Interpelacja w sprawie obciążeń podatkowych względem klubów sportowych oraz branży sportowo-rekreacyjnej
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 1735
do ministra finansów
w sprawie obciążeń podatkowych względem klubów sportowych oraz branży sportowo-rekreacyjnej
Zgłaszający: Aleksander Miszalski
Data wpływu: 22-02-2024
Szanowny Panie Ministrze,
do mojego biura poselskiego zwrócono się z pytaniem dotyczącym ewentualnej możliwości zmiany wysokości podatku VAT w branżach związanych z promocją zdrowego trybu życia. W tym zakresie w szczególności wskazywano na branżę sportowo-rekreacyjną. Unormowanie na niższym niż dotychczas poziomie podatku dla tego rodzaju branży mogłoby zmniejszyć ceny korzystania z tego rodzaju usług, a w następstwie zwiększyć zainteresowanie Polaków aktywnością fizyczną, która jak wiadomo poprawia jakość życia i stan zdrowia. Uprawianie sportu jest bowiem jednym z podstawowych narzędzi zapobiegania wielu chorobom.
Zwrócono też moją uwagę na fakt, iż kluby sportowe, działające w formie stowarzyszeń, które świadczą swoje usługi również na rzecz osób dorosłych lub prowadzą na swoich obiektach działalność gospodarczą, nie mogą być zwalniane z podatku od nieruchomości, w przeciwieństwie do klubów, które takiej działalności nie prowadzą bądź działają wyłącznie w zakresie współzawodnictwa dzieci i młodzieży. Biorąc pod uwagę wskazane wyżej argumenty, że promocja kultury fizycznej jest ważna zarówno na poziomie dzieci i młodzieży, jak i osób dorosłych, a także fakt, że zyski pochodzące z działalności gospodarczej podejmowanej na gruntach przynależnych stowarzyszeniu prowadzącemu klub sportowy i tak są przeznaczane na cele statutowe stowarzyszenia, którymi w większości przypadków są takie dziedziny właśnie jak: promocja sportu i rekreacji czy oferowanie możliwości sportowo-rekreacyjnych, zasadnym zdaje się pytanie, czy istniałaby możliwość rozszerzenia wspomnianego wyżej zwolnienia z podatku od nieruchomości, celem polepszenia kondycji klubów sportowych i wsparcia działań, jakie te kluby prowadzą na rzecz promocji kultury fizycznej. Jest to istotne szczególnie dla niewielkich klubów prowadzących swoją działalność na miarę lokalną.
Mając powyższe na uwadze, zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
Czy w ostatnich latach w ministerstwie prowadzono analizy względem możliwości obniżenia podatku VAT od usług świadczonych w tzw. branży sportowo-rekreacyjnej oraz skutków takiego zwolnienia na kondycję finansów Państwa? Jeżeli tak, jakie były wyniki tych analiz?
Czy ministerstwo w ostatnich latach prowadziło analizy, względem skutku zwolnienia klubów sportowych z podatku od nieruchomości, również wówczas, gdy prowadzą one dorosłą drużynę sportową bądź działalność gospodarczą na swoich obiektach? Jeżeli tak, to jaki był wynik tej analizy z punktu widzenia kondycji finansów Państwa?
Czy ministerstwo pracuje obecnie nad unormowaniem opodatkowania klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń oraz przedsiębiorców z branży sportowo-rekreacyjnej, w ten sposób, by zwiększyć atrakcyjność prowadzenia tego rodzaju działalności oraz redukcję cen i wpłynięcie poprzez to na większą promocję kultury fizycznej?
Z wyrazami szacunku Aleksander Miszalski
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (5)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (11)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
16176 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/6
Warszawa, 22 marca 2024 roku
Sprawa: Interpelacja nr 1735 posła Aleksandra Miszalskiego w sprawie
obciążeń podatkowych względem klubów sportowych oraz branży
sportowo-rekreacyjnej.
Znak sprawy: PT1.054.8.2024
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Nawiązując do interpelacji nr 1735 Pana posła Aleksandra Miszalskiego w sprawie
obciążeń podatkowych względem klubów sportowych oraz branży sportowo-
rekreacyjnej, uprzejmie informuję, co następuje.
