresie.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
6 Kwota ta jest równa kwocie wolnej od podatku od spadków i darowizn dla I grupy podatkowej.
7 Art. 9 pkt 10 lit. c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
8 Art. 4 pkt 1 lit g ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U.
z 2024 r. poz. 1572 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1659)
9 Art. 50 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 1483)
-- 4 of 4 --
tel.: +48 22 694 55 55 ul. Świętokrzyska 12
fax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/4
Warszawa, 28 lipca 2026 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 18424
Znak sprawy: DD11.054.6.2026
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację nr 18424 Pana Posła Roberta Dowhana z 15 lipca
2026 r. w sprawie „podatków od wszystkiego”, uprzejmie proszę o przyjęcie
następujących wyjaśnień.
Na wstępie pragnę zauważyć, że na mocy art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej1, każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w
tym podatków, określonych w ustawie. Konstytucyjne zasady równości
i powszechności opodatkowania nakładają na ustawodawcę obowiązek
konstruowania systemu podatkowego w sposób zapewniający równe traktowanie
podmiotów znajdujących się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej.
Zgodnie z art. 217 Konstytucji RP, nakładanie podatków, innych danin publicznych,
określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także
zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od
podatków następuje w drodze ustawy i musi być zgodne z zasadami prawa ujętymi
w Konstytucji RP.
1 Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. nr 78, poz. 483), zwana dalej:
„Konstytucja RP”
-- 1 of 4 --
2/4
Odnosząc się do zagadnienia dotyczącego likwidacji opodatkowania podatkiem
dochodowym od osób fizycznych przychodów (dochodów) z kapitałów pieniężnych
(czyli likwidacji tzw. „podatku Belki”), uprzejmie informuję, że 3 lipca 2026 r. Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o osobistych kontach inwestycyjnych
(obecnie ustawa ta została skierowana do podpisu Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej).
Na podstawie ustawy o osobistych kontach inwestycyjnych zostanie wprowadzony
od 1 stycznia 2027 r. prosty i atrakcyjny dla inwestujących instrument – osobiste
konta inwestycyjne (zwane dalej „OKI”). Inwestowanie i oszczędzanie w OKI będzie
całkowicie dobrowolne, a środki zgromadzone na OKI będą pozostawały w
dyspozycji oszczędzającego, czyli będzie mógł dokonywać wpłat na OKI i wypłaty z
OKI w dowolnym momencie. Oszczędzający będzie mógł posiadać jednocześnie
więcej niż jedno OKI.
Przychody (dochody) osiągnięte z aktywów OKI nie będą opodatkowane tzw.
„podatkiem Belki”), natomiast zostaną objęte podatkiem od wartości aktywów,
którego podstawę obliczenia stanowiła będzie suma średnich wartości aktywów
OKI zgromadzonych przez inwestującego na wszystkich posiadanych przez niego
OKI w danym roku podatkowym. Stawka podatku od wartości aktywów będzie
określana na każdy rok podatkowy w wysokości stanowiącej 19% wartości stopy
referencyjnej Narodowego Banku Polskiego obowiązującej w dniu 31 października
roku poprzedzającego rok podatkowy, nie mniej niż 0,1% (wyjątkowo w 2027 r.
stawka ta zostanie określona ustawą i będzie wynosiła 0,85%). Rozwiązanie takie ma
na celu powiązanie wysokości tego podatku z aktualnymi warunkami
gospodarczymi, w których dokonywana jest inwestycja na OKI.
Celem wprowadzenia OKI jest zwiększenie poziomu długoterminowych
oszczędności i inwestycji obywateli oraz wzmocnienie krajowego rynku
kapitałowego.
Do realizacji tego celu, poza preferencyjnymi względem podatku dochodowego
zasadami opodatkowania podatkiem od wartości aktywów, dodatkowo
wprowadzone zostały zwolnienia w tym podatku, uzależnione od rodzaju OKI. Dla
aktywów OKI o charakterze inwestycyjnym (np. akcje polskich spółek, czy jednostki
uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, mających większość aktywów w polskich
papierach wartościowych) przewidziano zwolnienie do kwoty 100 tys. zł łącznej
średniej wartości aktywów OKI. Z kolei dla aktywów o charakterze
oszczędnościowym (np. depozyty na rachunkach bankowych, czy obligacje
oszczędnościowe Skarbu Państwa) przewidziano zwolnienie do kwoty 25 tys. zł
łącznej średniej wartości aktywów OKI. Przy czym kwota zwolnienia łącznej
średniej wartości aktywów OKI dla podatnika w roku podatkowym nie może
przekroczyć 100 tys. zł. Zakłada się, że począwszy od 2030 r. ww. kwoty zwolnienia
będą corocznie podwyższane o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok
podatkowy. Mechanizm ten zapewnić ma ochronę realnej wartości limitu zwolnień
przed skutkami inflacji.
-- 2 of 4 --
3/4
Tak więc wprowadzenie mechanizmu inwestowania i oszczędzania na OKI wpisuje
się w zapowiedź zniesienia podatku od zysków kapitałowych (tzw. podatku Belki) dla
oszczędności i inwestycji, w tym także na GPW, do 100 tys. zł.
