Interpelacja w sprawie opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu otrzymanego z tytułu zapłaty należności wynikającej z pustej faktury
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 14582
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu otrzymanego z tytułu zapłaty należności wynikającej z pustej faktury
Zgłaszający: Krzysztof Habura, Łukasz Horbatowski, Marek Jan Chmielewski, Rafał Siemaszko, Dominik Jaśkowiec, Henryk Szopiński, Bartosz Zawieja
Data wpływu: 12-01-2026
Szanowny Panie Ministrze,
wątpliwość przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą budzi kwestia rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu czy to w podatku dochodowym od osób prawnych, czy to w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wystawienia pustej faktury. Stanowiska organów podatkowych w tym zakresie są rozbieżne, co wynika z niejednolitej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, którą przedstawiam w dalszej części interpelacji. Niekiedy zdarza się, że podatnik w sposób zamierzony wystawia pustą fakturę, uczestnicząc w przestępczym procederze o charakterze karuzeli vatowskiej, albo też przyjmuje pustą fakturę, która nie odzwierciedla rzeczywistego zdarzenia gospodarczego, chcąc uzyskać fikcyjny koszt, aby pomniejszyć podstawę opodatkowania, a przez to zapłacić pomniejszony podatek dochodowy.
O ile w orzecznictwie nie ma wątpliwości prawnej, że wydatek udokumentowany pustą fakturą nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, a przez to wydatek taki nie pomniejsza podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w podatku dochodowym od osób prawnych, czego przykładem jest choćby wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 2.12.2025 r. (I SA/Rz 433/25, CBOSA), zgodnie z którym „Stosownie do art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby wydatek został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi więc spełnić łącznie następujące warunki: pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów (zachowania/zabezpieczenia źródła przychodu), ewentualnie mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów, być definitywny (faktyczny), zostać właściwie udokumentowany (zob. np. wyrok NSA z dnia 7 sierpnia 2025 r., sygn. akt II FSK 739/23). Zwrot »koszty poniesione« oznacza, że ustawodawca w kategorii kosztu podatkowego ujmuje tylko te wydatki, które rzeczywiście zostały poniesione przez podatnika na rzecz ujawnionego kontrahenta, mające przy tym charakter ostateczny. Podatnik powinien więc wykazać nie tylko, że koszt został poniesiony, ale również, że został poniesiony w celu uzyskania przychodów. Ustalenie, że faktury nie dokumentują rzeczywistych transakcji, jest wystarczające do uznania, że wynikające z nich kwoty nie mogą być uznane za koszt podatkowy. Należy również podkreślić, że z punktu widzenia normy wynikającej z art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f. bez znaczenia jest to, czy podatnik w sposób zawiniony (np. na skutek braku dbałości o własne interesy gospodarcze bądź w sposób całkiem świadomy), czy też niezawiniony dokonuje rozliczenia kosztów uzyskania przychodów na podstawie nierzetelnych faktur. Wymóg należytego udokumentowania kosztów uzyskania przychodów wynika nadto wprost z przepisów art. 24 ust.1 i art. 24a u.p.d.o.f. Ponadto w myśl § 11 rozporządzenia w sprawie p.k.p.r. podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy. Za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi. Księgę uważa się za rzetelną, jeżeli dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty. Niewątpliwie zatem nie mogą stanowić podstawy zapisów w księdze rachunkowej takie dowody księgowe, które nie są zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, gdyż w istocie opisują zdarzenia fikcyjne, a nie rzeczywiste. Rzetelnym dowodem księgowym stwierdzającym fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem, w tym na poniesienie wydatku zaliczonego do kosztów uzyskania przychodów, jest dowód wystawiony nie tylko przez podmiot rzeczywiście istniejący, ale również dowód, w którym to ten podmiot był stroną realnej transakcji, tj. uczestniczył w operacji gospodarczej, której dowód ten dotyczy, w sposób zgody z rzeczywistością. Dowód niespełniający tych kryteriów, jako niewiarygodny, nie może stanowić podstawy zapisów w księdze podatkowej, a tym samym nie może być dowodem poniesienia kosztu”.
