Interpelacja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 18415
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości
Zgłaszający: Robert Dowhan
Data wpływu: 08-07-2026
Szanowny Panie Ministrze, czym różnią się tzw. czynności cywilnoprawne od kupna czy sprzedaży czegokolwiek? Jest albo umowa albo akt notarialny, natomiast wpis do ksiąg wieczystych jest już płatny osobno. Dlaczego więc Polacy mają wnosić opłatę od wartości i to aż 2%? Czy naprawdę nie można ulżyć ludziom, tylko na każdym kroku drenować ich kieszenie?
Zapowiadana wielka nowelizacja, aby zwolnić z opłaty po latach wyzysku do kwoty 3 tys. zł, wywołała tylko lawinę śmiechu i oburzenia. Nie słuchacie ludzi. Nie ułatwiacie nam wszystkim życia. Pracuje się już tylko po to, aby płacić podatek. Podatek od podatku i od opodatkowanych pieniędzy. Naprawdę tego nie czujecie? Nie rozmawiacie z ludźmi, przedsiębiorcami? Naprawdę?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (2)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (6)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4727 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 29 lipca 2026 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 18415 w sprawie podatku
od czynności cywilnoprawnych
Znak sprawy: DPL1.054.8.2026
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan
Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Odpowiedź na interpelację nr 18415
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 18415 z dnia 15 lipca 2026 r. posła na Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej Pana Roberta Dowhana, uprzejmie wyjaśniam.
Czynność cywilnoprawna to pojęcie prawa cywilnego, które oznacza działanie osoby
fizycznej lub prawnej zmierzające do wywołania określonych skutków prawnych.
Jest to zachowanie, przez które strony chcą stworzyć, zmienić lub zakończyć
stosunek prawny. Odnosząc się do kwestii podatkowych zawartych w wystąpieniu
Pana Posła, uprzejmie informuję, że na mocy art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej1 każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych,
w tym podatków, określonych w ustawie. Podatki są dochodami publicznymi,
które państwo i jednostki samorządu terytorialnego wydatkują na cele publiczne
(np. obronność, infrastruktura, transport zbiorowy, oświata i szkolnictwo wyższe).
Ustawodawca ma konstytucyjne uprawnienia w zakresie kreowania systemu
podatkowego, w tym m.in. zapewnia oraz określa źródła dochodów jednostek
samorządu terytorialnego (art. 167 Konstytucji RP). Kwestionowanie poboru
podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej jako „PCC”), którego wpływy
są źródłem dochodów własnych gmin i miast na prawach powiatu, stanowi w istocie
podważanie mechanizmów zapewniających realizację konstytucyjnych zasad.
Wpływy z PCC są przeznaczane przez gminy na realizację ich zadań. Dzięki tym
wpływom, jak i innym dochodom, mogą one realizować swoje zadania o znaczeniu
1 Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 78, poz.
483);
-- 1 of 2 --
2/2
lokalnym np. związane z budową i utrzymaniem dróg, zapewnieniem dostępu do
komunikacji publicznej bądź porządku w przestrzeni publicznej, a także ochroną
przeciwpożarową oraz przeciwpowodziową. Każda zmiana w prawie skutkująca
obniżeniem dochodów budżetów gmin (miast na prawach powiatu) wymagałaby
określenia wysokości skutków finansowych i zrekompensowania tym jednostkom
samorządu terytorialnego utraconych wpływów przez pokrycie ich z innego źródła
albo przez zmniejszenie liczby zadań własnych tych jednostek.
Odnosząc się do kwestii podniesienia z 1.000 zł do 3.000 zł wartości zwolnienia od
PCC przy sprzedaży rzeczy ruchomej, która to zmiana zawarta jest w
procedowanym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach
lokalnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o
podatku od czynności cywilnoprawnych (UD372)2, należy zauważyć, że celem
zwolnienia zawartego w art. 9 pkt 6 ustawy o PCC3 jest nieobejmowanie podatkiem
zakupów o relatywnie niewielkiej wartości, dokonywanych przez osoby prywatne.
PCC co do zasady nie podlegają umowy sprzedaży w zakresie, w jakim są
opodatkowane podatkiem od towarów i usług (VAT). Ponadto, nie podlega PCC
umowa sprzedaży rzeczy ruchomej lub praw majątkowych, jeżeli przynajmniej jedna
ze stron jest zwolniona z VAT z tytułu dokonania tej czynności (z pewnymi
wyjątkami określonymi w art. 2 pkt 4 lit. b i c ustawy o PCC).
Projektowana zmiana ma charakter deregulacyjny i zmniejsza obciążenia
podatników związane nie tylko z zapłatą podatku, ale też z obowiązkiem składania
deklaracji PCC-3. Jest to zmiana oczekiwana społecznie, która pozytywnie wpłynie
na uwolnienie od podatku drobnego obrotu nieprofesjonalnego. Zaproponowane
w projekcie podniesienie kwoty zwolnienia sprzedaży rzeczy ruchomych do 3.000 zł
jest efektem skalibrowania aktualnej wartości przyjmowanej przy zwolnieniu
z uwzględnieniem skumulowanego wzrostu cen, które od 2001 r. wzrosły o blisko
111%, oraz wzrostu siły nabywczej obywateli, wyrażającego się we wzroście
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 297%.
Końcowo pragnę zauważyć, że Poseł Pan Robert Dowhan skierował do Ministra
Finansów i Gospodarki pytania o identycznej treści (data wpływu do Ministerstwa
Finansów to 16 marca 2026 r.), na które to pytania została udzielona wyczerpująca
odpowiedź pismem z dnia 25 marca 2026 r. (znak: DPL1.054.3.2026).
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
2 https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12410853;
3 Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2026
r. poz. 191).
-- 2 of 2 --