Interpelacja w sprawie fundamentalnych wad prawnych i ekonomicznych w projekcie ustawy wdrażającej Krajowy System e-Faktur (druk nr 1407), zagrażających płynności finansowej i pewności prawnej polskich przedsiębiorców
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 10882
do ministra finansów
w sprawie fundamentalnych wad prawnych i ekonomicznych w projekcie ustawy wdrażającej Krajowy System e-Faktur (druk nr 1407), zagrażających płynności finansowej i pewności prawnej polskich przedsiębiorców
Zgłaszający: Andrzej Gawron
Data wpływu: 10-07-2025
Szanowny Panie Ministrze,
z dużym zaniepokojeniem zwracam się do Pana w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (sejmowy druk nr 1407) wprowadzającej obligatoryjny Krajowy System e-Faktur (KSeF). Choć cyfryzacja procesów podatkowych jest celem pożądanym, proponowane przez rząd rozwiązania, w obecnym kształcie, stanowią legislacyjną pułapkę, która wbrew intencjom nie uszczelni całkowicie sytemu podatkowego, lecz może zdestabilizować finanse polskich małych firm i naruszyć zasady prawa unijnego.
Moje obawy opieram na opiniach głośno artykułowanych przez organizacje przedsiębiorców, rzecznika MŚP, biura rachunkowe czy Związek Księgowych w Polsce podczas konsultacji i treści wypowiedzi w trakcie posiedzeń Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego. Opinie te pokazują kluczowe wady rządowego projektu dotyczącego wprowadzenia KSeF. Projektowane przepisy, zamiast być ułatwieniem, mogą stać się źródłem chaosu, niepewności prawnej i realnych strat finansowych, w szczególności dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, który stanowi fundament polskiej gospodarki. Projekt ustawy w obecnym kształcie zawiera kilka zagrożeń, które czynią go niebezpiecznym dla obrotu gospodarczego:
1. Naruszenie zasady neutralności VAT i sprzeczność z prawem UE: Projekt zakłada, że prawo do odliczenia podatku VAT przez nabywcę powstanie dopiero w dniu nadania fakturze numeru w systemie KSeF, a nie w dniu jej faktycznego wystawienia. Jeśli przedsiębiorca otrzyma towar/usługę i fakturę np. z datą 30 kwietnia, a KSeF przetworzy ją i nada numer dopiero 2 maja, to nabywca traci prawo do odliczenia podatku VAT za kwiecień. Może to zrobić dopiero za maj. Oznacza to, że opóźnienia lub awarie państwowego systemu informatycznego będą bezpośrednio i bezwzględnie karać przedsiębiorcę, odsuwając w czasie jego prawo do odliczenia podatku. W przypadku faktur wystawionych na koniec miesiąca opóźnienie w KSeF o jeden lub dwa dni robocze pozbawi firmę prawa do odliczenia VAT w danym okresie rozliczeniowym, co wprost uderzy w jej płynność finansową. Jest to jawne pogwałcenie zasady neutralności VAT oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (m.in. w sprawach C-152/02 Terra Baubedarf-Handel oraz C-895/19 dotyczącej polskich przepisów), które jednoznacznie stanowi, że prawo do odliczenia jest fundamentalnym prawem podatnika i nie może być ograniczane przez nadmierne wymogi formalne, zwłaszcza takie, na które nie ma on wpływu.
2. Asymetria obowiązków – zagrożeniem dla mikroprzedsiębiorców: Projekt ustawy przewiduje okresy przejściowe i pewne ulgi dla mikroprzedsiębiorców w zakresie wystawiania faktur poza KSeF. Jednocześnie nie przewiduje analogicznego mechanizmu dla otrzymywania faktur kosztowych. W efekcie mikroprzedsiębiorca, często wykluczony cyfrowo, będzie zwolniony z jednego obowiązku, ale zmuszony do korzystania z KSeF, aby pobrać faktury zakupowe i odliczyć podatek. To iluzoryczna pomoc, która zmusza najmniejsze firmy do ponoszenia dodatkowych kosztów (np. na obsługę biura rachunkowego) i niweczy w dużym zakresie sens wprowadzanych ułatwień.
