Interpelacja w sprawie stosowania przepisów o podatku minimalnym
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 12805
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie stosowania przepisów o podatku minimalnym
Zgłaszający: Grzegorz Gaża
Data wpływu: 09-10-2025
Szanowny Panie Ministrze,
podatnicy zwracają uwagę na liczne wątpliwości interpretacyjne związane ze stosowaniem przepisów regulujących podatek minimalny obejmujący spółki oraz podatkowe grupy kapitałowe. Relatywnie krótki okres funkcjonowania wspomnianych regulacji nie pozwolił na wykształcenie się jednolitej praktyki interpretacyjnej. Pojawiające się spory w zakresie interpretacji przepisów winny zostać niezwłocznie rozstrzygnięte.
Mając na względzie powyższe, pragnę skierować do Pana Ministra następujące pytania:
1. Czy wyliczając udział dochodów w przychodzie zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uwzględniać także dochody i przychody objęte zwolnieniem przedmiotowym?
2. Czy pomniejszenia podstawy opodatkowania unormowane w art. 24ca ust. 10 znajdują zastosowanie także do podstawy opodatkowania ustalonej w sposób uproszczony na podstawie art. 24ca ust. 3a?
3. Czy pomniejszenie podatku minimalnego określone w art. 24ca ust. 12 obejmuje także podatek opłacany od dochodów z zysków kapitałowych?
4. Czy stosując art. 24ca ust. 13, należy w pierwszej kolejności pomniejszyć podatek opłacany na podstawie art. 19 o nieodliczony podatek minimalny z lat ubiegłych a następnie o tak pomniejszony podatek obniżyć kwotę podatku minimalnego z bieżącego roku, czy też właściwy jest jakiś inny sposób stosowania art. 24ca ust. 13?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (3)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (1)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4121 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 26 listopada 2025 roku
Sprawa: Interpelacja nr 12805 w sprawie stosowania przepisów o podatku
minimalnym
Znak sprawy: DD6.054.14.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Włodzimierz Czarzasty
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Odpowiedź na interpelację nr 12805 w sprawie minimalnego CIT
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 12805, wniesioną przez Pana posła Grzegorza
Gażę, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Ad 1. Stosownie do art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, tzw. minimalnemu CIT
podlegają spółki, będące podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1, oraz podatkowe
grupy kapitałowe, które w roku podatkowym osiągnęły udział dochodów ze źródła
przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1
albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych, w wysokości nie
większej niż 2%.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania CIT jest dochód
ustalany poprzez zsumowanie dochodu z zysków kapitałowych oraz dochodu
operacyjnego (z innych źródeł). Na mocy art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy CIT, przy ustalaniu
dochodu, o którym mowa w ust. 1, będącego postawą opodatkowania, nie
uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych w Polsce lub za
granicą, jeśli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu CIT albo są wolne
od podatku.
W konsekwencji, dla celów obliczenia udziału dochodów w przychodzie na mocy art.
24ca ust. 1 ustawy CIT nie uwzględnia się dochodów/przychodów zwolnionych
przedmiotowo.
Ad 2. Jak wynika z art. 24ca ust. 10 ustawy o CIT, podstawa opodatkowania podlega
pomniejszeniu o:
-- 1 of 2 --
2/2
1) wartość odliczeń zmniejszających w roku podatkowym podstawę
opodatkowania, o której mowa w art. 18 (z określonym wyłączeniem);
2) przychody, które są uwzględniane przy obliczaniu dochodu zwolnionego z
podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, u podatnika, który w roku
podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych określonych w tych
przepisach;
3) przychody, o których mowa w ust. 2.
W świetle brzmienia art. 24ca ust. 10 ustawy o CIT, wskazane pomniejszenia są
stosowane zarówno do podstawy opodatkowania ustalonej na podstawie art. 24ca
ust. 3 (podstawowa metoda kalkulacji), jak i do podstawy opodatkowania ustalonej
na podstawie art. 24ca ust. 3a ustawy o CIT (alternatywna metoda kalkulacji).
Ad 3. Na mocy art. 24ca ust. 12 ustawy o CIT, podatnicy pomniejszają kwotę
minimalnego CIT podlegającą wpłacie o należny za ten sam rok podatkowy podatek
obliczony zgodnie z art. 19. Z kolei, na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, podatek
(z określonymi zastrzeżeniami) wynosi 19% (stawka podstawowa) albo 9% (stawka
obniżona w określonych przypadkach). A zatem, na gruncie brzmienia w/w
przepisów, podatnicy pomniejszają minimalny CIT o „zwykły” CIT przypadający
również na podstawę opodatkowania w części dochodu osiągniętego z zysków
kapitałowych.
Ad 4. W przypadku, gdy w danym roku podatkowym należny podatek obliczony
zgodnie z art. 19 jest niższy od należnego za ten rok minimalnego CIT, różnica między
wartościami tych podatków podlega w przyszłości odliczeniu od „zwykłego” CIT. Na
mocy art. 24ca ust. 13 ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym
mowa w art. 27 ust. 1, za kolejno następujące po sobie 3 lata podatkowe następujące
bezpośrednio po roku, za który podatnik wpłacił minimalny CIT. Minimalny CIT
zapłacony w trzech ostatnich latach podatkowych i podlegający odliczeniu w danym
roku podatkowym, podlega wykazaniu w zeznaniu CIT-8 i może obniżyć „zwykły”
CIT należny za dany rok. Przy czym, podatnik dokonując obliczenia zobowiązania
podatkowego za dany rok podatkowy z tytułu CIT, jak wskazano powyżej, oblicza
minimalny CIT poprzez zmniejszenie należnego minimalnego CIT o należny podatek
dochodowy na podstawie art. 19 ustawy o CIT.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
-- 2 of 2 --