Interpelacja w sprawie wątpliwości dotyczących obowiązków podatników ryczałtu od dochodów spółek
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 16284
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie wątpliwości dotyczących obowiązków podatników ryczałtu od dochodów spółek
Zgłaszający: Grzegorz Gaża
Data wpływu: 30-03-2026
Szanowny Panie Ministrze!
Coraz więcej podatników podatku dochodowego od osób prawnych decyduje się na wybór ryczałtu od dochodów spółek. Rodzą się jednak kolejne wątpliwości interpretacyjne, w zakresie obowiązujących przepisów.
Z uwagi na stan niepewności wśród podatników, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy podatnik ryczałtu od dochodów spółek, który w roku podatkowym przekroczy poziom 50% przychodów pasywnych unormowanych w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych utraci prawo do opodatkowania ryczałtem z końcem tego roku podatkowego czy też dopiero po zakończeniu następnego roku podatkowego? Wątpliwości budzi bowiem skutek odesłania do wspomnianego art. 28j ust. 1 pkt 2 zawartego w art. 28l ust. 1 pkt 3.
2. Czy dla ustalenia daty powstania obowiązku podatkowego w związku z wypłatą zaliczek na poczet dywidendy istotny jest rok faktycznej wypłaty, czy też rok uchwały zarządu?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (4)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (5)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
6682 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 16 kwietnia 2026 roku
Sprawa: Interpelacja nr 16284 Pan Poseł Grzegorz Gaża w sprawie
wątpliwości dotyczących obowiązków podatników ryczałtu od
dochodów spółek
Znak sprawy: DD8.054.3.2026
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Szanowny Pan
Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polski
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację z dnia 1 kwietnia 2026 r. nr 16284 Pana Posła
Grzegorza Gaży w sprawie wątpliwości dotyczących obowiązków podatników
ryczałtu od dochodów spółek, przedstawiam następujące wyjaśnienia w sprawie.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT1 ryczałtem od dochodów spółek może być
opodatkowany podatnik, który w poprzednim roku podatkowym osiągnął mniej niż
50% przychodów z tytułów określonych w tym przepisie. Z kolei zgodnie z art. 28l
ust. 1 pkt 3 ustawy CIT podatnik traci prawo do opodatkowania ryczałtem od
dochodów spółek z końcem roku podatkowego, w którym nie spełnił m.in. warunku
określonego w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT. Podsumowując podatnik, który
osiągnął co najmniej 50% przychodów w poprzednim roku podatkowym z tytułów
określonych w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT nie może wybrać opodatkowania
ryczałtem od dochodów spółek. Jeśli podatnik jest już opodatkowany ryczałtem od
dochodów spółek, to traci prawo do rozliczenia podatku CIT na zasadach
określonych w rozdziale 6b ustawy CIT z końcem roku podatkowego, w którym co
najmniej 50% przychodów z działalności osiągniętych przez podatnika pochodziło
z tytułów określonych w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT. Przepisy rozdziału 6b
ustawy CIT uniemożliwiają zatem podatnikom opodatkowanie ryczałtem od
dochodów spółek, jeśli w poprzednim roku podatkowym osiągnęli więcej niż 50%
przychodów z działalności z tytułów określonych w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT
niezależnie od tego czy dopiero zamierzają wybrać opodatkowanie ryczałtem od
dochodów spółek, czy już korzystają z tej formy opodatkowania.
1 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz. U. z 2025 r.
poz. 278, z późn.
-- 1 of 3 --
2/3
Z kolei wypłata zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy podlega
opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 2 ustawy
CIT, który nakazuje w tym zakresie stosować odpowiednio przepisy rozdziału 6b
ustawy CIT regulujące opodatkowanie wypłaty zysku wypracowanego w okresie
opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w formie dywidendy. Zgodnie z art.