3. Brak pewności prawnej w przypadku awarii systemu: Projekt ustawy posługuje się nieprecyzyjnym sformułowaniem „środków społecznego przekazu“ jako kanału informowania o awariach KSeF w przypadku braku możliwości zamieszczenia takiego komunikatu w BIP. Dla przedsiębiorcy oznacza to dużą niepewność – czy informacja w radiu, internecie lub telewizji będzie oficjalnym i wiążącym komunikatem? Brak precyzyjnego określenia, gdzie taka informacja zostanie opublikowana, powoduje ryzyko prawne i może prowadzić do nakładania niesłusznych kar na firmy działające w dobrej wierze.
Polscy przedsiębiorcy oczekują od państwa rozwiązań, które wspierają ich działanie. W obecnej formie, bez reakcji na przedstawione wady, KSeF może stać się biurokratycznym i fiskalnym narzędziem powodującym zwiększaniem się szarej strefy.
W związku z przedstawionymi zagrożeniami zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
Na jakiej podstawie prawnej i w oparciu o jakie analizy Ministerstwo Finansów proponuje rozwiązanie uzależniające moment odliczenia VAT od daty przetworzenia faktury przez system KSeF, skoro jest to wprost sprzeczne z zasadą neutralności wyrażoną w dyrektywie 2006/112/WE oraz utrwalonym orzecznictwem TSUE? Czy ministerstwo oszacowało ryzyko procesów sądowych i kompromitacji Polski na forum unijnym?
Czy Ministerstwo Finansów przeprowadziło symulację, jakie będą skutki finansowe dla sektora MŚP wynikające z możliwego, przymusowego odsuwania w czasie prawa do odliczenia VAT, zwłaszcza w kontekście transakcji realizowanych na przełomie miesięcy? Proszę o przedstawienie tych analiz.
Dlaczego w projekcie ustawy stworzono asymetrię, która z jednej strony daje ulgę mikroprzedsiębiorcom w wystawianiu faktur, a z drugiej zmusza ich do korzystania z KSeF w celu ich odbierania? Czy ministerstwo planuje pilnie wprowadzić symetryczne rozwiązanie pozwalające najmniejszym firmom na otrzymywanie faktur w prosty sposób poza systemem, tak jak przewidziano to dla konsumentów i firm zagranicznych?
W jaki sposób ministerstwo zamierza zagwarantować przedsiębiorcom pewność prawną w przypadku awarii KSeF? Proszę o precyzyjne wskazanie, jakie konkretnie kanały informacyjne będą uznawane za oficjalne i wiążące, aby uniknąć chaosu komunikacyjnego.
Czy w świetle tak poważnych i merytorycznych uwag ze strony sektora MŚP i ekspertów Ministerstwo Finansów dopuszcza możliwość wprowadzenia zmian w trakcie prac legislacyjnych, które uczynią KSeF systemem przyjaznym dla przedsiębiorców i zgodnym z obowiązującym prawem?
Podsekretarz stanu Jurand Drop
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 1 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (10)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
15414 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/6
Warszawa, 18 sierpnia 2025 roku
Sprawa: interpelacja nr 10882
Znak sprawy: PT7.054.4.2025.595
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu RP
Odpowiedź na interpelację nr 10882
Szanowny Pani Marszałku,
W odpowiedzi na interpelację nr 10882 dotyczącą Krajowego Systemu e-Faktur,
Pana Posła Andrzeja Gawrona, odnosząc się do poszczególnych pytań, uprzejmie
informuję.
Ad 1 i 2.
Odnosząc się do pytań (nr 1 i 2), uprzejmie informuję, że Ministerstwo Finansów nie
zgadza się ze stanowiskiem prezentowanym przez Pana Posła wskazującym na
sprzeczność wprowadzonych rozwiązań z zasadą neutralności wyrażoną w
Dyrektywie 2006/112/WE1 oraz utrwalonym orzecznictwie TSUE.
