Interpelacja w sprawie stosowania znowelizowanych przepisów w kontekście samochodów użytkowanych na podstawie najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej przed 1 stycznia 2026 roku
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 12100
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie stosowania znowelizowanych przepisów w kontekście samochodów użytkowanych na podstawie najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej przed 1 stycznia 2026 roku
Zgłaszający: Sławomir Mentzen
Data wpływu: 03-09-2025
Szanowny Panie Ministrze,
zwracam się do Pana z interpelacją poselską w sprawie wątpliwości związanych ze stosowaniem od 1 stycznia 2026 r. zmienionych przepisów art. 23 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 47 ustawy o PIT, które obniżają limit odpisów amortyzacyjnych od samochodów osobowych oraz limit zaliczania w koszty opłat leasingowych z dotychczasowych 150 000 zł do 100 000 zł.
Jak wiadomo, zgodnie z ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw od przyszłego roku dla samochodów o emisji CO2 równej lub przekraczającej 50 g/km limit ten zostaje obniżony z dotychczasowych 150 000 zł do 100 000 zł.
Zgodnie z art. 30 ww. ustawy zmieniającej: „Do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnika przed dniem wejścia w życie art. 23 ust. 1 pkt 4 i 47a oraz ust. 5e ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, i art. 16 ust. 1 pkt 4 i 49a oraz ust. 5e ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 3 i art. 4, w brzmieniu dotychczasowym.“
Z przepisu tego wynika, że do samochodów zakupionych na własność/współwłasność i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r. nadal stosowany będzie dotychczasowy limit 150 000 zł.
Problematyczne pozostaje jednak ustalenie, czy z tej preferencji mogą skorzystać również samochody użytkowane na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu zawartych przed 1 stycznia 2026 r. Wykładnia literalna ww. przepisu ustawy zmieniającej może na to wskazywać, lecz wprowadzenie do obrotu prawnego takiej regulacji jest niezgodne z zasadą równości wynikającą bezpośrednio z art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Trybunał Konstytucyjny w swoim orzecznictwie wyraża pogląd, że konstytucyjna zasada równości wobec prawa polega na tym, że wszystkie podmioty prawa, charakteryzujące się daną cechą istotną (relewantną) w równym stopniu, mają być traktowane równo. Nie ma bowiem żadnej logicznej przyczyny, by różnicować podatników, którzy nabywają samochody i wprowadzają je do ewidencji środków trwałych od tych, którzy decydują się na skorzystanie z usług najmu, dzierżawy lub leasingu operacyjnego auta.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
1. Czy samochody osobowe użytkowane na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu zawartych przed 1 stycznia 2026 r. będą mogły korzystać z dotychczasowego limitu 150 000 zł, czy też od 1 stycznia 2026 r. zastosowanie znajdzie wobec nich nowy limit 100 000 zł?
2. Czy w przypadku odpowiedzi potwierdzającej konieczność stosowania niższego limitu na pytanie nr 1 Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić zmiany w tym zakresie do ustawy zmieniającej, aby uniknąć zbędnego różnicowania skutków podatkowych przy samochodach użytkowanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu względem samochodów zakupionych na własność/współwłasność i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych?
Z wyrazami szacunku
Sławomir Mentzen
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (11)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4846 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 17 września 2025 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację nr 12100
Znak sprawy: DD2.054.16.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z interpelacją nr 12100 Pana Posła Sławomira Mentzena w sprawie
stosowania znowelizowanych przepisów w kontekście samochodów użytkowanych
na podstawie najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, zawartej
przed 1 stycznia 2026 roku, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach
alternatywnych oraz niektórych innych ustaw1 wprowadziła zmiany w zakresie limitu
wydatków na samochód osobowy zaliczanych do kosztów podatkowych poprzez
odpisy amortyzacyjne, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.
Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami limit wysokości odpisów amortyzacyjnych
będzie uzależniony od wielkości emisji przez samochód osobowy dwutlenku węgla
(CO2). Limit 150 000 zł znajdzie zastosowanie do odpisów amortyzacyjnych, jeżeli
emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego będzie wynosiła mniej niż
50g na kilometr. Jeżeli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego
będzie równa lub wyższa niż 50g na kilometr, limit odpisów amortyzacyjnych będzie
wynosił 100 000 zł. Na niezmienionym poziomie w wysokości 225 000 zł pozostanie
natomiast limit odpisów amortyzacyjnych dla samochodów osobowych będących
pojazdami elektrycznymi oraz samochodów osobowych napędzanych wodorem
(art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy PIT2). Analogiczne limity znajdą zastosowanie do
dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, umowy
najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze (art. 23 ust. 1 pkt 47a
ustawy PIT).
Nowe regulacje znajdą zastosowanie do pojazdów wprowadzonych do ewidencji
środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podatnika od
1 Dz. U. z 2021 r. poz. 2269, z późn. zm.
2 Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163,
z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r.
-- 1 of 2 --
2/2
1 stycznia 2026 r. Do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji przed
1 stycznia 2026 r. będą miały zastosowanie dotychczasowe regulacje3.
W odniesieniu do pojazdów niespełniających nowych warunków emisyjnych
zapewniono możliwość stosowania dotychczasowych limitów, ale tylko wówczas,
gdy pojazdy zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych podatnika do końca 2025 r. Samochody osobowe
używane w prowadzonej działalności na podstawie umowy leasingu operacyjnego,
umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, nie są
ujmowane w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
podatnika. Z tego względu do samochodów osobowych używanych w prowadzonej
działalności na podstawie takich umów, od 1 stycznia 2026 r., będą miały
zastosowanie nowe limity, w tym niższy limit w wysokości 100 000 zł, nawet jeżeli
takie umowy zostały zawarte przed tym dniem.
Warto podkreślić, że przedmiotowe zmiany w przepisach o podatku dochodowym
wynikały z inicjatywy ówczesnego Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Ich cel wiązał
się z realizacją polityki, za którą odpowiadał ten resort, zmierzającej w szczególności
do stopniowego zastępowania środków transportu o wysokiej emisji gazów
cieplarnianych środkami transportu zero- lub niskoemisyjnymi.
Należy zauważyć, iż ustawodawca zastosował w omawianym przypadku wyjątkowo
długi, bo aż czteroletni, okres na wejście nowych przepisów w życie (vacatio legis).
W przypadku umów leasingu, umowy najmu, dzierżawy oraz umów o podobnym
charakterze, tj., umów, które nie wiążą stron na zasadach pozwalających umieszczać
je w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
użytkownika, przyjęto, że okres czteroletni jest wystarczający do tego, aby
podatnicy podejmowali działania ze świadomością zmieniającej się sytuacji
prawnopodatkowej, która pozwoli im ułożyć swoje interesy w sposób dla nich
najkorzystniejszy z możliwych.
Końcowo uprzejmie informuję, że nie prowadzimy prac mających na celu
umożliwienie stosowania dotychczasowych limitów w odniesieniu do samochodów
używanych w działalności na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub
innych umów o podobnym charakterze, zawartych przez 1 stycznia 2026 r.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
3 Art. 30 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach
alternatywnych oraz niektórych innych ustaw.
-- 2 of 2 --