Zasady organizowania, promocji i wspierania - w tym finansowania - sportu
reguluje ustawa o sporcie1.
Aktualny porządek prawny umożliwia prowadzenie klubu sportowego w różnych
formach: stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności
gospodarczej (uproszczona rejestracja w ewidencji stowarzyszeń prowadzonej
przez starostę), albo w formie stowarzyszenia, którego statut nie wyklucza
prowadzenia działalności gospodarczej (rejestracja w Krajowym Rejestrze
Sądowym – dalej: KRS), bądź też jako spółka kapitałowa (np. piłkarskie kluby
zawodowe) prowadząca bądź nieprowadząca działalności zarobkowej.
Stowarzyszenia sportowe mogą być udziałowcami lub akcjonariuszami spółek
kapitałowych, w ramach których działają kluby sportowe.
Dodatkowo kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki
sportowe mogące działać w formie stowarzyszenia bądź związku stowarzyszeń.
Sposób funkcjonowania klubów sportowych , w tym zakres i skala prowadzonej
przez nie działalności (również gospodarczej) jest więc znacznie zróżnicowana.
1 Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2023 r. poz. 2048).
-- 1 of 6 --
2/6
Odpowiadając na zadane przez Pana posła pytania:
1. Czy w ostatnich latach w Ministerstwie prowadzono analizy względem
możliwości obniżenia podatku VAT od usług świadczonych w tzw. branży
sportowo rekreacyjnej oraz skutków takiego zwolnienia na kondycję
finansów Państwa? Jeżeli tak, jakie były wyniki tych analiz?
Wskazać należy, iż tzw. branża sportowo-rekreacyjna korzysta już z preferencji
podatkowych w podatku od towarów i usług (VAT). Zgodnie z przepisami ustawy
o VAT2 zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem
fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki
stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność
na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania
wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących
w wychowaniu fizycznym
– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo –
promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków
przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego
zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług
wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością3.
Ww. zwolnienie stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności,
o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z
tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na
kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług4.
Podkreślić również należy, iż obniżoną stawką VAT w wysokości 8% objęte są
określone usługi z obszaru szeroko pojmowanej sfery sportu i rekreacji, takie jak:
– usługi związane z działalnością obiektów sportowych (sklasyfikowane
w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0),
– usługi wstępu na imprezy sportowe (bez względu na PKWiU),
– usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu
do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
– pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu5.
Biorąc pod uwagę powyżej wskazany szeroki zakres zastosowania preferencji
w VAT dla tzw. branży sportowo-rekreacyjnej, informuję, że nie były prowadzone
analizy w zakresie wprowadzania kolejnych preferencji w VAT dla tej branży.
2. Czy Ministerstwo w ostatnich latach prowadziło analizy, względem
skutku zwolnienia klubów sportowych z podatku od nieruchomości,
również wówczas, gdy prowadzą one dorosłą drużynę sportową bądź
2 Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361).
3 Art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
4 Art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.
5 Art. 146ef ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 2 oraz treścią poz. 55, 65, 67 i 68 załącznika
nr 3 do ustawy o VAT.
-- 2 of 6 --
3/6
działalność gospodarczą na swoich obiektach? Jeżeli tak, to jaki był wynik
tej analizy z punktu widzenia kondycji finansów Państwa?
Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości reguluje ustawa o podatkach
i opłatach lokalnych6 (dalej: u.p.o.l.). Podatek od nieruchomości jest dochodem
własnym gminy. Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają grunty, budynki
i obiekty budowlane, w tym związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. grunty, budynki lub ich części zajęte wyłącznie
na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród
dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury
fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności
gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci
i młodzieży objęte są zwolnieniem z podatku od nieruchomości.