W podobnym tonie wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 7.08.2025 r. (II FSK 739/23, CBOSA), stanowiąc, że: „Zgodnie z art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Oznacza to, że aby wydatek został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi spełnić łącznie następujące warunki: pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów (zachowania/zabezpieczenia źródła przychodu), ewentualnie mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów, być definitywny (faktyczny), zostać właściwie udokumentowany. Odnosząc powyższe uwagi do stanu faktycznego ustalonego w sprawie, zauważyć należy, że »wydatki« udokumentowane spornymi fakturami nie miały związku z prowadzoną przez skarżącą legalną działalnością gospodarczą, stanowiły jeden z elementów działań mających na celu ukrycie przestępczego procederu J. W. i K. B., miały więc nierzetelny charakter. Taki charakter tych faktur wynikał także z tego, że K.B. występujący pod firmą B. A.F. żadnej działalności gospodarczej nie wykonywał, siłą rzeczy więc nie świadczył na rzecz skarżącego żadnych usług, których efektem miała być wypłacona prowizja. Co najmniej wątpliwe jest ponoszenie wydatków udokumentowanych spornymi fakturami, skoro środki na ich uregulowanie pochodziły od J.W., które następnie wracały do niej samej w postaci prowizji wypłaconej przez skarżącą na konto B. A.F. W ocenie Naczelnego Sąd Administracyjnego omawiane wydatki zasadnie zostały zatem zakwestionowane przez organ podatkowy i sąd pierwszej instancji”.
W orzecznictwie i piśmiennictwie wątpliwa pozostaje kwalifikacja przychodu uzyskanego z tytułu fikcyjnie wystawionej faktury, np. w ramach mechanizmu karuzeli vatowskiej do przychodów podatkowych firmy, która faktury te wystawia i otrzymuje z ich tytułu płatności za realizacje transakcji, które nigdy nie miały miejsca.
Część sądów administracyjnych uznaje, że wpłaty dokonywane z tytułu pustych faktur stanowią przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym i powodującym przyrost w majątku podatnika, a zatem stanowią przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f., który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo podatkiem dochodowym od osób prawnych, w zależności od prawnej formy prowadzenia działalności gospodarczej przez oszukańczą firmę.
Z kolei pozostała część składów sądzących w sądach administracyjnych uznaje zgoła odmiennie, a mianowicie, że z tytułu wystawienia pustej faktury nie powstaje przychód należny, ponieważ jej wystawienie nie jest związane z powstaniem wierzytelności, a jedynie wynika z fikcji, która firmie wystawiającej fakturę, a zarazem osiągającej przychód, miała dać nielegalną korzyść podatkową w innym podatku, najczęściej w podatku VAT. Przykładem takiego orzeczenia jest wyrok WSA w Opolu z dnia 18.10.2013 r. (I SA/Op 479/13, CBOSA), zgodnie z którym: „1. Odnośnie do przychodów wskazać należy, że fikcyjność transakcji wymienionych w zakwestionowanych fakturach nie powoduje uznania ich za nielegalne i sprzeczne z przepisami prawa i jako takie niepodlegające opodatkowaniu. Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. przez czynności niemogące być przedmiotem prawnie skutecznej umowy należy rozumieć przede wszystkim te czynności, które są przez prawo zakazane. Przepis ten stanowi generalną zasadę, zgodnie z którą przychody wynikające z zachowań, które w żadnych warunkach i okolicznościach nie mogą zostać zaakceptowane przez obowiązujący porządek prawny, nie podlegają opodatkowaniu. 2. Wyłączenie z opodatkowania czynności społecznie niepożądanych należy uznać za uzasadnione przede wszystkim wówczas, gdy odnosi się to do czynów zabronionych, spenalizowanych w przepisach karnych. Przyjęcie bowiem opodatkowania takich czynów oznaczałoby, że państwo z jednej strony potępia tego rodzaju zachowanie, uznając je za czyny przestępcze, z drugiej natomiast strony opodatkowuje je, a tym samym czerpie z nich zyski”.
W podobny sposób wypowiedział się także NSA w wyroku z dnia 6.09.2002 r. (I SA/Ka 1234/01, niepubl.), w którym sąd stwierdził, że: „Przepis art. 2 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. oznacza, iż nie pobiera się podatku od przychodów pochodzących z działalności zakazanej przez prawo (np. pochodzących z przestępstwa) lub moralnie nagannej (sprzecznej z dobrymi obyczajami). Nie ma natomiast przeszkód w opodatkowaniu przychodów osiąganych w wyniku działań naruszających obowiązujący porządek prawny, np. gdy przekazano na rzecz spółki wpłatę na podstawie nieważnej umowy pożyczki czy w sytuacji osiągania dochodów z działalności wymagającej koncesji, bez uprzedniego uzyskania koncesji”.
