Interpelacja w sprawie opodatkowania wynagrodzenia wspólnika spółki opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek posiadającej status podatnika rozpoczynającego działalność
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 10410
do ministra finansów
w sprawie opodatkowania wynagrodzenia wspólnika spółki opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek posiadającej status podatnika rozpoczynającego działalność
Zgłaszający: Sławomir Mentzen
Data wpływu: 18-06-2025
Szanowny Panie Ministrze,
zwracam się do Pana z interpelacją z poselską w sprawie opodatkowania wynagrodzenia wspólnika spółki opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek posiadającej status podatnika rozpoczynającego działalność. Proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy w przypadku, gdy wspólnik spółki opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek posiadającej status spółki rozpoczynającej działalność gospodarczą będzie zatrudniony na podstawie umowy o pracę, to czy pierwsza wypłata wynagrodzenia (w przypadku braku innego zatrudnienia w spółce) będzie w pełni stanowić ukryty zysk zgodnie z art. 28 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)?
Wątpliwości wynikają z brzmienia art. 28m ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT. Zgodnie z jego treścią:
„Do ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zalicza się:
- wynagrodzeń z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych osobie fizycznej - w części, w jakiej suma tych wynagrodzeń i zasiłków wypłacona w danym miesiącu tej osobie nie przekracza pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie więcej jednak niż pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, przy czym średnie miesięczne wynagrodzenie ustala się za miesiąc poprzedzający miesiąc dokonania wypłat osobie fizycznej“.
Spółka posiadająca status podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą zgodnie z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem nie musi zatrudniać pracowników, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Skoro przeciętne wynagrodzenie w spółce wynosi przed pierwszą wypłatą zero złotych należałoby uznać, że taka pierwsza wypłata wynagrodzenia zgodnie z językową wykładnią ww. przepisu stanowić będzie w pełnej wysokości ukryty zysk. Odnośnie do tego nie wypowiadały się dotychczas organy podatkowe czy też minister finansów.
W celu wyjaśnienia zamieszczam przykład:
Spółka opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek w pierwszym roku podatkowym nie zatrudnia żadnego pracownika poza wspólnikiem tej spółki. W związku z tym w miesiącu poprzedzającym miesiąc dokonania pierwszej wypłaty wspólnikowi wynagrodzenia suma tych wynagrodzeń i zasiłków wypłacona w danym miesiącu wynosi zero złotych.
2. Czy w związku z powyższym pierwsza wypłata wynagrodzenia na rzecz tego wspólnika będzie w pełni stanowić ukryty zysk zgodnie z art. 28 ust. 4 pkt 1 ustawy CIT?
Z wyrazami szacunku Sławomir Mentzen
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (4)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
4059 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 3 lipca 2025 roku
Sprawa: Interpelacja nr 10410 Poseł Sławomir Mentzen w sprawie
opodatkowania wynagrodzenia wspólnika spółki opodatkowanej
ryczałtem od dochodów spółek posiadającej status podatnika
rozpoczynającego działalność
Znak sprawy: DD8.054.2.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Szanowny Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację z dnia 25 czerwca 2025 r. nr 10410 Pana Posła
Sławomira Mentzena w sprawie opodatkowania wynagrodzenia wspólnika spółki
opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek posiadającej status podatnika
rozpoczynającego działalność, przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Wątpliwości Pana Posła dotyczą wykładni art. 28m ust. 4 pkt 1 ustawy CIT1
w przypadku, gdy nie jest możliwe ustalenie wysokości wyłączenia z dochodu
z tytułu ukrytych zysków w oparciu o pięciokrotność średniego miesięcznego
wynagrodzenia z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9
ustawy PIT2 - ze względu na brak wypłaty wynagrodzenia z ww. tytułów w miesiącu
poprzedzającym miesiąc dokonania wypłaty osobie fizycznej, wynikający z braku
zatrudnienia w tym okresie.
Taka sytuacja może mieć miejsce m.in. w przypadku spółki posiadającej status
podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalność na gruncie rozdziału 6b
ustawy CIT. Zgodnie z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy CIT, w przypadku spółki
posiadającej taki status, warunek dotyczący minimalnego poziomu zatrudnienia
(określony w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy CIT) nie dotyczy roku, w którym podatnik
rozpoczął prowadzenie działalności. Przepisy ustawy CIT dopuszczają zatem
sytuację, w której podatnik będzie uprawniony do wyboru opodatkowania
ryczałtem od dochodów spółek pomimo braku zatrudnienia w roku rozpoczęcia
prowadzenia działalności.
1 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025
r. poz. 278 z późn. zm.)
2 Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r.
poz. 163 z późn. zm.)
-- 1 of 2 --
2/2
Na podstawie art. 28m ust. 4 pkt 1 ustawy CIT wynagrodzenie wypłacane
wspólnikowi z tytułu umowy o pracę podlega wyłączeniu z dochodu z tytułu
ukrytych zysków, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy CIT – w części
w jakiej nie przekracza ono pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia
wypłacanego przez podatnika z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13
pkt 7, 8 i 9 ustawy PIT, nie więcej jednak niż pięciokrotność przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.
Jeśli spółka opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek w pierwszym roku
podatkowym nie zatrudniała żadnej osoby fizycznej poza własnym wspólnikiem, to
do momentu wypłaty pierwszego wynagrodzenia wspólnikowi pięciokrotność
średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika
w poprzednich miesiącach wynosi zero złotych. Na tym tle powstała wątpliwość czy
pierwsze wynagrodzenie wypłacone wspólnikowi z tytułu umowy o pracę będzie
wyłączone z dochodu z tytułu ukrytych zysków, a jeśli tak to w jakiej wysokości, czy
też w całości będzie podlegało opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek jako
dochód z tytułu ukrytego zysku.
Pan Poseł zwrócił uwagę, że literalna wykładnia art. 28m ust. 4 pkt 1 ustawy CIT
może prowadzić do wniosku, że pierwsza wypłata wynagrodzenia wspólnikowi
stanowić będzie w pełnej wysokości ukryty zysk.
W mojej ocenie zastosowanie w omawianym przypadku reguł wykładni systemowej
i celowościowej pozwala uznać, że wypłata pierwszego wynagrodzenia z tytułów,
o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy PIT, podlega
wyłączeniu z dochodu z tytułu ukrytych zysków do wysokości pięciokrotności
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 2 of 2 --