Interpelacja w sprawie podwyższenia kwoty progu podatkowego właściwego dla stawki 32%
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 15526
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie podwyższenia kwoty progu podatkowego właściwego dla stawki 32%
Zgłaszający: Kacper Płażyński, Jerzy Polaczek
Data wpływu: 23-02-2026
Szanowny Panie Ministrze,
w 2009 roku w Polsce obowiązywały dwie stawki PIT dla osób fizycznych:
- 18 proc. dla dochodów do 85 528 zł,
- 32 proc. dla nadwyżki ponad 85 528 zł.
We wspomnianym 2009 roku minimalne wynagrodzenie brutto wynosiło 1276 zł. To oznaczało, że aby wejść w II próg podatkowy (32 proc. dla nadwyżki ponad 85 528 zł), trzeba było osiągnąć dochód o równowartości 67 pensji minimalnych. W 2025 roku (po obniżce podatku dochodowego dokonanej w 2022 roku) stawki podatku PIT dla osób fizycznych są również dwie:
- 12 proc. dla dochodów do 120 000 zł,
- 32 proc. dla nadwyżki ponad 120 000 zł.
Co jednak istotne - minimalna pensja brutto wynosiła 4666 zł, a to oznacza, że aby wejść w II próg podatkowy (32 proc. dla nadwyżki ponad 120 000 zł), wystarczyło osiągnąć dochód o równowartości zaledwie 26 pensji minimalnych (!). Dewaluacja progu podatkowego (obecnie 120 000 zł), jaka nastąpiła w ciągu ostatnich kilku lat, oznacza, że coraz większa rzesza przedstawicieli klasy średniej lub osób aspirującej do takiej (będących w istocie zwykłymi pracownikami zatrudnionymi na umowie o pracę: nauczycielami, pielęgniarkami, pracownikami biurowymi czy przedstawicielami służb mundurowych), musi płacić podatek dochodowy według stawki właściwej dla osób bogatych. W 2023 roku grono takich podatników wynosiło 1,3 mln osób. W 2024 roku liczba ta wzrosła do 1,9 mln osób, a w obecnym - 2026 roku - liczba podatników, którzy przekroczą próg objęcia stawką 32 proc. podatku dochodowego, może się zbliżyć nawet do 3 mln osób!
Biorąc powyższe pod uwagę, kieruję do Pana Ministra następujące pytania:
1. Czy planuje Pan aktualizację wysokości kwoty progu podatkowego właściwej dla stawki 32 proc. (obecnie w wysokości 120 000 zł) poprzez jego podniesienie, począwszy od dnia 1 stycznia 2027 roku?
2. Czy popiera Pan wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji wysokości kwoty progu podatkowego właściwej dla stawki 32 proc. poprzez powiązanie kwoty progu z określoną x-krotnością wysokości wynagrodzenia minimalnego lub przeciętnego?
W przypadku odpowiedzi negatywnej na którekolwiek z pytań proszę o uzasadnienie swojego stanowiska.
Z wyrazami szacunku
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 2 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Podaje wskaźniki procentowe (23)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (2)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
6316 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 12 marca 2026 roku
Sprawa: Interpelacja nr 15526 w sprawie podwyższenia progu podatkowego
właściwego dla stawki 32%
Znak sprawy: DD3.054.6.2026
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z interpelacją posłów Kacpra Płażyńskiego oraz Jerzego Polaczka
w sprawie podwyższenia progu podatkowego właściwego dla stawki 32%,
informuję, że Ministerstwo Finansów nie prowadzi prac mających na celu realizację
tego postulatu, ani nie planuje ich zainicjowania w najbliższej przyszłości.
Podatek PIT1 obowiązuje w Polsce od 1992 r. Podstawową formą opodatkowania
w tym podatku jest opodatkowanie według skali podatkowej. W latach 1992–
2008 r. do dochodów osób fizycznych miała zastosowanie skala podatkowa z trzema
stawkami podatku, trzema przedziałami dochodów oraz dwoma progami.
W pierwszym przedziale dochodów stawka podatku wahała się od 19% do 21%
(najniższa i najwyższa stawka), odpowiednio w drugim od 30% do 33%, a w trzecim
od 40% do 45%.
Od 2009 r. obowiązuje skala podatkowa z dwiema stawkami podatku, dwoma
przedziałami dochodów oraz jednym progiem. W skali z dwoma przedziałami
(w stosunku do skali z trzema przedziałami) obniżono stawki podatku oraz
podwyższono próg dochodów i kwotę wolną. Początkowo, w dwustopniowej skali
stawki podatku wynosiły 18% i 32%, próg dochodów 85 528 zł, a kwota wolna
3 091 zł. Od 2022 r. do dochodów osób fizycznych ma zastosowane skala ze
1 Podatek dochodowy od osób fizycznych.
-- 1 of 3 --
2/3
stawkami podatku 12% i 32%, jednym progiem dochodów w wysokości 120 tys. zł
oraz roczną kwotą wolną wynoszącą 30 tys. zł.
