Interpelacja w sprawie opodatkowania dyspozycji związanych z zyskiem podatników osiągniętym w ramach ryczałtu od dochodów spółek
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 12304
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie opodatkowania dyspozycji związanych z zyskiem podatników osiągniętym w ramach ryczałtu od dochodów spółek
Zgłaszający: Grzegorz Gaża
Data wpływu: 16-09-2025
Szanowny Panie Ministrze!
Ryczałt od dochodów spółek stał się powszechnie stosowaną formą opodatkowania. Objaśnienia przygotowane dla podatników rozliczających się we wspomniany sposób, choć okazały się bardzo cennym źródłem informacji, to nie rozwiewają wszystkich wątpliwości interpretacyjnych. Stan niepewności w zakresie stosowania przepisów podatkowych należy możliwie szybko usunąć, tak aby podatnicy zyskali pewność, że prawidłowo wywiązują się z ciążących na ich obowiązków.
Mając na względzie powyższe, pragnę skierować do Pana Ministra następujące pytania:
1. Czy podatnik, który zmienił formę opodatkowania z ryczałtu od dochodów spółek na zasady ogólne i w pierwszym roku opodatkowania na zasadach ogólnych podjął uchwałę o przekazaniu na kapitał zapasowy zysku wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, może w zakresie tego zysku skorzystać z prawa rozliczenia kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15cb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2. Czy podatnik, który zakończył opodatkowanie ryczałtem i zdecydował o odprowadzeniu podatku od nierozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto na podstawie art. 28r ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odraczając tym samym obowiązek podatkowy, a następnie zdecyduje o przeznaczeniu tego zysku na pokrycie start w latach, w których obowiązującą go formą opodatkowania był ryczałt od dochodów spółek, oraz w latach, w których odprowadzał podatek dochodowy na zasadach ogólnych, będzie zobligowany na podstawie tak podjętej uchwały do zapłaty podatku na podstawie przywołanego art. 28 r ust. 3? Czy będzie miało znaczenie, jaka forma opodatkowania miała zastosowanie w latach podatkowych, za które pokrywana będzie strata?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (3)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
7112 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 11 października 2025 roku
Sprawa: Interpelacja nr 12304 Poseł Grzegorz Gaża w sprawie
opodatkowania dyspozycji związanych z zyskiem podatników
osiągniętym w ramach ryczałtu od dochodów spółek
Znak sprawy: DD8.054.8.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Szanowny Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 12304 Pana Posła Grzegorza Gaży z dnia 22
września 2025 r. w sprawie opodatkowania dyspozycji związanych z zyskiem
podatników osiągniętym w ramach ryczałtu od dochodów spółek, przedstawiam
następujące wyjaśnienia w sprawie.
Pierwsze pytanie przedstawione w interpelacji przez Pana Posła dotyczy możliwości
skorzystania z prawa rozliczenia kosztów uzyskania przychodów na podstawie art.
15cb ustawy o CIT1 w przypadku podatnika, który zmienił formę opodatkowania
z ryczałtu od dochodów spółek na zasady ogólne i w pierwszym roku opodatkowania
na zasadach ogólnych podjął uchwalę o przekazaniu na kapitał zapasowy zysku
wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Regulacja art. 15cb ustawy CIT przewiduje możliwość zaliczenia do kosztów
uzyskania przychodów hipotetycznych kosztów pozyskania kapitału zewnętrznego,
w przypadku gdy źródłem finansowania spółki są dopłaty wnoszone przez
wspólników lub tzw. zyski zatrzymane. Celem tego przepisu jest zachęcenie
podatników podatku dochodowego od osób prawnych do zatrzymywania zysków
w miejsce ich wypłaty w formie dywidendy lub finansowania działalności za pomocą
dopłat, zmniejszając tym samym finansowanie działalności podatnika poprzez
uzyskanie finansowania zewnętrznego.
Jak bowiem wynika z art. 15cb ust. 1 ustawy CIT, spółka - podatnik podatku
dochodowego od osób prawnych – może rozpoznać koszt uzyskania przychodu
w kwocie odpowiadającej iloczynowi stopy referencyjnej Narodowego Banku
1 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz. U. z 2025
r. poz. 278 z późn. zm.
-- 1 of 3 --
2/3
Polskiego obowiązującej w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok
podatkowy powiększonej o 1 punkt procentowy oraz kwoty:
zysku przekazanego na kapitał rezerwowy lub zapasowy spółki lub
dopłaty wniesionej do spółki w trybie i na zasadach określonych
w odrębnych przepisach
Przy czym łączna kwota kosztów uzyskania przychodów odliczona w roku
podatkowym nie może przekroczyć kwoty 250 000 zł. Koszt uzyskania przychodu
w takiej wysokości przysługuje w roku podwyższenia kapitału rezerwowego lub
zapasowego lub wniesienia dopłaty oraz w kolejnych dwóch bezpośrednio po sobie
następujących latach podatkowych.
