Interpelacja w sprawie momentu utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w podatku dochodowym od osób prawnych
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 10946
do ministra finansów
w sprawie momentu utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w podatku dochodowym od osób prawnych
Zgłaszający: Sławomir Mentzen
Data wpływu: 14-07-2025
Szanowny Panie Ministrze,
zwracam się do Pana z interpelacją poselską w sprawie wątpliwości dotyczącej momentu utraty prawa do opodatkowania w reżimie ryczałtu od dochodów spółek (dalej jako: estoński CIT) w przypadku, gdy podatnik spełni jakąkolwiek przesłankę z art. 28k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: ustawa o CIT) w trakcie roku podatkowego.
Przykładowo, zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
„przepisów dotyczących estońskiego CIT nie stosuje się do (…) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji“.
Z kolei przepisy dotyczące momentu utraty prawa do opodatkowania estońskim CIT zostały uregulowane w art. 28l ustawy o CIT.
Ustawodawca wskazuje w jakich sytuacjach podatnik traci prawo do opodatkowania z końcem bieżącego roku podatkowego (m.in. art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3) oraz kiedy traci to prawo wstecznie, tzn. z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy (m.in. 28j ust. 1 pkt 4-6).
W regulacjach tych nie odniesiono się jednak do sytuacji m.in. postawienia podatnika w stan upadłości/likwidacji lub spełnienia jakiejkolwiek innej przesłanki z art. 28k ustawy o CIT.
W przypadku stanu likwidacji lub upadłości można by argumentować, że spółka wypada z estońskiego CIT z chwilą otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 6 ustawy o CIT, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego. Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości, księgi rachunkowe otwiera się na dzień rozpoczęcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości (odpowiednio księgi te zamyka się na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości). Zatem w tym przypadku nie dochodzi do niedopuszczalnej sytuacji, w której jeden rok podatkowy miałby mieć różne formy opodatkowania.
Jednak w pozostałych przypadkach wymienionych w art. 28k ustawy o CIT jest inaczej. Przykładowo, spółka może w trakcie roku podatkowego uzyskać status przedsiębiorstwa finansowego lub instytucji pożyczkowej. Ponadto w trakcie roku podatnik może rozpocząć działalność w specjalnej strefie ekonomicznej. Przepisy w żaden sposób nie rozstrzygają, w którym momencie podatnik traci prawo do estońskiego CIT w takich przypadkach.
Zgodnie z art. 2a ustawy Ordynacja podatkowa:
„Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika“.
W związku z ww. zasadą można najpewniej przyjąć, że w przypadku podatników, którzy np. zostaną postawieni w stan likwidacji/upadłości, osiągnęli dochód na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, stali się instytucją pożyczkową w trakcie roku podatkowego lub spełnili jakąkolwiek inną przesłankę z art. 28k ustawy o CIT – moment utraty prawa do opodatkowania w reżimie estońskiego CIT następuje z końcem bieżącego roku podatkowego.
Zwracam się jednak do Pana Ministra z następującym pytaniem:
Kiedy następuje utrata prawa do opodatkowania w reżimie estońskiego CIT w przypadku spełnienia przez podatnika jakiejkolwiek przesłanki z art. 28k ustawy o CIT w trakcie roku podatkowego?
Z wyrazami szacunku Sławomir Mentzen
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (3)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4990 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/3
Warszawa, 20 sierpnia 2025 roku
Sprawa: Interpelacja nr 10946 Pan Poseł Sławomir Mentzen w sprawie
momentu utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów
spółek
Znak sprawy: DD8.054.5.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Szanowny Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 10946 Pana Posła Sławomira Mentzena z dnia 21
lipca 2025 r. w sprawie momentu utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od
dochodów spółek, przedstawiam następujące wyjaśnienia w sprawie.
Artykuł 28k ustawy CIT1 określa katalog podmiotów, w odniesieniu do których nie
stosuje się przepisów Rozdziału 6b. W przypadku podmiotów wskazanych w art. 28k
ust. 1 pkt 1-4 ustawy CIT jest to wyłączenie o charakterze bezwzględnym i dotyczy
wszystkich podatników – zarówno tych, którzy zamierzają wybrać opodatkowanie
ryczałtem od dochodów spółek, jak i podatników, którzy już z tej formy
opodatkowania korzystają. Z kolei wyłączenie, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt
5 i 6 ustawy CIT, ma charakter tymczasowy i dotyczy podatników, którzy zamierzają
wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.
Przesłanki bezwzględnie wyłączające możliwość stosowania przepisów
rozdziału 6b ustawy CIT
Wypełnienie przez podatnika ryczałtu od dochodów spółek dyspozycji art. 28k ust.
1 pkt 1-4 ustawy CIT sprawia, że od dnia wystąpienia zdarzenia, którego skutkiem
jest spełnianie przez niego ww. normy prawnej – nie może on stosować przepisów
rozdziału 6b ustawy CIT. W związku z powyższym dzień poprzedzający dzień
1 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025 r.
poz. 278, z późn. zm.).
-- 1 of 3 --
2/3
wystąpienia zdarzenia, którego skutkiem jest wypełnienie przez podatnika
dyspozycji art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy CIT jest jego ostatnim dniem
opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Tymczasowe wyłączenie z prawa do stosowania przepisów rozdziału 6b
ustawy CIT dla podatników podlegających określonym czynnościom
restrukturyzacyjnym
Podatnicy, którzy dopiero zamierzają wybrać opodatkowanie ryczałtem od
dochodów spółek i uczestniczyli w czynnościach restrukturyzacyjnych, o których
mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 oraz ust. 2 ustawy CIT, nie mogą stosować przepisów
rozdziału 6b ustawy CIT przez okres wskazany w tym przepisie.
W przypadku podatników powstałych na skutek czynności restrukturyzacyjnych
określonych w art. 28k ust. 1 pkt 5 wyłączenie obowiązuje w roku podatkowym,
w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim
następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.
Z kolei podatnicy, którzy podlegali czynnościom restrukturyzacyjnym, o których
mowa w art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy CIT, nie mogą stosować przepisów rozdziału 6b
ustawy CIT w roku podatkowym, w którym takie czynności restukturyzacyjne miały
miejsce oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej
jednak niż przez 24 miesiące.
Utrata prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przez
podatników podlegających określonym czynnościom restrukturyzacyjnym
Podatnicy, którzy w trakcie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek
podlegają określonym czynnościom restrukturyzacyjnym, zgodnie z art. 28l ust. 1
pkt 4 lit. c ustawy CIT, tracą prawo do tego opodatkowania z końcem roku
poprzedzającego rok podatkowy, w którym dokonali przejęcia innego podmiotu
w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego
w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest
opodatkowany ryczałtem albo
podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem
przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi
sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art.
7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi
składnikami majątku.
W podobny sposób uregulowana została kwestia utraty prawa do opodatkowania
ryczałtem od dochodów spółek przez podatników ryczałtu od dochodów spółek,
którzy w okresie korzystania z tej formy opodatkowania zostali przejęci przez inny
podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez
-- 2 of 3 --
3/3
wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu
niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. W myśl
art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. d ustawy CIT, tracą oni prawo do opodatkowania ryczałtem
od dochodów spółek z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym
zostali przejęci przez inny podmiot, jeśli podmiot przejmujący nie jest opodatkowany
ryczałtem od dochodów spółek.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 3 of 3 --