28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy CIT opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek
podlega zysk wypracowany w okresie korzystania z tej formy opodatkowania, który
na podstawie uchwały o podziale wyniku finansowego netto jest wypłacany
wspólnikom w formie dywidendy. Moment powstania obowiązku podatkowego
określa w tym zakresie art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, w myśl którego podstawę
opodatkowania stanowi m.in. dochód z tytułu podzielonego zysku ustalony w roku
podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale wyniku finansowego netto.
W przypadku wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy nie występuje
uchwała o podziale wyniku finansowego netto. Wypłata zaliczek na poczet
przewidywanego zysku jest formą dystrybucji zysku, do której dochodzi na
wewnętrznych zasadach określonych w spółce oraz w przepisach Kodeksu spółek
handlowych2. Do definitywnego podziału wyniku finansowego netto dochodzi
natomiast w uchwale o podziale wyniku finansowego netto. Powyższe znalazło
również odzwierciedlenie w treści art. 28p ust. 3 ustawy CIT, określającego zasady
odliczenia należnego ryczałtu od wypłaconych zaliczek na poczet przewidywanej
dywidendy od całkowitej kwoty należnego ryczałtu od dochodu z tytułu
podzielonego zysku. Konstrukcja przepisów rozdziału 6b ustawy CIT zakłada zatem,
że co do zasady, opodatkowanie wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej
dywidendy następuje przed opodatkowaniem podziału zysku wypracowanego
w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek na podstawie uchwały
o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
Ustawodawca w art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy CIT wyraźnie wskazuje, że podstawę
opodatkowania w postaci sumy dochodu z tytuły podzielonego zysku (do którego na
mocy art. 28m ust. 2 ustawy CIT wlicza się wypłacone zaliczki na poczet
przewidywanej dywidendy) oraz dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na
pokrycie strat ustala się w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale
lub pokryciu wyniku finansowego netto. Mając na uwadze odesłanie zawarte w art.
28m ust. 2 ustawy CIT do odpowiedniego stosowania przepisów rozdziału 6b
ustawy CIT regulujących opodatkowanie wypłaty zysku wypracowanego w okresie
opodatkowania ryczałtem należy uznać, że obowiązek podatkowy w przypadku
zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy powstaje już w momencie podjęcia
przez upoważniony podmiot decyzji w tym zakresie (np. podjęcia przez zarząd
odpowiedniej uchwały).
Końcowo pragnę zwrócić uwagę na treść art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, zgodnie
z którym podatnicy są obowiązani do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu
podzielonego zysku do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego
po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale wyniku finansowego netto. Treść art.
28n ust. 1 pkt 1 oraz art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy CIT wskazuje, że obowiązek
podatkowy w przypadku dochodu z tytułu podzielonego zysku powstaje w ujęciu
rocznym. W związku z powyższym sytuacja, gdy uchwała zarządu o wypłacie zaliczki
na poczet przewidywanej dywidendy jak i jej faktyczna wypłata nastąpią w tym
samym roku podatkowym, nie powinna generować praktycznych wątpliwości
interpretacyjnych. Z kolei sytuacja, w której decyzja o wypłacie zaliczki na poczet
przewidywanej dywidendy podejmowana jest w innym roku podatkowym niż
dokonywana jest jej faktyczna wypłata, wydaje się być sytuacją wyjątkową. Decyzja
2 Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, Dz. U. z 2024 r. poz. 18
-- 2 of 3 --
3/3
o wypłacie wypracowanego w trakcie roku obrotowego zysku w formie zaliczki na
poczet przewidywanej dywidendy ma bowiem na celu jak najszybszą dystrybucję
zysku wypracowanego przez spółkę na rzecz jej wspólników. Takie sytuacje powinny
być rozpatrywane w trybie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji
przepisów prawa podatkowego, który regulują przepisy Ordynacji podatkowej3.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
3 Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, Dz. U. z 2025 r. poz. 111, z późn.
zm.
-- 3 of 3 --