Jednocześnie unormowanie to zawiera pewne ograniczenia - nie jest możliwe
zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu zysku i dopłaty przeznaczonej na
pokrycie straty bilansowej.
Ponadto warunkiem rozpoznania omawianego kosztu jest niedokonywanie przez
spółkę wypłaty „zatrzymanego” zysku lub zwrotu dopłaty wcześniej niż po upływie
3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym została podjęta uchwała
o zatrzymaniu zysku w spółce albo dopłata ta została wniesiona do spółki.
Ponadto zasad w zakresie odliczenia tzw. hipotetycznych odsetek nie stosuje się
w przypadku, gdy podatnik lub podmiot z nim powiązany w rozumieniu art. 11a ust.
1 pkt 4 ustawy CIT dokonał czynności prawnej albo powiązanych czynności
prawnych bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, głównie w celu uznania
wskazanej kwoty za koszt uzyskania przychodów. Do uzasadnionych przyczyn
ekonomicznych nie zalicza się, w szczególności, przypadku gdy korzyść uzyskana
w roku podatkowym lub w latach następnych wynika z zaliczenia do kosztów
uzyskania przychodów.
W świetle powyższego podatnik, którego dotyczy pytanie, jeżeli spełni warunki
zawarte w art. 15cb ustawy CIT i jednocześnie jego działania będą wynikały
z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, będzie miał co do zasady możliwość
rozpoznania kosztu uzyskania przychodów w kwotach wskazanych powyżej
w stosunku do zysku wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem od
dochodów spółek, w roku podatkowym, w którym zysk ten został przekazany na
kapitał zapasowy lub rezerwowy spółki.
Drugie pytanie Pana Posła dotyczyło obowiązku zapłaty należnego ryczałtu od
rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto w przypadku, gdy podatnik
zdecydował się na jego rozliczenie zgodnie z art. 28r ust. 3 ustawy CIT i po
zakończeniu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zdecydował się na
pokrycie strat z zysku wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem od
dochodów spółek. Wątpliwości zgłoszone przez Pana Posła dotyczyły
w szczególności tego, czy na obowiązek zapłaty podatku będzie miało znaczenie
z jakiego okresu pochodzi pokrywana strata, tj. z okresu opodatkowania ryczałtem
od dochodów spółek albo okresu opodatkowania na zasadach klasycznych.
W tym aspekcie kluczowa jest definicja legalna rozdysponowanego dochodu z tytułu
zysku netto przedstawiona w art. 28c pkt 5 ustawy CIT. Zgodnie z powyższym
rozdysponowanym dochodem z tytułu zysku netto jest część dochodu z tytułu
zysku netto, która została przeznaczona do dystrybucji w jakiejkolwiek formie,
-- 2 of 3 --
3/3
w tym do wypłaty wspólnikom, na pokrycie strat powstałych w okresie innym niż
okres opodatkowania ryczałtem, na wypłatę wynagrodzeń związanych z udziałami,
na podwyższenie kapitału zakładowego.
Mając na uwadze definicję legalną rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto
bezspornym pozostaje obowiązek zapłaty należnego ryczałtu od
rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto przez podatnika, który
zdecydował się go rozliczyć na zasadach określonych w art. 28r ust. 3 ustawy CIT
i po zakończeniu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zdecydował się na
pokrycie strat poniesionych w okresie opodatkowania na zasadach klasycznych
z zysku wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że definicja z art. 28c pkt 5 ustawy CIT
wymienia przykładowe formy dystrybucji zysku w jakiejkolwiek formie. Pokrycie po
zakończeniu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek strat poniesionych
w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z zysku wypracowanego
w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek niewątpliwie jest
przeznaczeniem zysku netto do dystrybucji w jakiejkolwiek formie. W związku
z powyższym takie zdarzenie również będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty
należnego ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto.
Podsumowując, w przypadku podatnika, który zdecydował się na rozliczenie
ryczałtu należnego od dochodu z tytułu zysku netto zgodnie z art. 28r ust. 3 ustawy
CIT, pokrycie straty z zysku wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem
od dochodów spółek będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty ryczałtu,
niezależnie od tego z jakiego okresu pochodzi pokrywana strata.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
-- 3 of 3 --