Zauważyć należy, że prawo do odliczenia podatku VAT przez podatnika zależne
jest od spełnienia warunków merytorycznych i formalnych w momencie składania
deklaracji z wykazanym podatkiem do odliczenia. Zgodnie bowiem z linią
orzeczniczą Trybunału, z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego można
skorzystać w odniesieniu do okresu podatkowego, w którym spełnione są obydwa
warunki, tj. w którym dane towary zostały dostarczone (usługi wykonane), a
podatnik posiada fakturę lub inny dokument, który zgodnie z kryteriami
ustanowionymi przez dane państwo członkowskie może być uważany za fakturę
(zob. wyrok z dnia 29 kwietnia 2004 r., Terra Baubedarf-Handel, C-152/02,
EU:C:2004:268, pkt 34; podobnie wyrok z dnia 18 marca 2021 r., A, C-895/19,
1 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku
od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).
-- 1 of 6 --
2/6
EU:C:2021:216, pkt 40; wyrok z dnia 15 września 2016 r., Senatex, C-518/14,
EU:C:2016:691, pkt 35).
Zgodnie z obowiązującym obecnie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT2 prawo do
obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach,
o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż
w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Przepis nie uległ zmianie w związku z procedowanym obecnie projektem
legislacyjnym tzw. KSeF23.
Zatem to otrzymanie faktury jest jednym z elementów niezbędnych
warunkujących prawo do odliczenia VAT. W tym zakresie również po wejściu
w życie przepisów dotyczących KSeF w dalszym ciągu elementem niezbędnym
warunkującym powstanie prawa do odliczenia pozostaje otrzymanie faktury. Nie
sposób zatem przyjąć, że prawo do odliczenia podatku VAT przez nabywcę
mogłoby powstać w dniu jej wystawienia – jeżeli tego samego dnia nie dojdzie do
otrzymania dokumentu uprawniającego do odliczenia.
Dodatkowo należy zauważyć, że przepisy wprowadzane w związku z wejściem
w życie KSeF wprost precyzują, jak należy rozumieć moment otrzymania faktury
wystawionej przez KSeF oraz przypadki, w których wystawienie takiej faktury
będzie obligatoryjne.
Zgodnie z art. 106na ust. 3 ustawy o VAT, który będzie obowiązywał od 1 lutego
2026 r. faktura ustrukturyzowana jest uznana za otrzymaną przy użyciu
Krajowego Systemu e-Faktur w dniu przydzielenia w tym systemie numeru
identyfikującego tę fakturę. Natomiast, jak wskazuje ust. 4 ww. art. 106na
w przypadku udostępnienia faktury ustrukturyzowanej nabywcy, o którym mowa
w art. 106gb ust. 4 – tj. podmiotowi, który nie posługuje się numerem identyfikacji
podatkowej na potrzeby wystawienia faktury i jest podmiotem innym niż
zarejestrowany na potrzeby podatku, w tym podmiotem zagranicznym lub
podmiotem korzystającym ze zwolnienia w procedurze SME – za datę otrzymania
tej faktury uznaje się datę jej faktycznego otrzymania przez tego nabywcę.
Wprowadzane przepisy nie zmieniają przy tym zasady, że elementem koniecznym
dla odliczenia podatku pozostaje otrzymanie dokumentu potwierdzającego prawo
do odliczenia VAT.
Jednocześnie jednym z głównych celów wprowadzenia KSeF, poza uszczelnieniem
systemu VAT, pozostaje również poprawa warunków prowadzenia działalności
gospodarczej przez podatników poprzez łatwiejszy i szybszy dostęp do faktur VAT.
Stąd przyjęta zasada, że w przypadku gdy nabywca jest podatnikiem VAT, faktura
jest przesyłana temu nabywcy wyłącznie w KSeF z wyjątkami określonymi
w szczególnych przepisach. Zatem datą otrzymania tej faktury dla ww. nabywców
będzie co do zasady dzień przydzielenia w KSeF numeru identyfikującego tę
fakturę – w tym bowiem dniu faktura będzie otrzymywana przez nabywcę.
2 Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775).
3 Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniającej ustawę
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1407
i 1475).
-- 2 of 6 --
3/6
Przyjęte rozwiązanie oraz zapewnienie uwarunkowań technicznych dotyczących
odpowiedniej przepustowości systemu pozwoli zatem na przyspieszenie u
podatników prawa do odliczenia – wystawienie faktury w KSeF będzie bowiem
oznaczać, że tego samego dnia nabywca otrzyma taką fakturę. Korzystanie z KSeF
zniweluje zatem czas, który do tej pory był potrzebny na dostarczenie faktury
np. w postaci papierowej.
