Interpelacja w sprawie PIT-u kasowego
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 16389
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie PIT-u kasowego
Zgłaszający: Bronisław Foltyn
Data wpływu: 03-04-2026
Proszę o informację dotyczącą korzystania przez podatników z formy rozliczania podatku dochodowego dopiero po otrzymaniu zapłaty od kontrahenta tzw. PIT kasowy.
1. Ilu przedsiębiorców w Polsce złożyło oświadczenie do urzędu skarbowego o tym, że zamierza skorzystać z PIT-u kasowego w całym 2025 roku?
2. Ilu przedsiębiorców w Polsce złożyło oświadczenie do urzędu skarbowego o tym, że zamierza skorzystać z PIT-u kasowego w pierwszym kwartale 2026 roku, tj. od stycznia do marca?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 5 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (4)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
2746 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 22 kwietnia 2026 roku
Sprawa: Interpelacja nr 16389
Znak sprawy: DD1.054.7.2026
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan
Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z interpelacją nr 16389 złożoną przez Posła Pana Bronisława Foltyna
w sprawie tzw. PIT-u kasowego, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących
wyjaśnień.
Tzw. kasowy PIT jest nowym rozwiązaniem, które weszło w życie od 1 stycznia
2025 r. Ma charakter fakultatywny, co oznacza, że wybór tego rozwiązania zależy od
decyzji przedsiębiorcy. To przedsiębiorca, składając stosowne oświadczenie,
decyduje o wyborze tego rozwiązania, mając jednocześnie na uwadze korzyści i
obowiązki, które wiążą się z jego stosowaniem.
Odpowiadając na pytanie dotyczące liczby podatników informuję, że według stanu
na koniec 2025 roku w Centralnym Rejestrze Podmiotów Krajowej Ewidencji
Podatników (CRP KEP) odnotowano 2,8 tysięcy podmiotów, które zadeklarowały tę
metodę rozliczenia przychodów i kosztów.
W celu zwiększenia kręgu przedsiębiorców uprawnionych do kasowego PIT,
realizując postulat deregulacyjny zaproponowany w ramach inicjatywy społecznej,
od 1 stycznia 2026 r. limit przychodów warunkujący stosowanie kasowej metody
rozliczania przychodów i kosztów został zwiększony z 1 mln zł do 2 mln zł. W ramach
tej inicjatywy zauważono, że nowa metoda rozliczania przychodów i kosztów jest
adresowana do zbyt wąskiego kręgu przedsiębiorców, z uwagi na obowiązujący limit
przychodów w wysokości 1 mln zł, który pozwala wybrać tę metodę. Uwzględniając
zgłoszony postulat, zdecydowano o podwojeniu limitu do kwoty 2 mln zł.
Wprowadzone od 1 stycznia 2026 r. zmiany nie modyfikują pozostałych
przesłanek warunkujących stosowanie kasowego PIT, w tym obowiązku
rozpoznania przez przedsiębiorcę przychodu po upływie 2 lat od wystawienia
-- 1 of 2 --
2/2
faktury, nawet jeżeli nie otrzymał od kontrahenta zapłaty. Ma to zapobiec
świadomemu, długotrwałemu odwlekaniu zapłaty w celu unikania płacenia podatku
dochodowego. Okres 2 lat to też wystarczający czas na dochodzenie roszczeń
(zapłaty) od kontrahenta.
W okresie od stycznia do marca 2026 roku wyboru metody kasowej dokonało łącznie
3,5 tys. podatników.
Dotychczasowy, krótki okres funkcjonowania tego rozwiązania w podatku
dochodowym nie pozwala na pogłębioną analizę tego instrumentu. Można
natomiast zaobserwować wzrost zainteresowania kasowym PIT wśród
przedsiębiorców.
Z wyrazami szacunku,
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
-- 2 of 2 --