Interpelacja w sprawie zasad prowadzenia rozliczeń należności za energię elektryczną z PGE Obrót SA
Treść wystąpienia poselskiego
Interpelacja nr 10305
do ministra aktywów państwowych
w sprawie zasad prowadzenia rozliczeń należności za energię elektryczną z PGE Obrót SA
Zgłaszający: Anna Wojciechowska, Iwona Maria Kozłowska, Jacek Niedźwiedzki, Henryka Krzywonos-Strycharska
Data wpływu: 13-06-2025
Szanowny Panie Ministrze!
Do mojego biura poselskiego zgłosił się z prośbą o podjęcie pilnej interwencji Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej ul. Magazynowa 4 w Ełku.
Wspólnota Mieszkaniowa ul. Magazynowa 4 w Ełku posiada zawartą umowę kompleksową na dostawę energii elektrycznej z PGE Obrót SA. W 2023 r. Wspólnota Mieszkaniowa ul. Magazynowa 4 w Ełku stała się prosumentem, ponieważ wykonała na dachu budynku instalację fotowoltaiczną i jest rozliczana w grupie taryfowej: za świadczoną usługę dystrybucji energii elektrycznej – G11, za sprzedaż energii elektrycznej – G11 w sześciomiesięcznych okresach rozliczeniowych.
Mieszkańcy budynku tworzący Wspólnotę Mieszkaniową ul. Magazynowa 4 w Ełku zwracają się z prośbą o wyjaśnienie samowolnej zmiany przez PGE Obrót SA zasad rozliczania energii elektrycznej z cyklu sześciomiesięcznego (rzeczywiste koszty) na system miesięcznych zaliczek/prognoz, na co wspólnota nie wyrażała zgody.
Wspólnota Mieszkaniowa ul. Magazynowa 4 w Ełku jest prosumentem zbiorowym, a nie producentem zbiorowym. Moc instalacji OZE zamontowanej na dachu budynku przekracza zapotrzebowanie części wspólnej budynku przy ul. Magazynowej 4 w Ełku.
Dlatego też zwracam się do Pana Ministra z prośbą o udzielenie następujących informacji:
Dlaczego wspólnota traktowana jest jak prosument indywidualny (system net-billing), a nie zbiorowy (system net-metering)?
Dlaczego duże inwestycje wspólnoty w ekologię, poprzez montaż instalacji OZE, przynoszą tak niewielkie korzyści w rozliczeniach z PGE Obrót SA?
Sekretarz stanu Robert Kropiwnicki
Odpowiedź wysoce rzeczowa – zawiera liczne dane twarde, kwoty, daty lub bezpośrednie odniesienie do zadanych pytań.
- Podaje wskaźniki procentowe (1)
- Wymienia precyzyjne daty lub terminy (22)
Pełna treść wyekstrahowana z załącznika PDF (odpowiedź urzędowa)
13463 znakówwww.gov.pl/aktywa-panstwowe
BM.I.053.264.2025
IK: 1129322
Warszawa, 03 lipca 2025 r.
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na interpelację nr K10INT10305, Grupy Posłów na Sejm RP, z dnia
17 czerwca 2025 r., w sprawie zasad prowadzenia rozliczeń należności za energię
elektryczną z PGE Obrót S.A., uprzejmie informuję, iż Ministerstwo Aktywów Państwowych
wystąpiło do spółki PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. z prośbą o udzielenie informacji
dotyczących zagadnień poruszonych w ww. wystąpieniu.
Z informacji przekazanej przez spółkę zależną od PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
tj. PGE Obrót S.A. (dalej: PGE Obrót lub Spółka) wynika, że rozliczenia z tytułu zużycia
energii pobranej z sieci oraz energii wprowadzonej do sieci z mikroinstalacji
dla punktu poboru energii (PPE) zlokalizowanego pod adresem ul. Magazynowa 4,
19-300 Ełk realizowane są zgodnie z zawartą umową z uwzględnieniem wprowadzonych
zmian na podstawie „Wykazu zmian w Umowie kompleksowej nr CD4627575/2022/15
z dnia 4 października 2023 r.” Na jego podstawie, zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa, nastąpiło dostosowanie postanowień umowy do zmienionych przez klienta
warunków wykonywania zawartej umowy w związku z przyłączeniem do sieci
dystrybucyjnej mikroinstalacji, w efekcie czego do umowy wprowadzono zmiany
umożliwiające dokonywanie rozliczeń z prosumentami energii odnawialnej. Nowe warunki
umowne obowiązują od dnia wymiany licznika na dwukierunkowy, tj. od 1 sierpnia 2023 r.