W ocenie Ministerstwa Finansów wprowadzane rozwiązania w pełni respektują
zasadę neutralności, utrzymując zasadę, że otrzymanie faktury przez nabywcę
wyznacza moment prawa do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego z niej
wynikającego. W tym, co do zasady, przyspieszając podatnikom możliwość
skorzystania z prawa do odliczenia ze względu na szybkość dostępu do
wystawionych faktur.
Dodatkowo, sytuacja, o której wspomina Pan Poseł (faktura wystawiona na koniec
miesiąca, opóźnienie w KSeF o jeden lub dwa dni robocze pozbawi firmę prawa do
odliczenia VAT w danym okresie rozliczeniowym), powinna być niwelowana
uwarunkowaniami technicznymi przyjętymi dla systemu KSeF. Przydzielenie
numeru fakturze w KSeF będzie odbywać się niezwłocznie – zatem nie wydaje się,
aby korzyści z wdrożenia KSeF mogły być zakłócone takimi sytuacjami.
Wprowadzane przepisy zawierają również odrębne regulacje dotyczące faktur
wystawianych w trakcie awarii KSeF (art. 106nf ustawy o VAT) – w tym dotyczące
momentu otrzymania faktur wystawionych w trakcie awarii. W tym przypadku
momentem otrzymania pozostaje najwcześniejszy moment otrzymania faktury –
poza KSeF lub wprowadzonej do KSeF po ustaniu awarii.
W zakresie wystawiania faktur w trybie offline24, za datę otrzymania takiej faktury
(art. 106nda ust. 11 ustawy o VAT), gdy nabywcą jest:
1. przedsiębiorca krajowy posługujący się NIP – jest data przydzielenia
numeru w KSeF,
2. nabywca, o których mowa w art. 106gb ust. 4, tj. podmiot, który nie
posługuje się numerem identyfikacji podatkowej na potrzeby wystawienia
faktury i jest podmiotem innym niż zarejestrowany na potrzeby podatku,
w tym podmiot zagraniczny lub podmiot korzystający ze zwolnienia w
procedurze SME – jest data faktycznego otrzymania dokumentu (także
poza KSeF).
W związku z tym należy podkreślić, że gdy nabywcą jest przedsiębiorca „krajowy”
posługujący się NIP – fakturę wystawioną w trybie offline24 otrzymuje w KSeF.
Zatem w zakresie ustalenia momentu powstania prawa do odliczenia u nabywcy,
w tym przypadku uwzględnia się co do zasady datę przydzielenia numeru
identyfikującego tę fakturę w KSeF, tj. datę otrzymania tej faktury w KSeF.
Natomiast w przypadku podmiotu, który nie posługuje się numerem identyfikacji
podatkowej na potrzeby wystawienia faktury i jest podmiotem innym niż
zarejestrowany na potrzeby podatku, w tym podmiot zagraniczny lub podmiot
korzystający ze zwolnienia w procedurze SME, za datę otrzymania faktury
przyjmuje się datę faktycznego otrzymania dokumentu (także poza KSeF).
-- 3 of 6 --
4/6
Uwzględniając walor upraszczający KSeF, który pozwoli podatnikom
zdecydowanie szybciej otrzymywać faktury zakupowe, zmiana powinna
pozytywnie wpływać również na przyspieszenie momentu odliczenia podatku
naliczonego – wbrew twierdzeniom Pana Posła, że nastąpi przymusowe odsunięcie
tego prawa w czasie.
Ad 3.
Zgodnie z ustawą nowelizującą przepisy o obowiązkowym KSeF, obowiązek
wystawiania faktur w KSeF wchodzi w życie:
- od 1 lutego 2026 r. dla podatników, których wartość sprzedaży (wraz
z podatkiem) przekroczyła w 2024 r. kwotę 200 mln zł,
- od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
Etapowanie obowiązku KSeF odnosi się do wystawiania faktur. Zmiana realizuje
zalecenia z przeprowadzonego w 2024 r. zewnętrznego audytu systemu KSeF i jest
warunkiem wdrożenia stabilnego technicznie systemu.