Według tak skonstruowanej skali podatkowej podatek oblicza co roku około 25 mln
podatników, w tym zdecydowana większość wyłącznie według niższej stawki
podatku (12%). W rozliczeniu podatku PIT za 2024 r. odsetek tych podatników
wyniósł aż 92,4%. Oznacza to, że 7,6% podatników uzyskało dochody powyżej progu
dochodowego w kwocie 120 000 zł i stosowało stawkę podatku w wysokości 32%.
Co istotne, stawka 32% ma zastosowanie jedynie do nadwyżki ponad kwotę
120 000 zł. Do dochodów nieprzekraczających progu dochodowego podatek oblicza
się według stawki podatku w wysokości 12%.
Z danych statystycznych Ministerstwa Finansów wynika, że na przestrzeni ostatnich
16 lat (2009–2024) wzrosła liczba podatników, którzy płacą podatek według stawki
32%, jednakże wzrost ten nie jest znaczny. Wynosi bowiem około 6 punków
procentowych (wzrost z 1,59% do 7,6% podatników), co średniorocznie daje 0,4
punktu procentowego.
Dane z zeznań podatkowych nie potwierdzają zatem, jakoby dynamiczny wzrost
minimalnego wynagrodzenia, który miał miejsce od 2020 r., spowodował istotny
wzrost obciążeń podatkowych, tym bardziej, że w przypadku „typowej” osoby
zatrudnionej na umowie o pracę, której przysługują „podstawowe” koszty uzyskania
przychodów wynoszące 3000 zł rocznie i niekorzystającej z żadnych dodatkowych
ulg, ani preferencji, przekroczenie progu dochodowego (120 000 zł) następuje
dopiero przy osiągnięciu średniego miesięcznego wynagrodzenia brutto na
poziomie ok. 11 878 zł miesięcznie.
W warunkach roku 2024 wynagrodzenie w kwocie 11 878 zł miesięcznie stanowi
prawie 3-krotność minimalnego wynagrodzenia (w I półroczu 2024 r. było to 4 242
zł, a od lipca 2024 r. – 4 300 zł brutto). W warunkach 2025 r. wynagrodzenie to
stanowi 2,5 krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r., które
wynosiło 4 666 zł brutto.
Ponadto minimalne wynagrodzenie nie jest wskaźnikiem, który określa koszty życia
na podstawowym, lecz godnym poziomie. Minimalne wynagrodzenie za pracę to
kwota, która przysługuje pracownikowi niezależnie od posiadanych kwalifikacji,
jego zaszeregowania, składników wynagrodzenia, systemu i rozkładu czasu pracy
stosowanych u danego pracodawcy, jak również szczególnych warunków pracy.
Wskaźnikiem wyznaczającym poziom dochodów, poniżej którego konsumpcja
zagraża życiu i sprawności psychofizycznej, jest minimum egzystencji, które szacuje
Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
W 2024 r. średnioroczne minimum egzystencji dla osoby samotnie gospodarującej
w wieku produkcyjnym wyniosło 949,89 zł, a w wieku emeryckim 902,39 zł2.
Przekroczenie progu dochodów, do których ma zastosowanie stawka 32%, wymaga
2 https://www.ipiss.com.pl/pion-badawczy-polityki-spolecznej/wysokosc-minimum-
egzystencji/
-- 2 of 3 --
3/3
zatem uzyskania dochodów w wysokości co najmniej ok. 126-krotności minimum
egzystencji (120 000 zł ÷ 949,89 zł).
W świetle powyższego brak jest uzasadnia do podwyższenia obecnego progu
dochodów. Jak wynika bowiem z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego3, podczas
kształtowania prawa podatkowego podstawowy jest wymóg dostosowania
wymiaru podatku do zdolności podatkowej podatnika. Chodzi o to, by kształtując
system podatkowy, wyznaczyć zobowiązania podatkowe według indywidualnej
zdolności do płacenia podatku, tj. z uwzględnieniem sytuacji osobistej i
ekonomiczno-finansowej podatnika, co oznacza, że osoby o wyższych dochodach
powinny płacić większy podatek.
Obecne zasady, dotyczące ustalania wysokości podatku, respektują orzecznictwo
Trybunału Konstytucyjnego. Uwzględniają również stan finansów publicznych. Nie
można bowiem zapominać, że podatek PIT stanowi źródło dochodów publicznych
oraz, że Polska znajduje się w procedurze nadmiernego deficytu uruchomionej przez
Radę UE w lipcu 2024 r.
Wyjście z tej procedury wymaga od rządu realizacji planu naprawczego, którego
celem jest sprowadzenie deficytu finansów publicznych poniżej 3% PKB oraz
stabilizacja długu publicznego. Rada UE zaleciła Polsce realizację tego planu do
2028 roku.
Działaniem nierozważnym byłoby zatem podejmowanie inicjatyw ustawodawczych,
które nie sprzyjają realizacji tego celu. Za takie działanie w chwili obecnej należy
uznać podwyższenie progu dochodów z obecnych 120 000 zł, czyli obniżenie
obciążenia z tytułu podatku PIT dla osób o dochodach wyższych, niż przeciętne.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki/
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
3 Wyrok z dnia 28 października 2015 r. sygn. akt K 21/14.
-- 3 of 3 --