Ustawodawca zatem przyznał preferencję w opodatkowaniu nieruchomości
stowarzyszeniom prowadzących działalność wśród dzieci i młodzieży, w tym
w zakresie kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem nieruchomości
wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Istotne dla obowiązku podatkowego stowarzyszeń posiadających nieruchomości
jest rozumienie pojęcia „działalność gospodarcza”. Zgodnie z art. 1a ust. 4 u.p.o.l.,
odsyłającym do ustawy Prawo Przedsiębiorców7 (dalej: u.P.P.), pod pojęciem
działalności gospodarczej rozumie się zorganizowaną działalność zarobkową,
wykonywaną we własnym imieniu i w sposób ciągły (art. 3 u.P.P.). Brak
którejkolwiek z wymienionych w tym artykule cech – zgodnie ze stanowiskiem
doktryny i orzecznictwa – oznacza, że dana działalność nie może być
zakwalifikowana do kategorii działalności gospodarczej8. Zarobkowego charakteru
działalności gospodarczej nie należy łączyć bezpośrednio z odpłatnością. Jak
bowiem wskazuje się w doktrynie, naliczanie i pobieranie opłat nie oznacza
w każdym przypadku, że prowadzona jest działalność dla (w celu) osiągnięcia
zarobku, a opłaty mogą być pobierane na pokrycie jedynie kosztów działalności,
co nie powoduje powstania dochodu.
Ministerstwo Finansów nie prowadziło w ostatnich latach analiz skutków
zwolnienia z podatku od nieruchomości obiektów sportowych należących
do klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń i prowadzących
dorosłą drużynę sportową bądź działalność gospodarczą na swoich obiektach.
W związku z różnymi formami organizacyjnymi i skalą działalności klubów
sportowych, działających w formie stowarzyszeń zarejestrowanych w ewidencji
prowadzonej przez starostów lub w KRS, bądź działających jako spółki kapitałowe,
których udziałowcami są stowarzyszenia, a także występowaniem odpłatności
bądź prowadzeniem działalności o charakterze działalności gospodarczej, nie
dostrzegam zasadności wprowadzenia dodatkowych preferencji w podatku
od nieruchomości i nie planuję w związku z powyższym podjęcia prac nad zmianą
opodatkowania nieruchomości posiadanych przez kluby sportowe
(stowarzyszenia) w 2024 roku.
6 Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 70, z późn. zm.)
7 Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 236).
8 Np. wyrok WSA w Poznaniu z 28.4.2009 r., III SA/Po 374/08.
-- 3 of 6 --
4/6
Mając na uwadze, iż rozwój sportu jest zadaniem własnym gminy9, a dodatkowo
rada gminy – zgodnie z art. 5 ust. 2–4 oraz art. 7 ust. 3 u.p.o.l. – może wprowadzić
w drodze uchwały preferencje podatkowe w podatku od nieruchomości,
zauważam, iż na gruncie obecnie obowiązujących przepisów podatkowych istnieje
możliwość wprowadzenia niższych stawek lub przedmiotowych zwolnień
z podatku od nieruchomości w stosunku do nieruchomości wykorzystywanych
do działalności sportowej10. Według danych przekazanych przez samorządowe
organy podatkowe11 na zróżnicowanie stawki podatku od nieruchomości
i wyróżnienie specjalnej stawki preferencyjnej, czyli niższej stawki dla gruntów,
budynków lub budowli związanych z działalnością sportową, w tym prowadzoną
w ramach działalności gospodarczej, w 2022 r. zdecydowało się 37 z 2477 gmin
w Polsce.
3. Czy Ministerstwo pracuje obecnie nad unormowaniem opodatkowania
klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń oraz
przedsiębiorców z branży sportowo-rekreacyjnej, w ten sposób,
by zwiększyć atrakcyjność prowadzenia tego rodzaju działalności oraz
redukcję cen i wpłynięcie poprzez to większą na promocję kultury
fizycznej?
Odpowiadając na to pytanie uprzejmie informuję, że ustawa CIT12, ustawa PIT13
i ustawa o ryczałcie14 przewidują instrumenty podatkowe wspierające działalność
w objętym interpelacją obszarze.
Odliczanie darowizn na rzecz organizacji pozarządowych
Darowizny przekazane na rzecz organizacji pozarządowych, m.in. stowarzyszeń,
a także na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP), na cele określone
w przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie15
(np. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, działalność na rzecz
wypoczynku dzieci i młodzieży), podlegają uwzględnieniu w rozliczeniu
podatkowym PIT i CIT.
Darowizna podlega odliczeniu w podatku dochodowym na zasadach i przy
spełnieniu warunków szczegółowo uregulowanych w ustawach PIT, CIT i ustawie
o ryczałcie.