Ostatnio przywołany pogląd sądowy aprobują nadto przedstawiciele piśmiennictwa podatkowego, m.in. dr W. Dmoch w komentarzu z roku 2025 do art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, System Informacji Prawnej Legalis, czy też doradca podatkowy Andrzej Łukieńczuk z Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy w artykule pt. „Czy z tytułu wystawienia pustej faktury należy rozpoznać przychód należny?”.
W związku z powyższym należałoby postulować, aby przy najbliższej nowelizacji:
- ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w dotychczasowym art. 10 ust. 1, który dotyczy źródeł przychodów, dodać pkt 10 w brzmieniu: „należność uzyskana z tytułu wystawienia faktury, która nie odzwierciedla rzeczywistego zdarzenia gospodarczego”, oraz
- ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dotychczasowym art. 12 ust. 1, który wymienia źródła przychodów, dodać pkt 16 w brzmieniu: „należność uzyskana z tytułu wystawienia faktury, która nie odzwierciedla rzeczywistego zdarzenia gospodarczego”.
Postulowane zmiany doprowadzą do uszczelnienia systemu podatkowego, w tym zwiększą przychody Skarbu Państwa oraz wyeliminują istniejące wątpliwości prawne.
Należy przyjąć, że opisane zagadnienia odnoszą się do kwalifikacji prawnej zdarzeń gospodarczych na gruncie przepisów prawa podatkowego, przy jednoczesnym przyjęciu za pewnik, że przedsiębiorca, który wystawi pustą fakturę, poniesie odpowiedzialność na gruncie przepisów Kodeksu karnego czy też Kodeksu karnego skarbowego.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:
Czy Pan Minister dostrzega konieczność i czy są prowadzone w resorcie finansów prace mające na celu znowelizowanie przepisów: art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tak aby opodatkować przychody uzyskane przez przedsiębiorców z tytułu otrzymania zapłaty należności wynikającej z pustej faktury?
Proszę o udzielenie odpowiedzi na powyższe pytanie w możliwie najkrótszym terminie, zgodnie z zasadami dotyczącymi interpelacji i zapytań poselskich.
Z wyrazami szacunku
Krzysztof Habura
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (6)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
7242 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 30 stycznia 2026 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 14582
Znak sprawy: DD2.054.1.2026
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z interpelacją nr 14582 Pana Posła Krzysztofa Habury i grupy posłów
w sprawie opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych oraz
w podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu otrzymanego z tytułu
zapłaty należności wynikającej z pustej faktury, uprzejmie proszę o przyjęcie
następujących wyjaśnień.
Puste faktury to faktury, które nie są zgodne z rzeczywistym stanem faktycznym.
Dokumentują fikcyjną sprzedaż towaru lub usługi, czyli dokumentują zdarzenia,
które w rzeczywistości nie zostały wykonane.
Na gruncie przepisów o podatku dochodowym nie obowiązują szczególne regulacje
dotyczące należności wynikających z tzw. pustych faktur. Należności wynikające
z takich faktur należy zatem rozpatrywać na ogólnych zasadach dotyczących
przychodów objętych podatkiem dochodowym.
W podatku PIT nie ma przepisów, które wprost wyłączają z opodatkowania
należności wynikające z tzw. pustych faktur. Wprawdzie, na podstawie art. 2 ust. 1
pkt 4 ustawy PIT1, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów wynikających
z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, to
jednocześnie ustawa ta w art. 2 ust. 6, wprowadza domniemanie, zgodnie z którym,
w przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że przychody pochodzą
z czynności, które mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Warto
również podkreślić, że w nauce prawa i orzecznictwie uznaje się, że czynności nie
1 Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r.
poz. 163, z późn. zm.).