Na podstawie przepisu art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych
źródłach energii (dalej: „uOZE”), punkt poboru Klienta, został automatycznie
zaklasyfikowany do rozliczania w modelu netbiling (system rozliczeń wartościowych),
ponieważ Klient dokonał zgłoszenia przyłączenia mikroinstalacji do sieci po
31 marca 2022 r. (tj. 18. lipca 2023 r.).
System rozliczeń netbiling inaczej nazywany wartościowym polega na rozliczaniu wartości
energii wprowadzonej z wartością energii pobranej. Wartość energii wprowadzonej
ustalana jest na podstawie rynkowej miesięcznej ceny energii (RCEm). Wartość energii
wprowadzonej stanowi wartość depozytu prosumenckiego dotyczącą danego miesiąca
kalendarzowego. Jest ustalana i przyporządkowywana do konta prosumenckiego
w kolejnym miesiącu kalendarzowym (n+1).
W pierwszej kolejności rozliczane są środki o najstarszej dacie przypisania. W przypadku
niewykorzystania nadwyżki wartości energii wprowadzonej do sieci po upływie 12 miesięcy
kalendarzowych nastąpi zwrot na rachunek bankowy Klienta w wysokości nie większej niż
20% wartości początkowej dla danego miesiąca.
Wykaz zmian w umowie sporządzany dla prosumenta energii odnawialnej nie wymaga
podpisu Klienta. Zmiany są wprowadzane w trybie adhezyjnym na podstawie przekazanego
przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego (dalej: „OSD”) dokumentu: „Potwierdzenie
możliwości świadczenia usługi dystrybucji i określenie parametrów technicznych dostaw-
Wytwórca.” W piśmie przewodnim do Wykazu zmian Klientów wskazano, iż „Modyfikacja
-- 1 of 4 --
polega na dostosowaniu zapisów umowy kompleksowej do warunków rozliczeń
prosumenckich, zgodnie z modelem wartościowego rozliczenia energii na podstawie art. 4
ust.1a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii” czyli netbiling.
Natomiast, aby rozpocząć rozliczenia jako prosument zbiorowy lub prosument energii
odnawialnej z zastosowaniem zasad wskazanych w art. 4c ust. 11-16 Ustawy OZE (dalej
prosument lokatorski) Odbiorca musi wystąpić z odpowiednim wnioskiem. Powyższe
wynika m.in. z faktu, że konfiguracja przyłączenia instalacji OZE dla prosumenta zbiorowego
jest inna niż dla prosumenta energii odnawialnej. Dla przykładu wskazuje się,
że mikroinstalacja prosumenta zbiorowego w przeciwieństwie do prosumenta energii
odnawialnej nie może być przyłączona za licznikiem części wspólnej budynku. Tym samym
Klienci powinni podjąć decyzję na początku inwestycji i ocenić jakim prosumentem będą,
ponieważ zmiana w ramach tych dwóch prosumentów nie jest możliwa bez zmiany sposobu
przyłączenia. Ustawa OZE nie przewiduje prowadzenia rozliczeń dla prosumenta
lokatorskiego i prosumenta zbiorowego w systemie netmetering (tzw. stare zasady).
PGE Obrót wyjaśniła również, że zgodnie z uOZE prosument lokatorski to prosument
energii odnawialnej wytwarzający energię elektryczną w mikroinstalacji (umiejscowionej na
danym budynku) przyłączonej za układem pomiarowo-rozliczeniowym części wspólnej
budynku wielolokalowego, o przeważającej funkcji mieszkalnej, o mocy nie większej niż moc
przyłączeniowa całego budynku, w tym jego części wspólnej i części składającej się
z indywidualnych lokali. Z takiego rozwiązania mogą skorzystać budynki wielolokalowe
np. wspólnoty, spółdzielnie mieszkaniowe, zarządcy nieruchomości, a instalacja musi być
zainstalowana na budynku (dach, balkon, elewacja). Po uzyskaniu przez Klienta statusu
prosumenta energii odnawialnej konieczne jest, aby Klient złożył do Sprzedawcy Wniosek
Prosumenta Lokatorskiego. Klient jest rozliczany na zasadach prosumenta lokatorskiego
najpóźniej od drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym PGE Obrót otrzymała
wniosek.
