Interpelacja w sprawie sprzedaży pojazdu sprowadzonego na terytorium RP bez uprzedniej rejestracji
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 1693
do ministra infrastruktury
w sprawie sprzedaży pojazdu sprowadzonego na terytorium RP bez uprzedniej rejestracji
Zgłaszający: Patryk Gabriel, Magdalena Małgorzata Kołodziejczak, Rafał Siemaszko, Jacek Niedźwiedzki, Bartosz Zawieja
Data wpływu: 20-02-2024
Szanowny Panie Ministrze,
w związku z licznymi zapytaniami przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami na terenie powiatu starogardzkiego zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:
Czy podlega karze pieniężnej przedsiębiorca, który sprowadził na terytorium RP używany pojazd, a następnie zbył bez uprzedniej rejestracji?
Postawione pytanie jest konsekwencją zmian w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym w zakresie rejestracji pojazdów, wprowadzonych ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości.
Z wyrazami szacunku
Patryk Gabriel
Podsekretarz stanu Paweł Gancarz
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 1 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (5)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
8096 znakówkancelaria@mi.gov.pl ul. Chałubińskiego 4/6
www.gov.pl/web/infrastruktura 00-928 Warszawa
Znak pisma: DTD-3.054.5.2024
Warszawa, 10 kwietnia 2024
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu RP
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację nr 1693 złożoną przez posłów Patryka Gabriela, Magdalenę
Małgorzatę Kołodziejczak, Rafała Siemaszko, Jacka Niedźwiedzkiego oraz Bartosza
Zawieję w sprawie sprzedaży pojazdu sprowadzonego na terytorium RP bez uprzedniej
rejestracji, przedstawiam poniższe stanowisko jako odpowiedź na postawione w tej
interpelacji zapytanie.
Ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży
tożsamości1 wprowadzona została m.in. zmiana do ustawy – Prawo o ruchu drogowym2
polegająca na zastąpieniu obowiązku zgłoszenia nabycia pojazdu obowiązkiem złożenia
wniosku o rejestrację pojazdu. Przepisy te weszły w życie w dniu 1 stycznia 2024 r.
Zgodnie z art. 73aa ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym2 właściciel pojazdu jest
obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
1) nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu
sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii
Europejskiej;
3) sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium
państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W przypadku przedsiębiorcy prowadzącego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami termin na złożenie wniosku
o rejestrację pojazdu wydłużony jest do 90 dni.
W świetle przedmiotowych przepisów istnieje zatem możliwość spełnienia ww.
obowiązku złożenia wniosku o rejestrację w dowolnym dniu określonego przez
ustawodawcę terminu, także tym ostatnim.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z regulacjami wynikającymi z ustawy – Prawo o ruchu
drogowym2 prawo wystąpienia z wnioskiem o rejestrację pojazdu przysługuje jedynie
właścicielowi pojazdu. Właściciel pojazdu jest również uprawniony do innych czynności
związanych z zarejestrowanym pojazdem (np. wnioskowania o czasowe wycofanie
pojazdu z ruchu, o wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub tablic rejestracyjnych).
Pragnę także zauważyć, że ustawodawca wyraźnie wskazuje, kiedy czynności związanych
1 ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży
tożsamości (Dz. U. poz. 1394)
2 ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruhcu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1047, z późn. zm.)
-- 1 of 3 --
2
z pojazdem może dokonać wcześniejszy właściciel pojazdu, tak jak ma to miejsce np.
w art. 79 ust. 1a ustawy – Prawo o ruchu drogowym2, w którego świetle wniosek
o wyrejestrowanie pojazdu w związku z wywozem pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został
zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę, może złożyć również właściciel pojazdu
będący zbywcą pojazdu wywożonego za granicę.
Zatem w sytuacji, gdy nastąpi sprzedaż pojazdu, o którym mowa art. 73aa ust. 1 pkt 2 lub
3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym2, przed upływem ustawowego terminu 30 albo
90 dni, osoba zbywająca pojazd straci przymiot jego właściciela, a zatem legitymację do
złożenia wniosku o rejestrację. Wynika to z redakcji samego przepisu art. 73aa ust. 1
ustawy – Prawo o ruchu drogowym2, który stanowi, że obowiązek złożenia wniosku
o rejestrację ciąży na właścicielu pojazdu. W momencie zbycia pojazdu podmiot będący
dotychczas właścicielem przestaje nim być i traci możliwość złożenia wniosku jako strona
w postępowaniu o rejestrację pojazdu, a obowiązek ten przechodzi na nowego właściciela
(nabywcę) pojazdu. Uwzględniać tu również należy art. 61a § 1 ustawy Kodeks
postępowania administracyjnego3, zgodnie z którym „Gdy żądanie, o którym mowa w art.
61, zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn
postępowanie nie może być wszczęte, organ administracji publicznej wydaje
postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. Przepis art. 61 § 5 stosuje się
odpowiednio.” Biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji, gdy wyznaczony w ustawie
termin na wypełnienie obowiązku złożenia wniosku o rejestrację nie upłynął, a właściciel
dokonał zbycia pojazdu, wygasa obowiązek wynikający z art. 73aa ust. 1 albo ust. 3 ustawy
– Prawo o ruchu drogowym2. W konsekwencji brak jest podstaw do wszczęcia
postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w art. 140mb ustawy2.
Za taką wykładnią przemawia także redakcja art. 140mb ustawy2, który, przykładowo, w
ust. 1 stanowi „Kto będąc właścicielem pojazdu obowiązanym do złożenia wniosku o
rejestrację pojazdu w terminie, o którym mowa w art. 73aa ust. 1, nie złoży tego
wniosku w terminie, podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł”. Skoro zatem dany
podmiot nie jest już właścicielem pojazdu oraz gdy termin ustawowy na realizację
obowiązku jeszcze nie upłynął, to brak jest przesłanek do inicjowania postępowania
administracyjnego w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej względem takiej osoby
niezależnie od brzmienia art. 73aa ust. 7 ustawy2. W przypadku zbycia pojazdu przed
upływem terminu, o którym mowa w art. 73aa ust. 1 i 3 ustawy – Prawo o ruchu
drogowym2, dla nowego właściciela termin na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu
(30 albo 90 dni) jest liczony od daty nabycia pojazdu na terytorium RP, w związku z czym
zastosowanie ma tu art. 73aa ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym2.
Przepis art. 73aa ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym2 dotyczy pojazdów
zarejestrowanych i niezarejestrowanych.
Taka wykładnia art. 73aa ustawy – Prawo o ruchu drogowym2 uwzględnia ratio legis
regulacji, a także przepisy ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego3, w tym
w szczególności art. 7a § 1 stanowiący, że jeżeli przedmiotem postępowania
administracyjnego jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub
odebranie stronie uprawnienia, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy
prawnej, wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony, chyba że sprzeciwiają się
3 ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775, z późn.
zm.)
-- 2 of 3 --
3
temu sporne interesy stron albo interesy osób trzecich, na które wynik postępowania
ma bezpośredni wpływ.
Zauważam także, że niektóre organy rejestrujące literalnie podchodzą do art. 73aa
ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym2 w połączeniu z zawężonym
odstępstwem od obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu określonym w art.
73aa ust. 7 ustawy – Prawo o ruchu drogowym2. Art. 73aa ust. 7 ustawy – Prawo
o ruchu drogowym2 stanowi zaś, że przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się w przypadku,
gdy właściciel pojazdu nabytego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokona zbycia
tego pojazdu przed upływem terminów, o których mowa w ust. 1 albo 3. Należy jednak
podkreślić, że art. 73aa ust. 7 ustawy – Prawo o ruchu drogowym2 został dodany
na etapie prac senackich, w związku z wnioskiem strony społecznej dotyczącym
konkretnego przypadku. Przepis ten miał z założenia charakter doprecyzowujący i jego
wprowadzenie nie powinno różnicować sytuacji podmiotów w zależności od
pochodzenia pojazdu, gdyż nie znajduje to uzasadnienia ani faktycznego, ani
prawnego. Przedstawione powyżej stanowisko zostały przekazane do wiadomości
organom rejestrującym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego
wykorzystywanego do rejestracji pojazdów i i jego funkcjonalności „Informacja dla
Starostw”.
Przedstawiając powyższe stanowisko podkreślam jednocześnie, że wydanie decyzji
administracyjnej o nałożeniu kary pieniężnej, o której mowa w art. 140mb ustawy – Prawo
o ruchu drogowym2, należy do wyłącznej właściwości organu rejestrującego pojazdy,
który jest również uprawniony do dokonania wykładni prawa w danej indywidualnej
sprawie jako organ stosujący prawo i dokonujący rozstrzygnięcia sprawy w prowadzonym
postępowaniu administracyjnym.
Z wyrazami szacunku,
Dokument podpisany elektronicznie przez:
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Paweł Gancarz
Podsekretarz Stanu
-- 3 of 3 --