Interpelacja w sprawie zryczałtowanego podatku od dochodów spółek, tzw. estońskiego CIT
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 10786
do ministra finansów
w sprawie zryczałtowanego podatku od dochodów spółek, tzw. estońskiego CIT
Zgłaszający: Patryk Jaskulski
Data wpływu: 07-07-2025
Szanowny Panie Ministrze,
począwszy od wejścia w życie przepisów przewidujących możliwość fakultatywnego opodatkowania dochodów spółek kapitałowych i niektórych spółek osobowych zryczałtowanym podatkiem od dochodów spółek, popularnie zwanym estońskim CIT, ta forma opodatkowania zdobywa coraz większą popularność. Zaletą tej formy opodatkowania pozostaje – najogólniej rzecz biorąc – odroczenie zapłaty podatku dochodowego do momentu dystrybucji zysku na rzecz wspólników. Tak długo zatem jak zysk jest zatrzymywany w spółce, tak długo spółka nie płaci podatku dochodowego. Środki pieniężne stanowiące zatrzymany w spółce podatek, zgodnie z założeniami tej formy opodatkowania, zwiększają jej możliwości inwestycyjne. Z tej też przyczyny jakiekolwiek uchybienia bądź błędy popełnione na etapie wejścia do tego systemu opodatkowania mogą powodować dotkliwe skutki finansowe polegające na konieczności zapłaty bardzo wysokiego i najczęściej niespodziewanego podatku. W skrajnych przypadkach, gdy błędy lub uchybienia popełnione w chwili wyboru tego modelu opodatkowania zostaną stwierdzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej dopiero po kilku latach opodatkowania estońskim CIT, to zaległość podatkowa takowego podatnika może sięgnąć wielu milionów złotych powiększonych o odsetki ustawowe. Z reguły podatnicy zaskoczeni takim obrotem sprawy nie dysponują środkami finansowymi pozwalającymi im niezwłocznie uregulować zaległości podatkowe bez konieczności likwidacji poczynionych lub pozostających w toku realizacji inwestycji, a nawet redukcji prowadzonej działalności, w tym zwolnień pracowników.
W ostatnich miesiącach pojawiły się liczne doniesienia medialne dotyczące stwierdzania przez organy podatkowe naruszenia przez podatników wybierających estoński CIT obowiązków wynikających m.in. z art. 28j ust. 5 ustawy CIT, który wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2022 r. w brzmieniu: „Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem”.
Stwierdzenie naruszenia tego obowiązku skutkuje uznawaniem przez organy podatkowe, że podatnik nie wybrał skutecznie tej formy opodatkowania (tj. zawiadomienie ZAW-RD nie zostało złożone skutecznie) i pomimo spełnienia pozostałych warunków ustawowych wyboru tej formy opodatkowania traktowany jest jako podatnik, który pozostaje, także za okres przypadający po złożeniu zawiadomienia ZAW-RD, opodatkowany podatkiem CIT na zasadach ogólnych.
Analizując odpowiednie przepisy, które doprowadziły organy podatkowe do wyżej opisanych wniosków, stwierdzić należy, że zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości (dalej: UoR) sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2 UoR, oraz na inny dzień bilansowy. Oznacza to, że zamknięcie ksiąg rachunkowych na potrzeby przejścia na estoński CIT stanowi zamknięcie ksiąg na inny dzień bilansowy, określony w art. 12 ust. 2 pkt 7 UoR. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień określony w art. 12 ust. 2 UoR lub na inny dzień bilansowy (art. 52 ust. 3 UoR). Sprawozdanie sporządzane przez podatnika przechodzącego na estoński CIT w toku roku podatkowego nie jest zatem sprawozdaniem rocznym, ale innym sprawozdaniem, tzw. śródrocznym, o którym mowa m.in. w art. 52 ust. 3 UoR, do którego stosuje się odpowiednio przepisy o sprawozdaniu rocznym, w tym przepis art. 52 ust. 1 UoR.
Zgodnie z art. 52 ust. 1 UoR kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy. Zgodnie zaś z ust. 2 tego przepisu sprawozdanie finansowe podpisują, podając zarazem datę podpisu: osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu. Odmowa podpisu sprawozdania finansowego wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.