W okresie od lutego do kwietnia 2026 r. zostanie zapewnione odpowiednie
wsparcie przedsiębiorcom, którzy nie wdrożyli jeszcze KSeF, a będą dokonywali
zakupów od podatnika objętego już tym obowiązkiem. Ministerstwo Finansów
opracowało rozwiązania techniczne adekwatne do rozwiązań prawnych.
W zależności od liczby otrzymywanych faktur, nabywca niestosujący (do
wystawiania faktur) KSeF będzie miał do wyboru 3 metody:
1) nabywca może poprosić sprzedawcę o wizualizację faktury KSeF (np. wydruk
pliku lub przesłanie mailowo) i sprawdzić lub pobrać fakturę z KSeF w trybie
tzw. „dostępu anonimowego”. Na wizualizacji faktury będą znajdowały się
obowiązkowo umieszczone kody QR. Wystarczy, że nabywca zeskanuje kod QR
przy pomocy np. telefonu i zostanie automatycznie przekierowany do faktury w
KSeF. To nie wymaga uwierzytelnienia się w systemie, tj. przedsiębiorca nie będzie
musiał wcześniej instalować żadnego oprogramowania do KSeF w komputerze czy
w telefonie. To rozwiązanie nie powoduje ponoszenia dodatkowych nakładów
pracy i czasu na wybór oraz instalowanie oprogramowania w firmie.
Będzie to prosty sposób na uzyskanie dostępu do faktury przez podatników, którzy
mają sporadyczne transakcje i potrzebują odebrać fakturę w KSeF.
Po zeskanowaniu kodu QR, poza samą fakturą nabywca zobaczy podstawowe
informacje o zarejestrowaniu faktury: numer KSeF faktury, NIP wystawcy, datę
wystawienia, datę otrzymania w KSeF.
2) Kolejnym rozwiązaniem, rekomendowanym przez Ministerstwo, jest
skorzystanie z darmowych narzędzi Ministerstwa Finansów, tj. Aplikacji Podatnika
i oprogramowania e-mikrofirma. Rozwiązanie przeznaczone zwłaszcza dla
podatników, którzy mają większą liczbę faktur zakupowych, a nie chcą decydować
się na instalowanie od lutego 2026 r. komercyjnego oprogramowania do
fakturowania (lub w ogólne nie chcą korzystać z komercyjnego oprogramowania,
ponieważ nie chcą generować dodatkowych kosztów w działalności gospodarczej).
Wystarczy, że podatnik np. prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą
zaloguje się w Aplikacji Podatnika, podając NIP firmy oraz np. używając konta
w e-PUAP, czy podpisu elektronicznego i uzyska dostęp do wszystkich swoich
-- 4 of 6 --
5/6
faktur. Do tego celu podatnik nie potrzebuje od wystawcy żadnych wydruków
handlowych czy wizualizacji faktury wystawionej w KSeF.
Już teraz Aplikacja Podatnika jest dostępna zarówno w formie webowej (jako
strona internetowa), jak i w formie aplikacji mobilnej do zainstalowania np.
w telefonie.
Moduł KSeF został już dodany do e-mikrofirmy. Podatnik, korzystając z e-
mikrofirmy, może w niej wystawiać i odbierać faktury. Wszystkie faktury będą
automatycznie zasilały podatnikowi ewidencję JPK_VAT w tym programie.
Narzędzia są bezpłatne i dostępne na stronach Ministerstwa Finansów, linki
bezpośrednie:
aplikacja mobilna KSeF do zainstalowania na telefonie: Aplikacja mobilna KSeF,
można ją pobrać bezpłatnie z powszechnie dostępnych sklepów Google Play
czy App Store;
aplikacja podatnika do wystawiania faktur na stronie internetowej: Aplikacja
Podatnika KSeF i inne narzędzia (na tej stronie są też zakładki z aplikacją
podatnika, która służy tylko do testowania wystawiania faktur);
e-mikrofirma: Aplikacja Podatnika KSeF i inne narzędzia oraz po zalogowaniu
się do e-Urzędu Skarbowego: Wybór metody logowania - e-Urząd Skarbowy .