9 Zgodnie z art. 27 ustawy o sporcie tworzenie warunków, w tym organizacyjnych,
sprzyjających rozwojowi sportu stanowi zadanie własne jednostek samorządu
terytorialnego.
10 W tym również przez te stowarzyszenia, które nie spełniają ustawowego warunku
niezbędnego dla uzyskania zwolnienia z podatku od nieruchomości określonego w art. 7
ust. 1 pkt 5 u.p.o.l.
11 Sprawozdanie podatkowe SP-1 za 2022 r.: https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-
lokalne/ewidencja-i-sprawozdawczosc-podatkowa/sp-1-bazy-danych-i-opracowania/
12 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r.
poz. 2805, z późn. zm.).
13 Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r.
poz. 226, z późn. zm.).
14 Ustawa z dnia 2 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, z późn. zm.).
15 Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
(Dz. U. z 2023 r. poz. 571).
-- 4 of 6 --
5/6
1,5% na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego
Osoby fizyczne rozliczające podatek PIT mogą przekazywać 1,5% na rzecz OPP.
Zawnioskować o przekazanie 1,5% mogą nie tylko podatnicy opłacający podatek
wg skali podatkowej, ale również podatnicy rozliczający podatek wg stałej liniowej
stawki oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Ulga sponsoringowa
Celem tak zwanej ulgi sponsoringowej jest wspieranie sportu, edukacji oraz
kultury. Dotyczy ona podatników PIT prowadzących pozarolniczą działalność
gospodarczą (rozliczających się według skali podatkowej oraz tzw. liniówką) oraz
podatników CIT uzyskujących przychody inne niż przychody z zysków
kapitałowych. Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku (PIT) lub
podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (CIT) kwotę stanowiącą 50%
kosztów uzyskania przychodów poniesionych m.in. na działalność sportową, przy
czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez
podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej. Ulga nie
dotyczy finansowania w formie darowizny – odliczeniu podlegają koszty uzyskania
przychodów.
Obszarem aktywności, którego dotyczy ulga, jest – jak wskazano powyżej – m.in.
działalność sportowa. Odliczeniu podlegają koszty uzyskania przychodów
poniesione na finansowanie:
klubu sportowego16, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie,
na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy, tj. np. na zakup
sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów
sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów
korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego.
stypendium sportowego17
imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa
w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez
masowych18.
16 Klub sportowy, to klub działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego,
niedziałający w celu osiągnięcia zysku, który może otrzymywać dotację celową z budżetu
tej jednostki na podstawie stosownej uchwały, z zastosowaniem przepisów ustawy
o finansach publicznych, w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów
niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.
17 Stypendium sportowe to finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne
świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego,
ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby
sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie
się do imprezy sportowej.
18 Masowa impreza sportowa to impreza masowa mająca na celu współzawodnictwo
sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowana na stadionie lub w innym
obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora
miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami
dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali
sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie
mniej niż 300; na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym
liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.
-- 5 of 6 --
6/6
Zwolnienia przedmiotowe w podatku CIT
Dochód podatkowy może być zwolniony z opodatkowania u podatników podatku
dochodowego od osób prawnych, których celem statutowym jest m.in. działalność
w zakresie kultury fizycznej i sportu, w części przeznaczonej na ten cel19.
Ponadto, wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa
w ustawie o sporcie, przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku
po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży
w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i
młodzieżowców do 23. roku życia20.
Wolne od podatku są również dochody organizacji pożytku publicznego, o których
mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części
przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności
gospodarczej21.
Zwolnienie podatkowe dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele
statutowe nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia,
wydatkowanych na inne cele niż objęte zwolnieniem (przesłanka negatywna;
art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy CIT). Zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dochód
jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na te cele (przesłanka
pozytywna; art. 17 ust. 1b ustawy CIT).
Dodatkowo, zgodnie z treścią art. 10a ustawy o działalności pożytku publicznego
i wolontariacie, we wskazanych ustawą okolicznościach organizacje pozarządowe
oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą prowadzić
uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
W resorcie finansów nie toczą się obecnie prace nad zmianami wyżej
wymienionych przepisów.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
19 Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
20 Art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy CIT.
21 Art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT.
-- 6 of 6 --