Reasumując, powyższe przepisy organy podatkowe, poprzez sformułowanie użyte w przepisie art. 28j ust. 5 ustawy CIT „sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości”, należy rozumieć jako sporządzenie przez kierownika jednostki sprawozdania finansowego i jego podpisanie przez obowiązane do tego osoby w terminie 3 miesięcy od przyjętego dnia bilansowego, tj. ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc opodatkowania ryczałtem, który podatnik wskazał w zawiadomieniu składanym do organu podatkowego na formularzu ZAW-RD (art. 28j ust. 5 CIT w związku z art. 52 ust. 1 i 3 UoR). Niedochowanie tego terminu traktowane jest, jak już wyżej wskazałem, jako uchybienie skutkujące przyjęciem, że złożone zawiadomienie ZAW-RD nie odniosło skutku prawnego, a zatem taki podatnik - w ocenie organów podatkowych - nie przeszedł na opodatkowanie estońskim CIT i nadal pozostaje opodatkowany podatkiem CIT na zasadach ogólnych. Taką samą interpretację powyższych przepisów zaprezentował minister finansów w interpretacji ogólnej nr DD 8.8203.1.2023 z dnia 25 stycznia 2024 r., stwierdzając, że: „Co istotne, zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem jest skuteczne pod warunkiem spełnienia wszystkich obowiązków określonych w przepisach ustawy CIT, w obowiązujących podatnika terminach. Jeśli podatnik złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, lecz na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem nie zamknie ksiąg rachunkowych oraz nie sporządzi sprawozdania finansowego w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego – wówczas zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem zostanie uznane za bezskuteczne”.
Wedle doniesień medialnych organy podatkowe, przeprowadzając czynności sprawdzające w kierunku potwierdzenia wypełnienia przez podatników, którzy wybrali estoński CIT, obowiązków wynikających z art. 28j ust. 5 ustawy CIT, w przypadku wielu podatników stwierdziły, że albo wyżej opisane sprawozdania finansowe w ogóle nie zostały sporządzone, albo były sporządzane i podpisywane dopiero na wezwanie organów podatkowych w toku czynności sprawdzających. Wielu podatników sporządziło też wymagane sprawozdania finansowe z opóźnieniem nieprzekraczającym kilku tygodni lub miesięcy w stosunku do terminu wynikającego z art. 52 ust. 1 UoR.
Ponieważ przepisy prawa nie nakładają na organy podatkowe obowiązku wystawienia jakiegokolwiek dokumentu zaświadczającego, że podatnik wybierający formę opodatkowania estońskim CIT faktycznie spełnił wymogi korzystania z tej metody opodatkowania, tak na chwilę wejścia do tego systemu opodatkowania, jak i po zakończeniu kolejnych lat obrotowych pozostawania w nim, to wśród podatników w związku z podejmowanymi przez organy podatkowe czynnościami sprawdzającymi powstał stan niepewności co do formy opodatkowania CIT, jakiej faktycznie podlegają, co w oczywisty sposób rzutuje na ich bieżącą działalność i podejmowane decyzje biznesowe.
Szczególne zaniepokojenie wyrażają ci podatnicy, którzy przejście na estoński CIT wybrali w toku roku 2022, a którzy wymagane sprawozdania finansowe sporządzili w terminie dłuższym aniżeli wynikający wprost z art. 52 ust. 1 UoR, jednakże nie później niż przed upływem 3 miesięcy od terminu wynikającego z ww. przepisu ustawy. Powody takowego postępowania wynikły z treści rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (t.j Dz.U. 2021.1832 ) zmienionego rozporządzeniem z dnia 30 marca 2021 r. Z treści § 3a ust. 1 pkt 4 tego rozporządzenia wynikało, że termin wynikający z art. 52 ust. 1 UoR został przedłużony o 3 miesiące. Zatem np. w przypadku wyboru opodatkowania estońskim CIT od dnia 1 lutego 2022 r. podatnicy, kierując się ww. rozporządzeniem, przyjmowali, że termin sporządzenia sprawozdania finansowego upłynął nie w dniu 30 kwietnia 2022 r. (art. 52 ust. 1 UoR), ale dopiero w dniu 31 lipca 2022 r. (§ 3a ust. 1 pkt 4 rozporządzenia) i sprawozdanie sporządzili w dowolnym dniu w maju, czerwcu bądź lipcu 2022 r. Jak się wydaje, podatnicy ci wyszli z uzasadnionego przekonania, że skoro ww. rozporządzenie przedłużyło okres czasu na sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2021, to odpowiednio uległ przedłużeniu również termin sporządzenia śródrocznego sprawozdania finansowego sporządzanego na potrzeby wyboru estońskiego CIT za okres późniejszy, tj. po 1 lutego 2022 r. Wniosek takowy narzuca się sam, skoro art. 52 ust. 3 UoR nie ustanawia odrębnego terminu sporządzenia sprawozdań w nim wymienionych, odsyłając do „odpowiedniego” stosowania terminu na sporządzenie sprawozdań rocznych, o którym mowa w art. 52 ust. 1 UoR, tym bardziej że bez zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2021 nie było przecież możliwości sporządzenia sprawozdania finansowego, choćby częściowego, za okres następujący po zamknięciu roku 2021, skoro stan zamknięcia ksiąg na 31 grudnia 2021 r. stanowić powinien jednocześnie stan otwarcia ksiąg na dzień 1 stycznia 2022 r. Innymi słowy, przepis § 3a ww. rozporządzenia umożliwiał wybór estońskiego CIT już od lutego 2022 r. także tym podatnikom, którzy z różnych powodów wybrali skorzystanie lub byli zmuszeni skorzystać z przedłużonego terminu sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2021 r. W innym razie mogliby oni skorzystać z tej formy opodatkowania dopiero po zakończeniu prac bilansowych i sprawozdawczości za rok obrotowy 2021, czyli najwcześniej od sierpnia 2022 r.