Prosument zbiorowy jest odbiorcą końcowym, który wytwarza energię elektryczną
w mikroinstalacji (do 50kW) lub małej instalacji (od 50 kW do 1 MW) wyłącznie na potrzeby
własne. Jest przyłączony do sieci za pośrednictwem wewnętrznej instalacji elektrycznej
budynku wielolokalowego i ma przypisaną do jednego PPE moc zainstalowanego źródła
wytwórczego nie większą niż 50 kW. Aby zawrzeć umowę jako prosument zbiorowy
reprezentant prosumentów występuje do lokalnego OSD z wnioskiem o przyłączenie
instalacji. Do wniosku dołącza dane prosumentów zbiorowych wraz ich procentowym
udziałem w wytwarzaniu energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii. Po
pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, przedstawiciel otrzymuje od OSD do podpisania
umowę o przyłączenie, a następnie Operator wydaje dokument „Potwierdzenie możliwości
świadczenia usługi dystrybucji i określenie parametrów technicznych dostaw - Wytwórca
dla punktu poboru energii elektrycznej, do którego przypięta jest instalacja odnawialnego
źródła energii”. Potwierdzenie to przekazywane jest do PGE Obrót natomiast lista
poszczególnych członków tej zbiorowości przekazywana jest do ich Sprzedawców w celu
dostosowania rozliczeń jak dla prosumenta zbiorowego. PGE Obrót na podstawie tych
dokumentów sporządza Umowę dla PPE wytwórczego oraz Wykaz zmian w umowie lub
Umowę dla członków tej zbiorowości.
Rozliczenie energii pobranej przez prosumentów zbiorowych odbywa się na podstawie
pomiarów liczników zainstalowanych w poszczególnych lokalach, natomiast energii
wprowadzonej na podstawie licznika rejestrującego energię w mikro/małej instalacji, który
jest zamontowany przed instalacją wewnętrzną budynku wielolokalowego.
Autokonsumpcja nie występuje bezpośrednio z mikroźródła, a może występować tylko
w ramach rozliczania sumaryczno-godzinowego.
Z informacji przekazanych do Ministerstwa Aktywów Państwowych wynika, iż w dniu
16 sierpnia 2024 r. Klienci złożyli reklamację w sprawie faktury nr 03/2403/00042276 za
okres od 1 sierpnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. wnosząc o rozliczenie na zasadach
dotyczących prosumentów lokatorskich. W odpowiedzi z 30 sierpnia 2024 r. PGE Obrót
szczegółowo wyjaśniła zasady rozliczeń oraz wskazała jakie warunki należy spełnić, aby być
rozliczanym jako prosument lokatorski. Klienci zostali poproszeni o złożenie Wniosku
Prosumenta Lokatorskiego, otrzymali jego wzór oraz zostali poinformowani jakimi kanałami
oświadczenie może być przekazane do Spółki. Korespondencja została odebrana przez
-- 2 of 4 --
adresata 4 września 2024 r. Wymagalny wniosek nie wpłynął do PGE Obrót, dlatego PPE
pod adresem ul. Magazynowa 4 rozliczany jest na zasadach dotyczących prosumentów
indywidualnych zgodnie z przekazanym Klientowi Wykazem zmian.
Dodatkowo Spółka poinformowała, iż analiza rozliczeń PPE pod adresem
ul. Magazynowa 4 (Ełk), wykazała, że po uruchomieniu mikroinstalacji drastycznie wzrósł
pobór energii. Moc mikroźródła 39.56 kW jest niewystarczająca, aby w znaczącym stopniu
pokryć obecne zapotrzebowanie energetyczne. Nie ma też gwarancji otrzymania
konkretnych uzysków w wytwarzaniu energii w mikroinstalcji, ponieważ wpływ na to ma
wiele czynników m.in. nasłonecznienie w danym okresie, region Polski w którym jest
zainstalowana mikroinstalacja, kąt nachylenia i ekspozycja paneli, spadek wydajności
modułów wraz z upływem czasu, moc nowo podłączonych urządzeń zasilanych energią. Nie
ma też gwarancji uzyskania wysokiej rynkowej miesięcznej ceny energii (RCEm), po której
jest odkupywana energia od Klientów. Należy przy tym zaznaczyć że PGE Obrót nie ma
wpływu na stawkę odkupu energii od prosumentów.
Odnosząc się do zarzutów w sprawie jednostronnej zmiany umowy Spółka wyjaśniła, że do
30 czerwca 2024 r. PGE Obrót prowadziła rozliczenia prognozowe dla wszystkich klientów,
którzy korzystają z 6-miesięcznego cyklu rozliczeniowego poza prosumentami.
Od 1 lipca 2024 r. także dla prosumentów zostały wprowadzone rachunki prognozowe na
podstawie Regulaminu wykonywania umów kompleksowych sprzedaży energii
elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania
energii elektrycznej wprowadzonej do sieci OSD z mikroinstalacji lub małej instalacji
z 2 lipca 2024 r. oraz Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia
29 listopada 2022 r. w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu
rozliczeń w obrocie energią elektryczną.
