Interpelacja w sprawie pozyskiwania kapitału od fundacji rodzinnych
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 11252
do ministra finansów i gospodarki
w sprawie pozyskiwania kapitału od fundacji rodzinnych
Zgłaszający: Grzegorz Gaża
Data wpływu: 29-07-2025
Szanowny Panie Ministrze,
ostatnia nowelizacja art. 15c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych modyfikuje obowiązki podatkowe związane z pozyskiwaniem źródeł finansowania od fundacji rodzinnych. Dodany art. 15c ust. 1b budzi jednak wątpliwości interpretacyjne. W odpowiedzi udzielonej na interpelację nr 10399 wskazano, że „przepis ust. 1b w sposób jednoznaczny odnosi się wyłącznie do art. 15c ust. 1 pkt 1, co oznacza, że wyłączenie dotyczy tylko kwotowego limitu 3 000 000 zł. Ustawodawca posłużył się precyzyjnym wskazaniem konkretnego punktu, co w interpretacji językowej oznacza zawężenie zakresu wyłączenia do tej właśnie wartości, a nie do całego mechanizmu limitowania przewidzianego w ust. 1. Intencją ustawodawcy było zatem ograniczenie możliwości pomniejszenia kosztów o kwotę stałą w przypadku finansowania od fundacji rodzinnej”.
Wątpliwości dotyczą jednak podatników, którzy pozyskują finansowanie zewnętrzne zarówno od fundacji rodzinnych jak i innych podmiotów.
Mając na względzie powyższe pragnę skierować do Pana Ministra następujące pytanie:
Czy w przypadku podatników ponoszących w roku podatkowym koszty pozyskiwania środków finansowych zarówno od fundacji rodzinnych jak i innych podmiotów art. 15c ust. 1b należy czytać w ten sposób, że wartość kosztów ponoszonych na rzecz fundacji rodzinnych pomniejsza limit wskazany w art. 15c ust. 1 pkt 1, czy też w takim przypadku ponoszenie nawet niewielkich kosztów unormowanych w art. 15c ust. 12 na rzecz fundacji rodzinnych wyłącza stosowanie komentowanego limitu 3 mln zł także w odniesieniu do kosztów ponoszonych na rzecz innych podmiotów, a może właściwy jest jeszcze jakiś inny sposób stosowania przywołanego przepisu?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 3 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (2)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
2868 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 18 sierpnia 2025 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację poselską nr 11252
Pana Posła Grzegorza Gaży
w sprawie pozyskiwania kapitału od fundacji rodzinnych
Znak sprawy: DD6.054.6.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 11252 wniesioną przez Pana Posła Grzegorza Gażę
w sprawie pozyskiwania kapitału od fundacji rodzinnych, uprzejmie przedstawiam
poniższe wyjaśnienia.
Źródłem wątpliwości Pana Posła jest art. 15c ust. 1b ustawy CIT1 i wpływ
tej regulacji na możliwość stosowania określonego w art. 15c ust. 1 pkt 1 ustawy CIT
limitu 3 mln zł przez podatników, którzy otrzymują koszty finansowania dłużnego
zarówno od fundacji rodzinnych, jak i od innych podmiotów.
Będący bezpośrednim przedmiotem zapytania Pana Posła przepis stanowi, iż przepis
(art.15c) ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania do kosztów finansowania dłużnego związanych
z uzyskaniem, bezpośrednio lub pośrednio, środków finansowych od fundacji rodzinnej.
Przywołana regulacja zawiera w swojej treści odesłanie do przepisu
ustanawiającego normę o charakterze bezpiecznej przystani, wprowadzonej w celu
zmniejszenia obciążenia administracyjnego związanego z przestrzeganiem
omawianych przepisów, bez jednoczesnego uszczerbku ich skuteczności.
Na podstawie art. 15c ust. 1 pkt 1 ustawy CIT podatnik może więc uwzględnić
w kosztach podatkowych całość kosztów finansowania dłużnego do progu 3 mln zł,
bez względu na wysokość wskaźnika opartego na poziomie podatkowego
odpowiednika EBITDA (pkt 2 w ust. 1 art. 15c ustawy CIT).
1 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025
r. poz. 278, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą CIT”.
-- 1 of 2 --
2/2
Odpowiadając na pytanie Pana Posła, za prawidłową należy uznać wykładnię,
w myśl której podatnik ponoszący koszty finansowania dłużnego na rzecz fundacji
rodzinnej (bezpośrednio lub pośrednio), w związku z uzyskaniem od niej,
odpowiednio bezpośrednio lub pośrednio, środków finansowych, wyłączony
jest bezwzględnie z możliwości zastosowania art. 15c ust. 1 pkt 1 ustawy CIT,
tj. z możliwości zastosowania limitu 3 mln zł. W konsekwencji, po stronie takiego
podatnika aktualizuje się obowiązek obliczenia nadwyżki kosztów finansowania
dłużnego jedynie w sposób przewidziany w art. 15c ust. 1 pkt 2 ustawy CIT. Zasada
ta odnosi się również do sytuacji podatnika korzystającego w roku podatkowym
z finansowania dłużnego, pochodzącego zarówno od fundacji rodzinnej, jak i innych
podmiotów.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
-- 2 of 2 --