Interpelacja w sprawie metody kasowej PIT
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 15181
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie metody kasowej PIT
Zgłaszający: Krzysztof Tchórzewski
Data wpływu: 06-02-2026
W sierpniu 2024 roku rząd RP przyjął projekt ustawy umożliwiający wybór kasowego PIT. Zgodnie z projektem z rozwiązania mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy wykonują działalność wyłącznie samodzielnie, a ich przychody z tej działalności w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły kwoty odpowiadającej równowartości 1 mln zł.
Kasowy PIT zaczął obowiązywać od początku 2025 roku. Z podanych informacji wynika, że pod koniec 2025 roku w Centralnym Rejestrze Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP) odnotowano zaledwie 2,8 tysięcy podmiotów, które zadeklarowały tę metodę rozliczenia. Tymczasem Ministerstwo Finansów szacowało, że z kasowego PIT skorzysta ok. 2,3 mln podatników.
Oznacza to, że błąd w szacowaniu popełniony przez MF jest bardzo duży, co oznacza kolosalną skalę przeszacowania popytu na daną usługę.
W związku z powyższym proszę o informacje:
Czy powstały analizy dotyczące popełnionych przez MF błędów w szacowaniu na taką skalę?
Jakie podjęto działania, aby uniknąć takich błędów w przyszłości?
Podsekretarz stanu Jurand Drop
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 10 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Podaje wskaźniki procentowe (1)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (3)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
5405 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 19 lutego 2026 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 15181
Znak sprawy: DD2.054.2.2026
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z interpelacją nr 15181 Pana Posła Krzysztofa Tchórzewskiego w sprawie
metody kasowej PIT, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Kasowa metoda rozliczania przychodów i kosztów (tzw. kasowy PIT) weszła w życie
1 stycznia 2025 r. Metoda ta polega na możliwości płacenia podatku PIT przez
przedsiębiorcę dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wydany towar lub
wykonaną usługę oraz potrącanie kosztów uzyskania przychodów po zapłaceniu za
otrzymany towar lub wykonaną usługę. Po upływie 2 lat od wystawienia faktury
albo w dniu likwidacji działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest obowiązany
rozpoznać przychód, nawet jeżeli nie otrzyma od kontrahenta zapłaty.
Kasowy PIT jest skierowany do przedsiębiorców prowadzących działalność
w niewielkich rozmiarach w formie jednoosobowej działalności, o ograniczonej
wielkości osiąganych przychodów.
W projekcie ustawy1 wdrażającym kasowy PIT, w wersji skierowanej do
rozpatrzenia przez Sejm RP, limit przychodów warunkujący jego stosowanie został
określony na poziomie kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. W toku
prac parlamentarnych limit ten został zmieniony na 1 mln zł.
1 Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
niektórych innych ustaw – druk sejmowy nr 601.
-- 1 of 3 --
2/3
W OSR do projektu ustawy, na podstawie danych wynikających z rozliczenia
podatku PIT za 2022 r. wskazano, że 2,3 mln podatników uzyskało przychody
z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości, która będzie uprawniała do
wyboru kasowego PIT. Wskazano również, że w tej grupie są zarówno podatnicy
prowadzący działalność wyłącznie indywidualnie jak i w formie spółki, co oznacza że
potencjalna grupa, do której jest dedykowane to rozwiązanie będzie niższa.
Według stanu na koniec 2025 r. w Centralnym Rejestrze Podmiotów Krajowej
Ewidencji Podatników (CRP KEP) odnotowano 2,8 tys. podmiotów, które
zadeklarowały kasową metodę rozliczania przychodów i kosztów. Nie oznacza to
jednak, że w OSR do projektu ustawy wdrażającego kasowy PIT dokonano błędnego
oszacowania liczby podatników, którzy skorzystają z tej metody rozliczeń. W OSR
nie szacowano liczby podatników, którzy skorzystają z kasowego PIT. Wskazano
liczbę podatników określoną na podstawie danych z zeznań podatkowych za 2022 r.,
którzy z uwagi na wysokość przychodów będą uprawnieni do wyboru kasowego PIT.
Nieuzasadnione jest zatem twierdzenie, że „błąd w szacowaniu popełniony przez
MF jest bardzo duży, co oznacza kolosalną skalę przeszacowania popytu na daną
usługę.”.
Warto podkreślić, że kasowy PIT jest nowym rozwiązaniem. Ma ono charakter
fakultatywny, co oznacza, że wybór tego rozwiązania zależy od decyzji
przedsiębiorcy. To przedsiębiorca, składając stosowne oświadczenie, decyduje
o wyborze tego rozwiązania, mając jednocześnie na uwadze korzyści i obowiązki,
które wiążą się z jego stosowaniem.
Dotychczasowy, krótki okres funkcjonowania tego rozwiązania w podatku
dochodowym nie pozwala na pogłębioną analizę zainteresowania przedsiębiorców
tym rozwiązaniem. Taka analiza w kierunku stwierdzenia, czy zainteresowanie
kasowym PIT wśród przedsiębiorców wzrasta czy maleje, będzie możliwa dopiero
po kilku latach jego obowiązywania.
W celu zwiększenia kręgu przedsiębiorców uprawnionych do kasowego PIT, od
1 stycznia 2026 r. limit przychodów warunkujący stosowanie kasowej metody
rozliczania przychodów i kosztów został zwiększony z 1 mln zł do 2 mln zł. Jest to
realizacja postulatu deregulacyjnego zaproponowanego w ramach inicjatywy
społecznej SprawdzaMY. W ramach tej inicjatywy zauważono, że nowa metoda
rozliczania przychodów i kosztów jest adresowana do zbyt wąskiego kręgu
przedsiębiorców, z uwagi na obowiązujący limit przychodów w wysokości 1 mln zł,
który pozwala wybrać tę metodę. Uwzględniając zgłoszony postulat zdecydowano
o podwojeniu limitu do kwoty 2 mln zł.
Jak wynika z OSR do ustawy wdrażającej zmianę limitu2, według danych z rozliczenia
podatku PIT za 2024 r., 156 tysięcy podatników uzyskało przychody z pozarolniczej
działalności gospodarczej w skali roku powyżej kwoty 1 mln zł a nieprzekraczające
kwoty 2 mln zł, tj. 6% podatników wykazujących przychody z tego tytułu.
2 Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - druk sejmowy
nr 1838.
-- 2 of 3 --
3/3
Z OSR wynika także, że w tej grupie są zarówno podatnicy prowadzący działalność
wyłącznie indywidualnie, jak i w formie spółki, co oznacza że potencjalna grupa, do
której jest dedykowane to rozwiązanie będzie niższa. Również w tym przypadku,
liczba 156 tysięcy podatników nie oznacza podatników, którzy skorzystają
z kasowego PIT w związku ze zwiększeniem limitu z 1 mln zł do 2 mln zł, ale liczbę
podatników, którzy osiągnęli przychody w wysokości uprawniającej ich do
skorzystania z tej metody rozliczania przychodów i kosztów w związku ze
zwiększeniem tego limitu.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jurand Drop
podsekretarz stanu
w Ministerstwie Finansów
-- 3 of 3 --