W związku z powyższym wywodem proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:
Czy za sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości w rozumieniu art. 28j ust. 5 ustawy CIT uznawać należy również przypadki, gdy podatnik wybierający opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek w toku roku podatkowego 2022 sporządził śródroczne sprawozdanie finansowe w terminie do 6 miesięcy od dnia bilansowego, tj. zgodnie z art. 52 ust. 1 UoR w zw. z § 3a ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji, w brzmieniu nadanym mu rozporządzeniem z dnia 30 marca 2021 r.?
Z poważaniem
Patryk Jaskulski
Poseł na Sejm RP
Podsekretarz stanu Jurand Drop
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (21)
- Resort odnosi się punkt po punkcie do pytań posła
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
5245 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 18 sierpnia 2025 roku
Sprawa: Interpelacja nr 10786 w sprawie zryczałtowanego podatku od
dochodów spółek, tzw. estońskiego CIT
Znak sprawy: DD8.054.4.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 10786 z dnia 11 lipca 2025 r. Pana Posła Patryka
Jaskulskiego w sprawie ryczałtu od dochodów spółek, tzw. estońskiego CIT,
przedstawiam następujące wyjaśnienia.
W świetle art. 28j ust. 5 ustawy o CIT1 podatnik może wybrać opodatkowanie
ryczałtem od dochodów spółek również przed upływem przyjętego przez niego roku
podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc
opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zamknie księgi rachunkowe oraz
sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.
Sprawozdanie finansowe, o którym mowa w ww. przepisie ustawy CIT, jest
sprawozdaniem finansowym sporządzanym na inny dzień bilansowy określony tym
przepisem.
Zgodnie z art. 52 ust. 1 UoR2 kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego
sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego
i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę
przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy. Z kolei art. 52 ust. 3 UoR
stanowi, że przepis art. 52 ust. 1 UoR stosuje się odpowiednio również do m.in.
sprawozdania finansowego sporządzonego na inny dzień bilansowy określony
odrębnymi przepisami.
Podsumowując, termin na sporządzenie sprawozdania finansowego, o którym mowa
w art. 28j ust. 5 ustawy CIT, określa art. 52 ust. 1 UoR w związku z art. 52 ust. 3 pkt
1 UoR.
1 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 278 z późn. zm.).
2 Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.).
-- 1 of 2 --
2/2
Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia
26 marca 2021 r. 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r.4
wprowadzono m.in. § 3a ust. 1 pkt 4, zgodnie z którym:
„§ 3a. 1. W przypadku jednostek, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
29 września 1994 r. o rachunkowości, z wyjątkiem jednostek sektora finansów
publicznych posiadających osobowość prawną oraz jednostek prowadzących
działalność, do której stosuje się przepisy ustaw, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy
z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, termin określony w:
(…)
4) art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości przedłuża się
o 3 miesiące;
(…).”
Z kolei rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia
7 marca 2022 r. 5 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r.
dodany został § 10aa, w którym wskazano, że:
„§ 10aa. Przepisy § 2b, § 3a, § 3aa i § 8a mają zastosowanie do obowiązków dotyczących
roku obrotowego kończącego się po dniu 29 września 2021 r., jednak nie później niż
w dniu 30 kwietnia 2022 r., których termin wykonania nie upłynął przed dniem 31
marca 2022 r.”
W związku z powyższym, z uwagi na związek ww. art. 52 ust. 1 UoR (dla którego
wprost został przedłużony termin na sporządzenie rocznego sprawozdania
finansowego) z w/w art. 52 ust. 3 pkt 1 UoR stanowiącym, że przepisy ust. 1 tego
artykułu stosuje się odpowiednio również do sprawozdania finansowego
sporządzonego m.in. na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami,
należy przyjąć, że rozporządzenia te przedłużyły również (o 3 miesiące) termin na
sporządzenie tego sprawozdania finansowego, o których mowa w art. 28j ust. 5
ustawy CIT (sporządzane najpóźniej na dzień 30 kwietnia 2022 r).
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki
Jurand Drop
podsekretarz stanu
w Ministerstwie Finansów
3 Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 marca 2021 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w
zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu
sprawozdań lub informacji (Dz.U. z 2021 r. poz. 572), dalej: rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki
Regionalnej z dnia 26 marca 2021 r.
4 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania
obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do
właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 570 i 1667), dalej:
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r.
5 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia
innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia,
udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (Dz. U. z 2022
r. poz. 561), dalej: rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 marca 2022 r.
-- 2 of 2 --