-- 1 of 3 --
2/3
mogące być przedmiotem prawnie skutecznej umowy to takie, które w ogóle nie
mogą być przedmiotem skutecznej umowy. Podkreśla się, że chodzi o takie
czynności, które „nie mogą być nawet hipotetycznym przedmiotem stosunku
cywilnoprawnego. Tak więc chodzi o zachowania, które w żadnej sytuacji i w żadnych
warunkach, jakie przepisy prawa przewidują dla zawarcia wolnej od wad i korzystającej
z ochrony prawnej umowy, nie mogą być przedmiotem stosunku prawnego” (wyrok WSA
w Łodzi z 16 września 2010 r., I SA/Łd 472/10). Podobnie uznał Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Opolu w wyroku z 14 lipca 2010 r., I SA/Op 149/10,
stwierdzając, że „Przez czynności nie mogące być przedmiotem prawnie skutecznej
umowy należy rozumieć przede wszystkim te czynności, które są przez prawo zakazane,
nie można się bowiem skutecznie zobowiązać do czynności, która jest wyraźnie zakazana
przez prawo”.
Należności wynikające z tzw. pustych faktur należy rozpatrywać w kontekście
obowiązującej na gruncie ustawy PIT zasady powszechności opodatkowania.
Wyrazem tej zasady jest art. 9 ust. 1 ustawy PIT2, zgodnie z którym opodatkowaniu
podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem
dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na
podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl tej zasady przychodami podatkowymi mogą być również należności
wynikające z tzw. pustych faktur. Zgodnie z ogólną definicją przychodów, o której
mowa w art. 11 ust. 1 ustawy PIT, przychodami, z zastrzeżeniem m. in. przychodów
z działalności gospodarczej, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika
w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych
świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Otrzymane przez podatnika
pieniądze stanowią zatem przychód podatkowy.
W przypadku działalności gospodarczej za przychody uważa się kwoty należne,
choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych
towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży
towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej
sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług
(art. 14 ust. 1 ustawy PIT).
Należności z tzw. pustych faktur nie są również w szczególny sposób traktowane na
gruncie ustawy CIT3. W treści art. 12 ust. 1 ustawy CIT ustawodawca wskazał
przykładowe kategorie pożytków, których otrzymanie kreuje przychód podatkowy.
Są nimi w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również
różnice kursowe, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze, w tym wartość
rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie oraz wartość
innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Co do zasady zatem
pieniądze uzyskane przez podatnika podatku CIT stanowią przychód podatkowy.
Ponadto stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy CIT, za przychody związane
z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte
2 Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2025 r.
poz. 163, z późn. zm.).
3 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2025 r.
poz. 278, z późn. zm.).
-- 2 of 3 --
3/3
w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, uważa
się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po
wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Przy czym, o zaliczeniu danego przysporzenia do przychodów podatnika podatku
CIT decyduje jego definitywny charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny
faktycznie powiększa ono aktywa podmiotu. Może być nim zatem, co do zasady,
każde przysporzenie majątkowe podatnika, o ile nie zostało wyłączone
z przychodów podatkowych na mocy art. 12 ust. 4 ustawy CIT.
W podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są zatem zarówno
otrzymane pieniądze, jak też przychody należne.
Reasumując, w kontekście postawionego zagadnienia dotyczącego przychodów
uzyskiwanych z tytułu zapłaty należności wynikających z tzw. pustych faktur, warto
podkreślić, że ocena skutków podatkowych danego zdarzenia nie może być
dokonywana in abstracto. Konieczne jest bowiem oparcie się na konkretnych
okolicznościach danej indywidualnej sprawy, przy uwzględnieniu wszystkich
uwarunkowań mogących mieć wpływ na obowiązek w podatku dochodowym. Tylko
w takim przypadku jest możliwe ostateczne przesądzenie, czy otrzymane przez
podatnika należności, w tym również wynikające z tzw. pustych faktur, powinny być
opodatkowane podatkiem dochodowym, a jeżeli tak, to według jakich zasad i w jakiej
wysokości.
W świetle powyższych wyjaśnień uprzejmie informuję, że obecnie MF nie prowadzi
prac w kierunku postulowanym w interpelacji tj. uregulowania wprost kwestii
podatkowego traktowania należności wynikających z tzw. pustych faktur.
W szczególności nie wpływały do resortu żadne sygnały od organów KAS dotyczące
problemów powstałych w toku prowadzonych kontroli podatkowych i kontroli
celno-skarbowych związanych z rozliczaniem podatku PIT oraz podatku CIT
w omawianym zakresie.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
-- 3 of 3 --