Interpelacja w sprawie sposobu ewidencji faktur VAT
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 17841
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie sposobu ewidencji faktur VAT
Zgłaszający: Katarzyna Kierzek-Koperska
Data wpływu: 18-06-2026
Szanowny Panie Ministrze,
od początku roku zarówno w KPiR, jak i ewidencji przychodów dla ryczałtowca przedsiębiorcy nie mogą ewidencjonować zbiorczych zestawień faktur. Każdą fakturę należy wpisywać odrębnie.
Problem powstaje przy sprzedaży WSTO (w procedurze OSS) i dropshippingu. Tam są wystawiane tysiące faktur sprzedaży dla klientów (odbiorców) miesięcznie.
Do sprzedaży są wykorzystywane różne systemy sprzedażowe. Przedsiębiorcy wystawiają faktury, a nie paragony, bo łatwiej wtedy zarządzać zwrotami od klientów z całej Europy.
Dla potrzeb prawidłowego rozliczenia OSS i VAT-u należnego dla poszczególnych krajów UE prowadzona jest ewidencja elektroniczna.
To nie są faktury, na podstawie których nabywcy odliczają VAT w Polsce, bo on jest naliczany w stawkach właściwych dla krajów unijnych.
Mam zatem pytania:
Czy w takim przypadku można odstąpić od wpisywania do ewidencji przychodów poszczególnych faktur – każdej z osobna?
Czy jest możliwa zmiana rozporządzenia regulującego te przepisy przez ministra finansów i gospodarki?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (8)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
3436 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 3 lipca 2026 roku
Sprawa: Interpelacja nr 17841
Znak sprawy: DD2.054.8.2026
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z interpelacją nr 17841 Pani Poseł Katarzyny Kierzek-Koperskiej w
sprawie sposobu ewidencji faktur VAT, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących
wyjaśnień.
Do 31 grudnia 2025 r. można było dokonywać w podatkowej księdze przychodów
i rozchodów oraz ewidencji przychodów (dalej zwanych: księgami podatkowymi)
zapisów na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży/faktur1. Zestawienie takie
zawierało co najmniej: datę, numer zestawienia, numery faktur i daty faktur
objętych zestawieniem, sumę zbiorczą faktur/łączną wysokość przychodów
wynikającą z faktur. Oznaczało to, że w zestawieniu sprzedaży/faktur należało ująć
każdą wystawioną fakturę.
Od 1 stycznia 2026 r. weszły w życie dwa nowe rozporządzenia, tj. rozporządzenie
Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 6 września 2025 r. w sprawie prowadzenia
podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 1299) oraz rozporządzenie
Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 6 września 2025 r. w sprawie prowadzenia
ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych (Dz. U. poz. 1294), w których zrezygnowano z przepisów umożliwiających
dokonywania zapisów w księgach podatkowych, na podstawie dziennego
zestawienia sprzedaży/faktur.
1 § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia
ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
(Dz. U. poz. 2414) oraz § 18 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019
r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz.
2544, z późn. zm.).
-- 1 of 2 --
2/2
Po nowelizacji, zapisy poszczególnych faktur są dokonywane bezpośrednio w
księgach podatkowych, prowadzonych co do zasady w postaci elektronicznej.
Podatnik nie wykazuje więc tych faktur w odrębnym zestawieniu, a bezpośrednio w
księgach podatkowych.
Zmiana ta podyktowana była przede wszystkim efektywnością wykorzystania
struktur JPK_PD. W przypadku dokonywania zapisów w księgach podatkowych na
podstawie zestawień sprzedaży/faktur, poszczególne faktury nie byłyby w nich
ujęte, co uniemożliwiłoby analizę poszczególnych dokumentów w ramach struktur
JPK.
Zmiany te dotyczą także podatników dokonujących sprzedaży WSTO (w procedurze
OSS) i dropshoppingu, czyli wystawiających duże ilości faktur miesięcznie.
Obowiązujące od 1 stycznia 2026 r. przepisy ww. rozporządzeń, nie przewidują
możliwości odstąpienia od obowiązku wpisywania poszczególnych faktur do ksiąg
podatkowych.
Należy także podkreślić, że w kontekście obciążenia podatnika, opisana nowelizacja
nie wprowadziła dodatkowych obowiązków. Taka sama liczba faktur podlegała
bowiem wcześniej ujęciu w dziennym zestawieniu faktur.
Jednocześnie informuję, że Ministerstwo Finansów nie planuje podjęcia działań
w kierunku przywrócenia możliwości dokonywania zapisów w księgach
podatkowych na podstawie zestawień sprzedaży/faktur.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
-- 2 of 2 --