3) Przepisy zapewniają umożliwienie dostępu do konta KSeF podatnika jego
księgowemu. O zakresie dostępu do faktur decyduje zawsze podatnik.
Zostanie przeprowadzona szeroka kampania informacyjna, a Krajowa
Administracja Skarbowa wesprze podatników we wdrożeniu KSeF.
Bezpośrednio po zakończeniu prac legislacyjnych rozpoczynamy działania
edukacyjne dla podatników. Będzie to kampania w Internecie, radiowa i
telewizyjna. Opracowane będą różne treści, także wizualne, pokazujące sposób
obsługi systemu dla przedsiębiorców. Administracja będzie prowadziła szkolenia
dla podatników, a także zapewnimy indywidualne konsultacje dla
zainteresowanych podatników. Pracownicy urzędów skarbowych będą uczyli
podatników obsługi systemu, pomogą również w nauce logowania się do systemu.
W lipcu rozpoczął się cykl spotkań informacyjnych pod hasłem „Letnie spotkania
informacyjne o KSeF. Bądź na bieżąco”, na których administracja skarbowa
przekazuje informacje o obowiązkach związanych z wdrożeniem KSeF od lutego
2026 r. Spotkania cieszą się dużym zainteresowaniem. Od początku lipca wzięło w
nich udział ponad 20 000 przedsiębiorców.
Warto ponadto przypomnieć, że podatnicy mogą już korzystać z dobrowolnego
KSeF i wystawiać faktury albo po prostu testować oprogramowanie.
Ad 4.
Awaria Krajowego Systemu e-Faktur, zgodnie z art. 106ne ust. 1 ustawy o VAT,
który wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2026 r., będzie ogłaszana na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów (BIP MF) oraz
komunikowana w oprogramowaniu interfejsowym. Niezasadny jest zatem zarzut
dotyczący braku precyzyjnego określenia w przepisach, gdzie informacja o awarii
systemu, w razie jej wystąpienia, zostanie opublikowana.
-- 5 of 6 --
6/6
Należy zauważyć, że druga z możliwych sytuacji, czyli ogłoszenie awarii za pomocą
środków społecznego przekazu będzie dotyczyć wyłącznie przypadków
nadzwyczajnych, gdy nie będzie możliwe ogłoszenie awarii na stronie BIP MF oraz
oprogramowaniu interfejsowym. Wynika to z art. 106ne ust. 3 ustawy,
a konsekwencją tego jest procedura określona w art. 106ng ustawy.
Sytuacje nadzwyczajne, o których mowa wyżej, mogą wynikać w szczególności
z sytuacji geopolitycznej Polski lub zagrożenia infrastruktury kraju. Nie jest to więc
wówczas przypadek wskazanej w interpelacji „standardowej awarii KSeF”. Nie
należy ograniczać definicji „środków społecznego przekazu” do jednego lub dwóch
konkretnych kanałów komunikacji. Nie jest bowiem możliwe przewidzenie, jakie
nadzwyczajne sytuacje mogą potencjalnie wystąpić, na co będą miały wpływ (np. na
dostęp do Internetu, sygnał radiowy lub telewizyjny czy inną infrastrukturę
krytyczną państwa) i w efekcie, jakie „środki społecznego przekazu” będą dostępne
i skuteczne w danych okolicznościach.
Ad 5.
Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że projekt KSeF jest realizowany
przy czynnym udziale strony społecznej. Wyrazem tego jest przeprowadzony
w 2024 i 2025 roku szeroki proces konsultacji założeń i projektu ustawy
nowelizującej obowiązkowy KSeF oraz uwzględnienie wielu opinii zgłoszonych
przez rynek. Ministerstwo Finansów pozostaje w ciągłym dialogu
z przedsiębiorcami, dostawcami oprogramowania, tj. integratorami, oraz
organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców, dbając o to, aby finalne rozwiązania
związane z obowiązkowym KSeF były optymalne zarówno z punktu widzenia
przedsiębiorców, jak i administracji.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jurand Drop
podsekretarz stanu
-- 6 of 6 --