Interpelacja w sprawie obowiązków podatników ryczałtu od dochodów spółek
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 11253
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie obowiązków podatników ryczałtu od dochodów spółek
Zgłaszający: Grzegorz Gaża
Data wpływu: 29-07-2025
Szanowny Panie Ministrze,
prostota oraz inne obiektywne zalety ryczałtu od dochodów spółek jako formy opodatkowania sprawiły, że decyzję o jej wyborze podejmuje coraz więcej podatników. Nadal jednak pojawiają się wątpliwości interpretacyjne. Rozbieżności w interpretowaniu przepisów mogą rodzić ryzyko rozwinięcia się sporów z organami skarbowymi. Podatnicy winni zyskać pewność, że postępują prawidłowo. Mając na względzie powyższe pragnę skierować do Pana Ministra następujące pytania:
1. Czy istnieje możliwość skutecznego skorygowania deklaracji CIT-8E w przypadku, gdy podatnik omyłkowo wskazał w niej, że jego zamiarem jest rezygnacja z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, czy też złożenie takiego błędnego oświadczenia skutkuje utratą prawa do wybranej formy opodatkowania? Czy ewentualna skuteczność takiej korekty zależy od terminu jej złożenia?
2. Czy jeśli w terminowo złożonym oświadczeniu ZAW-RD wskazano błędną datę rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oświadczenie takie po ewentualnym sprostowaniu zachowuje skuteczność? Czy znaczenie miałaby skala pomyłki (np. pomylenie nie tylko miesiąca, ale i roku wyboru opodatkowania, lub wskazanie daty rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem o kilka miesięcy odległej od rzeczywistej)?
3. Czy jeśli podatnik zdecydował o jednorazowej zapłacie podatku od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto jednorazowo na podstawie art. 28t ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a w kolejnych latach przeznaczy zysk ten na pokrycie straty poniesionej w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, to ma prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i zwrotu podatku opłaconego na podstawie przywołanego art. 28r ust. 2?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (4)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
3627 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 4 września 2025 roku
Sprawa: Interpelacja nr 11253 Poseł Grzegorz Gaża w sprawie obowiązków
podatników ryczałtu od dochodów spółek
Znak sprawy: DD8.054.7.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Szanowny Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację z dnia 1 sierpnia 2025 r. nr 11253 Pana Posła
Grzegorza Gaży w sprawie obowiązków podatników ryczałtu od dochodów spółek,
przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Odnosząc się do kwestii możliwości złożenia korekty deklaracji CIT-8E w zakresie
złożonego przez podatnika oświadczenia woli o rezygnacji z opodatkowania
ryczałtem od dochodów spółek z końcem roku podatkowego, za który składana jest
niniejsza deklaracja, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji
podatkowej1:
„Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą
skorygować uprzednio złożoną deklarację”.
Z kolei przepisy ustawy CIT2 nie zawierają żadnych ograniczeń w zakresie
możliwości skorygowania deklaracji CIT-8E. W związku z powyższym należy uznać,
że korekta deklaracji CIT-8E w zakresie złożonego przez podatnika oświadczenia
woli o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z końcem roku
podatkowego jest dopuszczalna.
Przechodząc do możliwości korekty zawiadomienia o wyborze opodatkowania
ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD) uprzejmie informuję, że we wzorze tego
druku nie przewidziano takiej możliwości, ponieważ zawiadomienie ZAW-RD nie
jest deklaracją w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, a co za tym idzie -
nie mają do niego zastosowania przepisy dotyczące korekt deklaracji, które są
1 Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn.
zm.).
2 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025
r. poz. 278 z późn. zm.).
-- 1 of 2 --
2/2
zawarte w dziale III rozdziale 10 Ordynacji podatkowej (art. 81-81b Ordynacji
podatkowej). Zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów
spółek może być traktowane jak podanie, w związku z czym poprawienie błędów
w zawiadomieniu ZAW-RD jest dopuszczalne, o ile nie mają one wpływu na skutki
materialnoprawne określone w ustawie CIT w postaci podlegania opodatkowaniu
ryczałtem.
W zakresie trzeciego pytania uprzejmie informuję, że dochód z tytułu zysku netto
ustalany jest na koniec ostatniego roku podatkowego opodatkowania ryczałtem od
dochodów spółek. Późniejszy sposób rozdysponowania zysku wypracowanego
w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie wpływa na wysokość
dochodu z tytułu zysku netto. Na powyższe nie ma wpływu sposób zapłaty
należnego ryczałtu od dochodu z tytułu zysku netto, tj. w momencie jego
rozdysponowania (art. 28t ust. 1 pkt 2 ustawy CIT) albo jednorazowo (art. 28t ust. 2
ustawy CIT).
W związku z tym, że późniejsze rozdysponowanie zysku wypracowanego w okresie
opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie wypływa na wysokość dochodu
z tytułu zysku netto, który ustalany jest na moment zakończenia opodatkowania
w tej formie, zmianie nie ulega również wysokość należnego ryczałtu z tego tytułu.
W konsekwencji nie wystąpi nadwyżka zapłaconego ryczałtu nad ryczałtem
należnym, a podatnik nie będzie miał prawa do zwrotu nadpłaty, ponieważ nadpłata
nie powstanie.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
-- 2 of 2 --