Przychody (dochody) osiągnięte z aktywów OKI w całości nie będą podlegały
opodatkowaniu tzw. podatkiem Belki, ale będą podlegały opodatkowaniu
korzystnym podatkiem od wartości aktywów. Inwestujący będą mogli również
korzystać z szeroko zakrojonych zwolnień podatkowych w tym podatku. Pokreślić
należy, że, zgodnie z szacunkami zawartymi w OSR, wprowadzenie regulacji
dotyczących OKI będzie skutkowało ubytkiem wpływów budżetowych w wysokości
blisko 10 mld zł w okresie pierwszych 10 lat funkcjonowania.
Z kolei odnosząc się do zagadnień dotyczących podatku od czynności
cywilnoprawnych2, pragnę na wstępie zauważyć, że ustawodawca ma konstytucyjne
uprawnienie w zakresie kreowania systemu podatkowego, które to uprawnienie jest
elementem władztwa podatkowego i objawia się przez możliwość kształtowania
poszczególnych elementów podatków, procedury poboru, tworzenia katalogów
zwolnień podatkowych (i wyłączeń), a także do budowy całego systemu
podatkowego.
Przykładem zwolnień podatkowych jako formy polityki społecznej realizowanej
narzędziami podatkowymi jest między innymi zwolnienie z podatku od czynności
cywilnoprawnych umowy sprzedaży, której przedmiotem jest prawo własności lub
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub budynku
mieszkalnego jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna, której
dotychczas nie przysługiwało żadne z tych praw3. Zwolnienie to ma na celu
umożliwienie zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych osób nabywających po raz
pierwszy budynki albo lokale mieszkalne na rynku wtórnym.
Ponadto, należy zauważyć, że nie podlegają podatkowi od czynności
cywilnoprawnych transakcje w zakresie w jakim są opodatkowane podatkiem od
towarów i usług (VAT). Przykładem umowy sprzedaży wyłączonej od
opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest sprzedaż
nieruchomości dokonywana przez dewelopera w zakresie w jakim jest
opodatkowana VAT.
Zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych są pożyczki udzielane na
podstawie umowy zawartej z członkami najbliższej rodziny4, to jest osobami
wymienionymi w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn5 - z małżonkiem,
zstępnymi (dziećmi, wnukami), wstępnymi (rodzicami, dziadkiem lub babcią),
pasierbem, rodzeństwem, ojczymem oraz macochą. Zwolnienie ma zastosowanie
bez względu na wysokość udzielonej pożyczki, pod warunkiem że w przypadku
przekroczenia kwoty 36 120 zł podatnik złoży właściwemu naczelnikowi urzędu
skarbowego deklarację w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku
podatkowego oraz udokumentuje otrzymanie środków pieniężnych dowodem ich
2 Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2026 r. poz. 191)
3 Art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
4 Art. 9 pkt 10 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
5 Ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2026 r. poz. 478)
-- 3 of 4 --
4/4
przekazania na rachunek płatniczy, rachunek bankowy lub za pośrednictwem
operatora pocztowego.
W przypadku zięcia, synowej i teściów (czyli członków rodziny zaliczanych do
I grupy podatkowej, a niewymienionych w art. 4a ustawy o podatku od spadków
i darowizn) zwolnieniu podlegają pożyczki udzielane przez jedną osobę do łącznej
wysokości 36 120 zł6 w okresie pięciu lat7. Zwolniona z podatku jest także umowa
pożyczki między osobami innymi niż wymienione powyżej, w tym osobami obcymi,
której kwota lub wartość nie przekracza 1 000 zł.
Dodatkowo, należy mieć na względzie, że wpływy z podatku od czynności
cywilnoprawnych stanowią w całości dochód gmin i miast na prawach powiatu8 i są
przeznaczone na realizację ich zadań. Dzięki tym wpływom, jak i innym dochodom,
gminy mogą realizować swoje zadania o znaczeniu lokalnym, na przykład związane z
budową i utrzymaniem dróg gminnych, zapewnieniem dostępu do komunikacji
publicznej bądź porządku w przestrzeni publicznej, a także ochroną
przeciwpożarową oraz przeciwpowodziową. Każda zmiana w prawie skutkująca
obniżeniem dochodów budżetów gmin wymagałaby określenia wysokości skutków
finansowych i zrekompensowania gminom utraconych wpływów9 przez pokrycie ich
z innego źródła albo przez zmniejszenie liczby zadań własnych gmin (art. 167
Konstytucji RP).
Mając na uwadze powyższe, na moment sporządzania odpowiedzi Minister
Finansów i Gospodarki nie planuje zmian w ustawie o podatku od czynności
cywilnoprawnych w sugerowanym w interpelacji zakresie.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
6 Kwota ta jest równa kwocie wolnej od podatku od spadków i darowizn dla I grupy podatkowej.
7 Art. 9 pkt 10 lit. c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
8 Art. 4 pkt 1 lit g ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U.
z 2024 r. poz. 1572 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1659)
9 Art. 50 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 1483)
-- 4 of 4 --