O wprowadzonych zmianach PGE Obrót poinformowała Klientów pismem z 1 lipca 2024 r.,
które dołączono do faktury nr 03/2407/00320102 za okres od 1 stycznia 2024 r.
do 30 czerwca 2024 r. Wskazano, że pełna treść nowego regulaminu jest dostępna na
stronie internetowej: www.gkpge.pl, jak również we wszystkich Biurach Obsługi Klienta.
Tym samym PGE Obrót dopełniła obowiązku informacyjnego. Poinformowano też, że jeżeli
Klienci nie akceptują zmiany regulaminu, mogą wypowiedzieć umowę w terminie 14 dni od
dnia otrzymania tej informacji, ze skutkiem na koniec miesiąca następującego po miesiącu,
w którym oświadczenie dotrze do PGE Obrót, bez ponoszenia kary umownej lub
odszkodowania z tego tytułu.
PGE Obrót zamieściła dodatkowo odpowiednie komunikaty na stronie internetowej Spółki,
dotyczące harmonogramów odczytowych i faktur prognozowych. Spółka powiadomiła,
m.in. o dostępnych modelach fakturowania w PGE Obrót, w których nie są wystawiane
rachunki prognozowane. Dodatkowo, wnioski i reklamacje klientów w sprawie zmiany
sposobu prowadzenia rozliczeń energii pobranej i wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej,
PGE Obrót przyjmuje na bieżąco za pośrednictwem dedykowanych kanałów kontaktu.
Ponadto regulamin z 2 lipca 2024 r. nie wprowadził zmian w części dotyczącej możliwości
wprowadzenia rachunków prognozowych, który pozostaje w dotychczasowym brzmieniu
tj.: § 12, pkt 23 „W przypadku, gdy Okres rozliczeniowy jest dłuższy niż jeden miesiąc,
w okresie tym mogą być pobierane opłaty za energię elektryczną sprzedaną przez
Sprzedawcę, w wysokości określonej na podstawie prognozowanego zużycia energii w tym
okresie. W powyższych prognozach, na wniosek Odbiorcy, uwzględnia się istotne zmiany
w poborze przez niego energii elektrycznej. Regulamin z 2 lipca 2024 r. nie wprowadził też
w zmian w możliwości aktualizacji regulaminu: § 14, pkt 3 „Sprzedawca może zmienić
warunki Umowy, poprzez wprowadzenie nowych lub zmianę dotychczasowych
odpowiednio Taryfy, Cennika, Regulaminu, zgodnie z zasadami opisanymi w ust. 4-7, chyba,
że Umowa określa zmiany w inny sposób [6]”. Zapisy te ujęte są również w regulaminie z 13
września 2023 r., który Klienci otrzymali wraz z Wykazem zmian.
Faktury prognozowe wystawiane są na przyszłe okresy rozliczeniowe na podstawie danych
pomiarowych z analogicznego okresu poprzedniego roku i rozliczane są z fakturą
rzeczywistą wystawioną na podstawie danych pomiarowo-rozliczeniowych przekazanych
przez OSD.
-- 3 of 4 --
W przypadku wystąpienia niedopłaty Klienci otrzymują w kolejnym okresie rozliczeniowym
fakturę podwyższoną o brakującą kwotę, natomiast jeśli prognozowane zużycie energii
elektrycznej na fakturze okaże się wyższe, prowadząc do nadpłaty, nadwyżka ta
automatycznie zostanie zaliczona na poczet przyszłych płatności lub Klienci mogą wystąpić
o zwrot środków.
Termin płatności prognoz przypada po zakończeniu okresu, na który prognoza obowiązuje.
Tym samym nie jest to płatność „z góry“, tylko płatność za rzeczywiście zużytą energię.
Klienci mogą złożyć wniosek o skorygowanie rachunków prognozowych do podanych przez
siebie ilości energii pobranej i wprowadzonej w prognozowanym okresie, jeżeli uważają, iż
zajdą zmiany w poborze energii w PPE. Rachunki prognozowe mogą zostać skorygowane,
jeżeli okres w nich ujęty nie upłynął. Jeżeli Klienci nie chcą otrzymywać faktur
prognozowych mogą zmienić cykl rozliczeniowy na krótszy tj. na 1-miesięczny lub 2 -
miesięczny, co dodatkowo przy bardzo wysokim wolumenie zużycia może pozwolić lepiej
zaplanować budżet i podejmować świadome decyzje dotyczące efektywności
energetycznej.
Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Aktywów Państwowych
Robert Kropiwnicki
sekretarz stanu
dokument podpisany elektronicznie
1129322.4155001.3308268
Do wiadomości:
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
-- 4 of 4 --