Interpelacja w sprawie obowiązków fundacji rodzinnych jako podatników podatku dochodowego od osób prawnych
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 10399
do ministra finansów
w sprawie obowiązków fundacji rodzinnych jako podatników podatku dochodowego od osób prawnych
Zgłaszający: Grzegorz Gaża
Data wpływu: 18-06-2025
Szanowny Panie Ministrze,
fundacje rodzinne stanowią nowy, funkcjonujący od niedawna rodzaj podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z ich funkcjonowaniem pojawiają się jednak liczne wątpliwości interpretacyjne. Podatnicy nie powinni pozostawać w stanie niepewności w zakresie ciążących na nich obowiązków a prawidłowość dokonanej wykładni norm prawnych winna pozostawać poza sporem.
Mając na względzie powyższe pragnę skierować do Pana Ministra następujące pytania:
1. Czy do limitu 50 mln euro zawartego w przepisie przejściowym unormowanym w art. 66 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2021 poz. 2105 ze zm.) należy wliczać również te przychody fundacji rodzinnych, które są objęte zwolnieniem podmiotowym na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? 2. W jaki sposób należy rozumieć przepis art. 15c ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Czy oznacza on, że koszty finansowania dłużnego związane z pozyskaniem kapitału od fundacji rodzinnej w ogóle nie są uwzględniane w limicie zadłużenia z art. 15c ust 1 czy też przeciwnie norma ta powoduje, że podatnicy ponoszący koszty finansowania dłużnego na rzecz fundacji rodzinnych w ogóle nie mają prawa do pomniejszenia nadwyżki kosztów finansowania dłużnego o wartości określone w art. 15c ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2?
Podsekretarz stanu Jarosław Neneman
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Zawiera 2 wskazania konkretnych kwot finansowych
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (5)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
3853 znakówfax: +48 22 694 36 84 00-916 Warszawa
gov.pl/finanse
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
1/2
Warszawa, 1 lipca 2025 roku
Sprawa: Odpowiedź na interpelację poselską nr 10399
Znak sprawy: DD6.054.5.2025
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Pan Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 10399 wniesioną przez Pana Posła Grzegorza Gażę
w sprawie obowiązków fundacji rodzinnych jako podatników podatku dochodowego
od osób prawnych, uprzejmie przedstawiam poniższe wyjaśnienia.
Pierwsze pytanie dotyczy limitu 50 mln euro zawartego w przepisie przejściowym
unormowanym w art. 66 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 października 2021 r.1
– czy należy wliczać również do niego te przychody fundacji rodzinnych,
które są objęte zwolnieniem podmiotowym na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy
CIT2.
Na wstępie należy wskazać, że art. 66 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej dotyczy
obowiązku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów
komputerowych i przesyłania ich po raz pierwszy za rok podatkowy, a w przypadku
spółek niebędących osobami prawnymi, za rok obrotowy, rozpoczynający się
po dniu 31 grudnia 2024 r. – co dotyczy podatników, u których wartość przychodu
uzyskanego w poprzednim roku podatkowym przekroczyła równowartość
50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego
przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego roku
podatkowego.
1 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. 2021 poz. 2105 ze zm.), zwana dalej „ustawą zmieniającą”.
2 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025
r. poz. 278, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą CIT”.
-- 1 of 2 --
2/2
Pojęcie przychodu, o którym mowa w art. 66 ust. 2 pkt 1 lit b ustawy zmieniającej,
nie zostało zdefiniowane na gruncie tej ustawy. W związku z tym, odpowiadając
na powyższe pytanie Pana Posła, powołując się na koncepcję racjonalnego
ustawodawcy, należy przyjąć, że brak ustawowej definicji przychodu na gruncie
ustawy zmieniającej świadczy o zamiarze uwzględnienia w ramach tej regulacji
wszystkich kategorii przychodów podatkowych, które zostały uzyskane w danym
roku podatkowym.
Drugie pytanie interpelacji odnosi się do treści art. 15c ust. 1b ustawy CIT.
Sformułowano wątpliwość, czy z treści tego przepisu wynika, że koszty
finansowania dłużnego związane z pozyskaniem kapitału od fundacji rodzinnej
w ogóle nie są uwzględniane w limicie zadłużenia z art. 15c ust 1, czy też przeciwnie
norma ta powoduje, że podatnicy ponoszący koszty finansowania dłużnego na rzecz
fundacji rodzinnych w ogóle nie mają prawa do pomniejszenia nadwyżki kosztów
finansowania dłużnego o wartości określone w art. 15c ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2.
Należy zauważyć, że art. 15c ust. 1b ustawy CIT wyłącza możliwość zaliczenia
do kosztów uzyskania przychodów nadwyżki kosztów finansowania dłużnego
przekraczającej próg z art. 15c ust. 1 pkt 1, jeżeli środki zostały uzyskane,
bezpośrednio lub pośrednio, od fundacji rodzinnej. Przepis ust. 1b w sposób
jednoznaczny odnosi się wyłącznie do art. 15c ust. 1 pkt 1, co oznacza, że wyłączenie
dotyczy tylko kwotowego limitu 3 000 000 zł. Ustawodawca posłużył się
precyzyjnym wskazaniem konkretnego punktu, co w interpretacji językowej
oznacza zawężenie zakresu wyłączenia do tej właśnie wartości, a nie do całego
mechanizmu limitowania przewidzianego w ust. 1. Intencją ustawodawcy było
zatem ograniczenie możliwości pomniejszenia kosztów o kwotę stałą w przypadku
finansowania od fundacji rodzinnej.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu
-- 2 of 2 --